Page 116 - KobiEfor_Mayis_2011
P. 116
KOB‹’LERE LOJ‹ST‹K ÇÖZÜMLER
si’nde bu y›l birinci s›raya yerleflen Almanya’da 33 verilmesi gerekti¤ini düflündü¤ümüz di¤er ilimiz ise
adet merkez var. Bu merkezler, tüm Avrupa genelin- tabii ki ticaret hacmi ve ülke ekonomisindeki yeri iti-
de 42 bin kifliye ifl sa¤l›yor. Türkiye’nin ilk ve maale- bar›yla ‹stanbul. H›zla büyüyüp geliflen bu kentte
sef ki flu anda tek olan lojistik üssü ise k›sa bir sü- çok ciddi bir lojistik kümelenme ihtiyac› sözkonusu
re önce Ankara’da yerleflik 45 kara tafl›mac›l›¤› fir- ki bu eksikli¤in ac› sonuçlar›n› 2009 y›l›nda gerçek-
mas›n›n yürüttü¤ü ortak bir projeyle kuruldu. Özel leflen ve milyonlarca Euro zarara, ama en önemlisi
sektör olarak bu alanda da öncü olman›n gururunu de canlar›m›z› yitirmemize sebep olan sel felaketin-
yaflamakla birlikte kimi kamu kurumlar›nca kimi de de gördük. Bir daha böyle ac› sonuçlarla karfl›lafl-
özel sektör-kamu iflbirli¤inde yürütülmekte olan lo- mak istemiyor, bu alandaki çal›flmalar›n h›zland›r›l-
jistik köy projelerini yak›ndan takip ediyor, süreçle- mas›n› talep ediyoruz.
rin içinde yer almaya özen gösteriyoruz. ‹stanbul ve UND’nin de içinde bulundu¤u gerek TOBB Ulaflt›r-
Mersin illerimizdeki projeler bunlar›n bafl›nda gel- ma ve Lojistik Sektör Meclisi, gerekse de T‹M Lojis-
mektedir. Özel sektör, bütün Türkiye’ye örnek olma- tik Konseyi bünyesinde oluflturulan Lojistik Köyler
s› beklenen Mersin Lojistik ‹htisas Organize Sanayi Alt Komiteleri’nde de bu konuda çok ciddi çal›flma-
Bölgesi Projesi için uzun bir dönemdir onay bekli- lar yürütülüyor. Biz bu Komitelerde yasal mevzuat›n
yordu. Bu sürecin daha da uzayabilece¤i, hatta ba- en k›sa sürede oluflturulmas›, ortak standartlar›n be-
flar›yla sonuçland›r›lamayabilece¤i yönünde, son dö- lirlenmesi ve merkezi bir otoritenin tesisi konusun-
nemde medyada ç›kan haberler ise taraf›m›zca endi- da çal›fl›yor ve en k›sa sürede sonuca ulaflaca¤›m›z›
fleyle takip edilmektedir. Lojistik köyler için öncelik umuyoruz.”
TURGUT ERKESK‹N (UT‹KAD Yönetim Kurulu Baflkan› )
LOJ‹ST‹K SEKTÖRÜMÜZ 40 M‹LYAR DOLAR
Türkiye lojistik pazar›n›n büyüklü¤ü 40 milyar dolar civar›nda
tahmin ediliyor. UT‹KAD Yönetim Kurulu Baflkan› Turgut Erkeskin,
sektörün 50 milyar dolar ciroya, 30 uluslar aras› markaya ve
1.5 milyon çal›flana ulaflmay› hedefledi¤ini söylüyor.
Uluslararas› Tafl›mac›l›k ve Lojistik Hizmet Üreten- pazar büyüklü¤ümüzün yaklafl›k 40 milyar dolar ci-
leri Derne¤i (UT‹KAD) Yönetim Kurulu Baflkan› Tur- var›nda oldu¤unu söyleyebiliriz. Ülkemizde lojistik
gut Erkeskin, lojistik sektörünün Türkiye aç›s›ndan sektörü son y›llarda geliflen ekonomiye paralel ola-
büyük bir öneme sahip oldu¤unu belirtiyor. Türki- rak büyük bir at›l›m gerçeklefltirdi. Günümüzde Tür-
ye’nin bölgesinin en büyük ekonomisi olmas›n›n ya- kiye’de lojistik sektöründe faaliyet gösteren yaklafl›k
n›s›ra dünyan›n da 17. büyük ekonomisi oldu¤unu 1500 firma ve 400 bin çal›flan bulunmaktad›r. Bekle-
vurgulayan Erkeskin, bu büyüklü¤ün yurtd›fl› ve yur- nen ekonomik büyümeye ba¤l› olarak Türk lojistik
tiçi lojistikte büyük bir aktivite getirdi¤ini kaydedi- sektörü de 50 milyar dolar ciroya, 30 uluslararas›
yor: “Co¤rafi konum olarak Orta Do¤u, Türk Cumhu- markaya ve 1.5 milyon çal›flana ulaflmay› hedefle-
riyetleri, Kuzey Afrika ve Avrupa aras›nda do¤al bir mektedir.”
köprü vazifesi görmekteyiz. Bu bölge ülkelerinin bir-
birleri aras›nda yapt›klar› ticaret, üçüncü ülkeler ara- Mevzuat bariyerleri kald›r›lmal›
s› lojistik faaliyetler olarak sektörümüze olumlu yan- Turgut Erkeskin, sektörün büyüme-
s›makta ve ifl hacmimizi artt›rmaktad›r. Ekonomik sinin önündeki engelleri flöyle s›ral›-
krizin, tüm sektörleri oldu¤u gibi lojistik sektörünü yor: “Mevzuat›n Güncel Ticaret Gelifl-
de etkiledi¤i bir gerçektir. Fakat 2010 y›l› itibar›yla melerine Uyumlu Hale Getirilmesi: D›fl
ekonominin ve ticaretin olumlu seyri lojistik sektö- ticaretin küresel bazda hareketini sa¤-
ründe iyileflmeler yaflanmas›na imkan sa¤la- layan lojistik sektörü, ifl ak›fl›n›n çeflitli
m›flt›r. Bu düzelme 2011’in ilk aflamalar›nda mevzuat bariyerleri ile karfl›-
çeyre¤inde de devam et- laflmakta ve bu bariyerler hizmet ak›flla-
mifl ve y›l›n geri kalan r›nda kesintilere ve yavafllamalara ne-
k›sm›na ait beklentilerimi- den olmaktad›r. Bu da sadece lojistik
zi de olumlu etkile- sektörünün engellenmesine de¤il, lojistik
mifltir. Türkiye’de sektörünün hizmet verdi¤i sanayi
lojistik giderlerin ve ticaret aleminin de s›k›nt›
GSY‹H’n›n yüzde yaflamas›na neden olmakta-
13’ü oldu¤unu var- d›r. Bu nedenle lojisti¤i
sayarsak, lojistik de¤erlendirirken hizmet
116 KobiEfor May›s 2011