Page 80 - KobiEfor_Aralik_2011
P. 80

UZMAN                              Gerçek Stratejik Liderlik
                                     3    M’in Yönetim Kurulu Baflkan› ve  Liderler, hayatta kalma mücadelesini

                                          CEO’su George Buckley’nin sözü
                                                                         sürdürürken bir yandan da gelece¤e
                                          kula¤a küpe olsun: “Gelece¤e   odaklanmak durumunda.  ‘Stratejik li-
                                      yat›r›m yapmazsan ve planlamazsan,  derlerin, ‘uzun soluklu düflünebilmesi’
                                      gelece¤in de olmaz.”               flart› var, ancak yeterli de¤il. Düflünce-
                                      1990’lar bizlerin, ‘internet’in ‘ne me-  yi hayata geçirebilmesi, de¤iflime li-
                                      nem fley oldu¤unu, hayat›m›z› nas›l et-  derlik edebilmesi ve hedeflenen ifl so-
                                      kileyece¤ini’ kavramaya çal›flt›¤› y›llar-  nuçlar›na ulaflabilmesi beklenir. Hem
                                      d›. Oysa Jeff Bezos’un zihni, 1995 y›l›n-  gemi kaptan›, hem mimar, hem sanat-
                                      da Amazon.com’u kurarken müflterile-  ç› olacak.
                                      re ‘web tabanl› hizmetlerle eriflmek’  Stratejik liderler, d›fl ortamda olup bi-
                                      konusunda netleflmiflti bile. 2010 For-  teni sürekli izleyen ve etkileflim halin-
                                      tune 500 Listesi’nde 24.5 milyar dolar-  de olan; ö¤renmeye, yeni bilgi ve gö-
                                      l›k ciro ile 100. s›rada yer alan Ama-  rüfle aç›k kiflilerdir. De¤iflimi alg›laya-
                                      zon.com, 3 temel strateji izledi: “1-  bilen, uyum sa¤layabilen ve çevresin-
                                      Teknoloji gelifltirme ve etkili kullanma;  dekileri de¤iflim gere¤ine inand›rabi-
                                      2- Ürün ve hizmet çeflitlili¤i sa¤layacak  len kiflilerdir. Stratejik karar verebilme,
                                      iflbirlikleri ve sat›n almalar; 3- Müflteri  karmaflay› yönetebilme gibi yetenekle-
                                      deneyimini sürekli gelifltirme.     re sahiptirler. Zira olaylara, hem mak-
           IfiIK DEL‹ORMAN             Ekomate, bir yaz›l›m firmas›. Hindistan  ro düzeyden bakabilir, hem de sistem-
                                      Bangalore’de Tom Thomas adl› h›rsl›
                                                                         sel ba¤lant›lar› görebilirler. Amaç bü-
           AYDIN                      bir giriflimci taraf›ndan 1996 y›l›nda  tünlü¤ü sa¤layabilirler. Günün gerçek-
           isikaydin@novida.com.tr    kurulmufl. Ana strateji olarak, ‘büyüme  leriyle dengeli bir ba¤ kurabilirler. ‘Du-
                                      ve uluslararas› pazarlara aç›lma’y› be-  rumsal liderlik’ dedi¤imiz, içinde bu-
           www.novida.com.tr
                                      nimsemifl. Dünyan›n dört bir yan›nda  lunduklar› koflullara göre tarzlar›n›
                                      ‘Müflteri ve ‹fl Ortaklar›’ ile iletiflim a¤-  ayarlayabilirler.
                                      lar› kurarak ve denizafl›r› ülkelerde ya-  Gerçek stratejik liderlerin arkas›nda,
               Strateji,              z›l›m gelifltirerek, ‘iyi kaliteyi, uygun fi-  gönüllü takipçiler oluflur. ‹nsan iliflkile-
                                      yatla’ sunabilmekte.               ri ve sosyal  zekalar› güçlü oldu¤un-
              asl›nda bir             173. y›l›na giren ve 2010 Fortune 500  dan insanlar›n hem zihin, hem de gö-
               de¤iflim                listesinde 79.7 milyar dolarl›k ciro ile  nüllerini cezbedebilmektedirler. Geli-
                                      22. s›rada yer alan Procter & Gamble…
                                                                         flim ve yeni liderler gelifltirme konula-
               niyetinin              Ar-Ge ve yenilikçilik yat›r›mlar›na h›z  r›n› önemserler. Kal›c› yetkinlikler, kül-
                                      vermekte, yeni iflbirlikleri ve sat›n al-  tür, yap› ve süreçler gelifltirirler.
             bafllang›c›.              malar peflinde koflmakta.  Hem de ‘k›-  Liderler, amaçlar›na do¤ru kurulufllar›-
                                      sa dönemli karl›l›k’ mücadelesini sür-  n› yönlendirirken gerek kurulufl içi, ge-
              Stratejiyi,             dürürken ‘gelece¤e odaklanmay›’ asla  rekse d›fl›nda birçok k›s›tla karfl›lafl›r.
              tek bafl›na              terk etmiyor.                      ‹çeride, güç odaklar›, k›s›tl› kaynak,
                                      Dünya çap›nda kaliteli üretim mükem-  bürokratik ve tutucu yaklafl›m, iletiflim
         ba¤›ms›z bir olgu            melliyetine eriflmek Toyota’n›n y›llar›n›  kopukluklar›, gerçek durumu zaman›n-
                                      ald›. 1950-60’l› y›llarda Amerika paza-  da tespit edebilme, özgürlükler ile
         olarak alg›lamak,            r›nda nerede ise yok gibiydi, dört y›l  kontrol aras›ndaki dengeyi kurabil-
           büyük yan›lg›.             gibi bir dönem buraya ihracat› durdur-  me… gibi birçok konuyla mücadele et-
                                      dular da. ‹lerleyen y›llarda pazar lider-
                                                                         mek durumunda kalabilirler.  D›flar›da
               Stratejik              li¤i yine ayn› firmadayd›. 1990’lar›n so-  ise pazar ve rekabet koflullar›, ekono-
                                      nunda kalite sorunlar› yaflayan Hyun-  mik, sosyal, teknolojik, siyasi, hukuki
           oldu¤u kadar,              dai ise yeniden yap›land›rmaya gide-  gibi birçok parametrenin de¤iflim ve
             ‘Dönüflümcü               rek, 1999’da ‘10 y›ll›k garanti’ kavram›-  bask›s› ile karfl› karfl›ya kalabilirler.
                                      n› tan›tt›… Baz›lar› bu hareketi, ‘fela-
                                                                         ‘Kararl›l›k, dirayet ve sab›r’ ‘Stratejik
            Liderler’e de             ket’ olarak tan›mlarken; Hyundai 3 y›l  Liderler’in ‘elzem’ özelliklerinden.
                                      içinde Amerika’daki sat›fllar›n› dörde  Liderlik konusunda Kouzes ve Pos-
          gereksinim var.             katlam›fl ve lüks araba pazar›na ad›m  ner’in yapt›¤› araflt›rmaya kat›lanlar›n
                                      atm›flt› bile.                      yüzde 88’i ‘dürüst’;  yüzde 71’i ‘gele-
                                      Uzun soluklu baflar›y› yakalayabilmifl,  ce¤e bakabilen’, yüzde 66’s›  ‘yetkin’,
                                      binlerce örnek firma söz konusu. Eko-  yüzde 65’i ‘ilham verici’ kiflileri lider
                                      nomik krizler, durgunluklar, çalkant›-  olarak izlediklerini belirtmifl.
                                      lar, hepsi kurulufllar›n yaflamlar›nda  Strateji, asl›nda bir de¤iflim niyetinin
                                      ola¤an dönemler. ‹fl ki bu dönemler,  bafllang›c›. Stratejiyi, tek bafl›na ba-
                                      özelefltirilere, çeki düzen vermelere,  ¤›ms›z bir olgu olarak alg›lamak, büyük
                                      yeni bak›fl aç›lar› ve f›rsatlar gelifltire-  yan›lg›.  Stratejik oldu¤u kadar, ‘Dönü-
                                      bilmeye gebe olsun.                flümcü Liderler’e de gereksinim var…

          80 KobiEfor Aral›k 2011
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85