Page 80 - KobiEfor_Aralik_2011
P. 80
UZMAN Gerçek Stratejik Liderlik
3 M’in Yönetim Kurulu Baflkan› ve Liderler, hayatta kalma mücadelesini
CEO’su George Buckley’nin sözü
sürdürürken bir yandan da gelece¤e
kula¤a küpe olsun: “Gelece¤e odaklanmak durumunda. ‘Stratejik li-
yat›r›m yapmazsan ve planlamazsan, derlerin, ‘uzun soluklu düflünebilmesi’
gelece¤in de olmaz.” flart› var, ancak yeterli de¤il. Düflünce-
1990’lar bizlerin, ‘internet’in ‘ne me- yi hayata geçirebilmesi, de¤iflime li-
nem fley oldu¤unu, hayat›m›z› nas›l et- derlik edebilmesi ve hedeflenen ifl so-
kileyece¤ini’ kavramaya çal›flt›¤› y›llar- nuçlar›na ulaflabilmesi beklenir. Hem
d›. Oysa Jeff Bezos’un zihni, 1995 y›l›n- gemi kaptan›, hem mimar, hem sanat-
da Amazon.com’u kurarken müflterile- ç› olacak.
re ‘web tabanl› hizmetlerle eriflmek’ Stratejik liderler, d›fl ortamda olup bi-
konusunda netleflmiflti bile. 2010 For- teni sürekli izleyen ve etkileflim halin-
tune 500 Listesi’nde 24.5 milyar dolar- de olan; ö¤renmeye, yeni bilgi ve gö-
l›k ciro ile 100. s›rada yer alan Ama- rüfle aç›k kiflilerdir. De¤iflimi alg›laya-
zon.com, 3 temel strateji izledi: “1- bilen, uyum sa¤layabilen ve çevresin-
Teknoloji gelifltirme ve etkili kullanma; dekileri de¤iflim gere¤ine inand›rabi-
2- Ürün ve hizmet çeflitlili¤i sa¤layacak len kiflilerdir. Stratejik karar verebilme,
iflbirlikleri ve sat›n almalar; 3- Müflteri karmaflay› yönetebilme gibi yetenekle-
deneyimini sürekli gelifltirme. re sahiptirler. Zira olaylara, hem mak-
IfiIK DEL‹ORMAN Ekomate, bir yaz›l›m firmas›. Hindistan ro düzeyden bakabilir, hem de sistem-
Bangalore’de Tom Thomas adl› h›rsl›
sel ba¤lant›lar› görebilirler. Amaç bü-
AYDIN bir giriflimci taraf›ndan 1996 y›l›nda tünlü¤ü sa¤layabilirler. Günün gerçek-
isikaydin@novida.com.tr kurulmufl. Ana strateji olarak, ‘büyüme leriyle dengeli bir ba¤ kurabilirler. ‘Du-
ve uluslararas› pazarlara aç›lma’y› be- rumsal liderlik’ dedi¤imiz, içinde bu-
www.novida.com.tr
nimsemifl. Dünyan›n dört bir yan›nda lunduklar› koflullara göre tarzlar›n›
‘Müflteri ve ‹fl Ortaklar›’ ile iletiflim a¤- ayarlayabilirler.
lar› kurarak ve denizafl›r› ülkelerde ya- Gerçek stratejik liderlerin arkas›nda,
Strateji, z›l›m gelifltirerek, ‘iyi kaliteyi, uygun fi- gönüllü takipçiler oluflur. ‹nsan iliflkile-
yatla’ sunabilmekte. ri ve sosyal zekalar› güçlü oldu¤un-
asl›nda bir 173. y›l›na giren ve 2010 Fortune 500 dan insanlar›n hem zihin, hem de gö-
de¤iflim listesinde 79.7 milyar dolarl›k ciro ile nüllerini cezbedebilmektedirler. Geli-
22. s›rada yer alan Procter & Gamble…
flim ve yeni liderler gelifltirme konula-
niyetinin Ar-Ge ve yenilikçilik yat›r›mlar›na h›z r›n› önemserler. Kal›c› yetkinlikler, kül-
vermekte, yeni iflbirlikleri ve sat›n al- tür, yap› ve süreçler gelifltirirler.
bafllang›c›. malar peflinde koflmakta. Hem de ‘k›- Liderler, amaçlar›na do¤ru kurulufllar›-
sa dönemli karl›l›k’ mücadelesini sür- n› yönlendirirken gerek kurulufl içi, ge-
Stratejiyi, dürürken ‘gelece¤e odaklanmay›’ asla rekse d›fl›nda birçok k›s›tla karfl›lafl›r.
tek bafl›na terk etmiyor. ‹çeride, güç odaklar›, k›s›tl› kaynak,
Dünya çap›nda kaliteli üretim mükem- bürokratik ve tutucu yaklafl›m, iletiflim
ba¤›ms›z bir olgu melliyetine eriflmek Toyota’n›n y›llar›n› kopukluklar›, gerçek durumu zaman›n-
ald›. 1950-60’l› y›llarda Amerika paza- da tespit edebilme, özgürlükler ile
olarak alg›lamak, r›nda nerede ise yok gibiydi, dört y›l kontrol aras›ndaki dengeyi kurabil-
büyük yan›lg›. gibi bir dönem buraya ihracat› durdur- me… gibi birçok konuyla mücadele et-
dular da. ‹lerleyen y›llarda pazar lider-
mek durumunda kalabilirler. D›flar›da
Stratejik li¤i yine ayn› firmadayd›. 1990’lar›n so- ise pazar ve rekabet koflullar›, ekono-
nunda kalite sorunlar› yaflayan Hyun- mik, sosyal, teknolojik, siyasi, hukuki
oldu¤u kadar, dai ise yeniden yap›land›rmaya gide- gibi birçok parametrenin de¤iflim ve
‘Dönüflümcü rek, 1999’da ‘10 y›ll›k garanti’ kavram›- bask›s› ile karfl› karfl›ya kalabilirler.
n› tan›tt›… Baz›lar› bu hareketi, ‘fela-
‘Kararl›l›k, dirayet ve sab›r’ ‘Stratejik
Liderler’e de ket’ olarak tan›mlarken; Hyundai 3 y›l Liderler’in ‘elzem’ özelliklerinden.
içinde Amerika’daki sat›fllar›n› dörde Liderlik konusunda Kouzes ve Pos-
gereksinim var. katlam›fl ve lüks araba pazar›na ad›m ner’in yapt›¤› araflt›rmaya kat›lanlar›n
atm›flt› bile. yüzde 88’i ‘dürüst’; yüzde 71’i ‘gele-
Uzun soluklu baflar›y› yakalayabilmifl, ce¤e bakabilen’, yüzde 66’s› ‘yetkin’,
binlerce örnek firma söz konusu. Eko- yüzde 65’i ‘ilham verici’ kiflileri lider
nomik krizler, durgunluklar, çalkant›- olarak izlediklerini belirtmifl.
lar, hepsi kurulufllar›n yaflamlar›nda Strateji, asl›nda bir de¤iflim niyetinin
ola¤an dönemler. ‹fl ki bu dönemler, bafllang›c›. Stratejiyi, tek bafl›na ba-
özelefltirilere, çeki düzen vermelere, ¤›ms›z bir olgu olarak alg›lamak, büyük
yeni bak›fl aç›lar› ve f›rsatlar gelifltire- yan›lg›. Stratejik oldu¤u kadar, ‘Dönü-
bilmeye gebe olsun. flümcü Liderler’e de gereksinim var…
80 KobiEfor Aral›k 2011