Page 132 - KobiEfor_Mart_2010
P. 132
DOSYA/KAPI VE PENCERE
yanl›fll›klar yap›l›yor” diyor.
Küçükköy Endüstri Meslek Lisesi’nde bir plastik
profil bölümü açt›klar›n› anlatan Tamer, “Ö¤renci
bulam›yoruz. Bunun temeli bizim e¤itim sistemimi-
zin bafltan afla¤› yanl›fl olmas›ndan kaynaklan›yor.
2009 y›l›nda 156 okul birincisi çocuk üniversiteye gi-
demedi. Onlar› bu mesleklere yöneltmek laz›m” di-
ye konufluyor.
Sektörde 2008 y›l›nda 300 bin ton üretim yap›l-
d›¤›n› aktaran Tamer, bu rakam›n 2009’da 230-240
bine tona gerileyerek, üretimde yüzde 20 azalma ol-
du¤unu kaydediyor. Sektörde hakk›yla üretim yapan
20 büyük firma oldu¤undan sözeden Tamer, Türki-
ye’de 80 firman›n profil üretti¤ini aç›kl›yor. 2009 y›-
l›nda üretimin yaklafl›k yüzde 10’unu yani 25 bin to-
nunu ithal, yine üretimin yüzde 20’si olan 40 bin to-
nun ise ihraç edildi¤ini belirtiyor. Tamer, “Rusya ve
daha çok Türk Cumhuriyetleri’ne profil, Almanya,
‹spanya, Fransa ve ‹talya’ya bitmifl pencere gidiyor.
Enerji tasarrufunun adresi; Rusya’da 7-8 tane Türk firmas› orada fabrika kurdu-
pencere lar, profil üretip profil sat›yorlar” diyor.
Enerji tasarrufunun daha da önem kazand›¤› gü- Sektörün s›k›nt›lar›ndan sözeden Tamer, flunlar›
nümüzde pencere sektörü öne ç›k›yor. Is›tmada kul- kaydediyor: “Hammaddenin büyük bir bölümünü it-
lan›lan enerjinin tek katl› binalarda yüzde 28’i, çok hal ediyoruz. Petkim y›llarca hammaddeyi bu fiyat-
katl› binalarda ise yüzde 48’i pencereden kaç›yor. tan afla¤› kimse alamaz dedi. Senelerce PVC üretici-
15-20 bin kiflinin istihdam edildi¤i sektörde irili leri haks›zl›¤a u¤rad›, bu da yurtd›fl›yla rekabeti en-
ufakl› 80 firma faaliyet gösteriyor. ‹leri teknolojinin gelliyordu. PVC’nin ithali içinse biz fazladan vergi
önem kazand›¤› sektörde, bu konuda ciddi anlamda ödedik.”
faaliyet gösteren firma say›s› ise bir elin parmakla- Sektörde 15-20 bin kifli istihdam edildi¤ini de
r›n› geçmiyor. vurgulayan Tamer, pencereye önem vererek küresel
Plastik Profil Üreticileri “Kalitebirli¤i” Derne¤i ekonomik krizde Türkiye ekonomisinin biraz daha
(PÜKAD) Yönetim Kurulu Baflkan› Dr. O. Muzaffer iyileflebilece¤ini düflünüyor. Türkiye’de bir y›¤›n ka-
Tamer, pencere imalat›n›n günümüzde ileri teknolo- nun ç›ksa da uygulanmad›¤›na iflaret eden Tamer,
ji gerektiren önemli bir ifl oldu¤unu belirterek, hiç- “Bakanl›ktan bafllayarak bu iflin gitmesi laz›m. Tür-
bir belgeye ihtiyaç duymadan herhangi bir giriflimci- kiye’de en büyük enerji tasarrufu potansiyeli, pen-
nin sektöre rahatl›kla ad›m atabildi¤ini söylüyor. cere iflindedir” diyor.
Bunun yanl›fl oldu¤una iflaret eden Tamer, bu konu- Sektörde Ar-Ge düzeyinin s›f›r oldu¤unu da söy-
da bir yasal düzenleme bulunmamas›ndan flikayetçi. leyen Tamer, “PÜKAD olarak pencere profili üretimi
Tamer, “Biz pencereciler olarak, birbirimizi yemek- için bir standart haz›rlad›k. Ve dedik ki bu standar-
ten pencerenin k›ymetini birbirimize anlatam›yoruz” da uygun kimseler üyemiz olabilir. Ancak 10 firma
diyor. Türkiye’de kullan›lan toplam enerjinin üçte bi- bulabildik. Ben pencere konusunda mahkemelerde
rinin binalarda kullan›ld›¤›n› aktaran Tamer, bu bilirkifli olarak görev yap›yorum. 2010 y›l›nda e¤er
enerjinin de yüzde 75’inin ›s›tma, yüzde 10’unun s›- bu iflleri düzeltmek istiyorsak CE iflaretlemesi Türki-
cak su ve yüzde 12’sinin ev aletleri ve yüzde 2’sinin ye’de çok iyi takip edilmeli. Hem haks›z rekabet ön-
ayd›nlatmada kullan›ld›¤› bilgisini veriyor. Is›tmada lenir, hem de enerji tasarrufu olur. Sektör çok iyi ta-
kullan›lan enerjinin tek katl› bir binada yüzde
28’inin, çok katl› binalarda ise yüzde 48’inin pence- Dr. O. Muzaffer Tamer
reden kaçt›¤›n› anlatan Tamer, bunun Türkiye’ye
maliyetinin kaba bir hesapla 6-7 milyar dolar› bul-
du¤unu aç›kl›yor.
Bu nedenle Türkiye’de pencerenin önemini anlat-
mak gerekti¤ini vurgulayan Tamer, pencere profil
üretiminin ileri teknoloji gerektirdi¤ini dile getiriyor.
Bu konuda üretim yapan üreticilerin sermaye ve bil-
gi birikimine sahip olmalar› gerekti¤inin alt›n› çizen
Tamer, “Pencere üretmek için minimum 7-8 ekstru-
der (profil çekme makinas›) laz›m. Türkiye’de 2 tane
makineyle haks›z rekabeti do¤uran firmalar var. Tür-
kiye’de teknik bilgi ve e¤itim noksanl›¤›ndan büyük
132 KobiEfor Mart 2009