Gelmiş olduğumuz noktada artık rahatça söyleyebiliriz ki, şirketlerin ‘hayatta kalması’ için ihtiyaç duydukları dijital pazarlamanın odağında teknoloji değil, yetişmiş insan gücü vardır!
Küresel rekabetin inanılmaz ölçüde artması, lojistik zincirindeki kırılmalar, ülkelerin yapmakta oldukları ithalatlarda daha tutucu ve seçici davranmaya başlamaları klasik pazarlamacıların işlerini gittikçe daha zor bir hale getirmektedir.
İşte tam bu noktada şirketlerin hayatta kalmasını sağlayacak yeni bir kurtarıcı olarak ortaya çıkan dijital pazarlama, şirket tepe yönetimleri ile pazarlama departmanlarını daha fazla meşgul etmeye başladı.
Ancak şahit olmaya başladığımı üzülerek ifade etmek isterim ki şirket patron ve tepe yöneticileri küresel rekabetin yeni ‘savaş alanı’ olan dijital pazarlamayı sadece bir internet sitesi hazırlatmak ve içine ürünlerini yerleştirmek ve müşterileri beklemek olarak görmektedir.
Tam bu noktada şirket patronlarının karşısına bir başka enteresan sorun çıkmaktadır. Hatırlanacağı gibi, 1990’lı yıllarda bilgisayarların şirketlere yayılmaya başladığı süreçte şirketlerdeki genelde genç bilgisayarcıların kendilerine özel bir mesleki jargonları vardı. Hard disk, giga byte, ROM, RAM ve benzeri kavramları yeteri kadar içselleştiremeyen şirket patronları bilgisayar alım ve kullanımlarında ‘belirsizlik’ altında karar vermek zorunda kalıyorlardı.
Şimdi benzer durumla tekrar karşı karşıyayız. Şirketlerimiz bu aşamada yetkin bir dijital pazarlama direktörü atamaktan veya pazarlama direktörüne bu konuda köklü bir eğitim aldırmaktan genelde çok uzaklar. Şirketlerimizin birçoğunda dijital pazarlama konusu sosyal medyaya çok hakim birkaç genç stajyer ile yönetilmeye çalışılmaktadır. Bu genç arkadaşlarımız, genelde sosyal medya kullanımı konusunda bilgili ancak dijital pazarlama bütünlüğüne yeteri kadar hakim değiller. Bu nedenle, şirketlerin yönetim toplantılarında 1990’ların bilgi işlem terimlerine benzer şekilde dijital pazarlama terimleri uçuşmaya başlamıştır. Bu terimlerden bazıları, SEO, Google ads reklamları, web trafik, PTC, hosting, arama motoru, içerik pazarlama, blog, podcast gibi terimlerdir.
Oysa stratejik pazarlama şemsiyesi altında değerlendirilmesi gereken dijital pazarlama bir kurumsal site hazırlamaktan çok ileri bir kavramdır ve özellikle tepe yönetimi için köklü bir eğitim ve ‘zihinsel devrim’ gerektirir. Şirketin dijital pazarlama stratejilerinin nasıl oluşturulacağına ve nasıl yönetileceğine yönelik olan bu eğitime ilave olarak, şirketler dijital pazarlama konusunda yetkin bir yönetici atamalı veya pazarlama direktörlerini bu konuda ayrıntılı bir şekilde eğitmelidir.
Daha da ileri giderek, bazı küresel şirketler ‘pazarlama tepe yöneticisi’ ile ‘bilişim tepe yöneticisi’ karışımından ‘dijital tepe yöneticisi’ adı altında yeni bir yönetim kurulu üyesi görevi üretmişlerdir. Bu yönetim kurulu üyesinin görevi; şirketin dijital pazarlama stratejilerinin oluşturulmasında, yönetim kurullarına liderlik etmektir.
Gelmiş olduğumuz noktada artık rahatça söyleyebiliriz ki, şirketlerin ‘hayatta kalması’ için ihtiyaç duydukları dijital pazarlamanın odağında teknoloji değil, yetişmiş insan gücü vardır!
Dijital Pazarlama Jargonu
Paylaş