Page 36 - KobiEfor Temmuz 2024
P. 36
7à&$5à $5$d/$5
“Otomotivde Çinliler’in Türkiye’de
üretime sıcak baktığını duyuyoruz”
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD)
Başkanı Ali Haydar Bozkurt, Çin’in tüm dünya pazar-
larını etkilemeye başladığını
belirterek, özellikle de Avrupa
pazarına gelmek istedikleri-
ni söyledi. Amerika’nın Çin-
li markalara %100 gümrük
vergisi uygulamasını geçtiği-
miz haftalarda duyurduğunu,
ri araç pazarı, bir önceki yılın aynı dönemine göre
Avrupa’nın bir kararı olaca-
%8 azaldı. Bu dönemde satılan toplam araç sayısı
ğını, %25-%50 bandında bir
Ali 16.961 oldu. Çekici satışları, 2024 yılı Ocak-Mayıs
Haydar gümrük vergisi uygulanması
Bozkurt döneminde geçen yıla göre %27 azalarak 8.245 adet
ihtimali bulunduğunu payla-
olurken, 16 ton ve üstü kamyon satışları %41 arta-
şan Bozkurt, “Çinliler’in başta
rak 6.553 adet oldu. 16 ton altı kamyon satışları da
Avrupa, Türkiye olmak üzere global pazarlara gelmesi
%14 azalarak 2.163 adet oldu.
için mutlaka bu bölgede üretim yapmayı planlamaları
TAİD verilerine göre; 2024 yılı Mayıs ayı toplam ağır
gerekiyor ki Çinliler de bunun farkındalar. Baktığımızda,
ticari araç pazarı, 4.045 adet olarak gerçekleşti. 2024
değişik Çinli markalar Avrupa’da ve Türkiye’de üretim
yılı Mayıs’ında çekici satışları bir önceki yılın aynı ayına
yapma olanaklarıyla ilgili çalışmalarını hızlandırmış göre %14 azalarak 2.142 adet, 16 ton ve üstü kamyon
görünüyorlar. Biz istiyoruz ki Çinli firmalar Avrupa’da satışları %20 artarak 1.420 adet ve 16 ton altı kamyon
bir ülkeyi değil, Türkiye’yi tercih etsinler. Türkiye’ye sı- satışları da %9 azalarak 483 adet oldu.
cak baktıklarını duyuyoruz. Bence Türkiye’nin avantaj- Ağır ticari araç pazarı (16 ton ve üstü kamyon/
larının onlar da farkındalar” dedi. çekici) son 10 yıllık Mayıs ayı ortalama satışlarına
Bozkurt, Türkiye’de çok ciddi bir üretim seviyesi ka- göre %64 arttı. Çekici satışları son 10 yıllık Mayıs ayı
litesinde kendini kanıtlamış bir sistem bulunduğunu ortalama satışlarına göre %61, kamyon satışları da
vurguladı: “Tedarikçiler için ekosistem hazır durumda. %40 artış gösterdi.
Lojistik sistemimiz çok uygun bu işe. Aslında bir Çinli
markanın üretim yapması için en uygun yer Türkiye. “Türkiye ekonomisi için güçlü bir kaldıraç”
Burada teşviklerin karşılaştırılması devreye girebili- TAİD Yönetim Kurulu Başkanı Burak Hoşgören,
yor. Avrupa’daki bazı ülkeler bize göre yüksek teşvikler TAİD derneği bünyesinde bulunan üyelerin faaliyet-
vadedebiliyor. Öte yandan toplam programa ve uzun lerinin, uzun yol taşımacılığından yurtiçi lojistiği-
süreli sürdürülebilirlik programına da bakıyorlar. Ben ne, dağıtım, inşaat, maden, atık yönetimi de dahil
kişisel olarak çok ümitliyim. Birkaç Çinli markanın olmak üzere pek çok alanda Türkiye’nin ekonomisi
üretim için Türkiye’yi tercih edebileceği ile ilgili ümidi- için güçlü bir kaldıraç görevi
mi de koruyorum.” gördüğünü söyledi.
Ağır ticari araçlarda 30
Ağır ticari araçlar pazarı, milyar dolar ihracat: Burak
ilk yarıda %8 daralsa da son 10 yılda Hoşgören; “Sektörün 2023
büyümesini sürdürüyor yılı ihracat tutarı, 30 milyar
Ağır ticari araç sektörünü aynı çatı altında topla- dolar düzeyinde gerçekleşti.
yan TAİD’in (Ağır Ticari Araçlar Derneği) verilerine Ağır Ticari Araçlar Derneği
göre; 2024 Yılı Ocak-Mayıs döneminde ağır tica- (TAİD) olarak ithal edilen ve
Türkiye’de üretilen pek çok
ticari araç üreticisini aynı
çatı altında buluşturuyo-
ruz. Bu markaların hepsi de
Türkiye’de birçok farklı sek-
Burak törün yükünü taşıyor, yerel
Hoşgören üretime ve istihdama des-
tek oluyor. Öte yandan araç
kullanıcılarımız da ülke üretimi ve ihracatına katkı
sağladığı için sektörümüz, stratejik bir öneme sahip
bulunuyor” açıklamasını yaptı.
36 KobiEfor Temmuz 2024