Page 36 - KobiEfor Temmuz 2024
P. 36

7à&$5à $5$d/$5



            “Otomotivde Çinliler’in Türkiye’de
            üretime sıcak baktığını duyuyoruz”
            Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD)
         Başkanı Ali Haydar Bozkurt, Çin’in tüm dünya pazar-
                              larını etkilemeye başladığını
                              belirterek, özellikle de Avrupa
                              pazarına gelmek istedikleri-
                              ni söyledi. Amerika’nın Çin-
                              li markalara %100 gümrük
                              vergisi uygulamasını geçtiği-
                              miz haftalarda duyurduğunu,
                                                          ri araç pazarı, bir önceki yılın aynı dönemine göre
                              Avrupa’nın bir kararı olaca-
                                                          %8 azaldı. Bu dönemde satılan toplam araç sayısı
                              ğını, %25-%50 bandında bir
          Ali                                             16.961 oldu. Çekici satışları, 2024 yılı Ocak-Mayıs
          Haydar              gümrük vergisi uygulanması
          Bozkurt                                         döneminde geçen yıla göre %27 azalarak 8.245 adet
                              ihtimali bulunduğunu payla-
                                                          olurken, 16 ton ve üstü kamyon satışları %41 arta-
                              şan Bozkurt, “Çinliler’in başta
                                                          rak 6.553 adet oldu. 16 ton altı kamyon satışları da
         Avrupa, Türkiye olmak üzere global pazarlara gelmesi
                                                          %14 azalarak 2.163 adet oldu.
         için mutlaka bu bölgede üretim yapmayı planlamaları
                                                            TAİD verilerine göre; 2024 yılı Mayıs ayı toplam ağır
         gerekiyor ki Çinliler de bunun farkındalar. Baktığımızda,
                                                          ticari araç pazarı, 4.045 adet olarak gerçekleşti. 2024
         değişik Çinli markalar Avrupa’da ve Türkiye’de üretim
                                                          yılı Mayıs’ında çekici satışları bir önceki yılın aynı ayına
         yapma olanaklarıyla ilgili çalışmalarını hızlandırmış   göre %14 azalarak 2.142 adet, 16 ton ve üstü kamyon
         görünüyorlar. Biz istiyoruz ki Çinli firmalar Avrupa’da   satışları %20 artarak 1.420 adet ve 16 ton altı kamyon
         bir ülkeyi değil, Türkiye’yi tercih etsinler. Türkiye’ye sı-  satışları da %9 azalarak 483 adet oldu.
         cak baktıklarını duyuyoruz. Bence Türkiye’nin avantaj-  Ağır ticari araç pazarı (16 ton ve üstü kamyon/
         larının onlar da farkındalar” dedi.              çekici) son 10 yıllık Mayıs ayı ortalama satışlarına
            Bozkurt, Türkiye’de çok ciddi bir üretim seviyesi ka-  göre %64 arttı. Çekici satışları son 10 yıllık Mayıs ayı
         litesinde kendini kanıtlamış bir sistem bulunduğunu   ortalama satışlarına göre %61, kamyon satışları da
         vurguladı: “Tedarikçiler için ekosistem hazır durumda.   %40 artış gösterdi.
         Lojistik sistemimiz çok uygun bu işe. Aslında bir Çinli
         markanın üretim yapması için en uygun yer Türkiye.   “Türkiye ekonomisi için güçlü bir kaldıraç”
         Burada teşviklerin karşılaştırılması devreye girebili-  TAİD Yönetim Kurulu Başkanı Burak Hoşgören,
         yor. Avrupa’daki bazı ülkeler bize göre yüksek teşvikler   TAİD derneği bünyesinde bulunan üyelerin faaliyet-
         vadedebiliyor. Öte yandan toplam programa ve uzun   lerinin, uzun yol taşımacılığından yurtiçi lojistiği-
         süreli sürdürülebilirlik programına da bakıyorlar. Ben   ne, dağıtım, inşaat, maden, atık yönetimi de dahil
         kişisel olarak çok ümitliyim. Birkaç Çinli markanın   olmak üzere pek çok alanda Türkiye’nin ekonomisi
         üretim için Türkiye’yi tercih edebileceği ile ilgili ümidi-          için güçlü bir kaldıraç görevi
         mi de koruyorum.”                                                    gördüğünü söyledi.
                                                                                Ağır ticari araçlarda 30
            Ağır ticari araçlar pazarı,                                       milyar dolar ihracat: Burak
            ilk yarıda %8 daralsa da son 10 yılda                             Hoşgören; “Sektörün 2023
            büyümesini sürdürüyor                                             yılı ihracat tutarı, 30 milyar
            Ağır ticari araç sektörünü aynı çatı altında topla-               dolar düzeyinde gerçekleşti.
         yan TAİD’in (Ağır Ticari Araçlar Derneği) verilerine                 Ağır Ticari Araçlar Derneği
         göre; 2024 Yılı Ocak-Mayıs döneminde ağır tica-                      (TAİD) olarak ithal edilen ve
                                                                              Türkiye’de üretilen pek çok
                                                                              ticari araç üreticisini aynı
                                                                              çatı altında buluşturuyo-
                                                                              ruz. Bu markaların hepsi de
                                                                              Türkiye’de birçok farklı sek-
                                                             Burak            törün yükünü taşıyor, yerel
                                                             Hoşgören         üretime ve istihdama des-
                                                                              tek oluyor. Öte yandan araç
                                                          kullanıcılarımız da ülke üretimi ve ihracatına katkı
                                                          sağladığı için sektörümüz, stratejik bir öneme sahip
                                                          bulunuyor” açıklamasını yaptı.

         36 KobiEfor Temmuz 2024
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41