Page 35 - KobiEfor Temmuz 2024
P. 35

ulaştı. Traktör üretimiyle birlikte toplam üretim ise   mişi 1950’li yıllara dayanan otomotiv sanayi, gerek
         629 bin 449 adede yükseldi. Ticari araç grubunda,   yabancı ortaklıklar gerekse %100 yerel sermaye
         yılın ilk 5 ayında üretim %7, ağır ticari araç grubun-  yatırımlarıyla zaman içerisinde gelişerek bugünkü
         da %12 ve hafif ticari araç grubunda ise % 6 geriledi.   küresel oyuncu konumuna ulaşmıştı. Bugün geldiği
         2023’ün ilk 5 aylık dönemine göre ticari araç pazarı   noktada; 2 milyon adet üzerinde araç üretim kapa-
         %8, ağır ticari araç pazarı %7, hafif ticari araç pazarı   sitesine ulaşan otomotiv sanayi Avrupa Birliği (AB)
         ise %8 azaldı.                                   ülkeleri arasında 4., dünyada 13. en büyük üretici ko-
            Yılın ilk 5 ayında, bir önceki yılın aynı dönemine   numunda. Ticari araç üretiminde ise AB ülkeleri ara-
         göre, toplam otomotiv ihracatı adet bazında %1,   sında ilk sırada yer alıyor. Nitelikli işgücü ile istihda-
         otomobil ihracatı ise %2 arttı, ticari araç ihracatı %2   ma ve ülkemizin teknolojik ve toplumsal gelişimine
         geriledi. Bu dönemde, toplam ihracat 417 bin 826   katkı sağlıyor. Sadece ana sanayi son 10 yılda yakla-
         adet, otomobil ihracatı ise 269 bin 349 adet düze-  şık 10 milyar doları aşan yatırımlarıyla hem kapasite
         yinde gerçekleşti. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM)   artışı sağladı hem de yeni model üretimlerini hayata
         verilerine göre, toplam otomotiv sanayi ihracatı,   geçirdi. Yeni yatırımlar açıklanmaya devam ediyor.
         2024’ün ilk 5 ayında %16 ile sektörel ihracat sırala-  Otomotiv sanayi ülkemiz ihracatının lider sanayi kolu
         masında ilk sıradaki yerini korudu. Uludağ İhracat-  olarak toplam ihracatımızın %16’sını oluşturarak
         çı Birlikleri (UİB) verilerine göre, ilk 5 ayda toplam   ekonomiye sağladığı katkıyı sürdürüyor.”
         otomotiv ihracatı, 2023’ün aynı dönemine göre; %3
         artarak 15.1 milyar dolar,  Euro bazında ise %2 arta-  Otomobil ve hafif ticari araç pazarı,
         rak 13.8 milyar Euro oldu.                         ilk yarıda %6 arttı
            2024’ün 5 aylık döneminde toplam pazar, geçen   Otomotiv Distribütörleri & Mobilite Derneği’nin
         yılın aynı dönemine göre %5 artarak 491 bin 482   (ODMD) 2024 Mayıs Otomobil ve Hafif Ticari Araç
         adetten kapandı. 2024 Ocak-Mayıs’ta otomobil sa-  Raporu’na göre; Türkiye otomobil ve hafif ticari
         tışlarındaki yerli araç payı %31, hafif ticari araç pa-  araç toplam pazarı, 2024 yılı Ocak-Mayıs dönemin-
         zarında yerli araç payı ise %33 gerçekleşti.     de bir önceki yılın aynı dönemine göre %6,0 artarak
                                                          471.743 adet olarak gerçekleşti. Otomobil satışla-
            Ticari araç üretiminde AB ülkeleri            rı, 2024 yılı Ocak-Mayıs döneminde geçen yıla göre
            arasında ilk sırada                           %10.25 artarak 375.097 adet, hafif ticari araç pazarı
            Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu   ise %7.9 azalarak 96.646 adet oldu.
         Başkanı Cengiz Eroldu, “Ülkemizin ihracat lideri   Otomobil ve hafif ticari araç pazarı 2024 Mayıs’ta,
                              sanayi kolu olan otomotiv   2023 Mayıs’ına göre %10.1 azalarak 100.305 adet,
                              sanayi, ihracat geliri, istih-  otomobil satışları bir önceki yılın aynı ayına göre
                              dam, vergi geliri gibi birçok   %8.19 azalarak 80.260 adet, hafif ticari araç pazarı
                              direkt ekonomik katkısının   %17.0 azalarak 20.045 adet oldu. Otomobil ve hafif
                              yanı sıra ülkemizde tekno-  ticari araç pazarı 10 yıllık Mayıs ayı ortalama satış-
                              lojik ve sosyal gelişime de   lara göre %45.7 (otomobil pazarı %48.5, hafif ticari
                              öncülük ediyor. Ülkemizin   araç pazarı %35.6) arttı.
                              ekonomik gelişiminde kri-     En çok van gövde tipi araçlar tercih ediliyor:
                              tik role sahip olan otomotiv   Ocak-Mayıs 2024 verilerine göre; hafif ticari araç
           Cengiz             sanayiinin sağladığı katkıyı   pazarı gövde tipine göre van gövde tipi %70.8 pay ve
           Eroldu             geliştirilmek için var gücü-  68.458 adetle en çok tercih edilen gövde tipi olur-
                              müzle çalışıyoruz” dedi.    ken; kamyonet gövde tipi %15 pay ve 14.511 adetle
            Cengiz Eroldu, şunları söyledi: “Ülkemizde geç-  2. sırada yer aldı.



















                                                                                    Temmuz 2024 KobiEfor 35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40