Page 35 - KobiEfor Temmuz 2024
P. 35
ulaştı. Traktör üretimiyle birlikte toplam üretim ise mişi 1950’li yıllara dayanan otomotiv sanayi, gerek
629 bin 449 adede yükseldi. Ticari araç grubunda, yabancı ortaklıklar gerekse %100 yerel sermaye
yılın ilk 5 ayında üretim %7, ağır ticari araç grubun- yatırımlarıyla zaman içerisinde gelişerek bugünkü
da %12 ve hafif ticari araç grubunda ise % 6 geriledi. küresel oyuncu konumuna ulaşmıştı. Bugün geldiği
2023’ün ilk 5 aylık dönemine göre ticari araç pazarı noktada; 2 milyon adet üzerinde araç üretim kapa-
%8, ağır ticari araç pazarı %7, hafif ticari araç pazarı sitesine ulaşan otomotiv sanayi Avrupa Birliği (AB)
ise %8 azaldı. ülkeleri arasında 4., dünyada 13. en büyük üretici ko-
Yılın ilk 5 ayında, bir önceki yılın aynı dönemine numunda. Ticari araç üretiminde ise AB ülkeleri ara-
göre, toplam otomotiv ihracatı adet bazında %1, sında ilk sırada yer alıyor. Nitelikli işgücü ile istihda-
otomobil ihracatı ise %2 arttı, ticari araç ihracatı %2 ma ve ülkemizin teknolojik ve toplumsal gelişimine
geriledi. Bu dönemde, toplam ihracat 417 bin 826 katkı sağlıyor. Sadece ana sanayi son 10 yılda yakla-
adet, otomobil ihracatı ise 269 bin 349 adet düze- şık 10 milyar doları aşan yatırımlarıyla hem kapasite
yinde gerçekleşti. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) artışı sağladı hem de yeni model üretimlerini hayata
verilerine göre, toplam otomotiv sanayi ihracatı, geçirdi. Yeni yatırımlar açıklanmaya devam ediyor.
2024’ün ilk 5 ayında %16 ile sektörel ihracat sırala- Otomotiv sanayi ülkemiz ihracatının lider sanayi kolu
masında ilk sıradaki yerini korudu. Uludağ İhracat- olarak toplam ihracatımızın %16’sını oluşturarak
çı Birlikleri (UİB) verilerine göre, ilk 5 ayda toplam ekonomiye sağladığı katkıyı sürdürüyor.”
otomotiv ihracatı, 2023’ün aynı dönemine göre; %3
artarak 15.1 milyar dolar, Euro bazında ise %2 arta- Otomobil ve hafif ticari araç pazarı,
rak 13.8 milyar Euro oldu. ilk yarıda %6 arttı
2024’ün 5 aylık döneminde toplam pazar, geçen Otomotiv Distribütörleri & Mobilite Derneği’nin
yılın aynı dönemine göre %5 artarak 491 bin 482 (ODMD) 2024 Mayıs Otomobil ve Hafif Ticari Araç
adetten kapandı. 2024 Ocak-Mayıs’ta otomobil sa- Raporu’na göre; Türkiye otomobil ve hafif ticari
tışlarındaki yerli araç payı %31, hafif ticari araç pa- araç toplam pazarı, 2024 yılı Ocak-Mayıs dönemin-
zarında yerli araç payı ise %33 gerçekleşti. de bir önceki yılın aynı dönemine göre %6,0 artarak
471.743 adet olarak gerçekleşti. Otomobil satışla-
Ticari araç üretiminde AB ülkeleri rı, 2024 yılı Ocak-Mayıs döneminde geçen yıla göre
arasında ilk sırada %10.25 artarak 375.097 adet, hafif ticari araç pazarı
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu ise %7.9 azalarak 96.646 adet oldu.
Başkanı Cengiz Eroldu, “Ülkemizin ihracat lideri Otomobil ve hafif ticari araç pazarı 2024 Mayıs’ta,
sanayi kolu olan otomotiv 2023 Mayıs’ına göre %10.1 azalarak 100.305 adet,
sanayi, ihracat geliri, istih- otomobil satışları bir önceki yılın aynı ayına göre
dam, vergi geliri gibi birçok %8.19 azalarak 80.260 adet, hafif ticari araç pazarı
direkt ekonomik katkısının %17.0 azalarak 20.045 adet oldu. Otomobil ve hafif
yanı sıra ülkemizde tekno- ticari araç pazarı 10 yıllık Mayıs ayı ortalama satış-
lojik ve sosyal gelişime de lara göre %45.7 (otomobil pazarı %48.5, hafif ticari
öncülük ediyor. Ülkemizin araç pazarı %35.6) arttı.
ekonomik gelişiminde kri- En çok van gövde tipi araçlar tercih ediliyor:
tik role sahip olan otomotiv Ocak-Mayıs 2024 verilerine göre; hafif ticari araç
Cengiz sanayiinin sağladığı katkıyı pazarı gövde tipine göre van gövde tipi %70.8 pay ve
Eroldu geliştirilmek için var gücü- 68.458 adetle en çok tercih edilen gövde tipi olur-
müzle çalışıyoruz” dedi. ken; kamyonet gövde tipi %15 pay ve 14.511 adetle
Cengiz Eroldu, şunları söyledi: “Ülkemizde geç- 2. sırada yer aldı.
Temmuz 2024 KobiEfor 35