Page 54 - KobiEfor Haziran 2024
P. 54

TEHLİKELİ MADDE VE LİKİT TAŞIMACILIĞI



           bilinçlendirilmesi önem arz etmektedir. Genel kargo ola-
           rak nitelendirilen yüklerin tehlikeli madde ihtiva ettiğine   Tehlikeli maddeler
           rastlandığı gibi bu süreçte gönderici, acente ve elleçleme   Tehlikeli maddeler 9 sınıfa ayrılıyor: 1) Patlayıcılar
           personelinin dikkatli takip yapması gerekmektedir.”    (Kitle Halinde ve Birden Patlayanlar, Parça Fırlatan
             Engin, gönderici, acente, handling firması, havayolu   Fakat Kitle Halinde Patlayanlar, Alevli Patlayanlar, Dü-
           firması ve alıcı gibi paydaşların yer aldığı süreçte tüm bu   şük Zarar Veren Patlayıcılar, Patlaması Zor Fakat Kitle
           paydaşların çeşitli yetki ve sorumluluklara sahip oldu-  Halinde Patlayabilenler, Patlaması Zor ve Kitle Halinde
           ğunun altını çiziyor: “Bazı maddelerin havayoluyla taşın-  Patlama Tehlikesi Olmayanlar) 2) Yanıcı Gazlar (Yanıcı
           ması kesinlikle yasak olduğundan, bazı maddelerin ise   ve Zehirli Olmayan Gazlar, Zehirli Gazlar) 3) Yanıcı Sı-
           sınırlandırılmış miktarda kargo ve/veya yolcu uçaklarında   vılar 4) Yanıcı Katılar (Kendiliğinden Yanabilen Katılar,
           taşınabilmesi sebebiyle söz konusu yetki ve sorumluluk-  Suyla Temas Ettiğinde Tehlike Arz Edenler) 5) Oksitle-
           lara riayet edilmesi gerekmektedir.  Her taşıma modunda   yici Maddeler ve Organik Peroksitler (Oksitleyici Ajan-
           olduğu gibi tehlikeli maddelerin havayoluyla taşınma-  lar, Organik Peroksitler) 6) Toksik ve Mikrop Bulaştırıcı
           sında da sorumluluk zinciri göndericide başlamaktadır.   Maddeler (Toksik (Zehirli) Maddeler, Mikrop Bulaştırıcı
           Havayolunda göndericinin DGR Kuralları’na riayet etmesi   Maddeler) 7) Radyoaktif Maddeler 8) Aşındırıcı (Korozif)
           önem taşımaktadır. Paketlemeden dokümantasyona ka-  Maddeler 9) Diğer Tehlikeli Maddeler.
           dar göndericiden beklenenleri yerine getirmelidir.”
                                                           chemicals) yurt içinde üretilmesini sağlamamız gerekiyor.
             “Kimya sektöründe lojistik                    Kimya alanında güçlü olan ülkelerin, tüm sektörlerinde de
             hizmetlerinin önemi büyük”                    güçlü olduğunu ve bu durumun ekonomik açıdan da önem-
             İKMİB (İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhra-  li bir avantaj sağladığını görüyoruz. Bu nedenle, kimya sek-
           catçıları Birliği) Yönetim Kurulu Başkanı Adil Pelister, “İh-  töründe yerli üretimin artırılması, ülkemizin ekonomik gü-
           racatın yükselen yıldızı kimya sektörü olarak Türkiye’nin   cüne önemli katkılar sağlayacaktır.”
           ihracattaki lokomotif ve stratejik sanayi alanlarından biri   “Demiryolu ile ulaşımın da yaygınlaştırılması önemli
           olmayı sürdürüyoruz. 2023’te gerçekleştirdiğimiz 30.6   ve gerekli”: Sektör ihracatında ürün taşımacılığının büyük
           milyar dolarlık ihracatla en fazla ihracat                  çoğunluğunu deniz yoluyla gerçekleştirdik-
           gerçekleştiren ikinci sektör olmayı başar-                  lerini kaydeden Pelister, “Dünya ticaretinin
           dık. Özellikle global kimya ihracatında ge-                 de %95’i deniz yoluyla gerçekleştiriliyor.
           rileme yaşanan bir dönemde dahi küresel                     2023’te yaptığımız ihracatın %82.3’lük kıs-
           ticaretteki pazar payımızı artırmamızı çok                  mını deniz yoluyla, %16.5’lik kısmını kara-
           kıymetli bir kazanım olarak görüyoruz. 16                   yolu taşımacılığıyla ve kalan yaklaşık %1’lik
           alt sektörümüzle birlikte geçtiğimiz yıl 230                kısmı ise diğer taşıma şekilleriyle gerçek-
           ülke ve bölgeye ihracat yaparak TİM veri-                   leştirdik. Deniz ve karayolu taşımacılığı
           lerine göre Türkiye’nin toplam ihracatının                  yanı sıra aslında yakın veya uzak noktalara
           yaklaşık %13.8’ini gerçekleştirdik. 2024 yılı               demiryolu ile ulaşımın da yaygınlaştırılma-
           ilk dört aylık dönemde ise kimya sektörü                    sı önemli ve gerekli. Ürünü zamanında ve
           ihracatımız 10.5 milyar dolara ulaştı ve   Adil             en az maliyetle göndermenin yanı sıra üre-
           %7.3 büyüdü” diyor.                  Pelister               timde kullandığımız hammaddeyi yine za-
             Adil Pelister, Pandemi sonrası tedarik                    manında ve uygun maliyetle temin etmek
           zincirinde yaşanan gelişmelerin, tedarikte ulaşılabilir ol-  ihracatımızda rekabeti etkileyen en önemli faktörlerden.
           manın ve lojistiğin, yakın ülkelerden tedarik sağlamanın ne   Bu  nedenle  ülkemizde  yapılan  lojistik  yatırımları  kadar
           kadar önemli olduğunu gösterdiğini belirtiyor: “Kimya sek-  ihracat pazarlarımızda lojistik ve tedarik süreçlerini etki-
           törü tehlikeli maddeler sınıfına giren ürünleriyle lojistikte   leyen anlaşma ve işbirliklerine önem verilmesinde fayda
           ayrı bir önem ve özene sahip. Tehlikeli kimyasal hammad-  görüyoruz” diye konuşuyor.
           de taşımacılığının önemi çok fazla. Özellikle sıvı taşımacı-  Dijitalleşmenin önemi: Adil Pelister, bir diğer önemli
           lıkta ürünlerin spesifikasyonların bozulmaması, doğru bir   konunun ise dijitalleşme olduğunu söylüyor: “Dijitalleş-
           şekilde hammaddelerin taşınması daha sonra akıcı sıvı-  menin hemen hemen her sektörde etkisini günden güne
           ların tehlikeli kimyasalların depolanması lojistik anlamda   hissettirdiği bir gerçekten bahsediyoruz. Lojistiğin de
           çok önem arz ediyor. Aynı şekilde her yükleme öncesi ya-  hammadde tedariğinden dağıtıma kadar üretim süreçleri
           pılacak gemi kontrolleri ve gümrükte gelen sıvıların, kim-  de dahil olmak üzere bu dijitalleşen dünyada ve bu gerçek-
           yasalların depolanma şartları büyük önem taşıyor. Kimya   lik içerisinde yerini almaya başladığını görüyoruz. Lojistik
           sektöründe hammadde tedarikinin sürekliliği, bu önemli   sektöründeki dijitalleşmenin diğer sektörlere olan etkisi
           kimyasalların depolarımızda hazır bulundurulması ve ihti-  ile ilgili bütün sektörlerin bilgilendirilmesi ve yeniliklerin
           yaç anında kullanılabilmesi için lojistik hizmetlerinin önemi   diğer sektörlere de hızlıca aktarılarak bütünleşik bir dijital
           büyük. Türkiye’nin kimyasallar konusunda dışa bağımlılı-  lojistik sistematiğinin oluşturulmasının faydalı olacağına
           ğını azaltabilmesi için özellikle özel kimyasalların (special   inanıyoruz.”

           54 KobiEfor Haziran 2024
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59