Page 54 - KobiEfor Haziran 2024
P. 54
TEHLİKELİ MADDE VE LİKİT TAŞIMACILIĞI
bilinçlendirilmesi önem arz etmektedir. Genel kargo ola-
rak nitelendirilen yüklerin tehlikeli madde ihtiva ettiğine Tehlikeli maddeler
rastlandığı gibi bu süreçte gönderici, acente ve elleçleme Tehlikeli maddeler 9 sınıfa ayrılıyor: 1) Patlayıcılar
personelinin dikkatli takip yapması gerekmektedir.” (Kitle Halinde ve Birden Patlayanlar, Parça Fırlatan
Engin, gönderici, acente, handling firması, havayolu Fakat Kitle Halinde Patlayanlar, Alevli Patlayanlar, Dü-
firması ve alıcı gibi paydaşların yer aldığı süreçte tüm bu şük Zarar Veren Patlayıcılar, Patlaması Zor Fakat Kitle
paydaşların çeşitli yetki ve sorumluluklara sahip oldu- Halinde Patlayabilenler, Patlaması Zor ve Kitle Halinde
ğunun altını çiziyor: “Bazı maddelerin havayoluyla taşın- Patlama Tehlikesi Olmayanlar) 2) Yanıcı Gazlar (Yanıcı
ması kesinlikle yasak olduğundan, bazı maddelerin ise ve Zehirli Olmayan Gazlar, Zehirli Gazlar) 3) Yanıcı Sı-
sınırlandırılmış miktarda kargo ve/veya yolcu uçaklarında vılar 4) Yanıcı Katılar (Kendiliğinden Yanabilen Katılar,
taşınabilmesi sebebiyle söz konusu yetki ve sorumluluk- Suyla Temas Ettiğinde Tehlike Arz Edenler) 5) Oksitle-
lara riayet edilmesi gerekmektedir. Her taşıma modunda yici Maddeler ve Organik Peroksitler (Oksitleyici Ajan-
olduğu gibi tehlikeli maddelerin havayoluyla taşınma- lar, Organik Peroksitler) 6) Toksik ve Mikrop Bulaştırıcı
sında da sorumluluk zinciri göndericide başlamaktadır. Maddeler (Toksik (Zehirli) Maddeler, Mikrop Bulaştırıcı
Havayolunda göndericinin DGR Kuralları’na riayet etmesi Maddeler) 7) Radyoaktif Maddeler 8) Aşındırıcı (Korozif)
önem taşımaktadır. Paketlemeden dokümantasyona ka- Maddeler 9) Diğer Tehlikeli Maddeler.
dar göndericiden beklenenleri yerine getirmelidir.”
chemicals) yurt içinde üretilmesini sağlamamız gerekiyor.
“Kimya sektöründe lojistik Kimya alanında güçlü olan ülkelerin, tüm sektörlerinde de
hizmetlerinin önemi büyük” güçlü olduğunu ve bu durumun ekonomik açıdan da önem-
İKMİB (İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhra- li bir avantaj sağladığını görüyoruz. Bu nedenle, kimya sek-
catçıları Birliği) Yönetim Kurulu Başkanı Adil Pelister, “İh- töründe yerli üretimin artırılması, ülkemizin ekonomik gü-
racatın yükselen yıldızı kimya sektörü olarak Türkiye’nin cüne önemli katkılar sağlayacaktır.”
ihracattaki lokomotif ve stratejik sanayi alanlarından biri “Demiryolu ile ulaşımın da yaygınlaştırılması önemli
olmayı sürdürüyoruz. 2023’te gerçekleştirdiğimiz 30.6 ve gerekli”: Sektör ihracatında ürün taşımacılığının büyük
milyar dolarlık ihracatla en fazla ihracat çoğunluğunu deniz yoluyla gerçekleştirdik-
gerçekleştiren ikinci sektör olmayı başar- lerini kaydeden Pelister, “Dünya ticaretinin
dık. Özellikle global kimya ihracatında ge- de %95’i deniz yoluyla gerçekleştiriliyor.
rileme yaşanan bir dönemde dahi küresel 2023’te yaptığımız ihracatın %82.3’lük kıs-
ticaretteki pazar payımızı artırmamızı çok mını deniz yoluyla, %16.5’lik kısmını kara-
kıymetli bir kazanım olarak görüyoruz. 16 yolu taşımacılığıyla ve kalan yaklaşık %1’lik
alt sektörümüzle birlikte geçtiğimiz yıl 230 kısmı ise diğer taşıma şekilleriyle gerçek-
ülke ve bölgeye ihracat yaparak TİM veri- leştirdik. Deniz ve karayolu taşımacılığı
lerine göre Türkiye’nin toplam ihracatının yanı sıra aslında yakın veya uzak noktalara
yaklaşık %13.8’ini gerçekleştirdik. 2024 yılı demiryolu ile ulaşımın da yaygınlaştırılma-
ilk dört aylık dönemde ise kimya sektörü sı önemli ve gerekli. Ürünü zamanında ve
ihracatımız 10.5 milyar dolara ulaştı ve Adil en az maliyetle göndermenin yanı sıra üre-
%7.3 büyüdü” diyor. Pelister timde kullandığımız hammaddeyi yine za-
Adil Pelister, Pandemi sonrası tedarik manında ve uygun maliyetle temin etmek
zincirinde yaşanan gelişmelerin, tedarikte ulaşılabilir ol- ihracatımızda rekabeti etkileyen en önemli faktörlerden.
manın ve lojistiğin, yakın ülkelerden tedarik sağlamanın ne Bu nedenle ülkemizde yapılan lojistik yatırımları kadar
kadar önemli olduğunu gösterdiğini belirtiyor: “Kimya sek- ihracat pazarlarımızda lojistik ve tedarik süreçlerini etki-
törü tehlikeli maddeler sınıfına giren ürünleriyle lojistikte leyen anlaşma ve işbirliklerine önem verilmesinde fayda
ayrı bir önem ve özene sahip. Tehlikeli kimyasal hammad- görüyoruz” diye konuşuyor.
de taşımacılığının önemi çok fazla. Özellikle sıvı taşımacı- Dijitalleşmenin önemi: Adil Pelister, bir diğer önemli
lıkta ürünlerin spesifikasyonların bozulmaması, doğru bir konunun ise dijitalleşme olduğunu söylüyor: “Dijitalleş-
şekilde hammaddelerin taşınması daha sonra akıcı sıvı- menin hemen hemen her sektörde etkisini günden güne
ların tehlikeli kimyasalların depolanması lojistik anlamda hissettirdiği bir gerçekten bahsediyoruz. Lojistiğin de
çok önem arz ediyor. Aynı şekilde her yükleme öncesi ya- hammadde tedariğinden dağıtıma kadar üretim süreçleri
pılacak gemi kontrolleri ve gümrükte gelen sıvıların, kim- de dahil olmak üzere bu dijitalleşen dünyada ve bu gerçek-
yasalların depolanma şartları büyük önem taşıyor. Kimya lik içerisinde yerini almaya başladığını görüyoruz. Lojistik
sektöründe hammadde tedarikinin sürekliliği, bu önemli sektöründeki dijitalleşmenin diğer sektörlere olan etkisi
kimyasalların depolarımızda hazır bulundurulması ve ihti- ile ilgili bütün sektörlerin bilgilendirilmesi ve yeniliklerin
yaç anında kullanılabilmesi için lojistik hizmetlerinin önemi diğer sektörlere de hızlıca aktarılarak bütünleşik bir dijital
büyük. Türkiye’nin kimyasallar konusunda dışa bağımlılı- lojistik sistematiğinin oluşturulmasının faydalı olacağına
ğını azaltabilmesi için özellikle özel kimyasalların (special inanıyoruz.”
54 KobiEfor Haziran 2024