Page 51 - KobiEfor Haziran 2024
P. 51

TEHLİKELİ MADDE VE LİKİT TAŞIMACILIĞI



                                                                             ‘Tehlikeli


                                                                        Madde ve Likit

                                                                          Taşımacılığı’

                                                                     pazarının büyüme


                                                                           potansiyeli

                                                                               yüksek




           UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı                   büyüme kaydetmesinin öngörüldüğünü;
           Bilgehan Engin, 2024-2025’te tehlikeli          sektörün uzun vadede toplam lojistik
           madde ve likit taşımacılığı pazarının,          pazarındaki payını %20’ye çıkarmayı,
           sürdürülebilirlik odaklı inovasyonlar           küresel pazar payını %2.5’e yükseltmeyi
           ve dijitalleşmeyle desteklenerek % 6            hedeflediğini söylüyor.


                 imyasal ve fiziksel özellikleri gereği                Farklı taşıma türleriyle yapılabilen tehli-
                 çevreye ve canlı sağlığına zararlı ola-            keli madde taşımacılığını düzenleyen ulusal
          K bilecek türde niteliklere sahip madde-                  mevzuata bakıldığında ‘Tehlikeli Maddele-
           lerin tehlikeli madde olarak isimlendirildiğini          rin Karayoluyla Taşınması Hakkında Yönet-
           belirten UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve             melik’, ‘Tehlikeli Maddelerin Havayoluyla
           Lojistik  Hizmet  Üretenleri Derneği)  Yönetim           Taşınması Hakkında Yönetmelik’, ‘Tehlikeli
           Kurulu Başkanı Bilgehan Engin, “Bunlar rad-              Maddelerin Demiryolu ile Taşınması Hak-
           yoaktif, patlayıcı, zehirli, aşındırıcı veya yanıcı      kında Yönetmelik’ ve ‘Tehlikeli Yüklerin De-
           maddeler olabilir. Bu maddelerin taşınması,     Bilgehan  nizyoluyla Taşınması ve Yükleme Emniyeti
           yüklenmesi, boşaltılması ve depolanması sı-       Engin  Hakkında Yönetmelik’ gibi taşıma modlarını
           rasında önlemler alınmaktadır. Bu önlemlerle             kapsayan bir yapının bulunduğunu aktaran
           süreçlerde ortaya çıkabilecek risklerin en aza indirilmesi   Engin, bunlara ek olarak ‘Tehlikeli Madde Faaliyet Bel-
           amaçlanmaktadır. Ülkemizde özellikle AB mevzuatına   gesi Düzenlenmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında
           uyum sürecinin bir parçası olarak tehlikeli maddelerin   Yönerge’, ‘Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanı Tebli-
           taşınmasına yönelik uluslararası anlaşmalara taraf olu-  ği’, ‘Karayolu Taşımacılık Faaliyetleri Mesleki Yeterlilik
           narak bu mevzuat çerçevesinde taşımacılık faaliyetleri   Eğitim Yönetmeliği’ gibi destekleyici mevzuatın da yü-
           gerçekleştirilmektedir” diyor.                  rürlükte olduğunu bildiriyor.
             Bilgehan Engin, “Türkiye’yi de ilgilendiren belli başlı
           uluslararası mevzuat arasında; Tehlikeli Maddelerin Kara   “Dünyadaki pazar payımız; %1.5 civarında”
           Yolu ile Uluslararası Taşınmasına İlişkin Avrupa Antlaş-  Bilgehan Engin, “2023 yılı ve 2024 ilk çeyreğinde
           ması (ADR), Tehlikeli Maddelerin Demir Yolu İle Ulusla-  tehlikeli madde ve likit taşımacılığı sektörü, küre-
           rarası Taşınmasına İlişkin Düzenlemeler (RID), Tehlikeli   sel tedarik zincirlerindeki yeniden yapılanmalar ve
           Maddelerin Deniz Yolu İle Uluslararası Taşınmasına İliş-  artan çevresel düzenlemelerle birlikte önemli deği-
                                 kin Kodlar (IMDG Code) ve   şimler yaşadı. Sektör, yaklaşık %5 büyüme kayde-
                                 Tehlikeli Maddelerin Hava   derek dünya genelinde 1.2 trilyon dolarlık bir pazar
                                 Yolu İle Taşınması Hakkında   hacmine ulaştı. Türkiye özelinde, sektörün toplam
                                 Yönetmelik (DGR -IATA/ICAO)   lojistik pazarındaki payı %15 civarındadır. İstihdam
                                 sayılabilir. Gelişime açık ve   açısından, sektörde yaklaşık 50.000 kişi çalışmak-
                                 büyüme potansiyeli yüksek   tadır ve bu rakam her yıl %2 artmaktadır. Kapasite
                                 bir alan olan ‘Tehlikeli Madde   kullanım oranları %80 seviyelerinde  seyrederken,
           ve Likit Taşımacılığı’ ağırlıklı olarak denizyolu ve karayo-  ithalat ve ihracat hacimleri sırasıyla 8 milyon ton ve
           luyla yapılıyor, bu taşıma modlarını sırasıyla demiryolu ve   6 milyon ton olarak gerçekleşmiştir. Dünyadaki pa-
           havayolu izlemektedir” açıklamasını yapıyor.      zar payımız ise %1.5 civarındadır” diye konuşuyor.
                                                                                      Haziran 2024 KobiEfor 51
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56