Page 51 - KobiEfor Haziran 2024
P. 51
TEHLİKELİ MADDE VE LİKİT TAŞIMACILIĞI
‘Tehlikeli
Madde ve Likit
Taşımacılığı’
pazarının büyüme
potansiyeli
yüksek
UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı büyüme kaydetmesinin öngörüldüğünü;
Bilgehan Engin, 2024-2025’te tehlikeli sektörün uzun vadede toplam lojistik
madde ve likit taşımacılığı pazarının, pazarındaki payını %20’ye çıkarmayı,
sürdürülebilirlik odaklı inovasyonlar küresel pazar payını %2.5’e yükseltmeyi
ve dijitalleşmeyle desteklenerek % 6 hedeflediğini söylüyor.
imyasal ve fiziksel özellikleri gereği Farklı taşıma türleriyle yapılabilen tehli-
çevreye ve canlı sağlığına zararlı ola- keli madde taşımacılığını düzenleyen ulusal
K bilecek türde niteliklere sahip madde- mevzuata bakıldığında ‘Tehlikeli Maddele-
lerin tehlikeli madde olarak isimlendirildiğini rin Karayoluyla Taşınması Hakkında Yönet-
belirten UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve melik’, ‘Tehlikeli Maddelerin Havayoluyla
Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği) Yönetim Taşınması Hakkında Yönetmelik’, ‘Tehlikeli
Kurulu Başkanı Bilgehan Engin, “Bunlar rad- Maddelerin Demiryolu ile Taşınması Hak-
yoaktif, patlayıcı, zehirli, aşındırıcı veya yanıcı kında Yönetmelik’ ve ‘Tehlikeli Yüklerin De-
maddeler olabilir. Bu maddelerin taşınması, Bilgehan nizyoluyla Taşınması ve Yükleme Emniyeti
yüklenmesi, boşaltılması ve depolanması sı- Engin Hakkında Yönetmelik’ gibi taşıma modlarını
rasında önlemler alınmaktadır. Bu önlemlerle kapsayan bir yapının bulunduğunu aktaran
süreçlerde ortaya çıkabilecek risklerin en aza indirilmesi Engin, bunlara ek olarak ‘Tehlikeli Madde Faaliyet Bel-
amaçlanmaktadır. Ülkemizde özellikle AB mevzuatına gesi Düzenlenmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında
uyum sürecinin bir parçası olarak tehlikeli maddelerin Yönerge’, ‘Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanı Tebli-
taşınmasına yönelik uluslararası anlaşmalara taraf olu- ği’, ‘Karayolu Taşımacılık Faaliyetleri Mesleki Yeterlilik
narak bu mevzuat çerçevesinde taşımacılık faaliyetleri Eğitim Yönetmeliği’ gibi destekleyici mevzuatın da yü-
gerçekleştirilmektedir” diyor. rürlükte olduğunu bildiriyor.
Bilgehan Engin, “Türkiye’yi de ilgilendiren belli başlı
uluslararası mevzuat arasında; Tehlikeli Maddelerin Kara “Dünyadaki pazar payımız; %1.5 civarında”
Yolu ile Uluslararası Taşınmasına İlişkin Avrupa Antlaş- Bilgehan Engin, “2023 yılı ve 2024 ilk çeyreğinde
ması (ADR), Tehlikeli Maddelerin Demir Yolu İle Ulusla- tehlikeli madde ve likit taşımacılığı sektörü, küre-
rarası Taşınmasına İlişkin Düzenlemeler (RID), Tehlikeli sel tedarik zincirlerindeki yeniden yapılanmalar ve
Maddelerin Deniz Yolu İle Uluslararası Taşınmasına İliş- artan çevresel düzenlemelerle birlikte önemli deği-
kin Kodlar (IMDG Code) ve şimler yaşadı. Sektör, yaklaşık %5 büyüme kayde-
Tehlikeli Maddelerin Hava derek dünya genelinde 1.2 trilyon dolarlık bir pazar
Yolu İle Taşınması Hakkında hacmine ulaştı. Türkiye özelinde, sektörün toplam
Yönetmelik (DGR -IATA/ICAO) lojistik pazarındaki payı %15 civarındadır. İstihdam
sayılabilir. Gelişime açık ve açısından, sektörde yaklaşık 50.000 kişi çalışmak-
büyüme potansiyeli yüksek tadır ve bu rakam her yıl %2 artmaktadır. Kapasite
bir alan olan ‘Tehlikeli Madde kullanım oranları %80 seviyelerinde seyrederken,
ve Likit Taşımacılığı’ ağırlıklı olarak denizyolu ve karayo- ithalat ve ihracat hacimleri sırasıyla 8 milyon ton ve
luyla yapılıyor, bu taşıma modlarını sırasıyla demiryolu ve 6 milyon ton olarak gerçekleşmiştir. Dünyadaki pa-
havayolu izlemektedir” açıklamasını yapıyor. zar payımız ise %1.5 civarındadır” diye konuşuyor.
Haziran 2024 KobiEfor 51