Page 52 - KobiEfor Haziran 2024
P. 52
TEHLİKELİ MADDE VE LİKİT TAŞIMACILIĞI
Hedef; %6 büyüme
Bilgehan Engin, 2024-2025 döneminde tehlikeli mad- Tehlikeli madde ve likit taşımacılığı nedir?
de ve likit taşımacılığı pazarının, sürdürülebilirlik odaklı ‘Tehlikeli Madde ve Likit Taşımacılığı’; “Tehlikeli ve
inovasyonlar ve dijitalleşmeyle desteklenerek %6 büyü- tehlikesiz kimya, gıda ve sıvılaştırılmış gaz olarak likit
me kaydetmesinin öngörüldüğünü paylaşıyor: “Sektör, dökme ürünlerin ve hammaddelerin taşınması” diye
karbon emisyonlarını azaltmaya yönelik yeni teknolojiler tanımlanıyor. Bir başka tanıma göre; “Kimyasallar,
ve alternatif yakıtlar kullanarak çevresel etkilerini mini- petro kimyasallar ve gıda vb. olmak üzere tehlikeli ve
muma indirmeyi hedeflemektedir. Uzun vadeli hedefler tehlikesiz her türlü likit ürün ve hammaddelerin taşın-
arasında, sektörün toplam lojistik pazarındaki payını ma işlemi.”
%20’ye çıkarmak ve küresel pazar payını %2.5’e yükselt- Tehlikeli madde taşımacılığı; “Bünyesinde kimya-
mek yer almaktadır.” sal madde barındıran, yanıcı özelliğe sahip olan ürün
T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Sivil Havacılık Ge- ve hammaddelerin taşınma işlemi”, likit taşımacılığı
nel Müdürlüğü Havacılık Güvenliği Daire Başkanlığı ile ise; “Dünya genelinde dökme sıvıları taşımak için em-
son dönemde yaptıkları görüşmelerde tehlikeli mad- niyetli, güvenilir, maliyet etkin bir taşıma modu” ola-
delerin havayoluyla emni- rak tanımlanıyor.
yetli ve güvenli bir şekilde
taşınması için tarafların Sorunlara çözüm önerileri
sorumlulukları noktasında Bilgehan Engin, tehlikeli madde ve likit taşımacılığı pa-
özellikle acentelerin kargo zarında karşılaşılan başlıca sorunlar arasında sıkı düzen-
kabul süreçlerini güçlen- lemeler, yüksek maliyetler ve eğitimli personel eksikliğinin
dirmesi gerektiğinin ve tüm yer aldığını, ayrıca, çevresel kaygılar ve sürdürülebilirlik
paydaşların emniyetli ve güvenli taşıma yapılmasın- hedeflerinin, sektör üzerindeki baskıları artırdığını ifade
dan sorumlu olduğunun öne çıktığını belirten Engin, ediyor. Engin’in bu sorunları çözüm önerileri ise şöyle:
bu konudaki bilinci artırmak amacıyla çalışmalarını • Dijitalleşme ve Otomasyon: Dijitalleşme ve otomas-
sürdürdüklerini ve Tehlikeli Maddelerin Havayolu ile yon teknolojileri kullanılarak operasyonel verimlilik artırı-
Taşınması Standartları ve Sorunların Çözümü Eğitimi labilir ve maliyetler düşürülebilir.
sunduklarını anlatıyor: “2024 Mayıs’ta UTİKAD Hava- • Eğitim ve Sertifikasyon: Personelin sürekli eğitimi
yolu Çalışma Grubu Üyeleri’nin katkılarıyla ‘Havayolu ve sertifikasyonu ile güvenlik standartları yükseltilmeli ve
Taşımacılığında Beyan Edilmemiş/Gizli Tehlikeli Mad- nitelikli işgücü sağlanmalıdır.
deleri Önleme Rehberi’ hazırlandı.” • Sürdürülebilir Uygulamalar: Çevresel etkileri azal-
tacak sürdürülebilir uygulamalara yatırım yapılmalıdır.
“Pazar, büyük bir büyüme potansiyeline Bu, alternatif yakıtlar ve yeşil lojistik çözümleri olabilir.
sahip” • Düzenleyici İşbirliği: Ulusal ve uluslararası düzenle-
Bilgehan Engin, tehlikeli madde ve likit taşımacılı- yici kurumlarla işbirliği yaparak, uyum süreçlerinin daha
ğının, özellikle enerji, kimya ve sağlık sektörlerindeki etkin yönetilmesi sağlanmalıdır.
kritik malzemelerin güvenli ve verimli taşınmasını sağ- Tehlikeli madde ve likit taşımacılığında taşıma süre-
laması nedeniyle büyük bir büyüme potansiyeline sahip cinin tüm taraflarının sorumluluklarının net belirlenmiş
olduğuna dikkat çekiyor: “Bu sektörün büyümesi, lojistik olmasının büyük önem arz ettiğine işaret eden Engin,
altyapının geliştirilmesi ve daha sıkı düzenlemelerin ge- bu süreçte; gönderen, paketleyen, yükleyen, taşıyıcı, bo-
tirilmesiyle desteklenmektedir. Tehlikeli madde taşıma- şaltan ve alıcının sorumlulukları çerçevesinde hareket
cılığı, lojistik ve kimya sek- etmesi gerektiğini söylüyor: “Gelişen ve hacmi büyüyen
törlerinin entegrasyonunu ve e-ticaret faaliyetleri sebebiyle özellikle havayolu taşıma-
işbirliğini artırarak, bu sek- cılığında tehlikeli maddelere ilişkin tüm tarafların sorum-
törlerin gelişmesine önem- luluklarını bilip yerine getiriyor olması gerekir. Özellikle
li katkılar sağlamaktadır. hız ve planlama yapabilme açısından sunduğu avantajlar-
Özellikle; kimya sektöründe la havayolu taşımacılığı teknolojik ürünlerin taşınmasında
kullanılan hammaddelerin tercih edilebilmektedir. Öte yandan gizli tehlikeli madde-
güvenli ve zamanında teslimatı, üretim süreçlerinin ke- ler olarak tanımlanan maddeler uçuş güvenliğini tehdit
sintisiz devam etmesini sağlamaktadır. Türkiye İhracat- edebilmektedir. IATA Kuralları gereği havayoluyla taşınan
çılar Meclisi’nin (TİM) hazırladığı İhracat 2023 Raporun- maddelerin paketlemesi, işaretlemesi, etiketlemesi ve
da sektörel olarak, 2022’de en çok ihracat gerçekleştiren yüklenmesi yasal düzenlemeler doğrultusunda yapıla-
ilk üç sektörde ‘Kimyevi Maddeler ve Mamuller’ ilk sıra- rak elleçleme süreçleri de dahil olmak üzere bu sürece
da yer almaktadır. Kimyevi maddeler 33.5 milyar dolarla dahil olan tüm personelin gerekli eğitimleri almış olması
en fazla ihracat yapan sektör olmuştur. Bu veriler lojistik gerekmektedir. Günlük hayatta kullanılan, zararsız gö-
ve kimya sektörlerinin potansiyellerinin büyük olduğunu rünen birçok madde gizli tehlikeli madde içerebilmekte
göstermektedir.” ve bu sebepten dolayı başta göndericilerin bu konuda
52 KobiEfor Haziran 2024