Page 52 - KobiEfor Haziran 2024
P. 52

TEHLİKELİ MADDE VE LİKİT TAŞIMACILIĞI



             Hedef; %6 büyüme
             Bilgehan Engin, 2024-2025 döneminde tehlikeli mad-  Tehlikeli madde ve likit taşımacılığı nedir?
           de ve likit taşımacılığı pazarının, sürdürülebilirlik odaklı   ‘Tehlikeli Madde ve Likit Taşımacılığı’; “Tehlikeli ve
           inovasyonlar ve dijitalleşmeyle desteklenerek %6 büyü-  tehlikesiz kimya, gıda ve sıvılaştırılmış gaz olarak likit
           me kaydetmesinin öngörüldüğünü paylaşıyor: “Sektör,   dökme ürünlerin ve hammaddelerin taşınması” diye
           karbon emisyonlarını azaltmaya yönelik yeni teknolojiler   tanımlanıyor. Bir başka tanıma göre; “Kimyasallar,
           ve alternatif yakıtlar kullanarak çevresel etkilerini mini-  petro kimyasallar ve gıda vb. olmak üzere tehlikeli ve
           muma indirmeyi hedeflemektedir. Uzun vadeli hedefler   tehlikesiz her türlü likit ürün ve hammaddelerin taşın-
           arasında, sektörün toplam lojistik pazarındaki payını   ma işlemi.”
           %20’ye çıkarmak ve küresel pazar payını %2.5’e yükselt-  Tehlikeli madde taşımacılığı; “Bünyesinde kimya-
           mek yer almaktadır.”                             sal madde barındıran, yanıcı özelliğe sahip olan ürün
             T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Sivil Havacılık Ge-  ve hammaddelerin taşınma işlemi”, likit taşımacılığı
           nel Müdürlüğü Havacılık Güvenliği Daire Başkanlığı ile   ise; “Dünya genelinde dökme sıvıları taşımak için em-
           son dönemde yaptıkları görüşmelerde tehlikeli mad-  niyetli, güvenilir, maliyet etkin bir taşıma modu” ola-
                                 delerin havayoluyla emni-  rak tanımlanıyor.
                                 yetli ve güvenli bir şekilde
                                 taşınması için tarafların    Sorunlara çözüm önerileri
                                 sorumlulukları noktasında    Bilgehan Engin, tehlikeli madde ve likit taşımacılığı pa-
                                 özellikle acentelerin kargo   zarında karşılaşılan başlıca sorunlar arasında sıkı düzen-
                                 kabul  süreçlerini güçlen-  lemeler, yüksek maliyetler ve eğitimli personel eksikliğinin
                                 dirmesi gerektiğinin ve tüm   yer aldığını, ayrıca, çevresel kaygılar ve sürdürülebilirlik
           paydaşların emniyetli ve güvenli taşıma yapılmasın-  hedeflerinin, sektör üzerindeki baskıları artırdığını ifade
           dan sorumlu olduğunun öne çıktığını belirten Engin,   ediyor. Engin’in bu sorunları çözüm önerileri ise şöyle:
           bu  konudaki  bilinci artırmak amacıyla çalışmalarını   • Dijitalleşme ve Otomasyon: Dijitalleşme ve otomas-
           sürdürdüklerini ve Tehlikeli Maddelerin Havayolu ile   yon teknolojileri kullanılarak operasyonel verimlilik artırı-
           Taşınması Standartları ve Sorunların Çözümü Eğitimi   labilir ve maliyetler düşürülebilir.
           sunduklarını anlatıyor: “2024 Mayıs’ta UTİKAD Hava-  • Eğitim ve Sertifikasyon: Personelin sürekli eğitimi
           yolu Çalışma Grubu Üyeleri’nin katkılarıyla ‘Havayolu   ve sertifikasyonu ile güvenlik standartları yükseltilmeli ve
           Taşımacılığında Beyan Edilmemiş/Gizli Tehlikeli Mad-  nitelikli işgücü sağlanmalıdır.
           deleri Önleme Rehberi’ hazırlandı.”                • Sürdürülebilir Uygulamalar: Çevresel etkileri azal-
                                                           tacak sürdürülebilir uygulamalara yatırım yapılmalıdır.
             “Pazar, büyük bir büyüme potansiyeline        Bu, alternatif yakıtlar ve yeşil lojistik çözümleri olabilir.
             sahip”                                           • Düzenleyici İşbirliği: Ulusal ve uluslararası düzenle-
             Bilgehan Engin, tehlikeli madde ve likit taşımacılı-  yici kurumlarla işbirliği yaparak, uyum süreçlerinin daha
           ğının, özellikle enerji, kimya ve sağlık sektörlerindeki   etkin yönetilmesi sağlanmalıdır.
           kritik malzemelerin güvenli ve verimli taşınmasını sağ-  Tehlikeli madde ve likit taşımacılığında taşıma süre-
           laması nedeniyle büyük bir büyüme potansiyeline sahip   cinin tüm taraflarının sorumluluklarının net belirlenmiş
           olduğuna dikkat çekiyor: “Bu sektörün büyümesi, lojistik   olmasının büyük önem arz ettiğine işaret eden Engin,
           altyapının geliştirilmesi ve daha sıkı düzenlemelerin ge-  bu süreçte; gönderen, paketleyen, yükleyen, taşıyıcı, bo-
           tirilmesiyle desteklenmektedir. Tehlikeli madde taşıma-  şaltan ve alıcının sorumlulukları çerçevesinde hareket
           cılığı, lojistik ve kimya sek-                  etmesi gerektiğini söylüyor: “Gelişen ve hacmi büyüyen
           törlerinin entegrasyonunu ve                    e-ticaret faaliyetleri sebebiyle özellikle havayolu taşıma-
           işbirliğini artırarak, bu sek-                  cılığında tehlikeli maddelere ilişkin tüm tarafların sorum-
           törlerin gelişmesine önem-                      luluklarını bilip yerine getiriyor olması gerekir. Özellikle
           li katkılar sağlamaktadır.                      hız ve planlama yapabilme açısından sunduğu avantajlar-
           Özellikle; kimya sektöründe                     la havayolu taşımacılığı teknolojik ürünlerin taşınmasında
           kullanılan hammaddelerin                        tercih edilebilmektedir. Öte yandan gizli tehlikeli madde-
           güvenli ve zamanında teslimatı, üretim süreçlerinin ke-  ler olarak tanımlanan maddeler uçuş güvenliğini tehdit
           sintisiz devam etmesini sağlamaktadır. Türkiye İhracat-  edebilmektedir. IATA Kuralları gereği havayoluyla taşınan
           çılar Meclisi’nin (TİM) hazırladığı İhracat 2023 Raporun-  maddelerin paketlemesi, işaretlemesi, etiketlemesi ve
           da sektörel olarak, 2022’de en çok ihracat gerçekleştiren   yüklenmesi yasal düzenlemeler doğrultusunda yapıla-
           ilk üç sektörde ‘Kimyevi Maddeler ve Mamuller’ ilk sıra-  rak elleçleme süreçleri de dahil olmak üzere bu sürece
           da yer almaktadır. Kimyevi maddeler 33.5 milyar dolarla   dahil olan tüm personelin gerekli eğitimleri almış olması
           en fazla ihracat yapan sektör olmuştur. Bu veriler lojistik   gerekmektedir.  Günlük hayatta  kullanılan, zararsız gö-
           ve kimya sektörlerinin potansiyellerinin büyük olduğunu   rünen birçok madde gizli tehlikeli madde içerebilmekte
           göstermektedir.”                                ve bu sebepten dolayı başta göndericilerin bu konuda

           52 KobiEfor Haziran 2024
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57