Page 23 - KobiEfor Şubat 2024
P. 23

rulmasında Türkiye’nin çok iyi iş çıkardığını belirten Zi-  şitli nedenlerle beslenemeden okula gitmelerinin önemli
         simos, politikaların bağlama kavuşturulması gerektiğini   olduğunu belirtti: “Fen lisesi ile Anadolu liseleri arasında,
         paylaştı: “Türkiye sağlam bir  çerçeveye  sahip. Mevcut   doğu-batı arasında ciddi farklar, eşitsizlikler var. Fen lise-
         çerçevelerin revize edilmesi ve güncellenmesi önem-  leriyle sosyal bilimler arası 4 yıl olan fark, teknik liselerle
         li. Türkiye AB platformlarına oldukça katılım gösteriyor.   10 yıla kadar çıkıyor. En kritik politikalar, öğretmenlere
         Paydaşların dahil edilmesi, başarının anahtarı. TÜSİAD   destek, öğretmen özerkliği ve özgünlüğü. Bölge temelli
         ve benzeri platformlar aktif çalışıyor. Reformların za-  farklılaşmış politikalara ihtiyaç var. Öğretmenlerin hizmet
         mana ayak uydurması çok önemli. Türkiye son 10 yılda   sırasında birbirlerini desteklemeleri çok önemli. Öğren-
         kapsayıcılık ve erişebilirlikle ilgili çok iyi performans ser-  me ve başarı algımızı değiştirmemiz ve kız çocukları ile
         giledi, çok daha iyi olabilir.”                  deprem bölgesi çocukları için izleme ve değerlendirme
                                                          gerekiyor. Ailenin eğitimi kritik önemde. 14 yaşından iti-
            Kalkınma hedefiyle eğitim sistemini            baren okulda ayrılma başlıyor; kızlar evde bakıma, oğlan
            yeniden düşünmek                              çocuğu geçim için çalışmaya başlıyor.” Öncelikle gençleri
                                                          dinlemek gerektiğini vurgulayan Akyüz, kutuplaşmanın,
                                                          ötekileştirmenin farkında olup, biraradalığı tutmanın
                                                          önemine değindi: “Teknoloji, yapay zeka gibi yenilikleri
                                                          değerlendirirken doğadan öğrenmeyi hatırlamak, doğaya
                                                          sormak, doğayla işbirliği yapmak kritik önemde.”
                                                            McKinsey & Company Yönetici Ortağı Ezgi Demirdağ,
                                                          yaptıkları araştırmalara göre; teknolojik yetkinlerin çok
                                                          ciddi artacağını, şirketlerin IT departmanlarına ve yazı-
                                                          lımcılara çok ihtiyacı bulunduğunu aktardı: “Sosyal ve
                                                          duygusal yetkinlik artmaya devam edecek, çünkü robot-
                                                          lar bunlara yetemeyecek.” Adapte olabilme, girişimcilik,
            ‘Değişen Dünyada Kalkınma Hedefiyle Eğitim Siste-
                                                          yetkinlik alma, iş senin işinmiş kafasına geçme, iyi insan
         mini Yeniden Düşünmek’ panelinin moderasyonunu Ga-  ilişkileri, liderlik, empati kurabilme, başkalarına öğrete-
         zeteci-Yazar Ilgaz Gürsoy gerçekleştirdi.        bilme, aidiyet duygusu, iyimser ve kendine güvenli olmak
            TÜSİAD Yönetim Kurulu Üyesi ve Sosyal Kalkınma
                                                          gibi sosyal ve duygusal yetkinliklerin daha da önem ka-
         Yuvarlak Masa Başkanı Elvan Ünlütürk, PISA’da so-  zanacağını vurgulayan Demirdağ, PISA sonuçlarını kar-
         nuçlar iyi olsa da bugünkü öğrencilerin teknik eğitim
                                                          şılaştırdıklarında sosyal-duygusal yetkinliklerin yüksek
         kapasitesinde ciddi bir gerileme gördüğünü belirterek,   olduğu yerlerde matematik öğrenmenin de yükseldiğini
         okullardaki eğitim eksikliğini şirketler olarak kapamaya   kaydetti. Demirdağ, şirketlerle daha yetkinlik bazlı mü-
         çalıştıklarını söyledi. Yeni mezun öğrencileri alıp onlara   lakatlara geçmek için çalışmaya başladıklarını da söy-
         gerçek hayatı anlatmaya çalıştıklarını kaydeden Ünlü-  ledi: “Kendi içinize dönüp, sakince kendinizi  tanımak,
         türk, “Biz bir tekstil şirketiyiz, yazılımcı yetiştiriyoruz.   ne yapmak istediğiniz keşfetmek önemli. Otantik liderlik
         Şirketimizde ciddi bir teknik eğitim kadromuz var, kişi-  öne çıkıyor. Bu insanlar daha başarılı.”
         sel gelişimle ilgili de eğitimler veriyoruz. Büyük şirketler   Ford Otosan İnsan Kaynakları Direktörü Ali Rıza Ak-
         bir anlamda okullara dönüşmüş durumda. TÜSİAD’da   soy, geleceğin becerilerinden bazılarını; “dayanıklılık, li-
         konuştuğumuz birçok işverenin ya akademisi var ya da   derlik, sosyal etki vb. becerilerin varlığının ortaya konması,
         eğitimler veriyorlar” dedi. Gençlerin hepsinin yurtdışına   karmaşık problemleri çözmek, olası çözümlerden en iyisini
         gitmek istediğini aktaran Ünlütürk, “Gençleri biz yeteri   seçmek, kavramları, ilişkileri, metinleri anlamak, yorum-
         kadar dinliyor muyuz? İK yönetimi çok önemli. Gençler   lamak, eleştirel sorgulamak, ‘niçin’ sorusunu sormak, çö-
         ve aslında hepimiz değerli olduğunu hissetmek istiyor.   zülemeyen sorunlarda yardım istemek” diye sıraladı: “Reel
         Gençler öyle bir ortam bulunca kendini çok daha iyi ifa-  sektörde yeni personel arayışına geçtiğimizde bu beceri-
         de ediyor. Hayat bir takım oyunu. Hepimizin iyi örneklere   lere sahip olanları bulmakta zorlanıyoruz. Dolayısıyla biz
         ihtiyacı var. Çok çalışmaları ve vazgeçmemeleri lazım.   eğitiyoruz.” Aksoy, gelen yeni yeteneklerin sabırsız oldu-
         Başarısız olmaktan korkmadan oyunun içinde kalmaya   ğunu, bu konu üzerine kafa yormak gerektiğini vurguladı:
         ve çalışmaya devam etmeleri gerekiyor” diye konuştu.      “Onların beklediği çalışan deneyimini yaratırsak sorunu
            Eğitim Reformu Girişimi, Eğitim Gözlemevi Koordi-  çözebiliriz.” Aksoy, Koç Grubu’nun ‘Meslek Lisesi Memle-
         natörü Burcu Meltem Arık Akyüz, kız çocuklarının başa-  ket Meselesi’ Projesi’ dahilinde Ford Otosan Mesleki Eğitim
         rısının arttığını söyledi. Kadınlarla erkekler arasında   Akademisi’ni kurduklarını ve yeteneğin dönüşüm sürecini
         maaş farkı bulunduğunu kaydeden Akyüz, kadınların   başlattıklarını ifade etti. Anne-babaların içinde bulunduğu
         üzerinde bakım emeği olduğu sürece süreçlere katılım-  dinamiği yönetmekle ilgili gençlerin kendini tanıma bece-
         larının sınırlı olduğuna, buna yönelik politikalar geliştiril-  risine destek olmasının önemini vurgulayan Aksoy, genç-
         mesinin önemine değindi. Okul türleri arasındaki farklar   lere şunları önerdi: “Tecrübeye saygı. Tecrübeden öğren-
         ve sosyoekonomik durumun başarıda etkisinin çok ciddi   me fırsatı yakalamak. Konunun duayeni olan insanlardan
         olduğunu aktaran Akyüz, PISA araştırmasının Türkiye’de   öğrenmek çok ciddi fayda sağlayacak. ‘Çalışma hayatının
         çocuk yoksulluğunu çok ciddi gösterdiğini, çocukların çe-  gündeminde neler var?’ gençler bunun peşinde koşmalı.”
                                                                                     ìXEDW      KobiEfor 23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28