Page 23 - KobiEfor Şubat 2024
P. 23
rulmasında Türkiye’nin çok iyi iş çıkardığını belirten Zi- şitli nedenlerle beslenemeden okula gitmelerinin önemli
simos, politikaların bağlama kavuşturulması gerektiğini olduğunu belirtti: “Fen lisesi ile Anadolu liseleri arasında,
paylaştı: “Türkiye sağlam bir çerçeveye sahip. Mevcut doğu-batı arasında ciddi farklar, eşitsizlikler var. Fen lise-
çerçevelerin revize edilmesi ve güncellenmesi önem- leriyle sosyal bilimler arası 4 yıl olan fark, teknik liselerle
li. Türkiye AB platformlarına oldukça katılım gösteriyor. 10 yıla kadar çıkıyor. En kritik politikalar, öğretmenlere
Paydaşların dahil edilmesi, başarının anahtarı. TÜSİAD destek, öğretmen özerkliği ve özgünlüğü. Bölge temelli
ve benzeri platformlar aktif çalışıyor. Reformların za- farklılaşmış politikalara ihtiyaç var. Öğretmenlerin hizmet
mana ayak uydurması çok önemli. Türkiye son 10 yılda sırasında birbirlerini desteklemeleri çok önemli. Öğren-
kapsayıcılık ve erişebilirlikle ilgili çok iyi performans ser- me ve başarı algımızı değiştirmemiz ve kız çocukları ile
giledi, çok daha iyi olabilir.” deprem bölgesi çocukları için izleme ve değerlendirme
gerekiyor. Ailenin eğitimi kritik önemde. 14 yaşından iti-
Kalkınma hedefiyle eğitim sistemini baren okulda ayrılma başlıyor; kızlar evde bakıma, oğlan
yeniden düşünmek çocuğu geçim için çalışmaya başlıyor.” Öncelikle gençleri
dinlemek gerektiğini vurgulayan Akyüz, kutuplaşmanın,
ötekileştirmenin farkında olup, biraradalığı tutmanın
önemine değindi: “Teknoloji, yapay zeka gibi yenilikleri
değerlendirirken doğadan öğrenmeyi hatırlamak, doğaya
sormak, doğayla işbirliği yapmak kritik önemde.”
McKinsey & Company Yönetici Ortağı Ezgi Demirdağ,
yaptıkları araştırmalara göre; teknolojik yetkinlerin çok
ciddi artacağını, şirketlerin IT departmanlarına ve yazı-
lımcılara çok ihtiyacı bulunduğunu aktardı: “Sosyal ve
duygusal yetkinlik artmaya devam edecek, çünkü robot-
lar bunlara yetemeyecek.” Adapte olabilme, girişimcilik,
‘Değişen Dünyada Kalkınma Hedefiyle Eğitim Siste-
yetkinlik alma, iş senin işinmiş kafasına geçme, iyi insan
mini Yeniden Düşünmek’ panelinin moderasyonunu Ga- ilişkileri, liderlik, empati kurabilme, başkalarına öğrete-
zeteci-Yazar Ilgaz Gürsoy gerçekleştirdi. bilme, aidiyet duygusu, iyimser ve kendine güvenli olmak
TÜSİAD Yönetim Kurulu Üyesi ve Sosyal Kalkınma
gibi sosyal ve duygusal yetkinliklerin daha da önem ka-
Yuvarlak Masa Başkanı Elvan Ünlütürk, PISA’da so- zanacağını vurgulayan Demirdağ, PISA sonuçlarını kar-
nuçlar iyi olsa da bugünkü öğrencilerin teknik eğitim
şılaştırdıklarında sosyal-duygusal yetkinliklerin yüksek
kapasitesinde ciddi bir gerileme gördüğünü belirterek, olduğu yerlerde matematik öğrenmenin de yükseldiğini
okullardaki eğitim eksikliğini şirketler olarak kapamaya kaydetti. Demirdağ, şirketlerle daha yetkinlik bazlı mü-
çalıştıklarını söyledi. Yeni mezun öğrencileri alıp onlara lakatlara geçmek için çalışmaya başladıklarını da söy-
gerçek hayatı anlatmaya çalıştıklarını kaydeden Ünlü- ledi: “Kendi içinize dönüp, sakince kendinizi tanımak,
türk, “Biz bir tekstil şirketiyiz, yazılımcı yetiştiriyoruz. ne yapmak istediğiniz keşfetmek önemli. Otantik liderlik
Şirketimizde ciddi bir teknik eğitim kadromuz var, kişi- öne çıkıyor. Bu insanlar daha başarılı.”
sel gelişimle ilgili de eğitimler veriyoruz. Büyük şirketler Ford Otosan İnsan Kaynakları Direktörü Ali Rıza Ak-
bir anlamda okullara dönüşmüş durumda. TÜSİAD’da soy, geleceğin becerilerinden bazılarını; “dayanıklılık, li-
konuştuğumuz birçok işverenin ya akademisi var ya da derlik, sosyal etki vb. becerilerin varlığının ortaya konması,
eğitimler veriyorlar” dedi. Gençlerin hepsinin yurtdışına karmaşık problemleri çözmek, olası çözümlerden en iyisini
gitmek istediğini aktaran Ünlütürk, “Gençleri biz yeteri seçmek, kavramları, ilişkileri, metinleri anlamak, yorum-
kadar dinliyor muyuz? İK yönetimi çok önemli. Gençler lamak, eleştirel sorgulamak, ‘niçin’ sorusunu sormak, çö-
ve aslında hepimiz değerli olduğunu hissetmek istiyor. zülemeyen sorunlarda yardım istemek” diye sıraladı: “Reel
Gençler öyle bir ortam bulunca kendini çok daha iyi ifa- sektörde yeni personel arayışına geçtiğimizde bu beceri-
de ediyor. Hayat bir takım oyunu. Hepimizin iyi örneklere lere sahip olanları bulmakta zorlanıyoruz. Dolayısıyla biz
ihtiyacı var. Çok çalışmaları ve vazgeçmemeleri lazım. eğitiyoruz.” Aksoy, gelen yeni yeteneklerin sabırsız oldu-
Başarısız olmaktan korkmadan oyunun içinde kalmaya ğunu, bu konu üzerine kafa yormak gerektiğini vurguladı:
ve çalışmaya devam etmeleri gerekiyor” diye konuştu. “Onların beklediği çalışan deneyimini yaratırsak sorunu
Eğitim Reformu Girişimi, Eğitim Gözlemevi Koordi- çözebiliriz.” Aksoy, Koç Grubu’nun ‘Meslek Lisesi Memle-
natörü Burcu Meltem Arık Akyüz, kız çocuklarının başa- ket Meselesi’ Projesi’ dahilinde Ford Otosan Mesleki Eğitim
rısının arttığını söyledi. Kadınlarla erkekler arasında Akademisi’ni kurduklarını ve yeteneğin dönüşüm sürecini
maaş farkı bulunduğunu kaydeden Akyüz, kadınların başlattıklarını ifade etti. Anne-babaların içinde bulunduğu
üzerinde bakım emeği olduğu sürece süreçlere katılım- dinamiği yönetmekle ilgili gençlerin kendini tanıma bece-
larının sınırlı olduğuna, buna yönelik politikalar geliştiril- risine destek olmasının önemini vurgulayan Aksoy, genç-
mesinin önemine değindi. Okul türleri arasındaki farklar lere şunları önerdi: “Tecrübeye saygı. Tecrübeden öğren-
ve sosyoekonomik durumun başarıda etkisinin çok ciddi me fırsatı yakalamak. Konunun duayeni olan insanlardan
olduğunu aktaran Akyüz, PISA araştırmasının Türkiye’de öğrenmek çok ciddi fayda sağlayacak. ‘Çalışma hayatının
çocuk yoksulluğunu çok ciddi gösterdiğini, çocukların çe- gündeminde neler var?’ gençler bunun peşinde koşmalı.”
ìXEDW KobiEfor 23