Page 21 - KobiEfor Şubat 2024
P. 21
yoruz. Pek çok ülke çağa ayak uyduracak bir eğitim için
çalışmalar yapıyor. Katmadeğer yaratan rekabetçi bir
ekonomi olmak ve sıçrama yapmak için bu fırsat pence-
resini çok hızlı davranarak değerlendirmeliyiz. Ülkemizin
görece genç nüfus avantajını lehimize çevirmek için eği-
timde atılım yapmamız şart.”
Turan, şunları ifade etti: “15 yaş grubuna odaklanan
PISA sonuçlarını, gelecekteki işgücünün niteliğine dair
bir işaret olarak da değerlendirmeliyiz. PISA bir rönt-
gen çekiyor. PISA’dan gelen semptomları ciddiyetle ele
almalıyız. 21. yüzyılın teknoloji ve inovasyona dayanan
ekonomisi için üst düzey becerilere sahip gençlerin
Orhan Turan, PISA’nın ölçtüğü fen, matematik ve oku- oranını OECD seviyesine çekmemiz kritik önemde. Bu
ma becerileri, aynı zamanda bireylerin ekonomik hayata kapsamda iş dünyası olarak, yeni müfredat değişikliği-
katılımı için gerekli olan ve üretkenliği belirleyen beceri- nin, PISA’nın da işaret ettiği alanlarda ve 21. yüzyılın ge-
ler olduğunu kaydetti: “Kalkınma Planlarımız dahil tüm rektirdiği yetkinlikleri kazandırmaya odaklı şekilde ha-
politika belgelerimizde ve özel sektör olarak gelecek zırlanmasını bekliyoruz. Cumhuriyetimizin ilk yıllarında
vizyonlarımız ve programlarımızda, teknoloji ve inovasyo- olduğu gibi, eğitimi, dezavantajlara rağmen koşulları
na dayalı, katmadeğer yaratan bir ekonomi olma hedefi eşitleyen bir kaldıraç olarak konumlamak gerekiyor.
çiziyoruz. Dünya Ekonomi Forumu’nun ‘İşlerin Geleceği’ Eğitimi hem bireyler hem de toplum için ekonomik ve
raporuna göre 5 yılda küresel işgücü piyasasında, mes- sosyal kazanımları olan bir noktaya tekrar çekmeliyiz.
leklerde ve becerilerde büyük değişimler tahmin ediliyor. Cumhuriyetimizin ikinci yüzyılında, çağın ihtiyaçlarına
Yapay zeka ve teknoloji çağında ülkelerin eğitim sistem- uyumlu bir eğitim reformunu bilimsel veriye dayalı ola-
lerinin yeniden değerlendirdiği, özel bir dönemden geçi- rak hayata geçirebilmeliyiz.”
Türkiye her alanda sıralamasını yükseltti
Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) ziksel ve sosyal öğrenme ortamlarına ilişkin an-
tarafından uygulanan Uluslararası Öğrenci Değer- ketlerden elde edilen veriler, Türkiye’deki fiziki ve
lendirme Programı (PISA) 2022 sonuçları yayım- sosyal öğrenme ortalamalarının OECD’den daha
landı. OECD tarafından 15 yaş grubundaki öğrenci- iyi olduğunu gösterdi. Bu da 2003’ten itibaren eği-
lerin kazandıkları bilgi ve becerileri değerlendiren timde fırsat eşitliğinin sağlanması ve öğrenme or-
ve üç yılda bir yapılan uluslararası araştırma prog- tamlarının iyileştirilmesi yönünde atılan adımların
ramı olan PISA araştırması, örgün eğitime devam olumlu sonuç verdiğinin bir göstergesidir.”
eden öğrencilerin matematik okuryazarlığı, fen Matematikte istikrarlı artış gösteren ülkeler-
okuryazarlığı, okuma becerilerini değerlendirmek den Türkiye, matematik okuryazarlığında orta-
ve ülkeleri karşılaştırabilmek için yapılıyor. Türki- lamanın 15 puan üzerine çıktı. Raporda, “Son 20
ye, PISA araştırmasına 2003’ten bu yana katılıyor. yılda Türkiye matematik alanında istikrarlı ilerle-
PISA 2022 araştırmasına 81 ülke katıldı. PISA 2022 me sağlayan iki ülkeden biridir” denildi. OECD ve
nihai uygulaması, Türkiye’de 19 Nisan-13 Mayıs tüm ülkelerde görülen düşüş Türkiye’de yaşan-
2022’de 60 ilden 196 okul ve 7 bin 250 öğrencinin madı. Son 20 yılda Türkiye’nin fen alanında istik-
katılımıyla bilgisayar tabanlı gerçekleştirildi. rarlı ilerleme sağlayan dört ülkeden biri olduğu
PISA sonuçlarına ilişkin kamuoyuna iki ayrı ra- belirtilen Rapor’da, OECD ve tüm ülkelerin orta-
por sunuldu. Bunlardan biri MEB Ölçme, Değer- lama puanlarında düşüş görülürken Türkiye’nin
lendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü ortalama puanında artış gerçekleşti. Türkiye,
tarafından açıklanan ülke raporu, diğeri ise OECD OECD ülkeleriyle 40 puanlık farkı kapatarak 29
tarafından kaleme alınan ve ‘https://www.oecd.org/ puan öne geçti. PISA 2022’de okuma becerilerin-
pisa/’ adresinde yayımlanan rapor oldu. OECD’nin de OECD ve tüm ülkelerin ortalama puanlarında
değerlendirmesi şöyle: “Türkiye, PISA’da 10 yıldan düşüş görüldü. Benzer bir düşüş Türkiye’de de
uzun bir süre boyunca çoğu alanda iyileşme göste- yaşandı. Raporda, son 20 yılda Türkiye’nin okuma
ren az sayıda ülkeden biridir.” becerileri performansında anlamlı bir değişim
OECD Raporu’na göre; Türkiye her üç alanda görülmediği kaydedildi. Türkiye ile OECD ülkeleri
(matematik, fen, okuma becerileri) tüm ülkeler or- arasında 62 puanlık fark 20 puana düşerken, tüm
talamasının üstünde yer alırken OECD ülkeleriyle ülkeler arasındaki 32 puanlık fark kapanarak 21
arasındaki farkı hızlıca azaltmaktadır. PISA’da fi- puan öne geçildi.
ìXEDW KobiEfor 21