Page 54 - KobiEfor Ekim 2024
P. 54
<(áà/ /2-à67à. 9( <(áà/ /à0$1/$5
Türkiye’de Yeşil Liman Projeleri de uluslararası rekabet gücünü artırmak açısından kritik
Türkiye’nin birçok ülkeye kıyasla daha yeni ve modern bir öneme sahip olduğunu vurgulayan Erçelik, yeşil dönü-
bir liman altyapısına sahip olduğunu vurgulayan Erçelik, şümde limancılık sektörünün karşılaştığı temel sorunları
yeni limanlarda yaygın bir şekilde Güneş Enerjisi Sis- şöyle özetlüyor:
temleri (GES) yatırımları “• Teşvik İhtiyacı (Yatırım Teşvikleri, Finansman Desteği)
yapılırken Rüzgar Ener- • Kamu Düzenlemeleri ve Belirsizlikler (EPDK İzni ve
jisi Sistemleri (RES) ko- Elektrik Satışı, Cold Ironing)
nusunda ise birkaç pilot • Standartların Belirlenmesi ve Süreç Yönetimi (Teknik
uygulamanın dışında he- Standartlar, Akredite Kuruluşlar)
nüz kapsamlı bir çalış- • Kapasite İhtiyacı ve Maliyetler (Altyapı Yatırımları,
Gemi Uyumluluğu)
ma başlamadığını, Cold-
• Yeni Teknolojilerin Maliyeti ve Riskler (Yüksek Mali-
Ironing olmak üzere birçok konuda yatırım teşviklerinin,
yetler, İşletim Riskleri).
desteklerinin de olacağı bir dönüşüm ve destekleme mo-
Çözüm önerileri: Hamdi Erçelik, çözüm için ka-
deline ihtiyaç bulunduğunu anlatıyor. Erçelik, Türkiye’de
mu-özel sektör işbirliğinin ve uluslararası işbirlikleri-
limanlarla ilgili ‘Yeşil Dönüşüm’ uygulamalarını şöyle
nin, eğitim ve farkındalık çalışmalarının artırılmasını
özetliyor: “Elektrifikasyon ve Cold Ironing Uygulamaları,
öneriyor: “Türk limancılık sektörünün yeşil dönüşüm
Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Yatırımlar (Güneş Ener-
sürecinde gerekli düzenlemelerin yapılması, teşvikle-
jisi Uygulamaları, Rüzgâr Enerjisi Dönüşüm Çalışmaları,
rin artırılması ve altyapı yatırımlarının desteklenmesi,
Güney Marmara Hidrojen Vadisi Projesi. Türkiye’nin ilk
Türkiye’nin lojistik merkezi olma hedeflerine ulaşma-
yeşil hidrojen vadisi olan Güney Marmara Hidrojen Vadisi
Projesi ile Bandırma ve çevresinde yıllık ortalama 500 ton sında kilit rol oynaya-
caktır. Türkiye’nin liman-
yeşil hidrojen üretimi yapılması planlanıyor. Üretilen hid-
larında gerçekleştirilen
rojen, enerji üretimi ve sanayi süreçlerinde kullanılacak.
yeşil dönüşüm çalışma-
Bu projeye yönelik pilot uygulama iki limanımızda devam
ları, yalnızca çevresel
etmektedir.”
sürdürülebilirlik açısın-
dan değil, aynı zaman-
Gelecek dönem için hedefler ve beklentiler
da ülkenin uluslararası
Halihazırda yakın bir dönem için LNG’nin daha dü-
ticaret ve lojistik alanın-
şük emisyonlu bir gemi yakıtı olarak öne çıksa da yeşil
daki rekabet gücünü ar-
metanol, yeşil amonyak ya da henüz çok erken olmakla
tırması bakımından da
birlikte yeşil hidrojen tek-
stratejik bir öneme sahiptir. Yeşil liman projeleri kap-
nolojilerindeki gelişmele- samında hayata geçirilen uygulamalar, yenilenebilir
rin ve bunların ekonomik enerji kaynaklarının kullanımı, Cold Ironing gibi yeni-
açıdan gemilerde yakıt likçi teknolojilerin entegrasyonu, ve limanların çevresel
olarak kullanılabilir hale etkilerinin azaltılmasına yönelik yatırımlar, Türkiye’nin
gelmesinin limanların ye- küresel limancılık sektöründe güçlü bir oyuncu olarak
şil dönüşüm süreçlerini yerini sağlamlaştırmasına katkı sunacaktır. Bu süreçte,
hızlandıracağına işaret eden Erçelik, emisyonsuz yeşil Türkiye’nin mevcut liman altyapısının modernize edil-
yakıtların bütünüyle kullanılabilir duruma gelmesine ka- mesi, enerji verimliliği ve atık yönetimi gibi alanlarda
dar limanlara gelen gemilere limandan enerji beslemesi uluslararası standartlara uyum sağlanması gerek-
(Cold-Ironing) yapılması konusunda da başta AB olmak mektedir. Ayrıca, limanların çevresel sürdürülebilirlik
üzere çeşitli uygulamaların başladığına değiniyor. “2024- hedeflerine ulaşması için devlet tarafından sağlanacak
2030 yılları arasında Türkiye’deki limanların yeşil dönü- teşvikler, finansman destekleri ve uluslararası işbirlik-
şüm süreçlerinde önemli gelişmeler beklenmektedir. leri kritik rol oynayacaktır. Sadece limanların değil, aynı
IMO’nun karbon yoğunluk göstergesi (CII) ve AB’nin yeşil zamanda limanları kullanan gemilerin de bu dönüşü-
liman regülasyonları doğrultusunda, limanların fosil yakıt me uygun hale getirilmesi, Türkiye’nin yeşil liman he-
tüketimini azaltmaları ve yenilenebilir enerji kaynakları- deflerine ulaşmasında belirleyici olacaktır. Türkiye’nin
na yönelmeleri gerekmektedir. Bu süreçte, Cold Ironing yeşil liman politikası, hem ekonomik büyümeyi destek-
uygulamalarının daha fazla limanda hayata geçirilmesi, leyecek hem de çevresel sürdürülebilirliği güçlendire-
rüzgar ve güneş enerjisinin liman operasyonlarında yay- cektir. Limanlardaki yeşil dönüşüm projelerinin başarılı
gınlaşması ve hidrojen gibi alternatif yeşil yakıtların kulla- uygulanması, Türkiye’yi sürdürülebilir deniz ticareti ve
nımının artması beklenmektedir.” lojistik alanında lider bir ülke konumuna getirecektir.
Limancılık sektörünün yeşil dönüşümde ihtiyaçla- Yeşil dönüşümün ülkenin denizcilik sektöründeki uzun
rı: Türk limancılık sektörünün yeşil dönüşüm sürecinin vadeli stratejik hedefleri doğrultusunda bir kaldıraç iş-
hem çevresel sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşmak hem levi görmesi beklenmektedir.”
54 KobiEfor Ekim 2024