Page 54 - KobiEfor Ekim 2024
P. 54

<(áà/ /2-à67à. 9( <(áà/ /à0$1/$5



            Türkiye’de Yeşil Liman Projeleri              de uluslararası rekabet gücünü artırmak açısından kritik
            Türkiye’nin birçok ülkeye kıyasla daha yeni ve modern   bir öneme sahip olduğunu vurgulayan Erçelik, yeşil dönü-
         bir liman altyapısına sahip olduğunu vurgulayan Erçelik,   şümde limancılık sektörünün karşılaştığı temel sorunları
         yeni limanlarda yaygın bir şekilde Güneş Enerjisi Sis-  şöyle özetlüyor:
                                  temleri (GES) yatırımları   “• Teşvik İhtiyacı (Yatırım Teşvikleri, Finansman Desteği)
                                  yapılırken Rüzgar Ener-   • Kamu Düzenlemeleri ve Belirsizlikler (EPDK İzni ve
                                  jisi Sistemleri (RES) ko-  Elektrik Satışı, Cold Ironing)
                                  nusunda ise birkaç pilot   • Standartların Belirlenmesi ve Süreç Yönetimi (Teknik
                                  uygulamanın dışında he-  Standartlar, Akredite Kuruluşlar)
                                  nüz kapsamlı bir çalış-   •  Kapasite İhtiyacı ve Maliyetler (Altyapı Yatırımları,
                                                          Gemi Uyumluluğu)
                                  ma başlamadığını, Cold-
                                                            • Yeni Teknolojilerin Maliyeti ve Riskler (Yüksek Mali-
         Ironing olmak üzere birçok konuda yatırım teşviklerinin,
                                                          yetler, İşletim Riskleri).
         desteklerinin de olacağı bir dönüşüm ve destekleme mo-
                                                            Çözüm önerileri: Hamdi Erçelik, çözüm için ka-
         deline ihtiyaç bulunduğunu anlatıyor. Erçelik, Türkiye’de
                                                          mu-özel sektör işbirliğinin ve uluslararası işbirlikleri-
         limanlarla ilgili ‘Yeşil Dönüşüm’ uygulamalarını şöyle
                                                          nin, eğitim ve farkındalık çalışmalarının artırılmasını
         özetliyor: “Elektrifikasyon ve Cold Ironing Uygulamaları,
                                                          öneriyor: “Türk limancılık sektörünün yeşil dönüşüm
         Yenilenebilir Enerji Kaynaklarına Yatırımlar (Güneş Ener-
                                                          sürecinde gerekli düzenlemelerin yapılması, teşvikle-
         jisi Uygulamaları, Rüzgâr Enerjisi Dönüşüm Çalışmaları,
                                                          rin artırılması ve altyapı yatırımlarının desteklenmesi,
         Güney Marmara Hidrojen Vadisi Projesi. Türkiye’nin ilk
                                                          Türkiye’nin lojistik merkezi olma hedeflerine ulaşma-
         yeşil hidrojen vadisi olan Güney Marmara Hidrojen Vadisi
         Projesi ile Bandırma ve çevresinde yıllık ortalama 500 ton   sında kilit rol oynaya-
                                                          caktır. Türkiye’nin liman-
         yeşil hidrojen üretimi yapılması planlanıyor. Üretilen hid-
                                                          larında gerçekleştirilen
         rojen, enerji üretimi ve sanayi süreçlerinde kullanılacak.
                                                          yeşil dönüşüm çalışma-
         Bu projeye yönelik pilot uygulama iki limanımızda devam
                                                          ları, yalnızca çevresel
         etmektedir.”
                                                          sürdürülebilirlik açısın-
                                                          dan değil, aynı zaman-
            Gelecek dönem için hedefler ve beklentiler
                                                          da ülkenin uluslararası
            Halihazırda yakın bir dönem için LNG’nin daha dü-
                                                          ticaret ve lojistik alanın-
         şük emisyonlu bir gemi yakıtı olarak öne çıksa da yeşil
                                                          daki rekabet gücünü ar-
         metanol, yeşil amonyak ya da henüz çok erken olmakla
                                                          tırması bakımından da
         birlikte yeşil hidrojen tek-
                                                          stratejik bir öneme sahiptir. Yeşil liman projeleri kap-
         nolojilerindeki gelişmele-                       samında hayata geçirilen uygulamalar, yenilenebilir
         rin ve bunların ekonomik                         enerji kaynaklarının kullanımı, Cold Ironing gibi yeni-
         açıdan gemilerde yakıt                           likçi teknolojilerin entegrasyonu, ve limanların çevresel
         olarak kullanılabilir hale                       etkilerinin azaltılmasına yönelik yatırımlar, Türkiye’nin
         gelmesinin limanların ye-                        küresel limancılık sektöründe güçlü bir oyuncu olarak
         şil dönüşüm süreçlerini                          yerini sağlamlaştırmasına katkı sunacaktır. Bu süreçte,
         hızlandıracağına işaret eden Erçelik, emisyonsuz yeşil   Türkiye’nin mevcut liman altyapısının modernize edil-
         yakıtların bütünüyle kullanılabilir duruma gelmesine ka-  mesi, enerji verimliliği ve atık yönetimi gibi alanlarda
         dar limanlara gelen gemilere limandan enerji beslemesi   uluslararası standartlara uyum sağlanması gerek-
         (Cold-Ironing) yapılması konusunda da başta AB olmak   mektedir. Ayrıca, limanların çevresel sürdürülebilirlik
         üzere çeşitli uygulamaların başladığına değiniyor. “2024-  hedeflerine ulaşması için devlet tarafından sağlanacak
         2030 yılları arasında Türkiye’deki limanların yeşil dönü-  teşvikler, finansman destekleri ve uluslararası işbirlik-
         şüm süreçlerinde önemli gelişmeler beklenmektedir.   leri kritik rol oynayacaktır. Sadece limanların değil, aynı
         IMO’nun karbon yoğunluk göstergesi (CII) ve AB’nin yeşil   zamanda limanları kullanan gemilerin de bu dönüşü-
         liman regülasyonları doğrultusunda, limanların fosil yakıt   me uygun hale getirilmesi, Türkiye’nin yeşil liman he-
         tüketimini azaltmaları ve yenilenebilir enerji kaynakları-  deflerine ulaşmasında belirleyici olacaktır. Türkiye’nin
         na yönelmeleri gerekmektedir. Bu süreçte, Cold Ironing   yeşil liman politikası, hem ekonomik büyümeyi destek-
         uygulamalarının daha fazla limanda hayata geçirilmesi,   leyecek hem de çevresel sürdürülebilirliği güçlendire-
         rüzgar ve güneş enerjisinin liman operasyonlarında yay-  cektir. Limanlardaki yeşil dönüşüm projelerinin başarılı
         gınlaşması ve hidrojen gibi alternatif yeşil yakıtların kulla-  uygulanması, Türkiye’yi sürdürülebilir deniz ticareti ve
         nımının artması beklenmektedir.”                 lojistik alanında lider bir ülke konumuna getirecektir.
            Limancılık sektörünün yeşil dönüşümde ihtiyaçla-  Yeşil dönüşümün ülkenin denizcilik sektöründeki uzun
         rı: Türk limancılık sektörünün yeşil dönüşüm sürecinin   vadeli stratejik hedefleri doğrultusunda bir kaldıraç iş-
         hem çevresel sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşmak hem   levi görmesi beklenmektedir.”

         54 KobiEfor Ekim 2024
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59