Page 50 - KobiEfor Ekim 2024
P. 50
<(áà/ /2-à67à. 9( <(áà/ /à0$1/$5
Bu projeyle limanlardan kaynaklı karbon emisyonlarının ciyle karbon emisyonlarını azaltmak, doğal kaynakları
azaltılması ve çevreye verilen olumsuz etkinin de ortadan korumak, enerji verimliliğini artırmak gibi hedefleri ger-
kaldırılması planlanmaktadır. Ayrıca projeyle gemilerin çekleştirmeyi amaçlayan sürdürülebilir lojistik, çevreye
elektrikliye dönüşü kapsamında hurda değerinin 2.5 katına ve işletmeye yarar sağlarken aynı zamanda gelecek ne-
kadar ve tahrik sisteminin dönüşümün %25’ine kadar teş- sillere de yaşanabilir bir dünya bırakılması için oldukça
vik verilmektedir. Sektörde yeşil lojistiğin istihdam oranın- önemli. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın yürüttüğü
da önemli bir alan ortaya çıkaracağı dikkate alındığında, bu çalışmalarla son 20 yılda Türk sahipli deniz ticaret filo-
alandaki uygulamaların geliştirilmesiyle yeşil limanların sunda tonaj bazında %340, liman tesisi sayısı %46, Türk
sayısının da artacağı öngörülmektedir.” limanlarındaki yük elleçleme rakamları %185, gemi in-
şaat sektöründe %520 istihdam artışı yaşanmış, 37 olan
Yeşil Liman Sertifikaları rekabette tersane sayısı 84’e yükselmiştir. Dünyanın önde gelen
öne çıkarıyor yat imalatçıları arasındaki Türkiye, bakım onarım ala-
Geçtiğimiz yıl kıyı tesislerine “yeşil liman sertifikası” nında da tersaneleriyle dünya markası haline gelmiştir.
verilmesine ilişkin esaslar belirlendiğini, Yönetmelik’le; Tüm bu artış oranları denizyolu taşımacılığının Türk eko-
kıyı tesislerinin gemi ve yük operasyonlarından kaynak- nomisine sağladığı katkının en önemli göstergelerinden
lanan çevresel zararların azaltılarak enerji verimliliğinin birkaçı arasındadır. Avrupa Yeşil Mutabakatı’na uyum
artırılması çalışmalarının sürecinde de denizyolu taşımacılığı daha fazla tercih edi-
yaygınlaştırılması ve des- lecek ve ön plana çıkacaktır. Aynı zamanda dönüşüme
teklenmesine ilişkin usul hızla uyum sağlayan sektör aktörlerinin de rekabet gücü
ve esasların düzenlendi- artacaktır. Tarihsel süreçte, lojistik sektöründe yeşil lo-
ğini, bu sayede, sertifika jistik ve yeşil limanlar pazarına ilişkin olumlu bir yükse-
düzenlenen kıyı tesisleri- liş grafiği olması beklenmektedir.”
nin, yeşil liman bayrağını, “Lojistik sektöründe alternatif güzergahların ve
“Yeşil Liman (Green Port-Türkiye)” unvanını ve logosunu rotaların belirlenmesi gerekiyor”: Engin, UTİKAD
kullanma hakkını elde ettiğini anlatan Engin, deniz taşı- olarak Türkiye’nin sahip olduğu coğrafyanın sunduğu
lojistik imkanlardan en üst seviyede yararlanmada li-
macılığı toplam karbon salınımının azaltılmasına yönelik
manların kritik bir rolünü vurgulamaya devam ettik-
adımların atıldığına da değiniyor: “2023’te Birleşmiş Mil-
letler (BM) kuruluşu IMO tarafından gemi taşımacılığında lerini söylüyor: “Limanların çok modlu taşıma ope-
rasyonlarını destekler nitelikte kurgulanması, OSB ve
temiz yakıt kullanımını şart koşan standartların devreye
üretim merkezlerine ilti-
giriş tarihi 2028 olarak öne çekilmişti. Yakıttaki bu dönü-
sak hatları ile bağlanmış
şümün, süreç tamamlanıncaya kadar taşıma ücretlerinin
olması, hinterlandında
yüksek seyretmesine neden olacağı, ilerleyen yıllarda da
büyüme alanlarına sahip
taşıma ücretlerinin daha fazla gündeme gelmesi beklen-
olması gibi gereklilikler
mektedir. Mevcut yeşil dönüşüm maliyetlerine ek olarak
limanların özellikle Orta
artan yakıt fiyatları eklendiğinde, yavaş gemi hızları ve
Koridor’da konumlanmış
transit sürelerin uzaması sonuçlarına neden olacaktır.
ülkemiz için kritik rollerinden daha üst avantajlar edin-
Hem yakıt dönüşümü hem de yenilenmesi gereken filola- memizi sağlayacaktır. Rusya-Ukrayna Savaşı, küresel
rımızın yaratacağı maliyet de artacaktır. Dolayısıyla bu dö-
krizler gibi son dönemlerde yaşanan gelişmeler bizle-
nüşümü erkenden yakalamak rekabetçiliğimiz açısından
re havayolu ve denizyolunda milli filoya sahip olmanın
büyük fark yaratacaktır. Dahası, söz konusu dönüşüm için
ve sayısını artırmanın önemini göstermektedir. Filola-
kamunun destek ve teşviklerle sektörü yeşil dönüşüm ko-
rımızın güçlendirilmesi, yeni pazara gireceklerin des-
nusunda cesaretlendirmesi ve hazırlaması da son derece
teklenmesi bunun için sektörün teşvik edilmesi önem
fayda sağlayacaktır. Ülkemizde ‘lojistik üssü’ olarak nite-
taşımaktadır. Son dönemde özellikle ülkemizi çevrele-
lendirilen Mersin Lojistik Limanı, 9 milyon ton dökme yük
yen coğrafyada siyasi krizlerin de etkisiyle denizyolu
kapasitesi ve 15.8 metre maksimum derinliğiyle dünya ti-
taşımacılık operasyonlarının olumsuz etkilendiği göz-
caretinde ve uluslararası ulaştırma koridorlarında yeni ti-
lemlenmektedir. Rusya-Ukrayna Savaşı, Süveyş Kanalı
caret ekseni oluşturan limanlar arasında ön plana çıkıyor.” krizi, Panama Kanalı’ndaki kuraklık sebebiyle geçiş
sayısının azalması, Baltimore Köprüsü kazası, Singa-
“Yeşil Lojistik ve Yeşil Limanlar pur Limanı’ndaki sıkışıklık sebebiyle yaşanan gecik-
daha fazla ön plana çıkacak” meler küresel denizyolu taşımacılık operasyonlarını
Engin, ‘Yeşil Lojistik’ çalışmalarının lojistik sektörün- etkilemektedir. Küresel tedarik zincirinde önemli bir
de de bir dönüşümün başlatıcısı ve bu yaklaşımın, lojistik noktada yer alan ülkemizin bu gibi darboğazların etki-
süreçlerin, operasyonların çevresel, toplumsal etkilerini lerinden en az etkilenmesi için alternatif güzergahla-
en aza indirecek şekilde tasarlanması ve uygulanması rın ve rotaların belirlenmesi ve bu rotaların küresel bo-
olduğuna işaret ediyor: “Toplumsal sorumluluk bilin- yutta rekabetçi güce sahip olması önem taşımaktadır.”
50 KobiEfor Ekim 2024