Page 50 - KobiEfor Ekim 2024
P. 50

<(áà/ /2-à67à. 9( <(áà/ /à0$1/$5



         Bu projeyle limanlardan kaynaklı karbon emisyonlarının   ciyle karbon emisyonlarını azaltmak, doğal kaynakları
         azaltılması ve çevreye verilen olumsuz etkinin de ortadan   korumak, enerji verimliliğini artırmak gibi hedefleri ger-
         kaldırılması planlanmaktadır. Ayrıca projeyle gemilerin   çekleştirmeyi amaçlayan sürdürülebilir lojistik, çevreye
         elektrikliye dönüşü kapsamında hurda değerinin 2.5 katına   ve işletmeye yarar sağlarken aynı zamanda gelecek ne-
         kadar ve tahrik sisteminin dönüşümün %25’ine kadar teş-  sillere de yaşanabilir bir dünya bırakılması için oldukça
         vik verilmektedir. Sektörde yeşil lojistiğin istihdam oranın-  önemli. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın yürüttüğü
         da önemli bir alan ortaya çıkaracağı dikkate alındığında, bu   çalışmalarla son 20 yılda Türk sahipli deniz ticaret filo-
         alandaki uygulamaların geliştirilmesiyle yeşil limanların   sunda tonaj bazında %340, liman tesisi sayısı %46, Türk
         sayısının da artacağı öngörülmektedir.”          limanlarındaki yük elleçleme rakamları %185, gemi in-
                                                          şaat sektöründe %520 istihdam artışı yaşanmış, 37 olan
            Yeşil Liman Sertifikaları rekabette            tersane sayısı 84’e yükselmiştir. Dünyanın önde gelen
            öne çıkarıyor                                 yat imalatçıları arasındaki Türkiye, bakım onarım ala-
            Geçtiğimiz yıl kıyı tesislerine “yeşil liman sertifikası”   nında da tersaneleriyle dünya markası haline gelmiştir.
         verilmesine ilişkin esaslar belirlendiğini,  Yönetmelik’le;   Tüm bu artış oranları denizyolu taşımacılığının Türk eko-
         kıyı tesislerinin gemi ve yük operasyonlarından kaynak-  nomisine sağladığı katkının en önemli göstergelerinden
         lanan çevresel zararların azaltılarak enerji verimliliğinin   birkaçı arasındadır. Avrupa Yeşil Mutabakatı’na uyum
         artırılması çalışmalarının                       sürecinde de denizyolu taşımacılığı daha fazla tercih edi-
         yaygınlaştırılması ve des-                       lecek ve ön plana çıkacaktır. Aynı zamanda dönüşüme
         teklenmesine ilişkin usul                        hızla uyum sağlayan sektör aktörlerinin de rekabet gücü
         ve esasların düzenlendi-                         artacaktır. Tarihsel süreçte, lojistik sektöründe yeşil lo-
         ğini,  bu  sayede, sertifika                      jistik ve yeşil limanlar pazarına ilişkin olumlu bir yükse-
         düzenlenen kıyı tesisleri-                       liş grafiği olması beklenmektedir.”
         nin, yeşil liman bayrağını,                        “Lojistik sektöründe alternatif güzergahların ve
         “Yeşil Liman (Green Port-Türkiye)” unvanını ve logosunu   rotaların belirlenmesi gerekiyor”: Engin, UTİKAD
         kullanma hakkını elde ettiğini anlatan Engin, deniz taşı-  olarak Türkiye’nin sahip olduğu coğrafyanın sunduğu
                                                          lojistik imkanlardan en üst seviyede yararlanmada li-
         macılığı toplam karbon salınımının azaltılmasına yönelik
                                                          manların kritik bir rolünü vurgulamaya devam ettik-
         adımların atıldığına da değiniyor: “2023’te Birleşmiş Mil-
         letler (BM) kuruluşu IMO tarafından gemi taşımacılığında   lerini söylüyor: “Limanların çok modlu taşıma ope-
                                                          rasyonlarını destekler nitelikte kurgulanması, OSB ve
         temiz yakıt kullanımını şart koşan standartların devreye
                                                          üretim merkezlerine ilti-
         giriş tarihi 2028 olarak öne çekilmişti. Yakıttaki bu dönü-
                                                          sak hatları ile bağlanmış
         şümün, süreç tamamlanıncaya kadar taşıma ücretlerinin
                                                          olması,  hinterlandında
         yüksek seyretmesine neden olacağı, ilerleyen yıllarda da
                                                          büyüme alanlarına sahip
         taşıma ücretlerinin daha fazla gündeme gelmesi beklen-
                                                          olması gibi gereklilikler
         mektedir. Mevcut yeşil dönüşüm maliyetlerine ek olarak
                                                          limanların özellikle Orta
         artan yakıt fiyatları eklendiğinde, yavaş gemi hızları ve
                                                          Koridor’da konumlanmış
         transit sürelerin uzaması sonuçlarına neden olacaktır.
                                                          ülkemiz için kritik rollerinden daha üst avantajlar edin-
         Hem yakıt dönüşümü hem de yenilenmesi gereken filola-  memizi sağlayacaktır. Rusya-Ukrayna Savaşı, küresel
         rımızın yaratacağı maliyet de artacaktır. Dolayısıyla bu dö-
                                                          krizler gibi son dönemlerde yaşanan gelişmeler bizle-
         nüşümü erkenden yakalamak rekabetçiliğimiz açısından
                                                          re havayolu ve denizyolunda milli filoya sahip olmanın
         büyük fark yaratacaktır. Dahası, söz konusu dönüşüm için
                                                          ve sayısını artırmanın önemini göstermektedir. Filola-
         kamunun destek ve teşviklerle sektörü yeşil dönüşüm ko-
                                                          rımızın güçlendirilmesi, yeni pazara gireceklerin des-
         nusunda cesaretlendirmesi ve hazırlaması da son derece
                                                          teklenmesi bunun için sektörün teşvik edilmesi önem
         fayda sağlayacaktır. Ülkemizde ‘lojistik üssü’ olarak nite-
                                                          taşımaktadır. Son dönemde özellikle ülkemizi çevrele-
         lendirilen Mersin Lojistik Limanı, 9 milyon ton dökme yük
                                                          yen coğrafyada siyasi krizlerin de etkisiyle denizyolu
         kapasitesi ve 15.8 metre maksimum derinliğiyle dünya ti-
                                                          taşımacılık operasyonlarının olumsuz etkilendiği göz-
         caretinde ve uluslararası ulaştırma koridorlarında yeni ti-
                                                          lemlenmektedir. Rusya-Ukrayna Savaşı, Süveyş Kanalı
         caret ekseni oluşturan limanlar arasında ön plana çıkıyor.”   krizi, Panama Kanalı’ndaki kuraklık sebebiyle geçiş
                                                          sayısının azalması, Baltimore Köprüsü kazası, Singa-
            “Yeşil Lojistik ve Yeşil Limanlar             pur Limanı’ndaki sıkışıklık sebebiyle yaşanan gecik-
            daha fazla ön plana çıkacak”                  meler küresel denizyolu taşımacılık operasyonlarını
            Engin, ‘Yeşil Lojistik’ çalışmalarının lojistik sektörün-  etkilemektedir. Küresel tedarik zincirinde önemli bir
         de de bir dönüşümün başlatıcısı ve bu yaklaşımın, lojistik   noktada yer alan ülkemizin bu gibi darboğazların etki-
         süreçlerin, operasyonların çevresel, toplumsal etkilerini   lerinden en az etkilenmesi için alternatif güzergahla-
         en aza indirecek şekilde tasarlanması ve uygulanması   rın ve rotaların belirlenmesi ve bu rotaların küresel bo-
         olduğuna işaret ediyor: “Toplumsal sorumluluk bilin-  yutta rekabetçi güce sahip olması önem taşımaktadır.”
         50 KobiEfor Ekim 2024
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55