Page 49 - KobiEfor Ekim 2024
P. 49
<(áà/ /2-à67à. 9( <(áà/ /à0$1/$5
6UGUOHELOLUOLN NRåXVXQGD
¶<HåLO /RMLVWLN YH <HåLO /LPDQODU·
Dünyada olduğu gibi Türkiye’de Limanlar’ alanındaki yatırımların
de lojistik ve taşımacılık sektörü, Türkiye’yi sürdürülebilir deniz ticareti
sürdürülebilir kalkınma yolculuğunda ve lojistik alanında lider ülke konumuna
hızla ‘yeşil ve dijital’ dönüşüyor. getireceğini öngörüyor.
Uzmanlar, ‘Yeşil Lojistik ve Yeşil +D]ÖUOD\DQ 'HQL] <DQÖNWDû
sıyla önemlidir. Ülkemizin doğal bir ya-
rım ada olarak Asya, Avrupa ve Afrika
kıtalarının birbirine yaklaştığı noktada
konuşlanmasının denizyolu taşımacılı-
ğının öne çıkan bir taşıma türü olma-
sındaki payı büyüktür.”
Ayrıca önemli uluslararası taşı-
macılık koridorları üzerinde bulunan
Türkiye’nin bu koridorlardan taşınan
yükler için de önemli bir transit mer-
kez işlevi gördüğünü aktaran Engin,
Marmara Bölgesi’ndeki limanla-
rın, Akdeniz’de Mersin’de ve Ege’de
İzmir’de bulunan limanların ülkemizin
dış ticaretinde kilit role sahip olduğu-
nu söylüyor: “Limanlar, özellikle Orta
Koridor’da taşınan yüklerin transit
olarak aktarılmasında da kullanılı-
yor. Rusya-Ukrayna Savaşı’nda Kuzey
TİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hiz- Koridoru’nun kullanım kapasitesinin düştüğü dönemde
met Üretenleri Derneği) Yönetim Kurulu Baş- ülkemizin limanları küresel ticaretin devamlılığını sağ-
U kanı Bilgehan Engin, üç tarafı denizlerle çevrili lama noktasında önemli roller üstlendi.”
Türkiye’nin liman bakımından oldukça zengin olduğunu “Yeşil Liman (Green Port) projesi ve yeşil lojistik”:
belirterek, yüklerin uzun mesafelerde güvenli, ekonomik Engin, denizyolu ulaşımında 2053 Net Sıfır Emisyon He-
ve tek seferde yüksek hacimli taşınmasında denizyolu ta- defi kapsamında çalışmalar yürütüldüğünü ve Yeşil Liman
şımacılığının Türkiye’de ve dünyada yoğun olarak tercih (Green Port) projesinin, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bün-
edildiğini kaydediyor. yesinde başlatıldığını bildiriyor: “Ülkemizdeki birçok liman
“Denizyolu taşımacılığı ülkemizin dış ticaretinde tesisi kentin merkezinde veya yakınında dar bir sahada hiz-
önemli bir paya sahip”: Bilgehan Engin, küresel ticaretin met vermektedir. Bu nedenle de gemi ve liman operasyon-
%90’ının denizyoluyla taşındığını, ticaretin ana taşıma mo- larından kaynaklı kirlilik canlıları olumsuz etkilemektedir.
dunun denizyolu olduğunu ifade ediyor: “Küresel tedarik
zincirinde kapıdan kapıya yapılan teslimatlarda limandan
limana yapılan denizyolu taşımacılığı bu sürecin önemli
bir parçasıdır. Ülkemizde ise 2023’te denizyolu taşımacı-
lığı ithalatta % 62.7, ihracatta ise %78.7 tercih edildi. Hem
ithalatta hem de ihracatta denizyolu taşımacılığı ülkemi-
zin dış ticaretinde önemli paya ve role sahiptir. Türkiye’de
liman sektörünün gelişmesi, dış ticaret alanında etkin bir
role sahip olmamızı sağlıyor. Ülkemizde bulunan liman
sayısının fazla olması ihracat sektöründe yükseldiğimizi
göstermektedir. Ülkemizde mevcut 11 adet büyük liman
bulunmaktadır. Limanlar, ülkemizin dünya ticaretindeki Bilgehan
yerini belirlemede büyük paya sahip olduğundan fazla- Engin
Ekim 2024 KobiEfor 49