Page 49 - KobiEfor Ekim 2024
P. 49

<(áà/ /2-à67à. 9( <(áà/ /à0$1/$5



                          6UGUOHELOLUOLN NRåXVXQGD


                      ¶<HåLO /RMLVWLN YH <HåLO /LPDQODU·



          Dünyada olduğu gibi Türkiye’de                  Limanlar’ alanındaki yatırımların
          de lojistik ve taşımacılık sektörü,             Türkiye’yi sürdürülebilir deniz ticareti
          sürdürülebilir kalkınma yolculuğunda            ve lojistik alanında lider ülke konumuna
          hızla ‘yeşil ve dijital’ dönüşüyor.             getireceğini öngörüyor.
          Uzmanlar, ‘Yeşil Lojistik ve Yeşil                +D]ÖUOD\DQ  'HQL] <DQÖNWDû

                                                                        sıyla önemlidir. Ülkemizin doğal bir ya-
                                                                        rım ada olarak Asya, Avrupa ve Afrika
                                                                        kıtalarının birbirine yaklaştığı noktada
                                                                        konuşlanmasının denizyolu taşımacılı-
                                                                        ğının öne çıkan bir taşıma türü olma-
                                                                        sındaki payı büyüktür.”
                                                                          Ayrıca önemli uluslararası taşı-
                                                                        macılık koridorları üzerinde bulunan
                                                                        Türkiye’nin bu koridorlardan taşınan
                                                                        yükler için de önemli bir transit mer-
                                                                        kez işlevi gördüğünü aktaran Engin,
                                                                        Marmara   Bölgesi’ndeki  limanla-
                                                                        rın, Akdeniz’de Mersin’de ve Ege’de
                                                                        İzmir’de bulunan limanların ülkemizin
                                                                        dış ticaretinde kilit role sahip olduğu-
                                                                        nu söylüyor: “Limanlar, özellikle Orta
                                                                        Koridor’da taşınan yüklerin transit
                                                                        olarak aktarılmasında da kullanılı-
                                                                        yor. Rusya-Ukrayna Savaşı’nda Kuzey
               TİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hiz-  Koridoru’nun kullanım kapasitesinin düştüğü dönemde
               met Üretenleri Derneği) Yönetim Kurulu Baş-  ülkemizin limanları küresel ticaretin devamlılığını sağ-
         U kanı Bilgehan Engin, üç tarafı denizlerle çevrili   lama noktasında önemli roller üstlendi.”
          Türkiye’nin liman bakımından oldukça zengin olduğunu   “Yeşil Liman (Green Port) projesi ve yeşil lojistik”:
          belirterek, yüklerin uzun mesafelerde güvenli, ekonomik   Engin, denizyolu ulaşımında 2053 Net Sıfır Emisyon He-
          ve tek seferde yüksek hacimli taşınmasında denizyolu ta-  defi kapsamında çalışmalar yürütüldüğünü ve Yeşil Liman
          şımacılığının Türkiye’de ve dünyada yoğun olarak tercih   (Green Port) projesinin, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bün-
          edildiğini kaydediyor.                          yesinde başlatıldığını bildiriyor: “Ülkemizdeki birçok liman
            “Denizyolu taşımacılığı ülkemizin dış ticaretinde   tesisi kentin merkezinde veya yakınında dar bir sahada hiz-
          önemli bir paya sahip”: Bilgehan Engin, küresel ticaretin   met vermektedir. Bu nedenle de gemi ve liman operasyon-
          %90’ının denizyoluyla taşındığını, ticaretin ana taşıma mo-  larından kaynaklı kirlilik canlıları olumsuz etkilemektedir.
          dunun denizyolu olduğunu ifade ediyor: “Küresel tedarik
          zincirinde kapıdan kapıya yapılan teslimatlarda limandan
          limana yapılan denizyolu taşımacılığı bu sürecin önemli
          bir parçasıdır. Ülkemizde ise 2023’te denizyolu taşımacı-
          lığı ithalatta % 62.7, ihracatta ise %78.7 tercih edildi. Hem
          ithalatta hem de ihracatta denizyolu taşımacılığı ülkemi-
          zin dış ticaretinde önemli paya ve role sahiptir. Türkiye’de
          liman sektörünün gelişmesi, dış ticaret alanında etkin bir
          role sahip olmamızı sağlıyor. Ülkemizde bulunan liman
          sayısının fazla olması ihracat sektöründe yükseldiğimizi
          göstermektedir. Ülkemizde mevcut 11 adet büyük liman
          bulunmaktadır. Limanlar, ülkemizin dünya ticaretindeki   Bilgehan
          yerini belirlemede büyük paya sahip olduğundan fazla-  Engin
                                                                                      Ekim 2024 KobiEfor 49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54