Page 52 - KobiEfor Ekim 2024
P. 52
<(áà/ /2-à67à. 9( <(áà/ /à0$1/$5
“UTİKAD’dan, 23 Ekim’de Logistics Summit: 2014’te raberinde milyarlarca dolarlık kayıplara neden olacağı
İstanbul’da yapılan FIATA Dünya Kongresi’nin “Lojistikte gibi ülkemizin de gelişmesinin ve büyümesinin de önüne
Sürdürülebilir Büyüme” mottosuyla gerçekleştiğini, lojistik- engel olacağına işaret ediyor: “Amerika ve Avrupa’daki
te sürdürülebilirliğin daha yeni yeni konuşulmaya başladığı son örnekler bu durumu açıkça göstermektedir. Bu ne-
dönemlerde sürdürülebilirliği FIATA’nın ve aslında dünyanın denle, limanlarımızın gelişimi, uluslararası sürdürüle-
gündemine taşımış olduklarını kaydeden Engin, şu bilgile- bilirlik standartlarına uygun olarak devam etmelidir.”
ri veriyor: “Bu kongrede Bureau Veritas işbirliğiyle Sürdü- Türkiye’de yeşil limanların durumu: Türkiye’de bulu-
rülebilir Lojistik Sertifikası’nı geliştirdik ve sektörümüze nan 217 kıyı tesisinin 173’ünün çeşitli ithal-ihraç ve transit
sunduk. Sertifika, 2018’de Sürdürülebilir Üretim ve Tüketim yüklerin elleçlendiği uluslararası liman tesisi, 20’sinin sa-
Derneği’nin düzenlediği V. İstanbul Karbon Zirvesi’de Düşük dece uluslararası yolcula-
Karbon Kahramanı Ödülü’nü aldı. Sektörümüzü uluslara- rın kruvaziyer, feribot, de-
rası alanda temsil ettiğimiz FIATA ve CLECAT’ta sürdürüle- niz otobüsü ve yat trafiğine
bilir lojistik alanındaki çalışmalara aktif katılım sağlıyoruz. açık liman tesisi, marina
Yeşil Lojistik Odak Grubumuz’la üyelerimizin ülke çapında veya iskeleler olduğunu,
ve uluslararası arenada karşılaşılacağı değişiklikler ve bunların dışında sadece
yaptırımlar hakkında yol göstermek amacıyla çalışmalar kabotaj yüklerinin elleç-
gerçekleştirdik, sektörü etkileyen önemli mevzuat metin- lendiği veya ulusal ulaşıma açık onlarca liman tesisi, iske-
lerinden biri olan Kombine Taşımacılık Yönetmeliği’nde yer le, marina ve balıkçı barınağı bulunduğunu aktaran Erçelik,
alan Yeşil Lojistik Belgesi’nin sahadaki uygulamalar çerçe- Türkiye’de mevcut uluslararası limanlardan bugüne kadar
vesinde daha erişilebilir olması adına Bakanlık ile çalışma- sadece 20’sinin Yeşil Liman Sertifikası ile belgelendiğini ifa-
lar sürdürmeye devam ediyoruz. UTİKAD olarak 23 Ekim’de de ediyor: “Yeşil liman sayısının artırılması için sürdürülen
Turkish Cargo ana sponsorluğunda düzenleyeceğimiz Tür- çalışmalar, Türkiye’nin uluslararası arenada rekabetçi bir
kiye Logistics Summit’te ele alacağımız ana konulardan bir liman işletmeciliğine sahip olmasına katkı sağlamaktadır.
tanesi; sürdürülebilir lojistik. Küresel lojistik dünyasının Yeşil limanlar, çevre dostu politikaları benimsemekte ve bu
önde gelen isimlerini, uzmanlarını, sektör temsilcilerinin politikaları operasyonlarının merkezine koymaktadır. Deniz
katılımıyla Türkiye’nin en önemli lojistik buluşması olarak ekosisteminin korunması, zararlı emisyonların azaltılması
sektörün dinamiklerini ve geleceğini şekillendirecek, yeni- ve atık yönetimi gibi uygulamalar, yeşil liman sertifikasının
likçi çözümler, stratejik işbirlikleri ve sektörel gelişmelerin kazanılmasında önemli kriterler arasındadır. Türkiye’deki
merkezi olacak Zirve’de ‘Tedarik Zincirinde İnovatif Yakla- limanların bu dönüşüm sürecinde Avrupa Birliği’nin çevre-
şımlar, Yapay Zeka ve Dijitalleşme, Sürdürülebilir Lojistik ve sel düzenlemelerine uyum sağlaması da beklenmektedir.
E-Ticaret’ konulu paneller düzenlenecek, teknolojik yenilik- Bu çerçevede Türkiye’de Yeşil Dönüşüm, Cumhurbaşkan-
ler, trendler anlatılacak.” lığımızın ‘Yeşil Mutabakat Eylem Planı’ kapsamında, çeşitli
yönleriyle, farklı bakanlıkların sorumluluk ve eşgüdümün-
Limanlarda yeşil dönüşüm de yürütülmektedir. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığınca Ye-
TÜRKLİM (Türkiye Liman İşletmecileri Derneği) Yönetim şil Liman Sertifikasyonu, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca
Kurulu Başkanı Hamdi Erçelik, yeşil liman politikasının; Yeşil Dönüşüm Destek Programları, Ticaret Bakanlığınca
ekosistemi ve deniz yaşamını koruma ve iyileştirmeyi, li- Avrupa Yeşil Mutabakatı, Yeşil Mutabakat Eylem Planı ve
man faaliyetlerinin yol açtığı zararlı Çalışma Grubu ile AB Sınırda Karbon Düzenleme Mekaniz-
emisyonları azaltmayı, liman ve kıyı ması ve AB Emisyon Ticaret Sistemi uygulamaları, Çevre,
sularının temizliğini sağlamayı, kirli Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığınca Binalarda ve
toprakların temizlenmesini ger- Sanayide Yeşil Dönüşüm konuları yürütülmektedir.”
çekleştirmeyi, liman çevresindeki Yeşil dönüşüm çalışmaları: Türkiye’de Yeşil Liman
paydaşlarla iş birliği yaparak çev- Sertifikasyonu’nun (Green Port Certification), Ulaş-
resel programlara yönelik eğitim- tırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından belirlenen çevre
ler sunmayı ve liman içindeki yapı dostu liman politikalarını takip eden liman tesislerine
Hamdi
Erçelik tasarımı, operasyonlar ve yönetim verildiğini kaydeden Erçelik, bu sertifikayı alabilmek
uygulamalarını sürdürülebilirlik için limanların karşılaması gereken başlıca gereklilik-
ilkeleri doğrultusunda hayata geçirmeyi amaçlayan altı leri şöyle sıralıyor:
temel program bileşininden oluştuğunu anlatıyor. “• Enerji Verimliliği,
Hamdi Erçelik, Türkiye’nin dış ticaretindeki hızlı bü- • Atık Yönetimi,
yümenin, limanlarımızda elleçlenen yük miktarlarını • Emisyon Azaltımı,
önemli ölçüde artırdığını ancak bu artışa rağmen li- • Su ve Deniz Kirliliği Yönetimi,
manlarımızın gerekli yatırımlarla büyüyememesinin • Eğitim ve İşbirliği,
gelecekte ciddi darboğazlara yol açabileceğine, birçok • Sosyal Sorumluluk ve Yatırımlar,
gelişmiş ülke limanlarında yaşanan darboğazların be- • Düzenli Denetimler.”
52 KobiEfor Ekim 2024