Page 58 - KobiEfor Eylül 2023 Sayı 288
P. 58
/2-à67à. 7$á,0$&,/,. 9( '(32/$0$
etmesi durumunda, lojistik sektöründeki zorlukların laşma eğiliminin arttığını, depo ve dağıtım merkez-
devam etmesi bekleniyor. Küresel ekonomideki ne- lerinin rollerinin dijitalleşen dünyada yeniden tanım-
gatif görünüm, sektörü krizin boyutlarını tespit et- landığını bildiriyor: “Bu nedenle depolama faaliyetleri
meye ve önlemler almaya itti. Dolayısıyla 2023 yılının hem teknolojik gelişmeleri yakından takip etmeli hem
ilk altı ayında sektörümüz özellikle orta ve küçük öl- de tüm lojistik süreçlerde olduğu gibi ekonomik olma
çekli işletmelerimiz, yeni yatırım ya da büyüme plan- prensiplerine göre yapılmalıdır. Yüksek yatırım gerek-
ları yerine tedbirci finans yönetimi ile işletmelerini tiren bu faaliyeti en ekonomik şekilde yapmak lojistik
ve çalışanlarını koruma gayretinde oldular. Ayrıca işletmeleri, üretici ve toptancı gibi tedarik zinciri üye-
ülkemizi derinden etkileyen deprem felaketi sonra- leri açısından son derece önemlidir. Zira lojistik faali-
sında geniş bir bölgede tedarik zinciri ve dış ticaret yetler arasında taşımacılıktan sonra en fazla maliyet
akışımızda aksamalar yaşandı. Bölgedeki ticaret unsuru olan kalem depolama işlemleriyle ilgilidir. Bu
erbabımızın ve sektörümüzün yaşadığı zorluklar de- maliyetler depoyu yönetmek için kiralamanız ya da
polama alanlarımızda ve liman sahalarımızda ortaya satın almanız gereken bina ve işçilik bedelleri dışında
çıkan aksamalar lojistik performansımızı etkileyen depo yer seçimi araştırması, personel eğitimi, depo
konular arasında idi.” ekipmanlarının temini, depo yazılımlarının tedariki
Hızlı büyümesini sürdüren Türk lojistik sektörü- gibi ekstra maliyetleri de kapsamaktadır.”
nün depo ve lojistik merkez yatırımlarının 2022 yılı Paylaşım ekonomisiyle çok hızlı dağıtım: Günü-
yatırım projelerinin önemli bir kısmını oluşturduğu- müzde depo işletmecilerinin büyük bir çoğunluğunun
nu aktaran Ulusoy, sektörde yer alan firmaların depo depolama alanlarını tam kapasiteyle kullanmadığını
yatırımı yarışına girdiğini ancak bu yatırımların Türk da belirten Ulusoy, bu sebeple oluşan âtıl kapasitenin
yatırımcı ile kısıtlı kalmadığını ifade ediyor: “Pazar- işletmeler açısından ekonomik bir kayıp olarak de-
ların küreselleşmesi ile Türkiye gibi üretim noktası ğerlendirilebileceğinin altını çiziyor: “Bunun yanı sıra
ve pazar arasında önemli bir jeopolitik konumda yer işletmeler depolama konusunda daha fazla esnekliğe
alan ülkelere yabancı yatırımlar gelmektedir.” ihtiyaç duymaktadır. Paylaşım ekonomisi depolama
Teknolojik evrilmeyle gelen kazanım: Son yıllar- alanında âtıl kapasiteye sahip olan depo sahipleriyle
daki teknolojik gelişmelerin depoların daha verim- depolama ihtiyacı olan işletmeleri bir araya getirmeyi
li bir şekilde kullanılmasını ve dolayısıyla envanter amaçlamaktadır. Bu tür uygulamalar sayesinde depo
masraflarının büyük oranda azalmasını sağladığına sahipleri âtıl vaziyetteki depo alanlarından ilave gelir
da dikkat çeken Ulusoy, elde edebilmekte, depolama ihtiyacı olanlar ise bu
gelişen teknolojiyle bir- gereksinimlerini büyük depo yatırımları yapmadan
likte bilgisayar ortamında karşılayabilmektedir. Ayrıca çeşitli lokasyonlarda bu-
stok takibi yapılabildiği- lunan depolara ürünlerini yerleştirerek müşterilere
ni, buna benzer metot- daha yakın bir tedarik ağı da kurmuş olmaktadırlar.
lar kullanılarak etkin bir Bu durum işletmelere dağıtım konusunda çok büyük
depo yönetim sistemi ile bir hız avantajı sağlamaktadır. Depo paylaşımının
deponun yönetilmesinin önemli bir diğer avantajı da depo işletmesinin tekno-
mümkün olduğunu anlatı- lojisinden yararlanılarak stok yönetiminin daha etkin
yor: “Günümüzde depolama sistemlerinde yüz tanıma, bir şekilde yapılabilmesidir.”
sesli ve ışıklı yönlendirme sistemleri hâlihazırda kul- Yeşil dönüşüm fırsatı: Ayşem Ulusoy, tarımdan in-
lanılırken ilerleyen süreçte kullanım hacimlerinde artış şaata kadar birçok sektörde dönüşüme sebep olacak
beklenmektedir. İnsan-makine etkileşiminin sağlandığı Avrupa Yeşil Mutabakatı’nın lojistik sektörü için de son
bu depolarda otomatik olarak yönlendirilen stoklama derece önemli bir konu
araçları, akıllı stoklama sistemleri, akıllı raflar, kendi ro- olduğuna işaret ediyor:
talarını belirleyen sistemlerin kullanımı her geçen gün “Avrupa’ya taşınan bir ürü-
artarken depolama faaliyetlerinde verimlilik ve etkin- nün nasıl üretildiğine ek
lik sağlanmakta. Lojistik sektörünün bir diğer önemli olarak bunun nasıl taşın-
süreci olan taşıma sistemlerinde ise GPS teknolojisi dığından nasıl depolan-
yardımıyla talep yönetimi, dağıtım merkezi ve depo- dığına kadar tüm lojistik
lar arasında yüksek etkileşim sağlanarak işletmeler süreçteki karbon emisyonları da hem üretim hem
araçlarını rahatlıkla takip ederken nakliye hareketle- de lojistik sektörümüzün rekabetçiliği noktasında
rini izlerken gönderiler hakkında sağlıklı bilgi edine- önem arz ediyor. Sektörümüzün yeşil dönüşümünü
bilmektedir.” de önümüzdeki süreçte fırsata dönüştürebileceğimiz
Depo ve dağıtım merkezlerinin lojistik ve tedarik bir süreç olarak değerlendirmeli, bu konuda eğitim
zinciri yönetiminin ayrılmaz parçaları olduğunu vurgu- ve yatırım faaliyetlerinde kapsayıcı olmalı ayrıca her
layan Ulusoy, tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de sektörün paydaşlarıyla işbirliği içinde hareket etmesi
depo uygulamalarında profesyonelleşme ve uzman- gerektiğini düşünmekteyiz.”
58 KobiEfor (\OÖO