Page 62 - KobiEfor Eylül 2023 Sayı 288
P. 62

lojistik



          Türkiye’de karayolu nakliyesinde

                          Günde


               176 milyon dolar

                navlun ödemesi


               Müşterilerine gerçek-zamanlı,
          konum-tabanlı, akıllı lojistik çözümler üreten
          ve intermodal çözümleri aynı platform
           içinde destekleyen Tırport, 14 ülkede
          8 dilde global ölçekte lojistik sektörünü
             dijitalleştirmeye ve dönüştürmeye
           devam ediyor. Tırport Yönetim Kurulu
             Başkanı Dr. Akın Arslan, karayolu
          nakliyesinde bir günde dönen paranın,
          e-ticarette dönen paradan daha büyük
                    olduğunu kaydediyor.                                                 Dr. Akın Arslan


              ürkiye’de, bir günde karayolu nakliyesinde 176 mil-  yorlar (Yüksek enflasyon nedeniyle fiyat artışı beklentisi
              yon dolar navlun ödemesi yapılıyor. Ülkemizdeki   stoklamayı arttırıyor). İkincisi, yoldaki kamyonların 1/3’ü
         T kamyonların %85’i şahıslara ait. Yollardaki 930 bin   yük almadan boş dönmek zorunda kalıyor. Yüksek mazot
         kamyonun yaklaşık 550 bini ticari yük taşıması yapıyor.   fiyatları bireysel kamyon sahibini mutlaka dönüş yükü
         Bunların da yaklaşık 60 bini üreticilerin kendilerinin sahip   alarak dönmeye zorluyor. Kamyoncu gerekirse zorluyor,
         oldukları, daha ziyade kısa mesafe, milk-run vb. statüde   3-4 gün daha bekliyor ve boş dönmek istemiyor.”
         kapalı rota çalışan kamyonlar oluyor.Karayolu nakliyesin-
         de bir günde dönen para, e-ticarette dönen paradan daha   2023’te ilk 7 ayda navlun %30 arttı
         büyük. Ticaret Bakanlığı’nın yönettiği e-Ticaret Bilgi Plat-  Tırport Insights verilerini değerlendiren Arslan,
         formu verilerine göre, 2022’de ülkemizde e-ticarette gün-  “Türkiye’de bir günde ortalama navlun ödemesi 176
         de yaklaşık 132 milyon dolar harcandı. Karayolu nakliye-  milyon dolar civarında. Yıllık nakliye pazarı hacmi 50
         sinde bir günde yapılan 176 milyon dolar navlun ödemesi,   milyar doların üzerinde ve lojistik sektör büyüklüğü 100
         e-ticarette günde dönen rakamın üstünde gerçekleşiyor.   milyar doların üzerindedir. Depolama tarafında ise yıl-
                                                          lık 7-8 milyar dolarlık bir hacim bulunuyor” dedi.
            2023’te ilk 7 ayda, yurtiçi nakliye pazarı
            %15 daraldı                                     Lojistik firmaları
            Türkiye karayolu nakliye trafiğinin 2022 Aralık’a göre   Dijital Forwarder’lara dönüşecek
         %15 civarında düşmüş durumda olduğunu kaydeden     Müşterilerine gerçek-zamanlı, konum-tabanlı, akıllı
         Tırport Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Akın Arslan, bunun   lojistik çözümler üreten ve intermodal çözümleri aynı
         iki önemli sebebi olduğunu belirtti: “Birincisi, üretimde   platform içinde destekleyen Tırport, 14 ülkede 8 dilde
         hissedilir bir düşüş gözleniyor. Bir kısmı üretimde aynı   global ölçekte lojistik sektörünü dijitalleştirmeye ve
         hacimde devam etse de ürünü piyasaya sunmadan önce   dönüştürmeye devam ediyor.
         imkanları çerçevesinde 2-3 ay depolamayı tercih edi-
                                                            Bir kamyon ayda ortalama
                                                            200 bin TL fatura kesiyor
                                                            Dr. Akın Arslan, şunları ifade etti:“400 bine yakın bi-
                                                          reysel kamyon sahibi var ülkemizde. Ortalama aylık 150-
                                                          300 bin TL arası fatura kesiyorlar. KOBİ’lerde ilk %1’lik
                                                          dilimindeler. Bireysel kamyon sahipleri yaklaşık 500 bin
                                                          KOBİ’den oluşan, ortalama aylık 200 bin TL fatura kesen
                                                          Türkiye’nin en büyük kitlesel meslek grubudur. Bireysel
                                                          kamyon sahiplerine, lastikçiler, servisler, kamyon mar-
                                                          kaları da yeterince sahip çıkmıyor.“

         62 KobiEfor (\OÖO
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67