Page 62 - KobiEfor Eylül 2023 Sayı 288
P. 62
lojistik
Türkiye’de karayolu nakliyesinde
Günde
176 milyon dolar
navlun ödemesi
Müşterilerine gerçek-zamanlı,
konum-tabanlı, akıllı lojistik çözümler üreten
ve intermodal çözümleri aynı platform
içinde destekleyen Tırport, 14 ülkede
8 dilde global ölçekte lojistik sektörünü
dijitalleştirmeye ve dönüştürmeye
devam ediyor. Tırport Yönetim Kurulu
Başkanı Dr. Akın Arslan, karayolu
nakliyesinde bir günde dönen paranın,
e-ticarette dönen paradan daha büyük
olduğunu kaydediyor. Dr. Akın Arslan
ürkiye’de, bir günde karayolu nakliyesinde 176 mil- yorlar (Yüksek enflasyon nedeniyle fiyat artışı beklentisi
yon dolar navlun ödemesi yapılıyor. Ülkemizdeki stoklamayı arttırıyor). İkincisi, yoldaki kamyonların 1/3’ü
T kamyonların %85’i şahıslara ait. Yollardaki 930 bin yük almadan boş dönmek zorunda kalıyor. Yüksek mazot
kamyonun yaklaşık 550 bini ticari yük taşıması yapıyor. fiyatları bireysel kamyon sahibini mutlaka dönüş yükü
Bunların da yaklaşık 60 bini üreticilerin kendilerinin sahip alarak dönmeye zorluyor. Kamyoncu gerekirse zorluyor,
oldukları, daha ziyade kısa mesafe, milk-run vb. statüde 3-4 gün daha bekliyor ve boş dönmek istemiyor.”
kapalı rota çalışan kamyonlar oluyor.Karayolu nakliyesin-
de bir günde dönen para, e-ticarette dönen paradan daha 2023’te ilk 7 ayda navlun %30 arttı
büyük. Ticaret Bakanlığı’nın yönettiği e-Ticaret Bilgi Plat- Tırport Insights verilerini değerlendiren Arslan,
formu verilerine göre, 2022’de ülkemizde e-ticarette gün- “Türkiye’de bir günde ortalama navlun ödemesi 176
de yaklaşık 132 milyon dolar harcandı. Karayolu nakliye- milyon dolar civarında. Yıllık nakliye pazarı hacmi 50
sinde bir günde yapılan 176 milyon dolar navlun ödemesi, milyar doların üzerinde ve lojistik sektör büyüklüğü 100
e-ticarette günde dönen rakamın üstünde gerçekleşiyor. milyar doların üzerindedir. Depolama tarafında ise yıl-
lık 7-8 milyar dolarlık bir hacim bulunuyor” dedi.
2023’te ilk 7 ayda, yurtiçi nakliye pazarı
%15 daraldı Lojistik firmaları
Türkiye karayolu nakliye trafiğinin 2022 Aralık’a göre Dijital Forwarder’lara dönüşecek
%15 civarında düşmüş durumda olduğunu kaydeden Müşterilerine gerçek-zamanlı, konum-tabanlı, akıllı
Tırport Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Akın Arslan, bunun lojistik çözümler üreten ve intermodal çözümleri aynı
iki önemli sebebi olduğunu belirtti: “Birincisi, üretimde platform içinde destekleyen Tırport, 14 ülkede 8 dilde
hissedilir bir düşüş gözleniyor. Bir kısmı üretimde aynı global ölçekte lojistik sektörünü dijitalleştirmeye ve
hacimde devam etse de ürünü piyasaya sunmadan önce dönüştürmeye devam ediyor.
imkanları çerçevesinde 2-3 ay depolamayı tercih edi-
Bir kamyon ayda ortalama
200 bin TL fatura kesiyor
Dr. Akın Arslan, şunları ifade etti:“400 bine yakın bi-
reysel kamyon sahibi var ülkemizde. Ortalama aylık 150-
300 bin TL arası fatura kesiyorlar. KOBİ’lerde ilk %1’lik
dilimindeler. Bireysel kamyon sahipleri yaklaşık 500 bin
KOBİ’den oluşan, ortalama aylık 200 bin TL fatura kesen
Türkiye’nin en büyük kitlesel meslek grubudur. Bireysel
kamyon sahiplerine, lastikçiler, servisler, kamyon mar-
kaları da yeterince sahip çıkmıyor.“
62 KobiEfor (\OÖO