Page 57 - KobiEfor Eylül 2023 Sayı 288
P. 57

765, bunun bin 352 adeti yabancı bayraklı. Limanlarımızda   kemizde oldukça gelişmiş durumdadır. Genç ve nite-
         elleçlenen yük miktarı 543 milyon tona ulaştı. Türk Sahip-  likli işgücüne sahip ülkemizin etrafındaki uluslararası
         li Deniz Ticareti Filo büyüklüğümüz 39.1 milyon dedveyt   lojistik koridorlar ile bağlantıları ülkemizin bölgesinde
         tona yükseldi ve 2023’te dünya sıralamasında 14. sırada   bir lojistik merkez olarak öne çıkmasına katkı sağlamak-
         yer aldık. Mega yat sipariş defterinde yer alan proje adedi   tadır. Ülkemizin son dönemlerde altyapıları güçlendirilen
         bakımından, ülkemiz yat imalatında dünyada 3. sırada.”  karayollarına yapılan yatırımlar, teknolojik ve yenilikçi
            Teşvik müjdesi: ‘Türkiye Yüzyılı’ vizyonuyla sektörde   sistemlerle kurulan deniz limanları ve uluslararası are-
         yerli ve milli üretimin öncelikli politikaları arasında yer   nada öncü hava meydanları lojistiğin ülke ekonomimiz-
         aldığını ve gemi imalatındaki yerlilik oranının %50 sevi-  deki etkisinin bir yansımasıdır” diyor.
         yelerine ulaştığını paylaşan Bakan Uraloğlu, Türkiye’nin   Ayşem Ulusoy, Türkiye lojistik ve taşımacılık sek-
         otonom/hibrit gemilerin inşasında da lider ülkeler ara-  törüne olan yabancı sermaye ilgisini şöyle değerlendi-
         sında yer alacağına inandığını kaydetti: “Yeşil Liman Ser-  riyor: “Ticaretteki eksen kaymasından dolayı Türkiye’yi
         tifika Programı’yla 20 liman tesisimiz sertifikalandırıldı.                   bir fırsat olarak gören
         Yıllık 10 gemiye, fosil yakıt kullananlara 1.5 katına kadar,                yabancı lojistik firma-
         çevre dostu enerji kaynakları kullananlara 2.5 katına ka-                   ları Türkiye’deki ya-
         dar, çevre dostu enerji kaynağının kullanımına dönüşüm                      pılandırmasını güç-
         için %25’ine kadar teşvik verilecektir. Kabotaj hattında                    lendiriyor. Geçen yıl
         çalışan gemilerimizin kullandıkları akaryakıt üzerinden                     Türkiye’ye giriş yapan
         alınan özel tüketim vergisine (ÖTV) son verdik. Denizci-                    iki büyük yabancı fir-
                                                           Ayşem
         lik sektörümüze 2053’e kadar 21.6 milyar dolar yatırım                      ma Türkiye’yi ‘teda-
                                                           Ulusoy
         gerçekleştireceğiz.”                                                        rik zincirlerinin kal-
            Kruvaziyer turizminde hedef; 1 milyonu aşan yol-  bi’ olarak gördüklerini belirterek Türkiye’ye yoğun
         cu: Bakan Uraloğlu, Türkiye limanlarına demir atan   bir şekilde yatırım yaptıklarını basın ile paylaşmıştı.
                                 kruvaziyer yolcu sayısının   Yabancı yatırımların yanı sıra şirket birleşmeleri ve
                                 geçen yıla oranla %66.7   satın almaları da 2023’ün ilk yarısında sektörde ya-
                                 artış gösterdiğini de pay-  şanan gelişmeler arasında.”
                                 laştı: “Geçen yıl Mayıs-   Yolcu ve yük taşımacılığı ihracatı yaklaşık 37
                                 Haziran-Temmuz döne-     milyar dolar: Türkiye’nin 2022 gayri safi yurt içi
                                 minde ülkemize 341 bin   hasılasının 15 trilyon TL olarak gerçekleştiğini kay-
                                 556 kruvaziyer yolcusu   deden Ulusoy, sektöre ilişkin şu bilgileri paylaşıyor:
         gelirken, bu yıl ise aynı dönemde bu sayı yüzde 66.7   “Bugün gayrisafi yurt içi hasıladaki payı yüzde 12
         artarak 569 bin 280’e ulaştı. Yıl sonu ise bir milyon   olan muazzam büyüklükte bir lojistik sektöründen
         yolcuyu aşmasını bekliyoruz” dedi.               bahsediyoruz. Yüzde 12’lik payın yarısı dış ticaret
            OECD’den Avrasya Tüneli’ne ‘Mavi Nokta Ağı Serti-  firmaları tarafından, diğer yarısı ise doğrudan lo-
         fikası’: Bakan Abdulkadir Uraloğlu, “Ekonomik Kalkın-  jistik hizmet üreten firmalar tarafından gerçekleş-
         ma ve İşbirliği Teşkilatı (OECD) tarafından teknik çer-  tirilmektedir. 2022 verileri göz önünde bulundurul-
         çevesi oluşturularak açık                        duğunda lojistik hizmet üreten firmaların gayri safi
         ve kapsayıcı, şeffaf, Paris                      yurt içi hasılaya katkısının 1 trilyon TL’ye yaklaştı-
         İklim Anlaşması’nın he-                          ğını söyleyebiliriz. 2022 yılında 90 milyar dolar ola-
         deflerini destekleyen ve fi-                       rak gerçekleşen tüm hizmet sektörlerinin ihracatı
         nansal, sosyal ve çevresel                       içerisinde yolcu ve yük taşımacılığı ihracatı toplamı
         açıdan sürdürülebilir alt-                       yaklaşık 37 milyar dolardır. Sadece yük taşımacılığı
         yapı yatırımlarına verilen                       hizmet ihracatı 20 milyar doların üzerindedir.”
         ‘Mavi Nokta Ağı Sertifikası’ (Blue Dot Network- BDN)   “Sektördeki zorlukların devam etmesi bekleni-
         kapsamında Avrasya Tüneli’nin pilot uygulama süreci-  yor”: Ayşem Ulusoy, Dünya ekonomisi Pandemi öncesi
         ni başarıyla tamamlayan dünyada ulaştırma alanındaki   ortalama %4 civarında büyürken, 2023’te büyüme
         ilk proje olduğunu söyledi.                      beklentisinin %2.8 olacağının ifade edildiğini, bu du-
                                                          rumun bize ciddi bir ekonomik daralma beklentisi
            “Sektörün GSYİH’ye katkısı                    olduğunu gösterdiğini kaydediyor: “Pandemi sonrası
            1 trilyon TL’ye yaklaştı”                     biriken talepler, lojistik sektöründe olumlu bir hava
            Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üreten-  estirmişti fakat 2022 yılının son çeyreğinde enflas-
         leri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı Ayşem   yon ve merkez bankalarının faiz artırımı kararı, ta-
         Ulusoy, lojistiğin Türkiye’nin ekonomisine katkı sağlayan   leplerin yavaşlamasına yol açtı. 2023’ün ilk altı ayı,
         ve istihdam yaratan en önemli sektörlerinden biri oldu-  lojistik sektörü ve ekonomi için zorlu bir dönem oldu.
         ğunu belirterek, “Özellikle, jeopolitik konumu sebebiyle   Küresel ekonomideki yavaşlama ve tedarik zincirin-
         kara, hava, demir ve denizyolu lojistik faaliyetleri ül-  deki bozulmalar nedeniyle yaşanan düşüşün devam
                                                                                      (\OÖO      KobiEfor 57
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62