Page 57 - KobiEfor Eylül 2023 Sayı 288
P. 57
765, bunun bin 352 adeti yabancı bayraklı. Limanlarımızda kemizde oldukça gelişmiş durumdadır. Genç ve nite-
elleçlenen yük miktarı 543 milyon tona ulaştı. Türk Sahip- likli işgücüne sahip ülkemizin etrafındaki uluslararası
li Deniz Ticareti Filo büyüklüğümüz 39.1 milyon dedveyt lojistik koridorlar ile bağlantıları ülkemizin bölgesinde
tona yükseldi ve 2023’te dünya sıralamasında 14. sırada bir lojistik merkez olarak öne çıkmasına katkı sağlamak-
yer aldık. Mega yat sipariş defterinde yer alan proje adedi tadır. Ülkemizin son dönemlerde altyapıları güçlendirilen
bakımından, ülkemiz yat imalatında dünyada 3. sırada.” karayollarına yapılan yatırımlar, teknolojik ve yenilikçi
Teşvik müjdesi: ‘Türkiye Yüzyılı’ vizyonuyla sektörde sistemlerle kurulan deniz limanları ve uluslararası are-
yerli ve milli üretimin öncelikli politikaları arasında yer nada öncü hava meydanları lojistiğin ülke ekonomimiz-
aldığını ve gemi imalatındaki yerlilik oranının %50 sevi- deki etkisinin bir yansımasıdır” diyor.
yelerine ulaştığını paylaşan Bakan Uraloğlu, Türkiye’nin Ayşem Ulusoy, Türkiye lojistik ve taşımacılık sek-
otonom/hibrit gemilerin inşasında da lider ülkeler ara- törüne olan yabancı sermaye ilgisini şöyle değerlendi-
sında yer alacağına inandığını kaydetti: “Yeşil Liman Ser- riyor: “Ticaretteki eksen kaymasından dolayı Türkiye’yi
tifika Programı’yla 20 liman tesisimiz sertifikalandırıldı. bir fırsat olarak gören
Yıllık 10 gemiye, fosil yakıt kullananlara 1.5 katına kadar, yabancı lojistik firma-
çevre dostu enerji kaynakları kullananlara 2.5 katına ka- ları Türkiye’deki ya-
dar, çevre dostu enerji kaynağının kullanımına dönüşüm pılandırmasını güç-
için %25’ine kadar teşvik verilecektir. Kabotaj hattında lendiriyor. Geçen yıl
çalışan gemilerimizin kullandıkları akaryakıt üzerinden Türkiye’ye giriş yapan
alınan özel tüketim vergisine (ÖTV) son verdik. Denizci- iki büyük yabancı fir-
Ayşem
lik sektörümüze 2053’e kadar 21.6 milyar dolar yatırım ma Türkiye’yi ‘teda-
Ulusoy
gerçekleştireceğiz.” rik zincirlerinin kal-
Kruvaziyer turizminde hedef; 1 milyonu aşan yol- bi’ olarak gördüklerini belirterek Türkiye’ye yoğun
cu: Bakan Uraloğlu, Türkiye limanlarına demir atan bir şekilde yatırım yaptıklarını basın ile paylaşmıştı.
kruvaziyer yolcu sayısının Yabancı yatırımların yanı sıra şirket birleşmeleri ve
geçen yıla oranla %66.7 satın almaları da 2023’ün ilk yarısında sektörde ya-
artış gösterdiğini de pay- şanan gelişmeler arasında.”
laştı: “Geçen yıl Mayıs- Yolcu ve yük taşımacılığı ihracatı yaklaşık 37
Haziran-Temmuz döne- milyar dolar: Türkiye’nin 2022 gayri safi yurt içi
minde ülkemize 341 bin hasılasının 15 trilyon TL olarak gerçekleştiğini kay-
556 kruvaziyer yolcusu deden Ulusoy, sektöre ilişkin şu bilgileri paylaşıyor:
gelirken, bu yıl ise aynı dönemde bu sayı yüzde 66.7 “Bugün gayrisafi yurt içi hasıladaki payı yüzde 12
artarak 569 bin 280’e ulaştı. Yıl sonu ise bir milyon olan muazzam büyüklükte bir lojistik sektöründen
yolcuyu aşmasını bekliyoruz” dedi. bahsediyoruz. Yüzde 12’lik payın yarısı dış ticaret
OECD’den Avrasya Tüneli’ne ‘Mavi Nokta Ağı Serti- firmaları tarafından, diğer yarısı ise doğrudan lo-
fikası’: Bakan Abdulkadir Uraloğlu, “Ekonomik Kalkın- jistik hizmet üreten firmalar tarafından gerçekleş-
ma ve İşbirliği Teşkilatı (OECD) tarafından teknik çer- tirilmektedir. 2022 verileri göz önünde bulundurul-
çevesi oluşturularak açık duğunda lojistik hizmet üreten firmaların gayri safi
ve kapsayıcı, şeffaf, Paris yurt içi hasılaya katkısının 1 trilyon TL’ye yaklaştı-
İklim Anlaşması’nın he- ğını söyleyebiliriz. 2022 yılında 90 milyar dolar ola-
deflerini destekleyen ve fi- rak gerçekleşen tüm hizmet sektörlerinin ihracatı
nansal, sosyal ve çevresel içerisinde yolcu ve yük taşımacılığı ihracatı toplamı
açıdan sürdürülebilir alt- yaklaşık 37 milyar dolardır. Sadece yük taşımacılığı
yapı yatırımlarına verilen hizmet ihracatı 20 milyar doların üzerindedir.”
‘Mavi Nokta Ağı Sertifikası’ (Blue Dot Network- BDN) “Sektördeki zorlukların devam etmesi bekleni-
kapsamında Avrasya Tüneli’nin pilot uygulama süreci- yor”: Ayşem Ulusoy, Dünya ekonomisi Pandemi öncesi
ni başarıyla tamamlayan dünyada ulaştırma alanındaki ortalama %4 civarında büyürken, 2023’te büyüme
ilk proje olduğunu söyledi. beklentisinin %2.8 olacağının ifade edildiğini, bu du-
rumun bize ciddi bir ekonomik daralma beklentisi
“Sektörün GSYİH’ye katkısı olduğunu gösterdiğini kaydediyor: “Pandemi sonrası
1 trilyon TL’ye yaklaştı” biriken talepler, lojistik sektöründe olumlu bir hava
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üreten- estirmişti fakat 2022 yılının son çeyreğinde enflas-
leri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı Ayşem yon ve merkez bankalarının faiz artırımı kararı, ta-
Ulusoy, lojistiğin Türkiye’nin ekonomisine katkı sağlayan leplerin yavaşlamasına yol açtı. 2023’ün ilk altı ayı,
ve istihdam yaratan en önemli sektörlerinden biri oldu- lojistik sektörü ve ekonomi için zorlu bir dönem oldu.
ğunu belirterek, “Özellikle, jeopolitik konumu sebebiyle Küresel ekonomideki yavaşlama ve tedarik zincirin-
kara, hava, demir ve denizyolu lojistik faaliyetleri ül- deki bozulmalar nedeniyle yaşanan düşüşün devam
(\OÖO KobiEfor 57