Page 52 - KobiEfor Nisan 2023 Sayı 283
P. 52

7h5.à<(ª'( /à0$1 àá/(70(&à/àãà


























               daha da artacağını paylaşan Ulusoy, şunları ifade edi-  mevzuat yenilemeleri ile bireysel ve sanayi kullanım
               yor: “Türkiye, coğrafi konumu ve liman altyapıları sna-  için yenilenebilir kaynaklardan üretim yanında liman-
               yesinde transit konteyner taşımacılığını çok daha yuka-  larımızın da kendi ihtiyaçları için sınırları içerisinde ve/
               rılara çıkarabilecek potansiyele sahip olmakla beraber   veya dışında kendi ihtiyaçları kadar elektrik üretimleri
               gümrük süreçlerinde gerçekleştirilecek basitleştirme-  mümkün hale gelmiş, fazla üretim saatlerinde ulu-
               lerle Türk limanlarının üçüncü ülkeler arası taşımalar-  sal elektrik şebekesine fazla üretimi besleyip, düşük
               da çok ciddi bir aktarma limanı olarak kullanılmasının   üretim periyotlarında ulusal elektrik şebekesinden
               yolu açılmalıdır. Demiryolu ağının lojistik merkezlere   elektrik alımı ile mahsuplaşma imkânı getirilmiştir. Bu
               bağlanmasını sağlayacak altyapı yatırımları denizyolu   mevzuat değişikliği limanlarımızın net sıfır emisyonu
               taşımacılığının kapasite artırımı için alınması gereken   açısından önemli bir fırsat sunmaktadır.”
               önlemlerin başında gelmektedir. Bu noktada özellikle   ‘Yeşil Liman’ uygulamasının önemi: Limanlarda yük
               ihracat limanlarının demiryolu bağlantıları tamam-  aktarımı yapmak için gelen kara taşıtlarının emisyon ar-
               lanmalı, demiryolu bağlantısı olan li-                       tışına neden olurken 2023 ve sonrasında
               manların kapasiteleri genişletilmeli ve                      liman geri sahalarının bu açıdan değer-
               dünya konjonktürü dikkate alınarak yeni                      lendirilip, geri sahaların lojistik amaçlı
               limanların inşa edilmesi yönünde plan-                       düzenlemelerinde kara taşıtları emisyon-
               lamalar yapılmalıdır.”                                       larını minimize eden fiziksel ve operasyo-
                  Ayşem Ulusoy, Türkiye’de liman işlet-                     nel düzenlemeler konusunda gelişmeler
               meciliğinin çözüm bekleyen sorunlarını                       beklendiğine dikkat çeken Ulusoy, şunları
               şöyle özetliyor: “Özel limanların ulaşım                     anlatıyor: “Uluslararası Denizcilik Örgütü
               altyapısı, karayolu / demiryolu bağlantı                     (IMO) gemilerin emisyonlarını azaltma 1
               olanaklarının geliştirilmesi, limanlarımı-                   Ocak 2023’te başlatacak olup, CII (karbon
               zın geri saha sorunlarının çözülmesi, de-                    yoğunluk göstergesi) değeri yüksek ge-
               niz yaklaşım kanallarının su derinliklerinin arttırılması,   miler 2024 yılından itibaren bir önceki yılın yakıt sarfiyatı
               gümrük işlemlerinin hızlandırılması, liman yatırımları   ve yıl içinde katettikleri mesafe üzerinden hesaplanacak
               ve işletmelerine teşvikler getirilmesi ve liman geri sa-  karbon emisyonu kriter üstü gemilerin çalışmasına izin
               halarının düzenlenmesi liman işletmeciliği sektörünün   verilmeyecektir.”
               gelişimi açısından çözüm bekleyen konular arasında.”  Ulusoy, ‘Yeşil Liman’ uygulamasının şirketlere ve ülke
                  Türkiye en fazla konteyner elleçleyen 5. ülke: İklim   ekonomisine faydalarına da değiniyor: “Düşük enerji ve
               değişikliği ve çevre kirliliği ile mücadelede 2022 yılının   su kullanımını, atık yönetimini ve hava kalitesini artırması
               limanlar açısından önemli gelişmeleri beraberinde   ile masrafları düşürmenin yanı sıra toplumsal ilişkilerin
               getirdiğini kaydeden Ulusoy, Kasım ayında Mısır’da   gelişimi ve yeşil olmanın prestiji. Ayrıca kargo elleçleme,
               düzenlenen COP27’de ülkemizin 2030 yılı taahhütle-  ambalajlama ve depolama için uluslararası standartlara
               rinin de olağan sera gazı artış seviyesinden yüzde 21   uyum zorunlu kılınmış, risk ve güvenlik tedbirleri ulus-
               azaltımdan yüzde 41 azaltıma çıkarıldığını anımsatıyor:   lararası standartlar üzerinden tanımlanmıştır. Yük istifi,
               “UNCTAD’ın yayınladığı konteyner gemileri ortalama   yük taşıması ve ambalajlanma için uluslararası standart-
               liman kalış sürelerinde ülkemiz limanları en fazla kon-  ların yanı sıra eğitim ile ilgili ölçütler de belirtilmiştir. Bu
               teyner elleçleyen ilk 20 ülke arasında Norveç, Japon-  durum, çalışma güvenliğini önceleyen, eğitimli personel
               ya, Danimarka ve İspanya’dan sonra beşinci sırada yer   yetişmesinde uluslararası standartların, verimli çalışma
               almaktadır. Yenilenebilir enerji, lisanssız üretim için   modelinin öncelenmesini sağlamaktadır.”
               52 KobiEfor Nisan 2023
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57