Page 47 - KobiEfor Nisan 2023 Sayı 283
P. 47

“Deniz ticaretinde gücümüz ve etkinliğimiz artıyor”
                   Türk sahipli filomuz; 41 milyon DWT’e ulaştı:
                Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, ya-
                pılan yatırımlar ve düzenlemelerle Türkiye’nin deniz
                ticaretinde gücünün ve etkinliğinin arttığına belirte-
                rek, “2021 yılsonu itibariyle Türk sahipli deniz tica-
                ret filomuzun yaklaşık 31 milyon DWT ile 15. sırada
                yer alıyordu. 2022 yılında toplamda Türk Bayraklı ve
                Türk sahipli filo, DWT bazında yaklaşık yüzde 30’luk
                bir artış gösterdi. Türk sahipli gemi filomuz arttı ve
                kapasitesi 41 milyon DWT’e ulaştı. Böylece, ülkemiz
                dünyanın en büyük gemi filosuna sahip 14’üncü ülke
                konumuna yükseldi” dedi.
                   Ulaşımın her modunda olduğu gibi denizcilik sektö-         Adil Karaismailoğlu
                ründe de yatırımların hızla devam ettiğini, bu yatırımla-
                rın karşılığını almaktan da gurur duyduklarını aktaran   DWT artarak 6 milyon 449 DWT’e ulaştı. Gemi sayımız
                Karaismailoğlu, “2012 yılından itibaren azalma eğilimi-  ise 413’e ulaştı. Cumhuriyetimizin 100’üncü yılında bu
                ne giren 1000 groston (GT) ve üzeri Türk Bayraklı Deniz   artış trendini devam ettirerek, daha da büyüyeceğiz” diye
                Ticaret filosu; Bakanlığımız, gemi sahibi ve işleticilerinin   konuştu. Karaismailoğlu, gemi cinslerinde hem gemi
                ortak çalışmasıyla 2020 yılı sonrasında tekrar büyüme   sayısında hem de tonajda en yüksek artışın kimyasal
                trendine girdi. 2021 yılında 5 milyon 761 bin DWT olan   tankerlerde görüldüğünü, Türk sahipli kimyasal tanker
                Türk Deniz Ticaret Filosu, 2022 itibarı ile 687 bin 777   tonaj olarak da 290 bin 632 DWT yükseldiğini kaydetti.


               206 adet kıyı ve liman tesislerinin %72’sinin 1. derece   • Hastane ve yaşam gemilerinin organizasyonunda,
               deprem bölgelerinde bulunduğunu aktardı. Erdemir’in   yaralı ve insan transferinde limanlar kullanılacak.
               verdiği bilgilere göre; 1. derece deprem bölgelerinde   • Limanlar sahip oldukları imkanlarla depolama, ha-
               149 adet liman, 2. derece deprem bölgelerinde 17 adet   berleşme, lojistik yönetim merkezi olarak kullanılabilir.
               liman, 3. derece deprem bölgelerinde 23 adet liman, 14
               tesis de 4. derece deprem bölgelerinde yer alıyor. 5. de-  Depreme dayanıklı limanlar için
               rece deprem bölgesinde kıyı tesisi bulunmuyor. Erde-  acil ihtiyaçlar
               mir, limanların afetlere karşı dayanıklı hale getirilmesi   Aydın Erdemir, dayanıklı limanlara sahip olmak
               için stratejik yatırım teşviklerinden yararlandırılması   için acil ihtiyaçları şöyle sıraladı:
               gerektiğini ifade etti.                            •  Kıyı tesisleri ve liman yatırımlarının ‘stratejik
                  Limanların afet yönetimindeki öneminin altını çi-  yatırım’ kapsamına alınarak her türlü devlet teşvik-
               zen Erdemir, şu önceliklere dikkat çekti:        lerinden ve desteklerinden yararlanmasının önünün
                  • Öncelik depremin ilk 72 saati olmak üzere özel-  açılması zaruri.
               likle İstanbul depremini öngördüğümüzde ana ve tali   • Limanların depreme dayanıklı hale getirilmesi
               yolların, kente ulaşan demiryollarının hasar göreceği,   için yapılacak bu yatırımları hızlandırmak ve destek-
               bunların yeniden işler duruma geleceği süre içinde ilk   lemek için özel limanlarda ‘ kullanma sürelerinin’,
               kullanılacak ulaştırma modu denizyolu olacak. Deva-  özelleştirilmiş limanlarda ise işletme sürelerinin bu
               mında da hayatın normalleşmesi sürecine kadar tüm   çalışmalar başlamadan önce önlerini görmelerini
               deniz vasıtalarının (gemiler, yolcu feribotları, Ro-Ro   sağlayacak şekilde ilave süre verilerek sürecin des-
               gemileri, balıkçı tekneleri, yolcu motorları, tüm özel   teklenmesi ve önünün açılması gerekiyor.
               tekneler vb.) afet lojistiğinde hayata geçirilmesinde ha-  • Kıyı yapılarının ve limanlarının yürürlükteki dep-
               yati derecede önemli.                            rem şartnamelerine ve teknik esaslara göre zorunlu
                  • Çalışabilir durumda olan tüm limanlar, iskele-  olarak bağımsız mühendislik firmaları tarafından ‘
               ler, balıkçı barınakları, marinalar ve hatta özel iske-  tahkikinin / incelemesinin’ yapılması gerekli.
               leler kullanılabilecek.                            • Tahkik raporlarının sonuçlarına göre güçlendi-
                  • Afet bölgesine başta enkaz kaldırma personeli   rilmesi gereken riskli kıyı yapılarının ve limanların ‘
               olmak üzere tüm uzman ekiplerin, ekipmanların ve   güçlendirme’ projelerinin mevcut imar sınırlarının
               araçların ulaştırılmasına ilave olarak giyecek, gıda,   üstündeki belli oranlara kadar ÇED muafiyeti ile
               sağlık malzemesi, çadır, yaşam konteynerleri vb.   hızlandırılmış imar planı düzenleme, kiralama, plan
               malzemelerin ulaştırılmasında öncelik deniz ulaş-  ve proje onayı, ruhsat ve diğer işlemlerin tamam-
               tırması olacak.                                  lanması gerekiyor.
                                                                                           Nisan 2023 KobiEfor 47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52