Page 50 - KobiEfor Nisan 2023 Sayı 283
P. 50
7h5.à<(ª'( /à0$1 àá/(70(&à/àãà
• Bu sürecin yürütülmesi aynı zamanda bölge /
havza veya körfezler bazında sektörün mevcut du-
rumuna, ülkemizin limancılık hedeflerine ve bek-
lentilerine uygun bir ‘liman yönetim modeli’nin ha-
yata geçirilmesini de uygun hale getiriyor.
• Bu süreçte yapılacak güçlendirme projeleri ile bir-
likte ihtiyacı olan bölgelerde kapasite artışı projelerinin
de hızlandırılmış ÇED, imar planı düzenleme, kiralama,
plan ve proje onayı, ruhsat ve diğer işlemlerinin ta-
mamlanması gerekir. Böylelikle liman kapasitelerinin
2050 yılına hazırlıklarının da başlatılması ülkemiz ya-
rarına olacaktır. yılının, 2020 yılının yaralarının sarıldığı, hatta 2019 yılı
• Marmara Denizi ve Adalar için çıkarılacak ÖÇK’nın seviyesinin geçildiği oldukça verimli bir yıl olduğunu ifa-
Güçlendirme ve Kapasite Artışı projelerinin yürütülmesi- de ediyor: “Deniz taşımacılığı 2020 yılına göre yüzde 3.6,
ne engel olmayacak bir şekilde revize edilmesi zorunlu. 2021 yılına göre de yüzde 0.1 oranında artmış ve 11.9
• Bahse konu tüm bu yatırım planlamaları başta T.C. milyar ton değerine ulaşmıştır. Birleşmiş Milletler Tica-
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, T.C. Çevre, Şehircilik ve ret ve Kalkınma Konferansı (United Nations Conference
İklim Değişikliği Bakanlığı, T.C. Sanayi ve Teknoloji Ba- on Trade and Development-UNCTAD), 2022 yılı denizyo-
kanlığı, T.C. Hazine ve Maliye Bakanlığı olmak üzere lu taşımacılığıyla yapılan ticaretteki büyümenin yüzde
konu ile ilgili tüm kurumların bütüncül yaklaşım çer- 1.4 civarında olmasını öngördü.”
çevesinde ele alınarak yürütülmesi, bu sürece uygun Türkiye’nin dış ticaretinde tıpkı değer bazında olduğu
yasal düzenlemelerin de yapılması gerekli görülüyor. gibi ağırlık bazında da denizyolu taşımacılığının önde geldi-
ğini belirten Ulusoy, ithalatta denizyolu taşımacılığını yüzde
Deniz taşımacılığının büyüme ivmesi 95 oranında pay sahibi olmaya devam ederken ihracatta
devam ediyor da özellikle 2015 sonrası denizyolu taşımacılığının ağırlık
UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Ayşem Ulusoy, de- bazında payını istikrarlı bir şekilde artırmaya devam ettiği-
nizcilik sektörüyle ilgilenen farklı uzman kurumların, ni, 2021 yılında ithalatta bir miktar düşüş göstererek yüzde
sektörün geleceğine ilişkin farklı öngörülere sahip ol- 93.94 olduğunu kayde-
duğunu belirterek, şunları söylüyor: “UNCTAD toplam diyor: “2022’de ise oran
denizyolu taşımacılığında 2026 yüzde 92.22’dir. 2015 yı-
yılına kadar yüzde 2’nin üze- lında ihracatta ağırlık ba-
rinde bir artış olacağını, kon- zında denizyolu taşıma-
teynerde ise bu artışın yüzde cılığının payı yüzde 73.69
4’ün üzerinde seyredeceğini iken 2021 yılında bu oran
öngörmektedir. Clarkson ise yüzde 80.96’ya, 2022’de
toplam yükte 2022 yılında yüz- ise yüzde 80.08’e kadar
de 3.1, konteynerde yüzde 4 yükseldi. 2012-2022 yıl-
oranında bir artış beklemek- ları arasında konteyner
Ayşem tedir. Uluslararası deniz tica- gemilerinin sayıları 2015 yılında en yüksek seviyeye ulaştı
Ulusoy retinin artış gösterdiği bir ön- ve 78 adet oldu. 2021 yılında 53 olan konteyner gemisi sa-
görüde Türk limanların doğru yısı 2022 yılında yaklaşık yüzde 11 arttı ve 59’a yükseldi.”
orantılı bir şekilde gelişim kaydedeceğini varsayabiliriz. “Milli bayraklı gemilerle birlikte toplam DWT ba-
Ülkemizin dış ticaretinin büyümesi başta sanayi ve ticari zında Türkiye dünyada 16. sırada”: Ayşem Ulusoy, şu
yatırımların daha büyümesi için liman yatırımlarına ağır- bilgileri veriyor: “UNCTAD verilerine göre 2022 yılında
lık verilmesi, uluslararası düzeyde rekabetini sağlayıcı Türkiye’de yabancı bayraklı 1.175 geminin toplam ka-
yasal düzenlemelerin ve mevzuat değişiklikleri yapılma- pasitesi 24.653.060 DWT’dir; milli bayraklı gemiler ile
sı ile üst sıralarda yer almamız kaçınılmaz olacaktır.” birlikte toplam DWT bazında Türkiye dünyada 16. sı-
Türkiye’de konteyner elleçlemelerinin 2011-2021 rada olup, Türk ve yabancı bayraklı gemiler, tüm dün-
yılları arasında her yıl ortalama yüzde 6.6 oranında dü- yadaki DWT kapasitesinin yüzde 1.4’ünü oluşturmak-
zenli bir gelişim gösterdiğini aktaran Ulusoy, “2021 yılı tadır. İlk sırada dünyadaki toplam DWT kapasitesinin
itibariyle limanlarımızdaki toplam konteyner elleçle- yüzde 17.63’üne sahip Yunanistan, ikinci sırada yüzde
mesi 12.5 milyon TEU’ya ulaşmıştır. Transit konteynerin 12.74’üne sahip Çin ve üçüncü sırada yüzde 10.85’e sa-
payı aynı dönem içinde ortalama yüzde 25’tir (3.4 milyon hip konumda olan Japonya yer almaktadır.”
TEU). Başka bir ifade ile Türkiye limanlarında işlem gö- “İhracat limanlarının demiryolu bağlantıları ta-
ren her 4 konteynerden birisi transit konteynerdir” diyor. mamlanmalı”: Türkiye’de dış ticaretin ihracat ağırlıklı
Ayşem Ulusoy, küresel deniz taşımacılığında 2021 büyümesiyle denizcilik sektörünün niteliği ve kalitesinin
50 KobiEfor Nisan 2023