Page 50 - KobiEfor Aralık 2022
P. 50
.$5$<2/8 7$á,0$&,/,ã,
TOBBUND’nin ‘Kolay Transit Merkezi’ projesinin ilk ayağı Edirne’de hayata geçiyor
TOBB (Türkiye Odalar ve Borsalar Bir- bulunan doğrudan gelerek Türkiye’de ilk
liği) ve UND (Uluslararası Nakliyeciler defa TOBBUND’nin sahip olduğu izinli gön-
Derneği) iştiraki olan TOBBUND ‘Kolay derici yetkisi sayesinde transit beyanname-
Transit Merkezi’ sayesinde teslim sürele- si işlemlerini hızlı, kolay ve etkin bir şekilde
rini 1 güne kadar kısaltan yeni hizmetiyle tamamlayabilecekler.
2
Türk lojistik sektörünün ve nakliyecilerin 14 bin m üzerine kurulu modern tesis,
yanında olmaya devam ediyor. TOBBUND, sahip olduğu izinli gönderici yetkisi saye-
10 yıllık hizmet tecrübesi ve birikimini yeni sinde, TOBBUND teminatını kullanan nak-
nesil transit sistemine adapte etmek için liyecilere ait yüzlerce tır her gün İstanbul
‘Kolay Transit Merkezi’ projesinin ilk aya- trafiğinden çekilerek, kolay transit merke-
ğını Edirne’de hayata geçiriyor. zinde beyanname, tescil ve mühürleme iş-
Uluslararası karayolu taşımacılığı yapan lemlerini yaklaşık 1 saat içerisinde tamam-
firmalar, iç gümrüklerde transit işlemleri için süre har- layarak sınır kapısına gidebilecekler. Tesis kapasitesi
camadan, İstanbul trafiğine girmeden; Kapıkule, Ham- başlangıçta 250 araç. 2023’te yapılacak arazi genişlet-
zabeyli ve İpsala sınır kapılarına çok yakın mesafede me çalışmasıyla birlikte bu kapasite 2 katına çıkacak.
salgın öncesi dönemle karşılaştırıldığında 2022 Kasım Özellikle İpek Yolu’nun üstünde olan ülkemizden geçiş-
ayı itibarıyla uluslararası taşıma faaliyeti gerçekleştir- lerin kolaylaştırılması, birçok ülkeden gelen malın kon-
mek için yetki belgesi alan firma sayısının yüzde 50 ar- solide olarak nihai varış noktasına ulaşması için Gümrük
tış gösterdiğini, ayrıca Bakanlığın otomasyon sistemine Yönetmeliği’nde düzenlemelerin yapılması taşıma sektö-
yapılan araç kayıt sayısının 55 bin arttığını ve firmalara ründe olumlu yansımalar yarattı. Kamu idaresinin ulus-
kayıtlı taşıt sayısının ortalama yüzde 33 artış gösterdiği- lararası düzeyde bu ve benzeri girişimleri karayolu taşı-
ni, uluslararası karayolu taşımacılığında 2022’nin ilk 10 macılığındaki iddiamızı ve gücümüzü perçinleyecektir.”
aylık döneminde ise yüzde 15 artış yaşandığını bildiriyor: Karayolu taşımacılığında dijital ve yeşil dönüşüm:
“Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın verilerine göre son iki Avrupa Birliği’nin Paris İklim Antlaşması’na uygun ola-
haftada Azerbaycan’dan 3 bin adet 3. ülke ve 3 bin adet rak 2050 yılında sıfır emisyonlu bir kıta olma hedefini
transit, Gürcistan’dan 3 bin adet 3. ülke, Belarus’tan bin açıkladığını ve bu hedef doğrultusunda sektörel bazda
adet boş giriş yük alma ve 500 adet 3. ülke, Estonya’dan stratejiler oluşturduğunu anımsatan Ulusoy, şunları
200 adet tek tip, Yunanistan’dan 3 bin adet ikili geçiş bel- kaydediyor:“‘Yeni Ekonomik Model’, 14 Temmuz 2021‘de
gesi ilave olarak alındı. Bu rakamlar sonucunda 2022’de ‘FIT for 55’ isimli tasarı ile yayımlandı ve AB alt komis-
21 farklı ülkeden alınan ilave geçiş belgesi sayısı 320 bini, yonları tarafından onaylandı. AB Yeşil Mutabakatı, yalnız-
toplam geçiş belgesi sayısı ise 1.6 milyonu aştı.” ca belli bir sektörü değil başta enerji olmak üzere tarım,
Türkiye’den karayolu ile yapılan ihracat taşımalarında sanayi, lojistik gibi pek çok sektörü etkileyecek. Süreç
Irak, Almanya ve Romanya’nın hem taşınan yükün değeri içinde hizmet sektörü içinde bulunan çalışma alanlarının
hem de ağırlığı bakımından ilk 5’te yer alan ülkeler ol- dahi bu değişimin dışında kalamayacağı açıkça görülü-
duğunu paylaşan Ulusoy, “İhracatta değer bazında birinci yor. Taşımacılık tarafında da Dünya’da yıllık olarak ger-
ülke olan Almanya ithalatta da değer bazında birinci ülke çekleşen sera gazı emisyon miktarının neredeyse yüzde
konumundadır. Karayolu ile ithalatta Türkiye’nin sınır 30’u taşımacılık ve lojistik kaynaklı.Bu büyük bir oran ve
komşularıyla hacimli ancak değeri düşük ürünlerde ka- Avrupa Birliği, taşımacılık kaynaklı emisyonların azal-
rayoluyla taşıma yapılmaktadır” diyor. Ulusoy, Ulaştırma tılması için bir dizi önlemler ve kurallar paketi üzerinde
ve Altyapı Bakanlığı’nın 2022 yılı uluslararası karayolu anlaşma sağladı. Bunların ilki, temel amacı kara yolcu-
taşımacılığına dair açıkladığı verilerin salgın ile tedarik luğunun azaltılması ve denizyolu ve raylı sistemlere akta-
zincirinde yaşanan değişikliklerin Türkiye’nin dünya tica- rılması yani çoklu model taşımacılığın geliştirilmesi olan
retindeki konumunu güçlendirdiğini ve ticarette yaşanan 14 Aralık 2021 tarihli ‘Yeni Ulaşım Taslağı’.” ‘Yeni Ulaşım
artışın karayolu taşımacılığına yönelik talebi arttırdığını Taslağı’na ilişkin bazı başlıkları şöyle: • 424 şehrin birbiri-
vurguladığına dikkat çekiyor: “Özellikle son dönemde ne bağlanması • Raylı taşımacılıkta yolcu trenlerinin 160
atılan adımlar karayolu taşımacılığımızdaki avantajla- km/saat, yük taşımacılığında ise 100 km/saat hıza ulaş-
rımızdan faydalanma adına fark yaratmıştır. Avrupa’ya ması • Raylı sistemlerle maksimum entegrasyon • Bü-
yönelik taşımalarda Bulgaristan, Romanya, Sırbistan, yük havalimanlarının raylı sistemlerle bağlanması • Raylı
Macaristan gibi ülkelerde; Asya’ya yönelik taşımalarda sistemlerde altyapıların iyileştirilmesi • Sınır geçişlerinde
ise Rusya, Kazakistan ve Azerbaycan ile yaşanan transit beklemelerin en aza indirilmesi • TEN_T rotası üzerinde-
geçiş belgesi sorununun çözülmesi karayolu taşımacılı- ki tüm şehirlerin paralelde sıfır emisyona geçişi • Projele-
ğının ve genel manada Türk taşımacılığının önünü açtı. rin bitiş tarihlerinin 2050’den 2040’a çekilmesi.
50 KobiEfor $UDOÜN