Page 60 - KobiEfor Kasım 2022
P. 60
<(áà/ /2-à67à. 9( <(áà/ /à0$1/$5
ilerlediği düşünüldüğünde uygulamanın yayılması için vikiyle limanın gelişimi ve operasyonlarında sürdürüle-
çalışmalar yapılması gerektiği ortaya çıkmaktadır.” bilir uygulamalar entegre edilmesini sağladığını ifade
Elektrik kullanımında indirimli tarife talebi: Ayşem ediyor: “Bu kültür, liman çalışanlarının yanı sıra liman
Ulusoy, bir diğer engelinse limanlarımızda fosil yakıta müşterilerine kadar da uzanıyor. Yeşil liman politikası 6
alternatif olarak kullanılan elektrik kullanımının pahalı temel program bileşeni içeriyor. Bu bileşenlerin amacı
tarife üzerinden liman işletmelerine sunulması olduğunu ekosistemi ve deniz tabiatını korumak ve iyileştirmek,
söylüyor: “İndirimli tarifeden faydalanabilmesi için sanayi liman aktivitelerinin neden olduğu zararlı emisyonları
abone grubu tarifesine geçilmesi gerekmekte ve üretim azaltmak, liman ve kıyı suların temizliğini sağlamak,
raporu sunulması talep edilmektedir. Ancak limanlarda liman bölgesindeki kirli toprakların temizlenmesini
üretim yapılmadığından üretim raporu sunulması müm- sağlamak, liman çevresi paydaşlarının liman operas-
kün değildir. Yüksek elektrik fiyatları fosil yakıta alter- yonlarının ve çevresel programlara yöneliş işbirliği ve
natif olacak elektrik kullanımını yüksek maliyetli hale eğitimini yapmak, liman içi yapı tasarım, operasyon ve
getirmektedir. Şirketlere ve ülke ekonomisine faydalarını yönetim uygulamalarını gerçekleştirmek. 2022 yılında
sıralamak gerekirse; düşük enerji ve su kullanımını, atık gelinen noktada Dünya’da çevre bilincinin giderek arttığı
yönetimini ve hava kalitesini artırmasıyla masrafları dü- görülüyor. Özellikle limanların da lisanssız üretici olma-
şürmenin yanı sıra toplumsal ilişkilerin gelişimi ve yeşil sına izin veren yeni EPDK düzenlemesi ile yenilenebilir
olmanın prestiji… Ayrıca kargo elleçleme, ambalajlama elektriğe geçiş ve elektrik dönüşümü limanlarımızda
ve depolama için uluslararası standartlara uyum zorunlu hızla sürüyor. Yakın gelecekte limanlarımızın bu dönü-
kılınmış, risk ve güvenlik tedbirleri uluslararası standart- şümde öncü sektörler arasında yer alacağı açık.”
lar üzerinden tanımlanmıştır. Yük istifi, yük taşıması ve
ambalajlanma için uluslararası standartların yanı sıra
eğitimle ilgili ölçütler de belirtilmiştir. Bu durum, çalış-
ma güvenliğini önceleyen, eğitimli personel yetişmesine
uluslararası standartlarda, verimli çalışma modelinin
öncelenmesini sağlamaktadır.”
Yeşil dönüşümde ‘Yeşil Limanlar’
öncüler arasında olacak
TÜRKLİM (Türkiye Liman İşletmecileri Derneği) Yöne-
tim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Yeşil Dönüşüm Çalış-
ma Grubu Başkanı Hamdi Erçelik, Küreselleşmeyle birlikte günümüzde ortaya çıkan
Dünya’da ve Türkiye’de liman te- zorlu rekabet ortamı, çevreyi korumaya yönelik ya-
sislerinin kentsel alanlara yakın salar, işletmelerin sosyal ve toplumsal sorumluluk
konuşlandığını belirterek, “Bu ne- faaliyetleri gibi etmenlerden dolayı lojistik firmaların,
denle dünyada yaygın olarak yük yeşil lojistik uygulamalarını daha yoğun bir şekilde
ve gemi operasyonlarından kay- ele almaya başladığını kaydeden Erçelik, şu bilgileri
naklanan olumsuz etkilerin gide- veriyor: “Bu uygulamalara bağlı olarak verecekleri
rilmesi yönünde önlemler alınıyor. kararlarla lojistik yönetiminin ve uygulamalarının her
Hamdi
Erçelik Bu kapsamda Türkiye’de çevreye halkasında bunu ortaya koymaları ve çevre duyarlılı-
daha duyarlı liman tesislerinin ül- ğı konusunda işletme bilincini giderek artan seviyede
keye kazandırılmasının gereği olarak T.C. Ulaştırma ve oluşturmaları kaçınılmaz bir hale geldi. Bugün dün-
Altyapı Bakanlığı, Denizcilik Genel Müdürlüğü tarafın- yada yaklaşık 400 milyar dolarlık çevre ve yeşil lojistik
dan ‘Yeşil Liman (Green Port)’ projesi başlatıldı. Bu proje pazarının olduğu tahmin ediliyor. Bu pazar gelecekte
kapsamında yapılacak çalışmalar neticesinde belirlenen lojistik ve tedarik zinciri yönetiminin karşılaşacağı ve
şartları yerine getiren ve bunları idareye sunan liman önem vereceği konulardan biri olacak. Bu bağlamda
tesislerine ‘Yeşil Liman’ unvanı halihazırda uzun süredir Uluslararası Standartlar Organizasyonu (ISO), satı-
veriliyor” diyor. cılar için dünya çapında uygulanması amacıyla ‘ISO
“Türkiye’de 20 limanın Yeşil Liman (Green Port) 14000’ olarak bilinen uluslararası bir çevre standardı
sertifikası var”: Türkiye’de 200 civarında kıyı tesisi olsa geliştirdi. Sonuç olarak çevre konuları ve yeşil lojistik,
da bildiğimiz anlamda limancılık faaliyeti veren liman- değer zinciri boyunca, hammadde, gelen lojistik ve
ların sayısının 100 civarında olduğunu aktaran Hamdi giden lojistik satın alma da dahil olmak üzere çok sa-
Erçelik, bu limanlar içinden 20 tanesinin T.C. Ulaştırma yıda lojistik kararları etkileyeceğini gösteriyor. Ayrıca
ve Altyapı Bakanlığı’nın ‘Yeşil Liman’ (Green Port) Serti- bu konular lojistik sektörünün yeni ve geniş bir pazar
fikası ile halihazırda belgelendirilmiş durumda olduğu- fırsatından yararlanması açısından kendini gösterdi-
nu kaydediyor. Erçelik, yeşil liman politikasının, çevresel ği alanların başında geliyor. Yeşil lojistik, günümüzde
duyarlılığın artırılmasına yönelik bir kurum kültürü teş- geleneksel lojistik anlayışın ve faaliyetlerin dışında
56 KobiEfor .DVÜP