Page 60 - KobiEfor Kasım 2022
P. 60

<(áà/ /2-à67à. 9( <(áà/ /à0$1/$5



           ilerlediği düşünüldüğünde uygulamanın yayılması için   vikiyle limanın gelişimi ve operasyonlarında sürdürüle-
           çalışmalar yapılması gerektiği ortaya çıkmaktadır.”  bilir uygulamalar entegre edilmesini sağladığını ifade
             Elektrik kullanımında indirimli tarife talebi: Ayşem   ediyor: “Bu kültür, liman çalışanlarının yanı sıra liman
           Ulusoy, bir diğer engelinse limanlarımızda fosil yakıta   müşterilerine kadar da uzanıyor. Yeşil liman politikası 6
           alternatif olarak kullanılan elektrik kullanımının pahalı   temel program bileşeni içeriyor. Bu bileşenlerin amacı
           tarife üzerinden liman işletmelerine sunulması olduğunu   ekosistemi ve deniz tabiatını korumak ve iyileştirmek,
           söylüyor: “İndirimli tarifeden faydalanabilmesi için sanayi   liman aktivitelerinin neden olduğu zararlı emisyonları
           abone grubu tarifesine geçilmesi gerekmekte ve üretim   azaltmak, liman ve kıyı suların temizliğini sağlamak,
           raporu sunulması talep edilmektedir. Ancak limanlarda   liman bölgesindeki kirli toprakların temizlenmesini
           üretim yapılmadığından üretim raporu sunulması müm-  sağlamak, liman çevresi paydaşlarının liman operas-
           kün değildir. Yüksek elektrik fiyatları fosil yakıta alter-  yonlarının ve çevresel programlara yöneliş işbirliği ve
           natif olacak elektrik kullanımını yüksek maliyetli hale   eğitimini yapmak, liman içi yapı tasarım, operasyon ve
           getirmektedir. Şirketlere ve ülke ekonomisine faydalarını   yönetim uygulamalarını gerçekleştirmek. 2022 yılında
           sıralamak gerekirse; düşük enerji ve su kullanımını, atık   gelinen noktada Dünya’da çevre bilincinin giderek arttığı
           yönetimini ve hava kalitesini artırmasıyla masrafları dü-  görülüyor. Özellikle limanların da lisanssız üretici olma-
           şürmenin yanı sıra toplumsal ilişkilerin gelişimi ve yeşil   sına izin veren yeni EPDK düzenlemesi ile yenilenebilir
           olmanın prestiji… Ayrıca kargo elleçleme, ambalajlama   elektriğe geçiş ve elektrik dönüşümü limanlarımızda
           ve depolama için uluslararası standartlara uyum zorunlu   hızla sürüyor. Yakın gelecekte limanlarımızın bu dönü-
           kılınmış, risk ve güvenlik tedbirleri uluslararası standart-  şümde öncü sektörler arasında yer alacağı açık.”
           lar üzerinden tanımlanmıştır. Yük istifi, yük taşıması ve
           ambalajlanma için uluslararası standartların yanı sıra
           eğitimle ilgili ölçütler de belirtilmiştir. Bu durum, çalış-
           ma güvenliğini önceleyen, eğitimli personel yetişmesine
           uluslararası standartlarda, verimli çalışma modelinin
           öncelenmesini sağlamaktadır.”

             Yeşil dönüşümde ‘Yeşil Limanlar’
             öncüler arasında olacak
             TÜRKLİM (Türkiye Liman İşletmecileri Derneği) Yöne-
           tim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Yeşil Dönüşüm Çalış-
                             ma Grubu Başkanı Hamdi Erçelik,   Küreselleşmeyle birlikte günümüzde ortaya çıkan
                             Dünya’da ve Türkiye’de liman te-  zorlu rekabet ortamı, çevreyi korumaya yönelik ya-
                             sislerinin kentsel alanlara yakın   salar, işletmelerin sosyal ve toplumsal sorumluluk
                             konuşlandığını belirterek, “Bu ne-  faaliyetleri gibi etmenlerden dolayı lojistik firmaların,
                             denle dünyada yaygın olarak yük   yeşil lojistik uygulamalarını daha yoğun bir şekilde
                             ve gemi operasyonlarından kay-  ele almaya başladığını kaydeden Erçelik, şu bilgileri
                             naklanan olumsuz etkilerin gide-  veriyor: “Bu uygulamalara bağlı olarak verecekleri
                             rilmesi yönünde önlemler alınıyor.   kararlarla lojistik yönetiminin ve uygulamalarının her
            Hamdi
            Erçelik          Bu kapsamda Türkiye’de çevreye   halkasında bunu ortaya koymaları ve çevre duyarlılı-
                             daha duyarlı liman tesislerinin ül-  ğı konusunda işletme bilincini giderek artan seviyede
           keye kazandırılmasının gereği olarak T.C. Ulaştırma ve   oluşturmaları kaçınılmaz bir hale geldi. Bugün dün-
           Altyapı Bakanlığı, Denizcilik Genel Müdürlüğü tarafın-  yada yaklaşık 400 milyar dolarlık çevre ve yeşil lojistik
           dan ‘Yeşil Liman (Green Port)’ projesi başlatıldı. Bu proje   pazarının olduğu tahmin ediliyor. Bu pazar gelecekte
           kapsamında yapılacak çalışmalar neticesinde belirlenen   lojistik ve tedarik zinciri yönetiminin karşılaşacağı ve
           şartları yerine getiren ve bunları idareye sunan liman   önem vereceği konulardan biri olacak. Bu bağlamda
           tesislerine ‘Yeşil Liman’ unvanı halihazırda uzun süredir   Uluslararası Standartlar Organizasyonu (ISO), satı-
           veriliyor” diyor.                               cılar için dünya çapında uygulanması amacıyla ‘ISO
             “Türkiye’de 20 limanın Yeşil Liman (Green Port)   14000’ olarak bilinen uluslararası bir çevre standardı
           sertifikası var”: Türkiye’de 200 civarında kıyı tesisi olsa   geliştirdi. Sonuç olarak çevre konuları ve yeşil lojistik,
           da bildiğimiz anlamda limancılık faaliyeti veren liman-  değer zinciri boyunca, hammadde, gelen lojistik ve
           ların sayısının 100 civarında olduğunu aktaran Hamdi   giden lojistik satın alma da dahil olmak üzere çok sa-
           Erçelik, bu limanlar içinden 20 tanesinin T.C. Ulaştırma   yıda lojistik kararları etkileyeceğini gösteriyor. Ayrıca
           ve Altyapı Bakanlığı’nın ‘Yeşil Liman’ (Green Port) Serti-  bu konular lojistik sektörünün yeni ve geniş bir pazar
           fikası ile halihazırda belgelendirilmiş durumda olduğu-  fırsatından yararlanması açısından kendini gösterdi-
           nu kaydediyor. Erçelik, yeşil liman politikasının, çevresel   ği alanların başında geliyor. Yeşil lojistik, günümüzde
           duyarlılığın artırılmasına yönelik bir kurum kültürü teş-  geleneksel lojistik anlayışın ve faaliyetlerin dışında

           56 KobiEfor .DVÜP
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65