Page 62 - KobiEfor Kasım 2022
P. 62
<(áà/ /2-à67à. 9( <(áà/ /à0$1/$5
çevresel konular, geri kazanım, bertaraf etme, tersine IMO’nun denizcilik için koyduğu 2050 yılı ile denizcilik
lojistik ve tedarik zinciri vb. gibi konulara yönelik pa- sektöründe sera gazları emisyonlarının %50 azaltılması
zarlar yaratarak tamamen yeni bir alt sektörün oluş- hedefinin de önümüzdeki 2-3 yıl içinde net sıfır emisyon
masının önünü açtı. Türkiye’de de ‘Yeşil Limanlar’ın hedefine dönüşmesi bekleniyor.”
faydaları arasında çevresel duyarlılığın getirdiği yeni Deniz ve kara lojistik bağlantı merkezleri olarak li-
yasalara kolay uyum sağlanması, operasyonel ve- manlarda yeşil dönüşümün büyük önem taşıdığını kayde-
rimlilik ve marka değerinin arttırılmasıyla finansman den Erçelik, Türkiye’deki limanların birçoğunun elektrikli
kaynaklarına kolay ulaşım konusunda öncelik elde ekipman kullanımına geçmiş olsa da üretim kaynağının
etmek öncelikli olarak sıralanabilir.” karbon ayak izi nedeniyle 2050 hedeflerini yakalamada
“Türkiye limanları şimdiden yeşil dönüşüme ha- yeterli olmayacağı ve limanların hızla bir dönüşüm içe-
zırlanıyorlar”: Avrupa Birliği’nin, 2015’te Paris İklim risine girmesi gerektiğinin ortada olduğunu söylüyor:
Anlaşması’nı, 2019’da “Limanların kendi alanlarında öz tüketim amaçlı yenile-
AB Yeşil Mutabakatı nebilir enerji yatırımlarına ek olarak, liman dışı alanlarda
ve son olarak da bu da başta GES ve RES olmak üzere lisanssız olarak yeni-
kapsamda 2030 yı- lenebilir enerji yatırımlarının hız kazanması bekleniyor.
lına kadar sera gazı Ayrıca, limana yaşanan gemilere temin edilecek elektrik
emisyonlarını %55 enerji altyapısının (Cold Ironing/On-Shore Power Suply)
azaltarak iklim nötr ve gemilere yeni düşük ve sıfır karbon içerikli yakıt ihti-
ekonominin önünü yaçlarının karşılanmasına yönelik yatırımlar ileride li-
açmayı, geliştirmeyi manların sırtına ağır yük getirecek, limanların enerji
ve net sıfır enerji sistemine daha da hızlı geçme- köprüleri olarak işlev görmelerini gerektirecek.”
yi teşvik eden ‘Fit For 55’ uyum paketini açıkladığını
anımsatan Erçelik, şunları ifade ediyor: “Bugün ülkemiz
limanları gönüllü olarak rüzgâr ve güneş enerjisi ile te-
miz enerji üretimi, LED aydınlatma kullanımı, ekipman
elektrifikasyonları ve biyo-yakıt seçenekleriyle şimdi-
den bu dönüşüme hazırlanıyorlar. Bir sonraki aşamada
ise limanların, ihtiyacı olan enerjiden daha fazla temiz
enerji üretebilen ve kendisine uğrak yapan gemilerle
bağlantılı olduğu demiryolu ve karayolu taşımacılığı gibi
temas ettiği diğer taşıma modlarının da enerji ihtiyacını
karşılayabilen (Cold Ironing / On-Shore Power Suply) te- Yeşil lojistiğin önemi artıyor: Sürdürülebilirliğin, ge-
miz enerji noktalarına dönüşmesini bekliyoruz. Dökme leceğe yaşanabilir bir dünya bırakmanın öneminin her
ve genel kargo özelinde ise yük tiplerinin standardizas- zamankinden daha çok olduğu günümüzde lojistik sek-
yonu, farklı tiplerde ve daha yüksek kapasiteli stoklama törünün de üzerine düşen görevi yerine getirerek yeşil
alanlarının oluşturulmasıyla taşımacılıkta optimizasyo- lojistiğe ve limanlara yöneldiğini belirten Erçelik, konuya
nun üst seviyeye çıkmasını dolayısıyla karbon salınım- işletmeler açısından bakıldığında yeşil imajının önem-
larının azalmasıyla daha çevreye duyarlı iş modellerinin li bir pazar etiketi haline gelmesinin yanında müşteri
geliştirmesi için çalışıyoruz.” memnuniyetini sağlamak ve bu konudaki bilince dikkat
“Limanlarda yeşil dönüşüm çok önemli”: Hamdi Er- çekmek açısından yeşil lojistiğin öneminin arttığını vur-
çelik, limancılıkta verimlilik ve sürdürülebilirlik odağını guluyor: “Kurumların yeşil stratejiler benimseyerek iş
birlikte sunan bir diğer başlığın ise ‘intermodal taşıma- süreçlerini bu odakta dönüştürmeleri uzun vadede daha
cılık modelinin yaygınlaşması’ olduğuna dikkat çekiyor: temiz, daha yaşanabilir bir Dünya için gerekli bir adım
“Ülkemiz sahip olduğu coğrafi konum gereği Çin veya olurken tüm Dünya’nın benzer misyonu benimseme-
Avrupa ülkelerine benzer nehirler aracılığıyla ara taşıma- si, geleneksel yöntemlerle iş yapan kurumların zaman
ların yapılması mümkün olmuyor. Bu durumda bir diğer içinde oyun dışında kalmasına neden olacak. Bununla
seçenek olan liman-demiryolu bağlantılarının gelecekte birlikte bu dönüşümün hızlı ve kolay olmayacağı da bir
artacağını hem karbon emisyonlarına olan olumlu yönde gerçek. Mevcut durumun iyi analiz edilip gereken yerle-
etkisi hem de verimlilik, hız ve maliyet açılarından sağ- re müdahale etmek hem zaman hem de maddi açıdan
layacağı avantaj açısından söyleyebiliriz. Bugün ve gele- büyük bir güç gerektirirken yapılacak bu dönüşümün
cekle ilgili bu ufuk turu dahilinde tüm limanlarımız fırsat sonuçlarını da hemen yarın göremeyeceğiz. Bu aşama-
ve gereklilikleri bugünden değerlendirerek 2050 yılında da sorunumuz ortakken beraber hareket etmek, kamu,
da Türk ekonomisine katkılarını artırarak devam ede- özel sektör ve STK işbirliğiyle bu dönüşümü kolaylaştıra-
ceklerdir. 2050 yılı itibarıyla net sıfır sera gazı emisyonu cak adımlar atmamız şart. Yeşil krediler dönüşümü ha-
hedefi Avrupa Birliği önderliğinde küresel olarak lojistik yata geçirmede önemli kolaylıklar sağlarken hedefimize
sektörünün karşı karşıya bulunduğu önemli konulardan. ulaşma konusunda da ciddi bir destek sağlayabilir.”
58 KobiEfor .DVÜP