Page 62 - KobiEfor Kasım 2022
P. 62

<(áà/ /2-à67à. 9( <(áà/ /à0$1/$5



           çevresel konular, geri kazanım, bertaraf etme, tersine   IMO’nun denizcilik için koyduğu 2050 yılı ile denizcilik
           lojistik ve tedarik zinciri vb. gibi konulara yönelik pa-  sektöründe sera gazları emisyonlarının %50 azaltılması
           zarlar yaratarak tamamen yeni bir alt sektörün oluş-  hedefinin de önümüzdeki 2-3 yıl içinde net sıfır emisyon
           masının önünü açtı. Türkiye’de de ‘Yeşil Limanlar’ın   hedefine dönüşmesi bekleniyor.”
           faydaları arasında çevresel duyarlılığın getirdiği yeni   Deniz ve kara lojistik bağlantı merkezleri olarak li-
           yasalara kolay uyum sağlanması, operasyonel ve-  manlarda yeşil dönüşümün büyük önem taşıdığını kayde-
           rimlilik ve marka değerinin arttırılmasıyla finansman   den Erçelik, Türkiye’deki limanların birçoğunun elektrikli
           kaynaklarına kolay ulaşım konusunda öncelik elde   ekipman kullanımına geçmiş olsa da üretim kaynağının
           etmek öncelikli olarak sıralanabilir.”          karbon ayak izi nedeniyle 2050 hedeflerini yakalamada
             “Türkiye limanları şimdiden yeşil dönüşüme ha-  yeterli olmayacağı ve limanların hızla bir dönüşüm içe-
           zırlanıyorlar”: Avrupa Birliği’nin, 2015’te Paris İklim   risine girmesi gerektiğinin ortada olduğunu söylüyor:
                                      Anlaşması’nı, 2019’da   “Limanların kendi alanlarında öz tüketim amaçlı yenile-
                                      AB Yeşil Mutabakatı   nebilir enerji yatırımlarına ek olarak, liman dışı alanlarda
                                      ve son olarak da bu   da başta GES ve RES olmak üzere lisanssız olarak yeni-
                                      kapsamda 2030 yı-    lenebilir enerji yatırımlarının hız kazanması bekleniyor.
                                      lına kadar sera gazı   Ayrıca, limana yaşanan gemilere temin edilecek elektrik
                                      emisyonlarını %55    enerji altyapısının (Cold Ironing/On-Shore Power Suply)
                                      azaltarak iklim nötr   ve gemilere yeni düşük ve sıfır karbon içerikli yakıt ihti-
                                      ekonominin önünü     yaçlarının karşılanmasına yönelik yatırımlar ileride li-
                                      açmayı, geliştirmeyi   manların sırtına ağır yük getirecek, limanların enerji
           ve net sıfır enerji sistemine daha da hızlı geçme-  köprüleri olarak işlev görmelerini gerektirecek.”
           yi teşvik  eden ‘Fit For 55’ uyum paketini açıkladığını
           anımsatan Erçelik, şunları ifade ediyor: “Bugün ülkemiz
           limanları gönüllü olarak rüzgâr ve güneş enerjisi ile te-
           miz enerji üretimi, LED aydınlatma kullanımı, ekipman
           elektrifikasyonları ve biyo-yakıt seçenekleriyle şimdi-
           den bu dönüşüme hazırlanıyorlar. Bir sonraki aşamada
           ise limanların, ihtiyacı olan enerjiden daha fazla temiz
           enerji üretebilen ve kendisine uğrak yapan gemilerle
           bağlantılı olduğu demiryolu ve karayolu taşımacılığı gibi
           temas ettiği diğer taşıma modlarının da enerji ihtiyacını
           karşılayabilen (Cold Ironing / On-Shore Power Suply) te-  Yeşil lojistiğin önemi artıyor: Sürdürülebilirliğin, ge-
           miz enerji noktalarına dönüşmesini bekliyoruz. Dökme   leceğe yaşanabilir bir dünya bırakmanın öneminin her
           ve genel kargo özelinde ise yük tiplerinin standardizas-  zamankinden daha çok olduğu günümüzde lojistik sek-
           yonu, farklı tiplerde ve daha yüksek kapasiteli stoklama   törünün de üzerine düşen görevi yerine getirerek yeşil
           alanlarının oluşturulmasıyla taşımacılıkta optimizasyo-  lojistiğe ve limanlara yöneldiğini belirten Erçelik, konuya
           nun üst seviyeye çıkmasını dolayısıyla karbon salınım-  işletmeler açısından bakıldığında  yeşil imajının önem-
           larının azalmasıyla daha çevreye duyarlı iş modellerinin   li bir pazar etiketi haline gelmesinin yanında müşteri
           geliştirmesi için çalışıyoruz.”                 memnuniyetini sağlamak ve bu konudaki bilince dikkat
             “Limanlarda yeşil dönüşüm çok önemli”: Hamdi Er-  çekmek açısından yeşil lojistiğin öneminin arttığını vur-
           çelik, limancılıkta verimlilik ve sürdürülebilirlik odağını   guluyor: “Kurumların yeşil stratejiler benimseyerek iş
           birlikte sunan bir diğer başlığın ise ‘intermodal taşıma-  süreçlerini bu odakta dönüştürmeleri uzun vadede daha
           cılık modelinin yaygınlaşması’ olduğuna dikkat çekiyor:   temiz, daha yaşanabilir bir Dünya için gerekli bir adım
           “Ülkemiz sahip olduğu coğrafi  konum gereği  Çin veya   olurken tüm Dünya’nın benzer misyonu benimseme-
           Avrupa ülkelerine benzer nehirler aracılığıyla ara taşıma-  si, geleneksel yöntemlerle iş yapan kurumların zaman
           ların yapılması mümkün olmuyor. Bu durumda bir diğer   içinde oyun dışında kalmasına neden olacak. Bununla
           seçenek olan liman-demiryolu bağlantılarının gelecekte   birlikte bu dönüşümün hızlı ve kolay olmayacağı da bir
           artacağını hem karbon emisyonlarına olan olumlu yönde   gerçek. Mevcut durumun iyi analiz edilip gereken yerle-
           etkisi hem de verimlilik, hız ve maliyet açılarından sağ-  re müdahale etmek hem zaman hem de maddi açıdan
           layacağı avantaj açısından söyleyebiliriz. Bugün ve gele-  büyük bir güç gerektirirken yapılacak bu dönüşümün
           cekle ilgili bu ufuk turu dahilinde tüm limanlarımız fırsat   sonuçlarını da hemen yarın göremeyeceğiz. Bu aşama-
           ve gereklilikleri bugünden değerlendirerek 2050 yılında   da sorunumuz ortakken beraber hareket etmek, kamu,
           da Türk ekonomisine katkılarını artırarak devam ede-  özel sektör ve STK işbirliğiyle bu dönüşümü kolaylaştıra-
           ceklerdir. 2050 yılı itibarıyla net sıfır sera gazı emisyonu   cak adımlar atmamız şart. Yeşil krediler dönüşümü ha-
           hedefi Avrupa Birliği önderliğinde küresel olarak lojistik   yata geçirmede önemli kolaylıklar sağlarken hedefimize
           sektörünün karşı karşıya bulunduğu önemli konulardan.   ulaşma konusunda da ciddi bir destek sağlayabilir.”

           58 KobiEfor .DVÜP
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67