Page 58 - KobiEfor Kasım 2022
P. 58
<(áà/ /2-à67à. 9( <(áà/ /à0$1/$5
ve bunları Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Deniz Ticareti
Genel Müdürlüğü’ne sunan liman tesislerine ‘Yeşil Li-
man’ unvanı verilmektedir” diyor.
Yaşanan veya yaşanması muhtemel çevre kaynak-
lı olumsuzlukların giderilmesi ve mümkün ise ortadan
kaldırılmasının çevreye daha duyarlı liman tesislerinin
ülkeye kazandırılması gerektiği düşünülerek ‘Yeşil Liman
(Green Port)’ projesinin Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü bünyesinde başlatıldığını
aktaran Ulusoy, liman işletmelerinin gönüllüğü esasına “Yeşil Lojistik ve Yeşil Liman uygulamalarının yayıl-
dayanan uygulamanın sürdürülebilir ve yeşil politikalar ması için çalışmalar yapılmalı”: Avrupa limanlarındaki
çerçevesinde yapılan, sektörlerinde çevre duyarlılığı ve yeşil liman uygulamalarının yasal zorunluluklardan ziya-
sürdürülebilirliği gündemine alan firmaların girişimleri de limanların kendi çevrecilik bilinci sayesinde geliştiği-
olarak ön plana çıktığını söylüyor: “Bu uygulamanın ge- ni belirten Ulusoy, Avrupa’da konteyner taşımacılığında
liştirilmesiyle ilgili çalışmalar kapsamında, Yeşil Liman önemli potansiyele sahip limanlardan Rotterdam, Ham-
sertifika programına yönelik ulusal mevzuatın yayımlan- burg ve Antwerp Limanları başta olmak üzere denizcilik-
ması ile hem çevre dostu, iş sağlığı ve güvenliğine önem te önemli ülkelerin de yeşil liman çalışmalarında ciddi
veren, sürdürülebilir, hem de rekabetçi liman tesisleri mesafeler aldıklarını anlatıyor: “Bu kapsamda ard bölge
oluşturulması amaçlanıyor. Denizcilik sektöründen kay- taşımacılığından kaynaklanan karbondioksit emisyonla-
naklanan zararlı emisyonların azaltılması ve yeşil deniz- rını azaltmak amacıyla karayolu taşımacılığından, iç su-
ciliğin desteklenmesine yönelik çalışmalar kapsamında, yolu veya demiryolu taşımacılığı teşvik edilmektedir. Yeşil
düşük emisyonlu alternatif yakıtlarla çalışacak yeni gemi- liman uygulamalarında Avrupa’da başı çeken Rotterdam
lerin inşası veya mevcut gemilerin bu şekilde dönüşümü, Liman otoritesi, çevresel sürdürülebilirliği desteklemek
liman tesislerinde liman elektriği ‘coldironing’ ile ilgili adına, limana yanaşan ‘Yeşil Ödül’ (Green Award) sahibi
altyapı kurulması gibi gemilerimizde ve limanlarımızda LNG tankerlerine indirim uygulamaktadır. Hava kalite-
kullanılacak yenilikçi teknolojilere finansal destek meka- sinin daha yüksek düzeyde bozulmaması adına terminal
nizması oluşturulmaktadır. Şu ana kadar Türkiye’de yeşil kira sözleşmelerinde sürdürülebilirliği bir değerlendirme
liman ölçütlerini sağlayabilmiş limanlar arasında Aksa kriteri olarak koymakta ve yaygın kullanılan karayolu ta-
Limanı, Altıntel Limanı, Bodrum Kruvaziyer Limanı, Bo- şımacılığından daha çevresel olan demiryolu ve özellikle
rusan Limanı, Egeport, Evyapport, Kumport, Limakport, iç suyoluna yönelmektedir. Tüm bu uygulama ve teşvikler
Marport, Petkim, Solventaş, Asyaport, Port Akdeniz, Ho- yeşil liman uygulamalarında destekleyici, teşvik edici ol-
paport, Limaş Limanı, Limak İskenderun Limanı, Mardaş maktadır. Ülkemizde henüz bu anlamda geniş çerçevede
Limanı, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Yeşil Liman şart- konuyu ele alan teşvik mekanizması oluşmadığı ve uygu-
ları ve ölçütlerini yerine getirdi ve sertifikalandırıldı.” lamanın yasal zorunluluktan çok bu ve benzeri teşviklerle
Sektöre yönelik yeşil dönüşüm önerileri
UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Ayşem Ulusoy, Av- taşımacılığı emisyonlarını kapsayacak. Havacılık ve
rupa Komisyonu tarafından taşımacılık ve lojistik sek- denizcilik için AB ETS: Komisyon, AB’nin en azından
törüne yönelik öne çıkan önerileri şöyle özetliyor: “Ye- ETS’de AB içi havacılık emisyonlarını düzenlemeye
nilenebilir enerji: Ulaştırma sektörünün 2030’a kadar devam etmesi ve AB içi deniz taşımacılığını ETS’ye da-
elektrifikasyon, gelişmiş biyo-yakıtlar veya diğer sür- hil etmesi gerektiğini belirtmektedir. Araçlar için CO2
dürülebilir alternatifler gibi yenilenebilir ve düşük kar- emisyonu performans standartları: Komisyon, otomo-
bonlu yakıtların kullanımı yoluyla yenilenebilir enerji biller ve kamyonetler için 2030 CO2 emisyonu perfor-
payını yaklaşık %24’e çıkarması gerekecek. Yenilenebi- mans standartlarını yeniden gözden geçirmeyi ve bu
lir enerjilerin büyük ölçekli dağıtımını sağlamak için de standartları güçlendirmeyi planlıyor, 2022’de kamyon-
altyapı ihtiyacı ortaya çıkacak. Havacılık ve denizcilik lar için 2030 standartlarının gözden geçirilmesi plan-
için sürdürülebilir alternatif yakıtlar: Uçakların, ge- landığından kamyonlar şimdilik bu kapsam dahilinde
milerin ve bunların operasyonlarının verimliliğini iyileş- değil. Araçlarda içten yanmalı motorların aşamalı
tirmek ve sürdürülebilir şekilde üretilen yenilenebilir olarak kaldırılması: Komisyon, otomobillerdeki içten
ve düşük karbonlu yakıtların kullanımını artırmak için yanmalı motorların AB iç pazarına arzının durdurulma-
her iki sektörün de bu konudaki çalışmalarının ölçek- sının gerekeceği zamanı değerlendirecektir. Şimdilik
lerini büyütmesi gerekecek. Karayolu için AB Emisyon bu plan sadece konvansiyonel arabalarla ilgili olsa da
Ticaret Sistemi (ETS): Komisyon tarafından gündeme Komisyon kamyonların da bu açıdan değerlendirmesi
alınan ETS’nin genişletilmesi, muhtemelen karayolu gerekeceğinden bahsediyor.
54 KobiEfor .DVÜP