Page 58 - KobiEfor Kasım 2022
P. 58

<(áà/ /2-à67à. 9( <(áà/ /à0$1/$5



           ve bunları Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Deniz Ticareti
           Genel Müdürlüğü’ne sunan liman tesislerine ‘Yeşil Li-
           man’ unvanı verilmektedir” diyor.
             Yaşanan  veya yaşanması muhtemel çevre kaynak-
           lı olumsuzlukların giderilmesi ve mümkün ise ortadan
           kaldırılmasının çevreye daha duyarlı liman tesislerinin
           ülkeye kazandırılması gerektiği düşünülerek ‘Yeşil Liman
           (Green Port)’ projesinin Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
           Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü bünyesinde başlatıldığını
           aktaran Ulusoy, liman işletmelerinin gönüllüğü esasına   “Yeşil Lojistik ve Yeşil Liman uygulamalarının yayıl-
           dayanan uygulamanın sürdürülebilir ve yeşil politikalar   ması için çalışmalar yapılmalı”: Avrupa limanlarındaki
           çerçevesinde yapılan, sektörlerinde çevre duyarlılığı ve   yeşil liman uygulamalarının yasal zorunluluklardan ziya-
           sürdürülebilirliği gündemine alan firmaların girişimleri   de limanların kendi çevrecilik bilinci sayesinde geliştiği-
           olarak ön plana çıktığını söylüyor: “Bu uygulamanın ge-  ni belirten Ulusoy, Avrupa’da konteyner taşımacılığında
           liştirilmesiyle ilgili çalışmalar kapsamında, Yeşil Liman   önemli potansiyele sahip limanlardan Rotterdam, Ham-
           sertifika programına yönelik ulusal mevzuatın yayımlan-  burg ve Antwerp Limanları başta olmak üzere denizcilik-
           ması ile hem çevre dostu, iş sağlığı ve güvenliğine önem   te önemli ülkelerin de yeşil liman çalışmalarında ciddi
           veren, sürdürülebilir, hem de rekabetçi liman tesisleri   mesafeler aldıklarını anlatıyor: “Bu kapsamda ard bölge
           oluşturulması amaçlanıyor. Denizcilik sektöründen kay-  taşımacılığından kaynaklanan karbondioksit emisyonla-
           naklanan zararlı emisyonların azaltılması ve yeşil deniz-  rını azaltmak amacıyla karayolu taşımacılığından, iç su-
           ciliğin desteklenmesine yönelik çalışmalar kapsamında,   yolu veya demiryolu taşımacılığı teşvik edilmektedir. Yeşil
           düşük emisyonlu alternatif yakıtlarla çalışacak yeni gemi-  liman uygulamalarında Avrupa’da başı çeken Rotterdam
           lerin inşası veya mevcut gemilerin bu şekilde dönüşümü,   Liman otoritesi, çevresel sürdürülebilirliği desteklemek
           liman tesislerinde liman elektriği ‘coldironing’ ile ilgili   adına, limana yanaşan ‘Yeşil Ödül’ (Green Award) sahibi
           altyapı kurulması gibi gemilerimizde ve limanlarımızda   LNG tankerlerine indirim uygulamaktadır. Hava kalite-
           kullanılacak yenilikçi teknolojilere finansal destek meka-  sinin daha yüksek düzeyde bozulmaması adına terminal
           nizması oluşturulmaktadır. Şu ana kadar Türkiye’de yeşil   kira sözleşmelerinde sürdürülebilirliği bir değerlendirme
           liman ölçütlerini sağlayabilmiş limanlar arasında Aksa   kriteri olarak koymakta ve yaygın kullanılan karayolu ta-
           Limanı, Altıntel Limanı, Bodrum Kruvaziyer Limanı, Bo-  şımacılığından daha çevresel olan demiryolu ve özellikle
           rusan Limanı, Egeport, Evyapport, Kumport, Limakport,   iç suyoluna yönelmektedir. Tüm bu uygulama ve teşvikler
           Marport, Petkim, Solventaş, Asyaport, Port Akdeniz, Ho-  yeşil liman uygulamalarında destekleyici, teşvik edici ol-
           paport, Limaş Limanı, Limak İskenderun Limanı, Mardaş   maktadır. Ülkemizde henüz bu anlamda geniş çerçevede
           Limanı, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Yeşil Liman şart-  konuyu ele alan teşvik mekanizması oluşmadığı ve uygu-
           ları ve ölçütlerini yerine getirdi ve sertifikalandırıldı.”   lamanın yasal zorunluluktan çok bu ve benzeri teşviklerle


               Sektöre yönelik yeşil dönüşüm önerileri

               UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Ayşem Ulusoy, Av-  taşımacılığı emisyonlarını kapsayacak.  Havacılık ve
             rupa Komisyonu tarafından taşımacılık ve lojistik sek-  denizcilik için AB ETS: Komisyon, AB’nin en azından
             törüne yönelik öne çıkan önerileri şöyle özetliyor: “Ye-  ETS’de AB içi havacılık emisyonlarını düzenlemeye
             nilenebilir enerji: Ulaştırma sektörünün 2030’a kadar   devam etmesi ve AB içi deniz taşımacılığını ETS’ye da-
             elektrifikasyon, gelişmiş biyo-yakıtlar veya diğer sür-  hil etmesi gerektiğini belirtmektedir. Araçlar için CO2
             dürülebilir alternatifler gibi yenilenebilir ve düşük kar-  emisyonu performans standartları: Komisyon, otomo-
             bonlu yakıtların kullanımı yoluyla yenilenebilir enerji   biller ve kamyonetler için 2030 CO2 emisyonu perfor-
             payını yaklaşık %24’e çıkarması gerekecek. Yenilenebi-  mans standartlarını yeniden gözden geçirmeyi ve bu
             lir enerjilerin büyük ölçekli dağıtımını sağlamak için de   standartları güçlendirmeyi planlıyor, 2022’de kamyon-
             altyapı ihtiyacı ortaya çıkacak. Havacılık ve denizcilik   lar için 2030 standartlarının gözden geçirilmesi plan-
             için sürdürülebilir alternatif yakıtlar: Uçakların, ge-  landığından kamyonlar şimdilik bu kapsam dahilinde
             milerin ve bunların operasyonlarının verimliliğini iyileş-  değil.  Araçlarda içten yanmalı motorların aşamalı
             tirmek ve sürdürülebilir şekilde üretilen yenilenebilir   olarak kaldırılması:  Komisyon, otomobillerdeki içten
             ve düşük karbonlu yakıtların kullanımını artırmak için   yanmalı motorların AB iç pazarına arzının durdurulma-
             her iki sektörün de bu konudaki çalışmalarının ölçek-  sının gerekeceği zamanı değerlendirecektir. Şimdilik
             lerini büyütmesi gerekecek. Karayolu için AB Emisyon   bu plan sadece konvansiyonel arabalarla ilgili olsa da
             Ticaret Sistemi (ETS): Komisyon tarafından gündeme   Komisyon kamyonların da bu açıdan değerlendirmesi
             alınan ETS’nin genişletilmesi, muhtemelen karayolu   gerekeceğinden bahsediyor.

           54 KobiEfor .DVÜP
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63