Page 58 - KobiEfor Ocak 2022
P. 58

'26<$   '(32/$0$ 9( 7$á,0$ +à=0(7/(5à



                                                           ne denli etkilendiklerini görebiliriz” diye konuştu.
               Küresel tedarik zinciri aksaklıkları
                                                              Erdemir, limanlarımızdaki normalleşmenin yavaş da
            2022’de de devam edecek
                                                           olsa 2020’nin 3. çeyreği başladığını kaydetti: “Her şeye
                                                           karşın 2020 sonuna gelindiğinde toplam yükte negatif
               Euler Hermes’in yayınladığı Küresel Ticaret
                                                           olmasa da yüzde 2.6 oranında düşük bir büyüme oranı
            Raporu’na göre küresel ticaret hacminin 2022 ve
                                                           kaydedildi ve limanlarımızda toplamda 496 milyon ton
            2023’te sırasıyla yüzde 5.4 ve yüzde 4 artması öngö-
                                                           yük elleçlemesi gerçekleşti.  2021 yüksek gelişim oranlı
            rülüyor. Küresel tedarik zinciri aksaklıklarının Covid-
                                                           bir toparlanma yılı oldu. 2022’de toplam yükteki artışın
            19’un etkileri ve Çin Yeni Yılı’nın talep ve lojistik ka-
                                                           yüzde 5 seviyesinde olması ve yılın 540 milyon tonun üs-
            nadında yaratacağı oynaklık nedeniyle 2022’nin ikinci
                                                           tüne çıkması öngörülebilir. 2021 yılı sonu itibarıyla TEU
            yarısına kadar yüksek kalması bekleniyor. Raporda,
                                                           bazında konteynerde yüzde 6.9, kuru dökme yükte yüz-
            2022’de de ihracatlarını güçlü şekilde devam ettirecek
                                                           de 2.8, sıvı dökme yükte yüzde 1.2, genel yükte yüzde
            sektörler; enerji, elektronik, makine ve teçhizat ola-
                                                           12.3 ve Ro-Ro taşımacılığında ise yüzde 28.8 oranında
            rak sıralanırken; 2023’te ihracatın kazananının Asya-
                                                           artışın olacağını bekliyoruz. 2021’de Cumhuriyet tari-
            Pasifik ve otomotiv sektörü olacağı ifade ediliyor.
                                                           hinde ilk kez 500 milyon ton yük sınırı da aşılacak, hatta
                                                           2021 yılı 521 milyon tonun üzerindeki bir elleçleme ra-
             2020 ve 2021’de hava kargonun yüzde 60’ının yolcu
           uçaklarının taşıması nedeniyle havayolu yük taşımacılığı-  kamıyla kapanacaktır.”
           nın ciddi oranda etkilendiğini, daha temassız olan demir-  Erdemir, Pandemi ile birlikte küresel lojistik zincirle-
                                                           rindeki kırılmalar ve artan maliyetlerin Türkiye’nin böl-
           yolu taşımacılığının ön plana çıktığını ancak yeterli çeken
                                                           gesel merkez konumunu güçlendirdiğine işaret etti: “Bu
           ve çekilen araç bulunamadığını, salgının ilerleyen günle-
                                                           nedenle ülkemizi bir üretim, dağıtım ve lojistik avantaja
           rinde oluşan konteyner ve çip krizinin de dünya ticaretini
                                                           dönüştürmek en önemli görevimizdir.” Türkiye’nin 2050
           ayrıca etkilediğini, sonuçta tedarik zincirlerinin kırıldığını
                                                           hedeflerine ulaşabilmesi için mevcut liman sayısının 2-3
           anlatan Tanyaş, şunları dile getirdi: “Tedarik zincirlerinde
                                                           katına çıkması gerektiğine değinen Erdemir, bugün dün-
           kamçı etkisi, ancak tedarik zincirleri senkronize hale ge-
                                                           yadaki taşımaların neredeyse yüzde 90’dan fazlasının de-
           tirilerek önlenebilir. Ülkemizin tüketim ülkelerine yakın-
                                                           nizyoluyla yapıldığını, Türkiye’de de bu oranın Pandemi ile
           lığı dikkate alındığında Uzak Doğu’ya göre daha avantajlı
                                                           birlikte bu seviyelere hızla yaklaştığını söyledi: Unutma-
           konumda olduğu bir gerçektir. Avrupa Birliği yeşil muta-
                                                           yalım ki küresel çapta daha da yoğunlaşacağı beklenen
           bakatı açısından da eğer sektörel bazda gerekli önlemler
                                                           ticaret savaşlarında limanlar her ülkenin ön cephesidir.”
           alınırsa avantajlı bir durum elde edebiliriz. Yeter ki ülke-
           mizde ve çevre ülkelerle doğru tedarik zincirleri kuralım.
           2021’in bir toparlanma yılı olacağını ve büyümenin devam   Lojistik sektörüne 12 farklı destek
           edeceğini öngörebiliriz. Lojistikte tek yönlü gelişme ve-
           rimlilik getirmeyecektir. Özellikle taşımacılık ve terminal   UND (Uluslararası Nakliyeciler Derneği) Yöne-
           hizmetlerinde ekipman dengesi olarak isimlendirilen   tim Kurulu Başkanı Çetin Nuhoğlu’nun açıklamaları
           hem ihracat hem de ithalat yükü dengesi gerekmekte-                şöyle: “Ticaret Bakanlığı Ulus-
           dir. Ülkemiz tarım, sanayi, madencilik ve lojistik master          lararası Hizmet Ticareti Genel
           planları arasında bütünleşme sağlayarak gelişebilir.”              Müdürlüğü önemli bir adım
                                                                              attı ve 12 farklı kalemde lojis-
             Mevcut liman sayısı 2-3 katına çıkmalı                           tik sektörüne destek hazırladı.
             Türkiye Liman İşletmecileri Derneği (TÜRKLİM) Yö-                Maliye Bakanlığı’nın onayı ile
                             netim Kurulu Başkanı Aydın Erde-                 devreye girecek bu desteklerin
                             mir, “Eğer COVİD-19 yaşanmasay-  Çetin           amacı firmalarımızın ülkeye
                             dı Türkiye limancılığı yılı tarihi bir   Nuhoğlu  daha fazla döviz getirmesi-
                             büyüme ile kapatacaktı. Özellikle                ni sağlamak. Sektörümüzün
                             2020 2. çeyrekte tüm yük grupla-  ülkemize daha fazla döviz girdisi sağlayabileceğini,
                             rındaki elleçlemeler 2019’a göre   bu potansiyele sahip olduğumuzu, ancak mali gücü-
                             düşük seyretmiş, küresel ölçekte   müzün yeterli olmadığını verilecek desteklerle güçlü
                             hayata geçirilen kısıtlamalar, soka-  yurtdışı organizasyonuna sahip, sadece ülkemizden
            Aydın
            Erdemir          ğa çıkma yasakları vb. nedenlerle   yapılan taşımalarda değil diğer ülkeler arasında ya-
                             ham petrole olan talebin azalması-  pılacak ticarette de uluslararası karayolu taşıma-
           na bağlı olarak sıvı dökme yüklerdeki düşüş yıl boyu sür-  cılık sektörümüzün etkin olabileceğini anlattık. Bu
           dü. Kruvaziyer limanlarımız ise bütünüyle durdu. Bugün   destekler dünyada taşımacılık hizmetler ticaretinde
           Egeport Kuşadası kruvaziyer limanımıza ilk geminin Ekim   büyük bir rekabetin başladığı bir dönemde sektörü-
           2021’de geldiğini, yine Galataport’a da Kasım’da geldiğini   müzün rekabetçiliğini artırmada çok önemli olacak.
           öngördüğümüzde kruvaziyer limanlarımızın Pandemi’den   Desteklerin bir özelliği de KOBİ’lere verilmesi.”

           58 KobiEfor Ocak 2022
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63