Page 58 - KobiEfor Ocak 2022
P. 58
'26<$ '(32/$0$ 9( 7$á,0$ +à=0(7/(5à
ne denli etkilendiklerini görebiliriz” diye konuştu.
Küresel tedarik zinciri aksaklıkları
Erdemir, limanlarımızdaki normalleşmenin yavaş da
2022’de de devam edecek
olsa 2020’nin 3. çeyreği başladığını kaydetti: “Her şeye
karşın 2020 sonuna gelindiğinde toplam yükte negatif
Euler Hermes’in yayınladığı Küresel Ticaret
olmasa da yüzde 2.6 oranında düşük bir büyüme oranı
Raporu’na göre küresel ticaret hacminin 2022 ve
kaydedildi ve limanlarımızda toplamda 496 milyon ton
2023’te sırasıyla yüzde 5.4 ve yüzde 4 artması öngö-
yük elleçlemesi gerçekleşti. 2021 yüksek gelişim oranlı
rülüyor. Küresel tedarik zinciri aksaklıklarının Covid-
bir toparlanma yılı oldu. 2022’de toplam yükteki artışın
19’un etkileri ve Çin Yeni Yılı’nın talep ve lojistik ka-
yüzde 5 seviyesinde olması ve yılın 540 milyon tonun üs-
nadında yaratacağı oynaklık nedeniyle 2022’nin ikinci
tüne çıkması öngörülebilir. 2021 yılı sonu itibarıyla TEU
yarısına kadar yüksek kalması bekleniyor. Raporda,
bazında konteynerde yüzde 6.9, kuru dökme yükte yüz-
2022’de de ihracatlarını güçlü şekilde devam ettirecek
de 2.8, sıvı dökme yükte yüzde 1.2, genel yükte yüzde
sektörler; enerji, elektronik, makine ve teçhizat ola-
12.3 ve Ro-Ro taşımacılığında ise yüzde 28.8 oranında
rak sıralanırken; 2023’te ihracatın kazananının Asya-
artışın olacağını bekliyoruz. 2021’de Cumhuriyet tari-
Pasifik ve otomotiv sektörü olacağı ifade ediliyor.
hinde ilk kez 500 milyon ton yük sınırı da aşılacak, hatta
2021 yılı 521 milyon tonun üzerindeki bir elleçleme ra-
2020 ve 2021’de hava kargonun yüzde 60’ının yolcu
uçaklarının taşıması nedeniyle havayolu yük taşımacılığı- kamıyla kapanacaktır.”
nın ciddi oranda etkilendiğini, daha temassız olan demir- Erdemir, Pandemi ile birlikte küresel lojistik zincirle-
rindeki kırılmalar ve artan maliyetlerin Türkiye’nin böl-
yolu taşımacılığının ön plana çıktığını ancak yeterli çeken
gesel merkez konumunu güçlendirdiğine işaret etti: “Bu
ve çekilen araç bulunamadığını, salgının ilerleyen günle-
nedenle ülkemizi bir üretim, dağıtım ve lojistik avantaja
rinde oluşan konteyner ve çip krizinin de dünya ticaretini
dönüştürmek en önemli görevimizdir.” Türkiye’nin 2050
ayrıca etkilediğini, sonuçta tedarik zincirlerinin kırıldığını
hedeflerine ulaşabilmesi için mevcut liman sayısının 2-3
anlatan Tanyaş, şunları dile getirdi: “Tedarik zincirlerinde
katına çıkması gerektiğine değinen Erdemir, bugün dün-
kamçı etkisi, ancak tedarik zincirleri senkronize hale ge-
yadaki taşımaların neredeyse yüzde 90’dan fazlasının de-
tirilerek önlenebilir. Ülkemizin tüketim ülkelerine yakın-
nizyoluyla yapıldığını, Türkiye’de de bu oranın Pandemi ile
lığı dikkate alındığında Uzak Doğu’ya göre daha avantajlı
birlikte bu seviyelere hızla yaklaştığını söyledi: Unutma-
konumda olduğu bir gerçektir. Avrupa Birliği yeşil muta-
yalım ki küresel çapta daha da yoğunlaşacağı beklenen
bakatı açısından da eğer sektörel bazda gerekli önlemler
ticaret savaşlarında limanlar her ülkenin ön cephesidir.”
alınırsa avantajlı bir durum elde edebiliriz. Yeter ki ülke-
mizde ve çevre ülkelerle doğru tedarik zincirleri kuralım.
2021’in bir toparlanma yılı olacağını ve büyümenin devam Lojistik sektörüne 12 farklı destek
edeceğini öngörebiliriz. Lojistikte tek yönlü gelişme ve-
rimlilik getirmeyecektir. Özellikle taşımacılık ve terminal UND (Uluslararası Nakliyeciler Derneği) Yöne-
hizmetlerinde ekipman dengesi olarak isimlendirilen tim Kurulu Başkanı Çetin Nuhoğlu’nun açıklamaları
hem ihracat hem de ithalat yükü dengesi gerekmekte- şöyle: “Ticaret Bakanlığı Ulus-
dir. Ülkemiz tarım, sanayi, madencilik ve lojistik master lararası Hizmet Ticareti Genel
planları arasında bütünleşme sağlayarak gelişebilir.” Müdürlüğü önemli bir adım
attı ve 12 farklı kalemde lojis-
Mevcut liman sayısı 2-3 katına çıkmalı tik sektörüne destek hazırladı.
Türkiye Liman İşletmecileri Derneği (TÜRKLİM) Yö- Maliye Bakanlığı’nın onayı ile
netim Kurulu Başkanı Aydın Erde- devreye girecek bu desteklerin
mir, “Eğer COVİD-19 yaşanmasay- Çetin amacı firmalarımızın ülkeye
dı Türkiye limancılığı yılı tarihi bir Nuhoğlu daha fazla döviz getirmesi-
büyüme ile kapatacaktı. Özellikle ni sağlamak. Sektörümüzün
2020 2. çeyrekte tüm yük grupla- ülkemize daha fazla döviz girdisi sağlayabileceğini,
rındaki elleçlemeler 2019’a göre bu potansiyele sahip olduğumuzu, ancak mali gücü-
düşük seyretmiş, küresel ölçekte müzün yeterli olmadığını verilecek desteklerle güçlü
hayata geçirilen kısıtlamalar, soka- yurtdışı organizasyonuna sahip, sadece ülkemizden
Aydın
Erdemir ğa çıkma yasakları vb. nedenlerle yapılan taşımalarda değil diğer ülkeler arasında ya-
ham petrole olan talebin azalması- pılacak ticarette de uluslararası karayolu taşıma-
na bağlı olarak sıvı dökme yüklerdeki düşüş yıl boyu sür- cılık sektörümüzün etkin olabileceğini anlattık. Bu
dü. Kruvaziyer limanlarımız ise bütünüyle durdu. Bugün destekler dünyada taşımacılık hizmetler ticaretinde
Egeport Kuşadası kruvaziyer limanımıza ilk geminin Ekim büyük bir rekabetin başladığı bir dönemde sektörü-
2021’de geldiğini, yine Galataport’a da Kasım’da geldiğini müzün rekabetçiliğini artırmada çok önemli olacak.
öngördüğümüzde kruvaziyer limanlarımızın Pandemi’den Desteklerin bir özelliği de KOBİ’lere verilmesi.”
58 KobiEfor Ocak 2022