Page 57 - KobiEfor Ocak 2022
P. 57
lan lojistik faaliyetlerin kurumsal yapısı da Türkiye’yi öne
çıkaran bir özelliktir. Ancak ülkemizin lojistik sektörün-
deki performansının en üst seviyeye çıkarılabilmesi için
intermodal taşımacılığın geliştirilmesi, demiryolunun
karayoluna alternatif bir taşıma moduna dönüştürülerek
hem iç pazarda hem de dış ticaretteki payının artırılması
ve böylelikle karayolu üzerindeki baskının azaltılması, li-
manların demiryolu bağlantılarının yapılması, doğu-batı
yönünde kesintisiz demiryolu taşımacılığının yapılabil-
mesi, OSB’lerin demiryolu ile limanlara bağlanması, Ka-
pıkule başta olmak üzere uluslararası sınır kapılarındaki
beklemelerin azaltılması UTİKAD olarak önemli olduğu- Lojistiğin stratejik önemi
nu düşündüğümüz hususlardır.” Maltepe Üniversitesi Uluslararası Ticaret ve Lojistik
Bölüm Başkanı ve Lojistik Derneği (LODER) Başkanı
Konteyner krizi Prof. Dr. Mehmet Tanyaş, “Lojistik, talep ve stok yöne-
Ulusoy, yaşanan konteyner krizine ilişkin ise şu de- timinin yanı sıra taşımacılık, depolama, gümrükleme,
ğerlendirmeyi yaptı: “2021, sektörün önünü görebildi- sigortalama, katma değerli hiz-
ği ve daha iyi planlama yapılabilen bir yıl oldu. Ancak metler ve terminal hizmetleri faa-
salgın sebebiyle ertelenmiş küresel talepteki büyük liyetlerinin eşgüdümlü yapılmasını
artış, henüz toparlanmaya başlayan küresel tedarik gerektiren faaliyetler kümesidir”
zinciri üzerinde halen baskı yaratmaktadır. Salgın ön- diyor. Tanyaş, Türkiye’nin 83.6 mil-
2
cesi yük gemisi fazlası varken salgın sonrası denizyo- yon nüfusu, 783.542 km yüzölçü-
luna olan talep ve taşıma için kullanılan konteynerlerin mü, üç kıtanın kavşak konumunda
dünyanın belli başlı limanlarında birikmiş olması ve bu Mehmet ve üç tarafının denizlerle kaplı ol-
konteynerlerin sisteme dahil edilmesi halen küresel Tanyaş ması özellikleriyle bölgesinin lojis-
tedarik zincirinin dengeye ulaşmasında engel teşkil tik üssü olmaya aday bir ülke ol-
etmektedir. Gelişmekte olan ülkelerde lojistik mali- duğunu vurguluyor: “Dünya’da stratejik bir sektör olarak
yetlerin 2022’de daha da önemli hale gelmesi beklen- görülen lojistik sektörü, gelişmiş ülkelerde GSYH’nın
mektedir. Pandemi sebebiyle; özellikle yeni varyantlar yüzde 10-12’sini oluşturmaktadır. Türk lojistik sektörü
göz önünde bulundurulduğunda lojistik ve ulaştırma 2021 büyüklüğünün, yaklaşık 660 milyar TL (GSYH’nın
maliyetlerindeki artışın yeni yılda da başta karayolu ve yaklaşık yüzde 12’si) olacağı öngörülmektedir. Bu mikta-
havayolu olmak üzere sektörü olumsuz etkilemeye de- rın yarısının lojistik sektörü, diğer yarısının diğer sektör-
vam etmesi muhtemeldir ki bu taşınan malların nihai lerdeki üretim/ticaret şirketleri tarafından kendi olanak-
tüketiciye ulaştığındaki fiyatlarını da etkileyecektir. Ül- larıyla gerçekleştirildiği varsayılmaktadır. Türkiye’de yük
kemizin ihracatında önemli bir yeri olan konteyner ta- hareketinin ton bazında yüzde 16’sı ihracat, yüzde 11’i
şımacılığındaki navlun zirve seviyelerinin 2022 boyunca ithalat ve yüzde 73’ü yurtiçi bazlıdır, yüzde 90’ı karayolu,
da devam edeceğini tahmin etmekteyiz.” yüzde 5’i demiryolu ve yüzde 4.5’u denizyoludur.”
Depolama ve taşımacılık hizmetlerinde dikkat çeken yeni teknolojiler
Yapay Zeka (Al), Endüstri 4.0, Nesnelerin İnterneti netimi), SCM /SCP Tedarik Zinciri Yönetimi / Planlama-
(IoT) Sanal Gerçeklik teknolojileri (VR-Sanal Gerçeklik, sı, Tedarik Zinciri Mühendisliği, TMS (Taşıma Yönetim
AR-Artırılmış / Zenginleştirilmiş Gerçeklik, MR-Karma Sistemleri), Nakliye Yönetim Sistemi, Dağıtım Yönetim
Gerçeklik, XR-Genişletilmiş Gerçeklik teknolojileri). Sistemi, CMC (Konteyner Yönetim Birimi), CMS (Kon-
Simülasyon teknolojileri, Makine Öğrenmesi (Machi- teyner Yönetim Sistemleri), Dinamik Rotalama Sistemi,
ne Learning), Derin Öğrenme (Deep Learning), Büyük Yük Optimizasyon Sistemleri, GPS Sistemleri, Analiz
Veri (Big Data), Hiperotamasyon, Bulut Bilişim, Dağı- Yazılımları, POD (Teslimat Yönetim Sistemi), APS (İleri
tılmış Bulut, Güçlendirilmiş Edge, Robot Teknolojileri, Planlama Sistemleri), Stok Yönetimi, Depo Otomasyon
Otonom Robotik Sistemler, Robotik Süreç Otomasyonu Çözümleri, WMS (Depo Yönetim Sistemi) Bulut Tabanlı
(RPA), Otonom Araçlar, Dronelar, 3 ve 4 Boyutlu Yazıcı- Depo Yönetim Sistemi, TOD (Tam Otomatik Depo), Akıllı
lar (3D ve 4D Yazıcılar), 5G Teknolojileri, Siber Güvenlik, Depo Sistemi, E-Ticaret Depolama Teknolojileri, Do-
İş Zekası Çözümleri ve Uygulamaları, Mobil Uygulama- küman ve Arşiv Yönetim Sistemleri, Elektronik Belge
lar, ERP (Kurumsal Kaynak Planlama), EDI (Elektronik Yönetim Sistemleri, Elektronik Doküman Yönetim Sis-
Veri Değişimi), Otomatik Tanıma ve Veri Toplama Sis- temleri, E-Fatura, E-Arşiv, E-Defter, E-İrsaliye, Uzak-
temleri (OT/VT Teknolojileri), CRM (Müşteri İlişkileri Yö- tan Çalışma ve Web Konferans Sistemleri.
Ocak 2022 KobiEfor 57