Page 57 - KobiEfor Ocak 2022
P. 57

lan lojistik faaliyetlerin kurumsal yapısı da Türkiye’yi öne
           çıkaran bir özelliktir. Ancak ülkemizin lojistik sektörün-
           deki performansının en üst seviyeye çıkarılabilmesi için
           intermodal taşımacılığın geliştirilmesi, demiryolunun
           karayoluna alternatif bir taşıma moduna dönüştürülerek
           hem iç pazarda hem de dış ticaretteki payının artırılması
           ve böylelikle karayolu üzerindeki baskının azaltılması, li-
           manların demiryolu bağlantılarının yapılması, doğu-batı
           yönünde kesintisiz demiryolu taşımacılığının yapılabil-
           mesi, OSB’lerin demiryolu ile limanlara bağlanması, Ka-
           pıkule başta olmak üzere uluslararası sınır kapılarındaki
           beklemelerin azaltılması UTİKAD olarak önemli olduğu-  Lojistiğin stratejik önemi
           nu düşündüğümüz hususlardır.”                      Maltepe Üniversitesi Uluslararası Ticaret ve Lojistik
                                                           Bölüm Başkanı ve Lojistik Derneği (LODER) Başkanı
             Konteyner krizi                               Prof. Dr. Mehmet Tanyaş, “Lojistik, talep ve stok yöne-
             Ulusoy, yaşanan konteyner krizine ilişkin ise şu de-  timinin yanı sıra taşımacılık, depolama, gümrükleme,
           ğerlendirmeyi yaptı: “2021, sektörün önünü görebildi-             sigortalama, katma değerli hiz-
           ği ve daha iyi planlama yapılabilen bir yıl oldu. Ancak           metler ve terminal hizmetleri faa-
           salgın sebebiyle ertelenmiş küresel talepteki büyük               liyetlerinin eşgüdümlü yapılmasını
           artış, henüz toparlanmaya başlayan küresel tedarik                gerektiren faaliyetler kümesidir”
           zinciri üzerinde halen baskı yaratmaktadır. Salgın ön-            diyor. Tanyaş, Türkiye’nin 83.6 mil-
                                                                                                 2
           cesi yük gemisi fazlası varken salgın sonrası denizyo-            yon nüfusu, 783.542 km  yüzölçü-
           luna olan talep ve taşıma için kullanılan konteynerlerin          mü, üç kıtanın kavşak konumunda
           dünyanın belli başlı limanlarında birikmiş olması ve bu   Mehmet  ve üç tarafının denizlerle kaplı ol-
           konteynerlerin sisteme dahil edilmesi halen küresel   Tanyaş      ması özellikleriyle bölgesinin lojis-
           tedarik zincirinin dengeye ulaşmasında engel teşkil               tik üssü olmaya aday bir ülke ol-
           etmektedir. Gelişmekte olan ülkelerde lojistik mali-  duğunu vurguluyor: “Dünya’da stratejik bir sektör olarak
           yetlerin 2022’de daha da önemli hale gelmesi beklen-  görülen lojistik sektörü, gelişmiş ülkelerde GSYH’nın
           mektedir. Pandemi sebebiyle; özellikle yeni varyantlar   yüzde 10-12’sini oluşturmaktadır.  Türk lojistik sektörü
           göz önünde bulundurulduğunda lojistik ve ulaştırma   2021 büyüklüğünün, yaklaşık 660 milyar TL (GSYH’nın
           maliyetlerindeki artışın yeni yılda da başta karayolu ve   yaklaşık yüzde 12’si) olacağı öngörülmektedir. Bu mikta-
           havayolu olmak üzere sektörü olumsuz etkilemeye de-  rın yarısının lojistik sektörü, diğer yarısının diğer sektör-
           vam etmesi muhtemeldir ki bu taşınan malların nihai   lerdeki üretim/ticaret şirketleri tarafından kendi olanak-
           tüketiciye ulaştığındaki fiyatlarını da etkileyecektir. Ül-  larıyla gerçekleştirildiği varsayılmaktadır. Türkiye’de yük
           kemizin ihracatında önemli bir yeri olan konteyner ta-  hareketinin ton bazında yüzde 16’sı ihracat, yüzde 11’i
           şımacılığındaki navlun zirve seviyelerinin 2022 boyunca   ithalat ve yüzde 73’ü yurtiçi bazlıdır, yüzde 90’ı karayolu,
           da devam edeceğini tahmin etmekteyiz.”          yüzde 5’i demiryolu ve yüzde 4.5’u denizyoludur.”


               Depolama ve taşımacılık hizmetlerinde dikkat çeken yeni teknolojiler

               Yapay Zeka (Al), Endüstri 4.0, Nesnelerin İnterneti   netimi), SCM /SCP Tedarik Zinciri Yönetimi / Planlama-
            (IoT) Sanal Gerçeklik teknolojileri (VR-Sanal Gerçeklik,   sı, Tedarik Zinciri Mühendisliği, TMS (Taşıma Yönetim
            AR-Artırılmış / Zenginleştirilmiş Gerçeklik, MR-Karma   Sistemleri), Nakliye Yönetim Sistemi, Dağıtım Yönetim
            Gerçeklik, XR-Genişletilmiş Gerçeklik teknolojileri).   Sistemi, CMC (Konteyner Yönetim Birimi), CMS (Kon-
            Simülasyon teknolojileri, Makine Öğrenmesi (Machi-  teyner Yönetim Sistemleri), Dinamik Rotalama Sistemi,
            ne Learning), Derin Öğrenme (Deep Learning), Büyük   Yük Optimizasyon Sistemleri, GPS Sistemleri, Analiz
            Veri (Big Data), Hiperotamasyon, Bulut Bilişim, Dağı-  Yazılımları, POD (Teslimat Yönetim Sistemi), APS (İleri
            tılmış Bulut, Güçlendirilmiş Edge, Robot Teknolojileri,   Planlama Sistemleri), Stok Yönetimi, Depo Otomasyon
            Otonom Robotik Sistemler, Robotik Süreç Otomasyonu   Çözümleri, WMS (Depo Yönetim Sistemi) Bulut Tabanlı
            (RPA), Otonom Araçlar, Dronelar, 3 ve 4 Boyutlu Yazıcı-  Depo Yönetim Sistemi, TOD (Tam Otomatik Depo), Akıllı
            lar (3D ve 4D Yazıcılar), 5G Teknolojileri, Siber Güvenlik,   Depo Sistemi, E-Ticaret Depolama Teknolojileri, Do-
            İş Zekası Çözümleri ve Uygulamaları, Mobil Uygulama-  küman ve Arşiv Yönetim Sistemleri, Elektronik Belge
            lar, ERP (Kurumsal Kaynak Planlama), EDI (Elektronik   Yönetim Sistemleri, Elektronik Doküman Yönetim Sis-
            Veri Değişimi), Otomatik Tanıma ve Veri Toplama Sis-  temleri, E-Fatura, E-Arşiv, E-Defter, E-İrsaliye, Uzak-
            temleri (OT/VT Teknolojileri), CRM (Müşteri İlişkileri Yö-  tan Çalışma ve Web Konferans Sistemleri.
                                                                                       Ocak 2022 KobiEfor 57
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62