Page 73 - KobiEfor-Mart-2021
P. 73
‘Türkiye’de ve Dünyada Derin Teknoloji nin hizmet sağladığı ana sektörleri ‘sağlık’, ‘üretim ve
Girişimciliği’ Raporu yayınlandı yapı’, ‘savunma ve havacılık’ diye sıraladı.
Teknopark İstanbul’un kuluçka merkezi Cube In-
cubation öncülüğünde, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Oyun pazarının hacmi 365 milyar dolara
koordinasyonunda çalışan İstanbul Kalkınma Ajan- yükselecek
sı (İSTKA) işbirliğiyle yapılan çalışmayla hazırlanan İndirilen uygulamaların şampiyonu oyun katego-
“Türkiye’de ve Dünyada Derin Teknoloji Girişimciliği” risi: We Are Social’ın Hootsuite ile birlikte hazırladığı
başlıklı raporda özellikle Covid-19 salgınıyla derin küresel ölçekli 2021 Dünya Dijital Raporu verilerine
teknolojilere yönelik talebin arttığı belirtiliyor. Araş- göre; internet erişiminin yüzde 92.6 oranında mobil
tırmaya Türkiye’den 6 ana teknoloji kategorisi ve 12 telefonlar aracılığıyla sağlandığı dünyada, en çok indi-
ana sektörde faaliyet gösteren 131 derin teknolo- rilen uygulamalar içinde mobil oyunlar birinci sırada.
ji girişiminin kurucuları ve/veya yöneticileri katıldı. 5 yılda yüzde 108 büyüyecek: Rapora göre, insan-
Derin teknolojilerin, günümüz global sorunlarının lar günde yaklaşık 7 saatini internette geçiriyor, gün-
çözümünde önemli bir yere sahip olacağı düşünülü- de ortalama 3.5 saat televizyon izleniyor, sosyal med-
yor. Pandemiye yönelik ürün ve çözümler derin tek- yada 2.5 saat vakit geçiriliyor ve ortalama 1 saat de
nolojinin dünyaya armağanları. Derin teknoloji Ar-Ge oyun oynanıyor. Mobil oyunlara gösterilen ilgi, oyun
çalışmalarıyla desteklenerek büyüyor. pazarının büyümesini ivmelendiriyor. Yatırım danış-
Derin teknoloji alanında dünya çapında yapılan manlığı hizmeti veren ARK’ın hazırladığı rapora göre,
yatırımların en fazla fotonik ve elektronik kategori- 2020’de 175 milyar olan küresel
sinde, en az da kuantum bilgisayarlarda yapıldığı gö- oyun pazarı 2025’e kadar yak-
rülüyor. 2020’de dünyada 51 farklı ülkede 1.305 farklı laşık 365 milyar dolara yükse-
şehirde derin teknoloji yatırımı gerçekleşti. ABD ve lecek. 2020 itibarıyla 2.7 milyar
Çin’in, 2015’ten 2018’e kadar derin teknoloji şirketle- olarak belirlenen mobil oyuncu
rine yapılan küresel yatırımların yaklaşık yüzde 81’ini sayısının ise 2023’te 3 milyarı
gerçekleştirdiği görülüyor. Sektörde pek çok Avrupa geçmesi bekleniyor.
ülkesi de öne çıkıyor. Türkiye, Orta Doğu ve Afrika
Teknopark İstanbul Genel Müdürü Bilal Topçu, “Yeni Mesut pazarında lider: Küresel oyun
Şenel
kuluçka binasıyla birlikte sağladığımız pek çok deste- pazarının 2020’de bir önceki yıla
ğin yanında sürdürülebilir, öngörülebilir ve Türkiye’de göre dört kat büyüdüğüne dikkat çeken IFASTURK
ilkleri gerçekleştiren benzersiz bir derin teknoloji giri- Eğitim, Ar-Ge ve Destek Kurucusu Mesut Şenel, sek-
şim ekosistemi oluşturmak hedefiyle ilerlemekteyiz” törde Türkiye’nin Orta Doğu-Afrika pazarında lider
diyor. Topçu, Türkiye’deki derin teknoloji girişimleri- konumda yer aldığını söyledi.
2020’de kişi başı 304 dolar online alışveriş yaptık
Londra merkezli sosyal medya ajansı We Are Her 100 kişiden 75’i online alışveriş yapıyor:
Social’ın, Hootsuite ile birlikte hazırladığı 2021 Raporda, kişi başına düşen online alışveriş mik-
Dünya Dijital Raporu’na göre, Türkiye’de 2019’da tarının dünya ortalamasının çok gerisinde kaldığı
kişi başına 158 Dolar (1120 TL) online alışve- ortaya çıksa da alışveriş yapan kişi sayısının arttığı
riş (e-ticaret) yapılırken, 2020’de bu rakam 304 belirlendi. İnternet kullanan 16-64 yaş aralığındaki
Dolar’a (2150 TL) ulaştı. Son bir yıldaki yüzde her 100 Türk’ten 75’i geçen yıl online alışveriş yaptı.
92’lik artışa rağmen Türkiye di- İnternet, en uygun fiyata ulaşmak
jital alışverişte 703 Dolar (4960 isteyenlerin tercihi: Türkiye’nin ilk
TL) olan dünya ortalamasının para iadeli alışveriş sitesi Avan-
yarısına bile ulaşamadı. Ülkeler tajix.com’un Kurucu Ortağı Güçlü
sıralamasında da Türkiye 2019’a Kayral, Türkiye Bilişim Sanayicileri
göre bir basamak gerileyerek 29. Derneği’nin (TÜBİSAD) raporlarına
sırada yer aldı. Kişi başı online göre de e-ticaretin her yıl ortalama
alışveriş miktarında ilk üç sıra- yüzde 30-40 aralığında büyüdü-
yı Güney Kore (2012 Dolar/14185 ğünü anımsatarak, raporun bu yıl
TL), İsviçre (1863 Dolar/13135 TL), İngiltere (1697 e-ticaret pazarının normalin üzerinde büyüyece-
Dolar/11965 TL) paylaştı. 18 ülkede kişi başı on- ğini gösterdiğini söyledi: “Hem Türkiye’de hem de
line alışveriş miktarı 1000 Doların üzerinde ger- yurt dışında yapılan araştırmalarda internetten
çekleşti. 2019’da ise 10 ülkede kişi başı online alışverişin tercih edilme nedenlerinin başında en
alışveriş 1000 doların üstündeydi. uygun fiyata ulaşmak geliyor.”
Mart 2021 KobiEfor 73