Page 72 - KobiEfor-Mart-2021
P. 72
3DQGHP°Q°Q HNRQRP° JQOãh
li önleyicisi esnafımız kademeli lentilerinin; eğitim kalitesi, istihdam ve istikrar
olarak işyerlerini açtığında ciro ve olduğunu ifade ediyor. TUİK’in gençlik istatistikle-
gelir kaybı desteği gibi destekler rine göre yaşam memnuniyeti oranında genel bir
1 yıl daha sürdürülmeli. Sosyal düşüş yaşandığını, OECD’nin 2020’de yayınladığı
güvenlik primlerini ödemekte çalışmanın sonuçlarına göre, gençlerin en çok kay-
zorlanan esnafımız için bu prim- gı duyduğu konuların başında akıl sağlığını takiben,
ler düşürülmeli ve defter tutma istihdam ve kişisel gelir gibi ekonomik konuların
Bendevi
hadleri ise yükseltilmeli” dedi. geldiğini kaydeden Sarıoğlu, “Nüfusumuzun nere-
Palandöken
Esnafı koruyan adımların atılma- deyse üçte biri Z Kuşağı. Dolayısıyla genç işsizliği
sını desteklediklerini kaydeden Palandöken, Peraken- bizim ülke için en acil ele alınması gereken konu
de Yasası hakkında yapılan çalışmaların esnafı koruyan başlıkları arasında” diyor.
nitelikle güncellenip kabul edilerek yürürlüğe girmesi- Sarıoğlu, Tokyo’dan, Melbourne’e, İstanbul’dan,
ni beklediklerini söyledi. Pittsburgh’a kadar aynı filmleri, aynı müzikleri takip
“Yapılandırma taksitleri en az 6 ay ertelenme- eden, gerçek anlamda ilk küresel kuşak olarak ta-
li”: Yapılandırma taksitlerinin en az 6 ay ertelen- nımlanan Z kuşağının, azınlıklara ve çoklu kültüre en
mesi gerektiğini vurgulayan Palandöken, ilk taksiti yakın duran kuşaklardan bir tanesi olduğunun söy-
ödemeyenin yapılandırmasının bozulacağını, yüz- lenebileceğini dile getiriyor: “Z kuşağı için ‘eşitlik’
binlerce esnafın yapılandırmasının bozulmak üzere en hassas konuların başında geliyor, gelişme fırsatı
olduğunu aktardı. Palandöken, ödemelerin normal- sunan ve netleştirilmiş kariyer planlarını kendileriyle
leşme sürecine göre belirlenmesi, matrak artırımı paylaşabilecek kurumları tercih ediyorlar. Salt maaş
ve stok affı getirilmesini istediklerini dile getirdi. beklentisi dönemi sona erdi. Z Kuşağına ‘değerle-
rin uyuştuğu bir şirket’ ve ‘sosyal ihtiyaçların karşı-
“Yakın geleceğe Z kuşağı yön verecek” lanması’ tatmin edici maaşa ek olarak sunulmalı. Z
Fenerbahçe Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla Kuşağı, yaptığı işin takdir görmesini istiyor, standart
İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü Öğretim Üyesi Dr. Elif mesai saatleri içerisinde çalışmak istemiyorlar. Es-
Başak Sarıoğlu, yurtdışında bulabilecekleri yaşam nek ve hibrit çalışma modelleri içerisinde çalışarak,
standartlarını, araştırma ve ge- ortaya koyduklarının esas alınarak değerlendirilme-
liştirme yapabilme imkanlarını sini bekliyorlar. Fikirlerini özgürce ifade edebilmek,
Türkiye’de sağlayabilirsek, Z Ku- alınan kararlarda kendi fikirlerinin de değer gördü-
şağının da ilk tercihinin çoğun- ğünü ve saygı duyulduğunu hissetmek istiyorlar.”
lukla vatanında kalmak; sevdik-
lerinden/ ailesinden ayrılmadan, Covid-19 liderlerin rolünü değiştirdi
yetiştiği topraklarda yaşamına KPMG’nin her yıl gerçekleştirdiği Küresel CEO
Elif Başak devam edebilmek olacağını söy- Araştırması’nın Covid-19 Özel Versiyonu yayın-
Sarıoğlu
lüyor: “Z Kuşağının beyin göçünü landı. 2020’nin başında bin 300 CEO ile yapılan
önlemenin ilk adımı onları daha iyi anlamak olmalı.” (Türkiye’den de 15 CEO’nun katıldığı) araştırmanın
Dünyada son 15-20 yıldır, Y kuşağının dünyayı ardından Temmuz’daki ikinci araştırma pandeminin
şekillendirdiğini, ancak yakın geleceğe Z kuşağının iş liderlerinin gündemini nasıl değiştirdiğini ortaya
yön vereceğini, hatta günümüzü de büyük ölçüde koyuyor. Araştırmaya göre, Covid-19, iş dünyasını
yönlendirenin dolaylı olarak da olsa bu nesil olduğu- yöneten CEO’ların ‘liderlik’ anlayışını yeniden yapı-
nu belirten Sarıoğlu, Z kuşağının doğma ve yetişme landırıyor. CEO’lar artık kar et-
döneminde iletişim teknolojisindeki değişimin hı- meye değil, şirketlerinin ama-
zıyla birçok kırılma gerçekleştiğini, her konuda cına odaklı. İş dünyası liderleri
derin bir farklılaşma olduğunu aktarıyor: “Fijital görevlerini sadece şirket yönet-
özellikleri sebebiyle, yani fiziksel karşılığı olan her mekle sınırlı görmüyor, her biri
şeyin dijital eşdeğerinin de olması beklentisi nede- kendisini toplumsal değişimin
niyle dijitalliğe erişemedikleri ortamlarda mutsuz liderliği konusunda sorumlu
olabiliyorlar. Dijital alt yapıya yapılacak yatırımlar Murat hissediyor. Büyümenin önünde-
Alsan
ve dijitalle fiziksel deneyimlerin harmanlanabile- ki en önemli tehdit artık ticaret
ceği projeler çok önemli kazandı. Çalışanlar artık, savaşları ve buna bağlı ülkeselleşme değil, ‘yetenek
Türkiye’de ikamet ederken başka ülkenin ekono- riski’. Yeşil büyüme ve iklim öncelikli. Eski düzene
misine hizmet edebiliyorlar. Bu da beyin göçünün dönüş yolları kapandı. KPMG Türkiye Başkanı Murat
dijitalleşme sonrası farklı bir versiyonu. Bunu önle- Alsan, artık dünyanın eski normale dönmeyeceğini
yebilmenin bir yolu da insanların ürettiklerine ülke- belirterek, yeni bir gelecek tanımlama fırsatı bulun-
mizde de aynı değeri verebilmekten geçiyor.” duğunu ve üç eylem alanının kritik olacağını söyledi:
Elif Başak Sarıoğlu, Z kuşağının öne çıkan bek- “Sürdürülebilirlik, dijitalleşme ve güvenilirlik.”
72 KobiEfor Mart 2021