Page 146 - ERP Satin Alma Rehberi
P. 146
Eğer işletmeniz bir vakıf şirketi değilse, ilk amacı kâr etmek
olmalıdır. İşletmelerde kârlılığı artırmak için ya satışları ar-
YENİ NESİL ğun olarak yaşandığı günümüz koşullarında, işletmeler he-
NESİL
YENİ
tırmak ve/veya maliyetleri düşürmek esastır. Rekabetin yo-
deflerine ulaşmak için, finansal ve operasyonel alanlardaki
performanslarını ölçüp buna göre stratejiler belirlemelidir.
urumsal performans yönetim sistemleri, artık Şimdi, Fenerbahçe demişken, birkaç sene önce başım-
sadece bilgilerin tutulduğu bir yer olmaktan dan geçen başka bir hikâyeyi anlatmak istiyorum. Benim
ERP’LER Ktanımlanıp performanslarındaki sapmaların Bir gün Bağdat Caddesi’nde yürürken cep telefonuma
ERP’LER
çıkmıştır; kuruluşların stratejik hedeflerinin Fenerbahçe kombine kartım var, ayrıca kulübe üyeyim.
ölçüldüğü sistemlere dönüşmüştür.
bir mesaj geldi. Mesajda siz Fenerbahçe üyesi 100 metre
ileride X mağaza var diyordu; yaptığımız araştırmalara
Yeni Nesil ERP sistemleri artık daha çok müşteri odaklı,
göre, bu X mağazadan siz çok alışveriş yapıyorsunuz. Bu
Endüstri 4.0 imkânlarından faydalanan ve Kişisel Veri-
leri Koruma Kanunu gibi kanunlara uygun bir yapıya
layacak. Aslında bir CRM projesi gibi görünse de arka
dönüşmelidir. mesajı gösterirseniz X mağazası size %10 indirim sağ-
planda müşterinin finansal hareketlerini inceleyen ve
İşletmelerimizde müşterilerimizi iç ve dış müşteriler ERP’den data besleyen bir pazarlama aktivitesi.
olarak ikiye ayırabiliriz. İç müşteriler çalışma arkadaş-
larımız; dış müşterilerimiz ise bizimle ticaret yapan kişi, Müşterimizi modellemeliyiz. Örnek vermek gerekirse,
şirket, tedarikçiler vb. olabilir. İç müşterilerimizle çalı- ben bir seneden beri diyet yapıyorum ve hayatımda ilk
şırken onların hayatlarını kolaylaştıracak, hata yapma- defa tam buğday ekmeği yiyorum. Benim yapmış oldu-
larını engelleyecek sistemler kullanmaktayız. Bunların ğum harcamalar incelendiğinde, kişiler diyet yaptıkları
başında da ERP sistemleri gelmekte. ERP sistemleri ile dönemlerde tam buğday ekmeğini daha çok kullanırlar
genelde muhasebe, finans, insan kaynakları, üretim, sa- gibi bir yorum yapılabilir.
tın alma gibi modüller kullanırız. Müşteri ile hareket- Bazı durumlarda da ihtiyacın tanımlanması önceden ge-
lerimizi daha çok CRM uygulamalarında tutarız. CRM rekmektedir. Mesela Amerika’daki çok ünlü bir mağaza
uygulamamız ile ERP programımızın veya benzer prog- bir bayana, devamlı yeni doğan bebek ihtiyaçları hak-
ramların entegre olması çok önemlidir. Bu entegrasyon kında mail atmaktadır. Bu bayanın babası bu mailleri
ile tekrar bilgi girişi ortadan kalkıp hem zaman kazanılır görüp siz ne yapıyorsunuz, kızım evli bile değil, çocuk
hem de hata yapma olasılığı ortadan kalkar. yapmaya mı teşvik ediyorsunuz diye serzenişte bulun-
muş. Ama 4 ay sonra doğum olmuş çünkü kızı hamiley-
Hakan Cem Topal Dış müşterilerimizi öncelikle iyi tanımamız ve özellikle miş. Kredi kart ekstrelerinden kişinin hamile olduğunu
Flokser Kimya müşteri segmentasyonunu doğru yapmamız gerekiyor. sistem anlamış ve ileride çocuğu olacağını düşünerek
Müşterilerimizin finansal bilgilerinin analizi ve değer
Dijital Dönüşüm Müdürü matrislerinin yaratılması için ERP sistemleri son derece ona göre kampanya yapmış.
önemlidir. Hep verilen bir örnektir; İbrahim Tatlıses ve Kârlılığımızı artırmak için satışlarımızı artırmamız gere-
Ali Koç Mercedes’in müşteri aday listesinde aynı sınıfta kir. Satışlarımızı artırmak için de müşterimizi iyi tanıyıp
olabilirler. Ama İbrahim Tatlıses’e yaptığınız pazarlama uygun pazarlama aktiviteleri yapmamız gerekir. İşte bu
aktivitesini Ali Koç için yaparsanız, muhtemelen başa- aşamada yeni nesil ERP’den aldığımız bilgiler bizler için
rılı olamazsınız. Kişilik olarak tamamen farklı olan bu çok önemli bir hâl almaktadır.
kişilerin belki tek ortak noktaları Fenerbahçeli olmaları.
146 ERP SATIN ALMA REHBERİ