Page 12 - Dijital KobiEfor-Aralık 2021
P. 12
MAKALE
Türkiye Dijital Dönüşüm Ekosistemi’nin Gücü
Ülkemizde güçlü altyapıların varlığı ve bu altyapılar üzerinden verilen
hizmetlerin vatandaşlar tarafından erişilebilir olmasıyla birlikte pek
çok alanda dijital dönüşüm yaşanıyor. Robotik alanında genç ve dinamik
nüfusumuzla güçlü bir potansiyelimiz bulunuyor.
Dijital dönüşüm, artık bir tercih ya ana sektörlerden biri de e-ticaret sek-
da seçim değil, tamamen zorunluluk törü ve Dünya’da olduğu gibi ülkemiz-
olarak karşımıza çıkıyor. Pandemiyle de de önemli bir yer tutuyor. TÜİK ve-
birlikte inanılmaz bir yükseliş göste- rilerine göre ülkemizde 2021’de 16-74
ren teknoloji ve dijitalleşme, gelecekte yaş grubundaki bireylerde %82.6 olan
de en çok kullanacağımız ve konuşa- internet kullanım oranı, e-ticaretin ge-
cağımız konular arasında yer alacak. lişimine katkı sağlayan en önemli un-
2021 itibarıyla Dünya genelinde 4.6 surların başında geliyor. Nitekim 2020
milyarı aşkın insan internet, 5.2 milyarı sonunda e-ticaret hacminin bir önceki
aşkın insan da mobil telefon kullanıyor. yıla oranla % 66 artış göstererek 226
Dünya genelinde Nesnelerin İnterneti milyar 200 milyon liraya yükselmesi,
bağlantısı olan cihaz sayısı 12.3 milyo- ülkemizin bu alanda kaydettiği geli-
nu aştı. 2.2 milyarı aşkın M2M abone- şimin en önemli göstergelerindendir.
si bulunuyor. Küresel bilgi ve iletişim Tüm Dünya’da ve ülkemizde ilerleyi-
teknolojileri pazarının 2025 yılında 5 şini hızla sürdüren e-ticaret olgusu ile
trilyon dolara ulaşacağı öngörülüyor. birlikte girişimcilik sektörü de adeta
Otomasyon, yapay zekâ ve diji- Ömer Abdullah yeniden dizayn ediliyor.
tal teknolojilerin toplum ve ekonomi Değişen iş ve iş yapış şekillerine
üzerindeki etkisi her geçen gün daha .DUDJ·]RàOX göre yeniden şekillenen girişimcilik
fazla hissediliyor. Bu etki, ekonomik sektörü, e-ticaret ile başarı oranları-
BTK (Bilgi Teknolojileri ve
ve sosyal değişimlerle birleştiğinde nı eskiye göre arttırmış durumdadır.
İle şim Kurumu) Kurul Başkanı
daha da büyürken, artan verimlilik ve Diğer girişimciliklere oranla daha
yeni hizmetlere olan taleple ekonomik düşük başlangıç sermaye gereksi-
büyümeyi destekliyor. Araştırmalar, 100 Mbit/sn hızında internet hizmeti nimi ve geniş pazarlara ve kitlelere
çoğu teknolojiyle ilgili sektörlerde ol- alıyor. Fiber uzunluğu ve internet eri- erişim olanağı sağlaması nedeniyle
mak üzere 2030’a kadar, otomasyon şim hızıyla birlikte fiber abone sayıları internet girişimciliği, diğer alanlar-
ve dijitalleşmenin etkisiyle şu anda da günden güne artıyor. 2013’te fiber daki girişimcilere kıyasla çok daha
var olmayan 1.8 milyon iş yaratılabi- abone sayısı 1.2 milyon iken 2021 ikin- hızlı ve daha az sermayeyle büyüme
leceğini öngörüyor. Robotik alanında ci çeyrekte bu sayı 4.3 milyonu aşmış- fırsatı elde edilmesi yönüyle de öne
genç ve dinamik nüfusumuzla güçlü tır. Sabit ve mobil genişbant abone sa- çıkıyor. Ülkemizde geçtiğimiz yıl 165
bir potansiyelimiz bulunuyor. Sayıla- yısı da bu süreçte hızla artmış, 2013’te girişim 139 milyon dolar yatırım al-
rı giderek artan veri alanında uzman 32.5 milyon olan toplam genişbant mıştır. Ülkemiz, geçen yıl 100 milyon
mühendislerimiz ve veri yorumlayıcı- abone sayısı 2021 Haziran sonunda dolar üzeri yatırım yapılan ülkelerden
larımız ile robotik alanında da önemli 85.7 milyona ulaşmıştır. biri olurken Avrupa ülkeleri arasında
işler başaracağımıza inancımız tam. Ülkemizde şirketlerimizin BİT tek- 18. sırada yer almıştır. En çok yatı-
Ülkemizde güçlü altyapıların var- nolojilerini ne ölçüde etkin ve verimli rım alan ilk üç girişime baktığımızda
lığı ve bu altyapılar üzerinden verilen kullandığını anlamak bakımından KO- yerel pazarla kalmayıp dünyaya açıl-
hizmetlerin vatandaşlar tarafından Bİ’lerde bilgi ve iletişim teknolojilerinin dıklarını ve bu sayede öne çıktıklarını
erişilebilir olmasıyla birlikte pek çok kullanımına bakmanın önemli olduğu- görmekteyiz. Oyun sektörü ülkemizde
alanda dijital dönüşüm yaşanıyor. nu değerlendiriyorum. Zira KOBİ’ler en çok girişimin olduğu sektör olarak
Haberleşme altyapılarının gelişimi- 2019’da toplam girişim sayısının öne çıkıyor. Geride bıraktığımız son iki
ne şöyle bir bakarsak; 2013 sonunda %99.8’ini oluşturuyor. TÜİK’in Girişim- yılda 141 oyun şirketinin kurulmuş ol-
yaklaşık 227.000 km olan fiber optik lerde Bilişim Teknolojileri Kullanım ması ve yine geçtiğimiz yıl Türkiye’nin
altyapı uzunluğunun 2021’in ikinci Araştırması sonuçlarına baktığımızda oyun şirketlerinin büyük rakamlarla
çeyreği itibarıyla 445.000 km’yi aştı- örneğin; 2021’de 10 ve daha fazla çalı- uluslararası alanda değer bulması ül-
ğını görüyoruz. Fiber altyapımızdaki şanı olan girişimlerin internete erişim kemizde oyun sektöründe kaydedilen
bu gelişme internet hızlarının artışına oranı %95.3 Bağlantı hızında bu giri- ilerlemenin göstergesi niteliğindedir.
da önemli katkı sağladı. 2010’da sabit şimlerin %62.2’sinin 10-99 Mbit/s hız Ülkemizdeki başarılı girişimlere ve gi-
genişbant abonelerin %94’ü 8 Mbit/sn aralığında ve %28.1’inin ise 100 Mbit/s rişimcilere daha nicelerinin eklenerek
altında internet hizmeti alırken 2021 ve üzeri hızı tercih ettikleri anlaşılıyor. çoğalmasını ve ülkemize olan katkıla-
Haziran ayı itibariyle abonelerin yakla- Pandemi dönemi ile birlikte artan rının gün geçtikçe artmasını temenni
şık %56’sı 10-24 Mbit/sn, %31’i ise 24- dijitalleşmenin de bir sonucu olarak ediyorum.
12 KobiEfor Dijital $UDOÜN