Page 18 - Dijital KobiEfor-Eylül 2021
P. 18

',á .$<1$. .8//$1,0 +à=0(7/(5à  2876285&à1*



           önce iç kaynakların ayrıntılarıyla   avantajları beraberinde getiriyor.   Dış kaynak kullanımının
           gözden geçirilmesi, açık alanın   Dış Kaynak Kullanımı’nın temel   firmalara sağladığı
           tespit edilmesi gereklidir. Mev-  amaçları şöyle:                  avantajlar nelerdir?
           cut durumun analiz edilmesi ve     • Daha verimli, daha karlı,     • İşletmeler  temel  faaliyetle-
           ihtiyacın net saptanması gerekir.   daha az maliyetli, daha esnek   rine daha fazla odaklanabiliyor,
           Planlama ve hazırlık çalışmala-  ve daha uzun ömürlü bir işletme
           rında her bir olası gider tek tek   oluşturmak için işletmenin temel   Dış Kaynak Kullanım
           hesaplanmalı, dış kaynak kulla-  yeteneği olan fonksiyonun dışın-  Alanları
           nılacak işlerin detayları kalem   daki bütün faaliyetlerin, mal ve
                                                                                Dünyada dış kaynak kullanım
           kalem belirtilmelidir.          hizmetlerin dışarıdan, konusun-  alanları şöyle sıralanıyor:
             Dış kaynak kullanımının sınırla-  da uzman başka bir işletmeden   • Kayıt yönetimi ve arşiv de-
           rı net çizilmelidir; ‘outsourcing’in   sağlanması,               polama
           kapsama alanı belli olmalı, ma-                                     • İnsan kaynakları yönetimi
           liyet hesabı titizlikle yapılmalıdır.                            (seçme-yerleştirme, eğitim, üc-
           Kontrat oluşturulurken her bir                                   retlendirme, performans değer-
           madde üzerinde titizlikle durul-                                 lendirme, danışmanlık, kariyer
           malı, aksama olmaması için bir-                                  yönetimi, insan kaynakları bilgi
           kaç kontrol aşamasından geçil-                                   sistemi vb.)
           melidir.                                                            •  Bilgi teknolojisi (bakım,
                                                                            onarım, eğitim, uygulama, yazı-
                                                                            lımı geliştirme vb.)
                                                                               •  Müşteri hizmetleri (bilgi
                                                                            sistemleri, saha hizmetleri, tele-
                                              • Esnekliği, kaliteyi, rekabet   fonla müşteri hizmetleri vb.)
                                           gücünü artırmak,                    • Muhasebe-finans (bordrola-
                                              • Büyümek, daha büyük piya-   ma, vergilendirme, satın alma ve
                                           salara açılabilmek, küresel reka-  genel muhasebe işlemleri)
                                           bette öne geçmek,                   • Lojistik-nakliye (ambarlama,
                                              • Masrafları ve maliyetleri dü-  postalama-dağıtım, bilgi sistem-
                                           şürmek, zaman ve maliyet tasar-  leri ve operasyonlar)
             Dış kaynak kullanımının       rufu sağlamak,                      • İdari işler (yazılı doküman-
             temel amaçları nelerdir?         • Temel yeteneklere odaklan-  lar, dosyalar, fotokopi vb.)
             Dış Kaynak Kullanımı Hiz-     mak, temel yetenekleri geliştir-    • Satış-pazarlama  (tele-pa-
           metleri (Outsourcing) işletme-  mek, işletmenin temel yeteneği   zarlama, reklâm)
           ler tarafından sıkça tercih edilen   dışındaki faaliyetlerin devredil-  • Yemek, personel taşımacılı-
           bir yönetim modeli olarak kabul   mesi, uzmanlık gerektiren işlerin   ğı, güvenlik, temizlik ve otomobil
           görüyor. İşletmeler açısından   dışarıdan alınması,              kiralama hizmetleri
                                                                               • Üretim ve emlak yöntemleri
           karı  artırmak, masrafları düşür-   • İşletmede fiziksel küçülme      • Tesis yönetimi (işletme, ba-
           mek, daha büyük piyasalara açı-  sağlanarak, küçülerek büyümek,   kım, onarım).
           labilmek, kaliteyi yükseltmek gibi   karı ve verimliliği maksimize etmek.

              Dış Kaynak Kullanımı (Outsourcing) ve Dış Kaynak Kullanım Stratejisi nedir?

              Bir tanıma göre; “Bazı mal ya   firma veya firmalara devretmesi”   yönetim stratejisidir.”
            da hizmetleri, bir sözleşme kap-  olarak ifade ediliyor.         Dış kaynak kullanımıyla ilgili
            samında organizasyonun dışında-    Bir başka tanım da şöyle:   pek çok yönetim yöntemi bulu-
            ki bir kaynaktan sağlama” bir baş-  “Dış kaynak kullanımı, şirketle-  yor. Bu yöntemler; “temel  (öz)
            ka tanıma göre; “En basit haliyle   rin temel yetkinlikleriyle ilgili ol-  yeteneklere ve stratejik faaliyet-
            daha önce şirket içinde üretilen   mayan faaliyetlerini o konularda   lere odaklanma, küçülme (down-
            bir mal ya da hizmetin dışarıdan   uzmanlaşmış işletmeler aracı-  sizing), yalın örgüt (lean orga-
            tedarik edilmesidir.” Bir diğer ta-  lığıyla gerekli kalite standartla-  nization), şebeke (ağ) örgütler
            nıma göre ise; “Şirketin devamlılık   rına uygun biçimde gerçekleş-  (network organization), kıyasla-
            arz eden bazı içsel faaliyetlerini   tirmelerini; kendilerine rekabet   ma (benchmarking) ve değişim
            ve karar haklarını, bir anlaşmaya   avantajı sunan ana faaliyetlerine   mühendisliği (re-engineering)”
            bağlı olarak, dışarıdaki tedarikçi   odaklanmalarını sağlayan bir   olarak sıralanıyor.

           18 KobiEfor Dijital (\OÖO
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23