Page 89 - KobiEfor-Aralık-2020
P. 89

Bu bir felakettir. Meclisin acil toplanıp istihdam için
         araştırma komisyonu kurması gerekiyor. Ne oluyor    “Destek ve teşvikler yetersiz”
         da insanlar hem eğitime hem de istihdama katılmı-
                                                             Pandemi sürecinde hayata geçirilen Ekono-
         yor? Bu gençleri pandemide gelir seviyesi daha da
                                                           mik İstikrar Kalkanı programı ve ardından gelen
         düşmüş olan insanlar finanse ediyor. Ayrıca TÜİK’in   destek ve teşviklerin yeterli olmadığının altını
         istihdam konusundaki rakamlarının sorgulanır hale
                                                           çizen Aziz Konukman, şunları söylüyor: “Sosyal
         gelmiş olması kabul edilemez. TÜİK’i tartışılan ku-
                                                           koruma kalkanı çerçevesinde bugüne kadar top-
         rum olmaktan çıkarmamız gerekiyor aksi halde sağ-
                                                           lam 41.4 milyar TL teşvik verildi. Milli gelirimizin
         lıklı yol haritası çizemeyiz” diye konuşuyor.
                                                           2020’de gerçekleşme tahmini 4 trilyon 851 mil-
            Ülkede bütçe açığının kontrol edilemediğini ve
                                                           yar TL idi. Verilen destek tutarı ise 41.4 milyar
         dolayısıyla çifte açık ile karşı karşıya kalındığını
                                                           TL. Milli gelire böldüğümüzde yüzde 0.9 destek
         aktaran Konukman, “4749 sayılı Borçlanma Yasası,
                                                           sağlanmış. Bu tabloya bakınca kalkan ifadesinin
         torba yasa ile devre dışı bırakılıyor. Bu yasanın borç
                                                           yerinde bir tanım olmadığını görüyoruz. Yurtdı-
         limitiyle ilgili 5. maddesi genel bütçe açığı kadar net
                                                           şında bu tür desteklere ‘helikopter para’ diyoruz.
         borçlanmaya izin veriyor. Ayrıca iki istisna tanıyor. Bi-
                                                           Ama bizde ise ‘drone para’ denmesi daha uygun.
         rinci yüzde 5’lik limit artırımını Maliye Bakanlığı’nın
                                                           Fakat görüyoruz ki vatandaşa ‘drone para’ veril-
         oluruna bakıyor, ikinci yüzde 5’lik borçlanma hak-
                                                           mek yerine tam tersine IBAN numarası verilerek
         kını Cumhurbaşkanlığı kararına bağlıyor. Bunun
                                                           vatandaştan para toplanmıştır.”
         ötesinde kanun borçlanmaya izin vermiyor. Ancak
         gelin görün ki sözünü ettiğimiz torba yasa ile kanun
         geçici madde eklenerek limit aşılıyor. İstisnalarla
         birlikte ulaşılan borçlanma limiti iki misli artırılı-
         yor. Bunun adı yasa dışı borçlanmadır. Ayrıca böyle
         olacaksa bütçe yapmaya gerek yok. Geçici madde
         ile kanunun özünü oluşturan borçlanma limitlerine
         istisnaya dayanan madde koyamazsınız. Meclisi bu
         konuda duyarlı olmaya çağırıyorum” diye uyarıyor.
            Net borçlanma limitinin artırılmasının aynı za-
         manda net iç borç tutarının yükselmesi anlamı
         taşıdığını aktaran Konukman, merkez bankasının   olursa kurunuz dalgalı olacaktır. Finans piyasasına
         bu durumda politika faizini yükseltmek riskiyle de   entegre olunması hedefleniyorsa gereği yerine geti-
         karşı karşıya kalacağını öngörüyor: “Bu bağ şu şe-  rilmeli. Sermaye hareketleri serbest kalacak diyor-
         kilde kurulacaktır: net dış borçlanma tutarı azaldığı   sa hem kur hem faizi eş anlı belirleme sevdasından
         için net iç borçlanma giderek yükselecektir. Bu ise   vazgeçmeli. Ayrıca Merkez Bankası’nın bağımsızlığı
         faizleri yukarı doğru çekecektir.” Konukman, bu   titizlikle korunmalıdır. Çünkü Merkez Bankaları bu
         durumda özel sektörün fonlama maliyetinin yükse-  sistemde finansal piyasaların taleplerine göre dav-
         lecek olması nedeniyle yatırım yapmaktan uzakla-  ranmaya kurgulanmıştır. O nedenle her ülkede bu
         şacağına, böylece tüm fonları kamunun tüketmek   kurumun başına uluslararası finans çevrelerince
         durumunda kalacağına işaret ediyor. Konukman bu   akredite edilmiş insanlar seçilir.”
         yaklaşımın aynı zamanda ekonomi için kırılma anla-
         mına geleceğine değinerek görüşlerini şöyle aktarı-  “Yeni KİT’ler kurulmalı”
         yor: “İç borçların faizler üstüne yaratacağı olumsuz   Ekonomist olarak sermaye hareketinin kontrolün-
         durum nedeniyle özel sektörün yatırım yapma şansı   den yana olduğunu dile getiren Konukman, kendi gö-
         sıfıra düşer. Birçok işletme yatırım yapmak yerine iç   rüşünü ise şöyle aktarıyor: “Merkez Bankası’nın ba-
         borç senetleri alma kuyruğuna girecektir.”       ğımsızlığını uygun görmüyorum. Siyasal iktidardan
                                                          bağımsız Merkez Bankası olmaz. Ama Merkez Ban-
            “Ak Parti imkansız üçlemenin peşinde”         kası, siyasi iktidarın kontrolünde ama araçlarında
            Ak Parti’nin ekonomi politikasını ‘imkansız üçle-  bağımsız olur. Bunun yolu da planlı ekonomidir. Yerli
         me’ şeklinde tanımlayan Aziz Konukman, şu bilgileri   üretime, yeniden ithal ikameye dayalı sanayi planı
         veriyor: “Sermaye hareketleri serbest iken faizi para   yapılmalıdır. Yeni Kamu İktisadi Teşebbüsler (KİT)
         politikası ile belirleyebilirsiniz. Bağımsız para poli-  kurularak kamu öncülüğünde planlama ile sermaye
         tikası uygulayabilirsiniz. Ama aynı anda sabit döviz   hareketlerinin kontrol edildiği, sabit kurun benim-
         kuru takıntısı yaparsanız döviz rezervlerini eritecek   sendiği bağımsız para politikasının izlendiği düzleme
         kısıtlayamaya gideceğiniz düzenlemeler oluşur. Bu-  geçebiliriz. Böyle bir ortamda hiç kuşkunuz olmasın
         nun maliyetini Ağustos’ta görmüştük. Oysa sermaye   toplumun üretim, istihdam, geçim kaygılarını dikkate
         hareketlerinde serbest ve bağımsız para politikası   alan bir finansman kuruluşu olacaktır.”
                                                                                     $UDOÜN      KobiEfor 85
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94