Page 87 - KobiEfor-Aralık-2020
P. 87
CFO’lar ekonomik sının sonu gelsin istiyor. Kurumların esnek iş güçlerini
güvende tutmalarına yardımcı olmak için Kaspersky
toparlanma konusunda şunları öneriyor: Çalışan-
ihtiyatlı iyimser larınızın siber farkındalı-
Deloitte’nin, 18 farklı ülkede, Türkiye’den 63, top- ğının artmasını sağlayın.
lamda 1.758 CFO’nun görüşlerini içeren Avrupa CFO İşgücünüzün siber bilgisini
Anketi Sonbahar 2020’ye göre; CFO’lar pandeminin artırın. Kurumsal verileri
ve cihazları korumak için
başladığı dönemle kıyaslandığında daha iyimser bir
tüm veri koruma önlemle-
tablo çizseler de tam anlamıyla bir toparlanmanın
rini alın. Ofis içinde ve dı-
gerçekleşmesi için önlerinde uzun bir yol olduğunu-
şında güvenliği tesis edin.
düşünüyor. Türkiye ve Avrupa’daki CFO’ların hemen
hemen yarısı önümüzdeki
üç aya daha umutlu bakı- Perakendede güven azaldı,
yor. Önümüzdeki bir yıl- tüketici ‘önce sağlık’ diyor
da Türkiye’deki CFO’ların
yüzde 67’si şirket gelirle-
rinde, yüzde 55’i faaliyet KPMG’nin hazırladığı, 12 ülkede 70 bin ka-
karında artış yaşanacağı tılımcıyla yapılan ‘Tüketici ve Yeni Gerçeklik
görüşünde. Araştırması’na göre; Covid-19’un başlangıcında
Deloitte Türkiye Denetim gıda perakendesi ve market sektörüne duyulan
Ali
Çiçekli Hizmetleri Lideri Ali Çiçekli, yüksek güven erozyona uğradı. Perakendecile-
pandeminin ilk dönemlerine rin eksiye düşen tüketici güvenini yeniden inşa
göre CFO’ların artık duruma daha iyimser yaklaştığını, etmek için kişisel güvenlik ve hijyeni ciddiye al-
stratejilerini de birçok yönden farklı durumlara kolay dıklarını göstermeleri gerekiyor. Gıda peraken-
adapte olmak üzerine kurduklarını belirtti. decileri, yeni normalde ‘güvenlik’ barajına takıldı.
Kalabalık marketler, mesafesiz sıralar, herkesin
Şirketlerin risk iştahı: Türkiye’den CFO’ların
dokunduğu ürünler tü-
yüzde 43’ü, Avrupa’da yüzde 37’si yatırımlarını
keticiyi memnun etmedi.
azaltacak. Toparlanma: Türkiye’deki CFO’ların,
KPMG Türkiye Tüketici
yüzde 17.2’si şu an gelir yaratma düzeylerinin kriz
Ürünleri ve Perakende
öncesi seviyeyle aynı düzeyde veya üzerinde oldu-
Sektör Lideri Gökhan
ğunu, yüzde 13.8’i 2020 sonuna kadar toparlanmayı Kaçmaz, market ve mar-
beklediğini; yüzde 15.2’si 2021’in 2. çeyreğinin so-
ket dışı perakendede
nuna kadar gelir yaratma düzeylerinin kriz öncesi
tüm ülkelerde net güve-
düzeye döneceğini bekliyor. Yüzde 53.5 ile çoğunluk, nin ciddi ölçüde aşındı-
2021 2. çeyrek sonrası ve daha ilerisinde kriz öncesi Gökhan
ğını ve tüketici güveninin Kaçmaz
seviyeye dönüleceğini düşünüyor. CFO’ların iyileş-
ekside olduğunu söyledi.
me konusunda en olumsuz olduğu sektörler inşaat
Araştırmaya göre azalan güvene rağmen mar-
ve profesyonel hizmetler.
ket harcamaları arttı, Covid-19 öncesine göre yüz-
de 11 daha fazla net harcama yapılıyor ancak tü-
Türkiye’de çalışanların dörtte keticiler daha az sıklıkta (yüzde 17 düşüş) alışveriş
üçü salgın öncesindeki yapıyor, alışveriş yapacakları yeri seçerken daha
dikkatli davranıyor, market dışı harcamalarda yüz-
geleneksel çalışma de 34 düşüş var. Beş katılımcıdan biri (yüzde 21)
modellerine dönmek istemiyor zorunlu olmayan harcamalarını durduğunu söylü-
yor. İnternet alışverişleri artmış. Market alışveri-
Kaspersky tarafından çeşitli sektörlerden 8.000
şinde (yüzde 50, market dışı alışverişlerde yüzde
KOBİ çalışanıyla yaptırılan yeni küresel araştırmaya
56) katılımcılar online kanallarını seçme nedenle-
göre; çalışanların yüzde 53’ü artık eskiden olduğu
rini ‘güvenlik/herhangi biriyle temas etmeme’ diye
gibi işe geri dönmek yerine sevdikleriyle daha fazla açıklıyor. Yalnızca üç katılımcıdan biri yakın gele-
zaman geçirmek, yüzde 39’u tasarruf etmek veya
cekte mağazalardan alışveriş yapmak için istekli.
yüzde 38’i uzaktan çalışma gibi fırsatlarla iş dünya- Katılımcılar fiziksel alışverişe geri dönmek için
sının geleceğini kendi şartlarına göre şekillendirmek
kişisel güvenlik önlemlerinin detaylı uygulanması,
istiyor. Her beş çalışandan neredeyse ikisi (yüzde 42)
temasın en aza indirilmesi, mağaza içi etkileşimin
9-5 çalışma yapısını geride bırakmak istiyor, yüzde azaltılması gibi konularda önlem alındığını gör-
43’ü sabit ofis masalarının arkasını görmeye hazır ve
mek istiyor.
yaklaşık üçte biri yüzde 37 beş günlük çalışma hafta-
$UDOÜN KobiEfor 83