Page 87 - KobiEfor-Aralık-2020
P. 87

CFO’lar ekonomik                              sının sonu gelsin istiyor. Kurumların esnek iş güçlerini
                                                          güvende tutmalarına yardımcı olmak için Kaspersky
            toparlanma konusunda                          şunları öneriyor: Çalışan-
            ihtiyatlı iyimser                             larınızın siber farkındalı-
            Deloitte’nin, 18 farklı ülkede, Türkiye’den 63, top-  ğının artmasını sağlayın.
         lamda 1.758 CFO’nun görüşlerini içeren Avrupa CFO   İşgücünüzün siber bilgisini
         Anketi Sonbahar 2020’ye göre; CFO’lar pandeminin   artırın. Kurumsal verileri
                                                          ve cihazları korumak için
         başladığı dönemle kıyaslandığında daha iyimser bir
                                                          tüm veri koruma önlemle-
         tablo çizseler de tam anlamıyla bir toparlanmanın
                                                          rini alın. Ofis içinde ve dı-
         gerçekleşmesi için önlerinde uzun bir yol olduğunu-
                                                          şında güvenliği tesis edin.
         düşünüyor. Türkiye ve Avrupa’daki CFO’ların hemen
                               hemen yarısı önümüzdeki
                               üç aya daha umutlu bakı-      Perakendede güven azaldı,
                               yor. Önümüzdeki bir yıl-      tüketici ‘önce sağlık’ diyor
                               da Türkiye’deki CFO’ların
                               yüzde 67’si şirket gelirle-
                               rinde, yüzde 55’i faaliyet    KPMG’nin hazırladığı, 12 ülkede 70 bin ka-
                               karında artış yaşanacağı    tılımcıyla yapılan ‘Tüketici ve Yeni Gerçeklik
                               görüşünde.                  Araştırması’na göre; Covid-19’un başlangıcında
                                  Deloitte Türkiye Denetim   gıda perakendesi ve market sektörüne duyulan
                        Ali
                     Çiçekli   Hizmetleri Lideri Ali Çiçekli,   yüksek güven erozyona uğradı. Perakendecile-
                               pandeminin ilk dönemlerine   rin eksiye düşen tüketici güvenini yeniden inşa
         göre CFO’ların artık duruma daha iyimser yaklaştığını,   etmek için kişisel güvenlik ve hijyeni ciddiye al-
         stratejilerini de birçok yönden farklı durumlara kolay   dıklarını göstermeleri gerekiyor. Gıda peraken-
         adapte olmak üzerine kurduklarını belirtti.       decileri, yeni normalde ‘güvenlik’ barajına takıldı.
                                                           Kalabalık marketler, mesafesiz sıralar, herkesin
            Şirketlerin risk iştahı: Türkiye’den CFO’ların
                                                           dokunduğu ürünler tü-
         yüzde 43’ü,  Avrupa’da yüzde 37’si yatırımlarını
                                                           keticiyi memnun etmedi.
         azaltacak.  Toparlanma: Türkiye’deki CFO’ların,
                                                           KPMG Türkiye Tüketici
         yüzde 17.2’si şu an gelir yaratma düzeylerinin kriz
                                                           Ürünleri ve Perakende
         öncesi seviyeyle aynı düzeyde veya üzerinde oldu-
                                                           Sektör Lideri Gökhan
         ğunu, yüzde 13.8’i 2020 sonuna kadar toparlanmayı   Kaçmaz, market ve mar-
         beklediğini; yüzde 15.2’si 2021’in 2. çeyreğinin so-
                                                           ket dışı perakendede
         nuna kadar gelir yaratma düzeylerinin kriz öncesi
                                                           tüm ülkelerde net güve-
         düzeye döneceğini bekliyor. Yüzde 53.5 ile çoğunluk,   nin ciddi ölçüde aşındı-
         2021 2. çeyrek sonrası ve daha ilerisinde kriz öncesi                                 Gökhan
                                                           ğını ve tüketici güveninin          Kaçmaz
         seviyeye dönüleceğini düşünüyor.  CFO’ların iyileş-
                                                           ekside olduğunu söyledi.
         me konusunda en olumsuz olduğu sektörler inşaat
                                                             Araştırmaya göre azalan güvene rağmen mar-
         ve profesyonel hizmetler.
                                                           ket harcamaları arttı, Covid-19 öncesine göre yüz-
                                                           de 11 daha fazla net harcama yapılıyor ancak tü-
            Türkiye’de çalışanların dörtte                 keticiler daha az sıklıkta (yüzde 17 düşüş) alışveriş
            üçü salgın öncesindeki                         yapıyor, alışveriş yapacakları yeri seçerken daha
                                                           dikkatli davranıyor, market dışı harcamalarda yüz-
            geleneksel çalışma                             de 34 düşüş var. Beş katılımcıdan biri (yüzde 21)
            modellerine dönmek istemiyor                   zorunlu olmayan harcamalarını durduğunu söylü-
                                                           yor. İnternet alışverişleri artmış. Market alışveri-
            Kaspersky tarafından çeşitli sektörlerden 8.000
                                                           şinde (yüzde 50, market dışı alışverişlerde yüzde
         KOBİ çalışanıyla yaptırılan yeni küresel araştırmaya
                                                           56) katılımcılar online kanallarını seçme nedenle-
         göre; çalışanların yüzde 53’ü artık eskiden olduğu
                                                           rini ‘güvenlik/herhangi biriyle temas etmeme’ diye
         gibi işe geri dönmek yerine sevdikleriyle daha fazla   açıklıyor. Yalnızca üç katılımcıdan biri yakın gele-
         zaman geçirmek, yüzde 39’u tasarruf etmek  veya
                                                           cekte mağazalardan alışveriş yapmak için istekli.
         yüzde 38’i uzaktan çalışma gibi fırsatlarla iş dünya-  Katılımcılar fiziksel alışverişe geri dönmek için
         sının geleceğini kendi şartlarına göre şekillendirmek
                                                           kişisel güvenlik önlemlerinin detaylı uygulanması,
         istiyor. Her beş çalışandan neredeyse ikisi (yüzde 42)
                                                           temasın en aza indirilmesi, mağaza içi etkileşimin
         9-5 çalışma yapısını geride bırakmak istiyor, yüzde   azaltılması gibi konularda önlem alındığını gör-
         43’ü  sabit ofis masalarının arkasını görmeye hazır ve
                                                           mek istiyor.
         yaklaşık üçte biri yüzde 37 beş günlük çalışma hafta-
                                                                                     $UDOÜN      KobiEfor 83
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92