Page 75 - KobiEfor_Nisan_2019
P. 75

y›l Türkiye’de ciromuzu yüzde 100’ün üzerinde ar-  oran› sayesinde reklam aktivitelerinin yüzde 50’ye
           t›rd›k, son 2 y›lda müflteri baz›nda 3 kat büyüme  kadar daha verimli olmas› da sa¤lanabiliyor.”
           sa¤lad›k. fiu anda Vivense, Teknosa, Morhipo,
           Trendyol ve N11 gibi Türkiye’nin önemli e-ticaret  Derin ö¤renme insan beynini taklit
           flirketlerinin yan› s›ra Koton, Adidas, Flo, ETS ve  ederek gelifliyor
           Boyner.com.tr gibi markalara hizmet veriyoruz”     Derin ö¤renmenin reklamc›l›k alan›ndaki gücü,
           aç›klamas›n› yap›yor.                           herhangi bir spesifik kural ya da yönlendirmeye ge-
                                                           rek duymadan devasa bir verinin ifllenerek insan
              Derin ö¤renme ayda 10 milyar reklam›         davran›fl›n› taklit edebilmesinden geliyor.
              iflliyor                                         Can Tunçer anlat›yor: “Eskiden insanlar taraf›n-
              Can Tunçer, RTB House’un tamamen derin ö¤-   dan önceden belirlenen kurallar çerçevesinde, her-
           renme algoritmalar›ndan yararlanan ilk ve tek ye-  hangi bir kullan›c›, içerisinde alt›n sar›s› renkte to-
           niden reklam hedefleme (retargeting) flirketi ola-  kal› siyah bir ayakkab›ya bakt›¤›nda, öneri sistemi
           rak öne ç›kt›¤›n› söylüyor. Derin ö¤renme ifllevi, ve-  reklamlarda (banner) karfl›s›na tokal› siyah ayak-
           rileri kullanarak üst düzey özet modelleri haz›rl›yor  kab›lar ç›karmaya devam ediyordu. Ancak derin ö¤-
           ve insan beyninin büyük bir h›zla veri iflleme flekli-  renme ile birlikte önceden belirlenen kurallara ih-
           ni taklit ederek insanlar›n karar verirken kulland›-  tiyaç ortadan kalkt›¤› gibi çok daha gerçekçi öneri-
           ¤› kal›plar› oluflturuyor. Tunçer, “Derin ö¤renme ile  ler sunulabiliyor. Bilgisayar otomatik olarak edin-
           desteklenen birinci s›n›f yeniden hedefleme plat-  di¤i tecrübe ile birlikte siyah ayakkab›lara uygun si-
           formu, flu anda saniyede 1 milyon talep, ayda 10  yah bir çanta gibi en iyi kombinasyonu ya da tama-
           milyar reklam görüntüleme ve günde yaklafl›k 3.5  men farkl›, kullan›c›n›n be¤enebilece¤i bir seçene-
           milyon t›klama iflliyor” diyor.                  ¤i karfl›s›na ç›kar›yor. Bu ifllemde yaln›zca bilgisa-
                                                           yar›n ö¤rendi¤i veriler ve algoritmalar karar meka-
              Yapay Zekâ                                   nizmas›nda yer al›yor.”
              RTB’nin temelinde karmafl›k algoritmalar yer
           al›yor: RTB sisteminin temelinde matematik mo-     Yapay Zekâ Laboratuvar›n›n ilk
           delleme, istatistik, makine ö¤renimi (machine lear-  ürünleri ortaya ç›kt›
           ning) ve veri madencili¤i gibi karmafl›k algoritmalar  Y›ll›k 5 milyon dolar bütçeli RTB House’un yapay
           yat›yor. RTB House araflt›rmalar›na göre, yapay ze-  zeka ile pazarlama çözümleri gelifltirdi¤i AI Marke-
           ka ile kendi kendine ö¤renebilen teknolojiler, dijital  ting Lab, ilk yeniliklerinin alfa testine bafllad›. 2019
           reklamlar›n baflar› oran›n› yüzde 50’ye kadar art›-  y›l›nda Türkiye’de de hayata geçmesi beklenen bu
           rabiliyor.                                      yenilikler daha kiflisellefltirilmifl ve daha fazla içe-
              Can Tunçer, ‘Yapay Zeka’ araflt›rmalar›n›n en faz-  rik sunabiliyor. Can Tunçer, AI Pazarlama Labora-
           la umut vadeden konular›n›n bafl›nda gelen derin  tuvar›’n›n ilk 3 inovasyonu aras›nda yer alanlar›
           ö¤renmenin, bilimkurgularda görülen, kendi kendi-  flöyle aç›kl›yor:
           ne düflünebilen robotlara bir ad›m daha yaklafl-
           mam›z›n önünü açt›¤›n› dile getiriyor: “Günü-
           müzde derin ö¤renme, oyun endüstrisinde kul-
           lan›lmas›n›n yan›nda birçok farkl› sektörde de
           yer al›yor. Sa¤l›ktan resim alg›lamaya, sürücü-
           süz araçlardan kiflisel asistanlara kadar birçok
           alanda kendi kendine ö¤renebilen algoritmalar,
           birçok farkl› geliflmenin de yaflanmas›n› sa¤l›-
           yor. Örne¤in; bir kanser hücresinin teflhis edilmesi  RTB House’un yeni  sosyal banner’lar›, online
           ya da siyah beyaz bir foto¤raf›n renklendirilmesinde  al›flverifl yapanlara kontrolü daha fazla vererek
           kullan›labiliyorlar.”                           kullan›c› deneyimini ve öneri mekanizmas›n›n ge-
              Oldukça hassas ç›kar›mlar sa¤layan derin ö¤-  lifltirilmesini sa¤l›yor. Oyunlaflt›rma özellikleri kul-
           renme teknolojisi, reklamc›l›k sektöründe de kul-  lan›larak tüketicilerin ürünleri be¤enme durumla-
           lan›l›yor. Can Tunçer, RTB House teknolojisiyle  r›na göre oylamalar›na olanak tan›yor. Tüketicilerin
           üretilen kendi kendine ö¤renebilen algoritmalar  dahil olma dönüfllerine göre, daha fazla benzer
           sayesinde, kullan›c›lara çok daha do¤ru ürün öne-  ürün karfl›s›na ç›kar›l›rken, be¤enilmeyen ürün ç›-
           rileri getirmenin mümkün oldu¤unu paylafl›yor:   kar›lm›yor. Sosyal medya, online oyunlar ve Pando-
           “Ayr›ca kullan›c›lar›n t›klama ihtimallerini çok daha  ra gibi web hizmetlerinde gördü¤ümüz bu etkile-
           iyi öngörerek dönüflüm potansiyelini ya da dönü-  flim fonksiyonu baflar›s›n› daha önce kan›tlam›flt›.
           flüm de¤erini hesaplamada sunulan yüksek baflar›  Kolektif kullan›c› bildirimleriyle sosyal banner’lar

                                                                                       Nisan 2019 KobiEfor 75
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80