Page 62 - KobiEfor_Ocak_2018
P. 62

DOSYA/ENDÜSTR‹ 4.0 VE ÜN‹VERS‹TE-SANAY‹




                                                        DÖNÜfiEN





                                                        ÜN‹VERS‹TE





                                                        DÖNÜfiTÜRÜR





          2018 y›l›na girerken “sürdürülebilir            En genelinde durum fludur: Türkiye
          kalk›nma” yolunda Türkiye’nin karnesi           dönüflüyor; dönüflen üniversite
          “sevindiricidir” diyebiliriz.                   Türkiye’yi dönüfltürüyor.
         T       ürkiye sanayi devrimini kaç›rm›fl bir ülke  kat çeken bir geliflme göstermemifl olsalar bile,


                                                          son befl y›l içinde h›zl› bir geliflim göstermifllerdir.
                 oldu¤u için; üretimde son devrim olan “En-
                                                          Bunu somut verilerle ifade edecek olursak, tablo
                 düstri 4.0” Devrimi’ni kaç›rmamak için en
                 hassas olan ülkelerden biridir. Bütün gös-
                 tergeler Türkiye’nin “dijital dönüflüm” sü-  fludur: Tüm teknoparklar 2017 y›l› sonu itibar›yle
                                                          toplam 50 bin tam ve yar› zamanl› araflt›rmac›ya is-
          recine girdi¤i, bilgi toplumuna götüren son devrimi  tihdam sa¤layabilir duruma gelmifltir. Teknoloji
          kaç›rmayaca¤›n› göstermektedir.                 Gelifltirme Bölgeleri'nde yürütülen toplam Ar-Ge
            Bu iyimserli¤imiz, üniversitelerimiz ile sanayi  proje say›s› ise 40 bin civar›ndad›r. Teknoparklar-
          sektörü aras›ndaki iflbirli¤i süreçlerinin geliflimine  daki flirketlerin yapt›¤› teknolojik ürün ihracat›
          dayanmaktad›r. Konu Türkiye’nin gündemine 20 y›l  2017 y›l›nda 20 milyar dolar›n üstüne ç›km›flt›r; bu-
          kadar önce, “dijitalleflme” ile birlikte girmifltir. Di-  nun içinde ‘do¤rudan teknoloji ihrac›’ 3 milyar do-
          jitalleflme süreci Bat› Avrupa ülkelerinde 20-25 y›l  lara yaklaflm›flt›r.
          sürmüfltür. Bunu emsal ald›¤›m›zda Türkiye’nin di-  Sa¤lanan bu yüksek performansta en yüksek
          jital dönüflüme entegre olmakta gecikmedi¤ini    pay, kendini dönüfltüren üniversitelerimizindir. Dö-
          söyleyebiliriz.                                 nüflen üniversiteler Türkiye’yi de dönüfltürmekte-
            Gelinen aflamada Türkiye yaflad›¤› teknolojik   dir. Orta yüksek ve ileri yüksek teknoloji Türkiye
          dönüflümü h›zland›rmak zorundad›r. Dönüflümün     ekonomisindeki taht›na kurulmaktad›r.
          altyap›s› ve kurumsal aktörleri hizlanmaya haz›r-  Üniversitelerdeki dönüflümü e¤itim programla-
          d›r. Bu sonucu, dönüflümün en baflta gelen aktörü  r›ndan da izlemek mümkündür.  Endüstri 4.0 bir
          olmas› gereken üniversitelerimizin dönüflmesin-  çok mesle¤e yeni beceri ve nitelikle kzand›r›lmas›-
          den ç›kar›yoruz. Üniversiteler art›k geleneksel ya-  n› gerektirdi¤i kadar, yepyeni meslekler de olufl-
          p›lar›n›n d›fl›na taflarak endüstriyel üretim alan›na  turmaktad›r. Üniversiteler bu yönde programlar›n›
          akmaktad›rlar. Sanayi sektörü de üniversitelerin  yenilemekte ve yeni meslekler için insan kaynakla-
          önemini kavram›fl, eskiden mesafeli durdu¤u üni-  r›n› güçlendirmektedirler.
          versite-sanayi iflbirliklerine kat›l›m›n› art›rm›flt›r.  Bir di¤er husus daha var ki hepimizi ilgilendiri-
          Bilim-sanayi buluflmas›n› gerçeklefltiren iflbirli¤i  yor. Üniversite denilince akl›m›za “gençlik” gelir,
          platformlar›n›n yo¤unlaflt›¤›n› ve ülke sath›na yay-  diploma veren okul gelirdi; üniversitelerimiz art›k
          g›nlaflt›¤›n› görebiliriz. Bu konuda birçok üniversi-  bu alg›y› da de¤ifltirmeye bafllad›lar. Dönüflümün
          temiz, kendilerine mahsus modellemeler ile yara-  yafl› olmaz; her yaflta dönüflümün içinde olunmal›-
          t›c›l›k ve yenilikçilik ekosistemleri oluflturmufl,  d›r. Bu nedenle üniversiteler konuyu “yaflam boyu
          binlerce giriflimciyi üretim sahas›na sürmüfl bu-  e¤itim” çerçevesinde ele almaktad›rlar. Özellikle
          lunmaktad›r.                                    KOB‹ sahiplerine ve çal›flanlar›na yönelik kurduk-
            Üniversitelerimizin büyük önem verdi¤i alanlar-  lar› Sürekli E¤itim Merkezleri  vb. üniversiteleri-
          dan biri de teknoparklard›r. Kurulufl mevzuat› 15 y›l  miz, yaflam› dönüfltüren kurumlar olarak temayüz
          ötesine dayanan teknoparklar›m›z ilk 10 y›lda dik-  etmektedirler. Örneklerle bakal›m:


          62 KobiEfor Ocak 2018
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67