Page 82 - KobiEfor_Subat_2017
P. 82

UZMAN



                                     ‹hracat, Küresel Bir Savaflt›r!


                                     B       üyük ümitlerle 2017 y›l›na  olarak görmelidir,
                                             girdik ve Cumhuriyetimiz’in
                                                                        4 Dernek, birlik ve meslek kümeleri
                                                                        üyeleri aras›nda etkin bir ‘Bilgi ak›fl›’
                                             100. kurulufl y›l›na sadece
                                             alt› sene kald›. 2023 y›l› için  sa¤lanmas›n›n ancak karfl›l›kl› güve-
                                     koymufl oldu¤umuz ihracat hedefi-   nin bir sonucu olabilece¤i hat›rdan
                                     mizin 500 milyar dolar oldu¤unu bili-  ç›kar›lmamal›d›r,
                                     yoruz. Di¤er taraftan 2015 y›l› ihra-  4 Devletin belirledi¤i ‘öncelikli’ sek-
           Haluk Ünald›              cat›m›z sadece 143.8 milyar dolar  törler listesine bak›lmaks›z›n her bir
                                     olup, azalma trendi 2016 y›l›nda da  sektörün dernek ve birlik yöneticile-
           haluk@paradigmam.com
                                     devam etmifltir. 2023 y›l› ihracat he-  ri kendi sektörlerinin baflar›s› için
                                     defini yakalamam›z çok zor görün-  küresel bir hedef ve ‘Strateji’ belirle-
                                     mekle beraber, ihracat›m›zda h›zl›  meli, dünya pazarlar›na ‘yelken’ aça-
                                     bir art›fl trendi yakalayabilmemiz  bilmeli ve oralarda korkusuzca dola-
                                     için yapmam›z gereken fleyler oldu-  flabilmelidir,
                                     ¤unu düflünüyorum:                      4  fiirketlere benzer flekilde,
                                     4 ‹hracat›n ‘Küresel bir savafl’ ol-     sektörel dernek ve birliklerin
                                     du¤u kabul edilmeli                    yönetim kurullar›na da ihracat
                                     ve topyekûn bir ‘se-                   konusunda yetkin ‘Profesyonel
           Ülkemizin
                                     ferberlik’  anlay›fl›                  Yönetim Kurulu Üyeleri’ al›nmal›-
           yüksek ölçekli            içinde harekete                                 d›r,
           bir ihracat               geçilmelidir,                                    4  fiirketlerin genel
                                     4 Her bir ticari                                  müdürlüklerine
           art›fl trendi              sektörün   ba-                                   benzer flekilde, der-
           yakalamas›                ¤›ms›z bir ‘kü-                                  nek, birlik ve meslek
           ancak ve ancak,           resel savafl alan›’                              kümelerinin   genel
                                     oldu¤u varsay›lmal› ve                       sekreterliklerine konu ile
           baflta sektörel            bu savafl alanlar› aras›ndaki koordi-  ilgili bilgi ve yetkinli¤i olan ifl dünya-
           dernek                    nasyon devletin ilgili kurumlar› ve  s›ndan güçlü profesyonel yöneticiler
           ve birlik yönetim         TOBB taraf›ndan üstlenilmelidir,   getirilerek, kurum hedeflerine ulafl-
                                     4 ‹hracat›n artt›r›lmas›nda en kritik  maktan kendileri sorumlu tutulmal›-
           kurullar› olmak           konumun bütün sektörel dernek,     d›r,
           üzere bütün               birlik ve meslek kümelerinin yöne-  4  Sektörel ihracat performanslar›,
                                     tim kurullar› oldu¤u kabul edilmeli-  ilgili dernek ve birliklerin kurumsal
           ilgili taraflar›n
                                     dir,                               performanslar› olarak kabul edilme-
           ‘Zihinsel bir             4 Sektörel dernek, birlik ve meslek  li ve baflar›l› olan sektör dernek ve
           devrim’                   kümeleri yöneticileri seçildikleri an-  birlikler desteklenmeli ve uygun fle-
                                     dan itibaren ‘flirket perspektifi’ bak›fl  kilde ödüllendirilmelidir,
           gerçeklefltirmesine        aç›s›ndan, çok kolay olmasa da ‘kü-  4  Seçkin yabanc› sektörel yay›nlar
           ba¤l›d›r.                 resel’ bak›fl aç›s›na geçebilmeli, ‘‹h-  ve ‘Çat› organizasyonlar’ sürekli ta-
                                     racat pastas› büyürse, benim flirke-  kip edilmeli, yönetimlerinde etkin
                                     tim de bu pastadan daha fazla pay  görevler al›nmal› ve ‘Sektörün küre-
                                     al›r’ anlay›fl› hakim olmal›d›r,    sel nabz›’ sürekli tutulmal›d›r,
                                     4 Sektörel dernek, birlik ve meslek  4 Sektörel dernek ve birlik yönetici-
                                     kümeleri yönetici ve üyeleri, di¤er  leri ‘Küresel senaryo analizi’ konu-
                                     üyeleri ‘Rakip’ olarak de¤il, ‘Ayn›  sunda yetkin olmal› ve ‘bölgesel’
                                     cephede savafl›lan silah arkadafllar›’  hassasiyetleri analiz edebilme ve
                                                                        de¤erlendirme becerisi gösterebil-
                                                                        melidir,
                                                                        4  Bölgesel pazar analizlerinde he-
                                                                        def pazar kadar küresel rekabet an-
                                                                        lay›fl› içinde bu pazar ile ilgilenen ih-
                                                                        racatç› ülkelerin performans ve
                                                                        stratejileri de dikkate al›nmal›d›r,
                                                                        4  Hedef pazar ‘Yo¤unluklar› (Con-
                                                                        centration)’ ayr›nt›l› olarak analiz
                                                                        edilmeli ve pazar karakteristi¤ine
                                                                        uygun stratejilerin belirlenmesi sa¤-
                                                                        lanmal›d›r. Örne¤in; ‘oligopol’ ka-
                                                                        rakter gösteren bir hedef pazar pe-
                                                                        netrasyonu için çok yüksek yat›r›m

           82 KobiEfor fiubat 2017
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87