Page 80 - KobiEfor_Subat_2017
P. 80
PAZAR ÜLKE
Stratejik pazarlama ve yat›r›m raporu
D‹KKAT, ‹RAN!
‹ran’a küresel ambargo 37 y›l sonra ayn› yerdedir. Türkiye ‹ran’›n yan›nda
son buldu. Bütün dünya ticaret ve ve hatta içindedir; ‹ran bizim
yat›r›m için ‹ran’a kofluyor. içimizdedir. Türkiye ‹ran’a, ‹ran
‹ran dünya aç›s›ndan flurda burda Türkiye’ye büyük f›rsatlar
olabilir, Türkiye aç›s›ndan hep sunmaktad›r.
G enel ekonomik durum: ‹ran, kalk›nmas› levha ve elektrik motorlar› baflta olmak üzere çok
k›rk y›l bask›lanm›fl bir komflumuzdur.
çeflitli sanayi ürünleridir. Önümüzdeki süreçte
Çok büyük olan ekonomik kapasitesi s›-
Türk ihraç ürünlerinin tamam› iki ülke ticaretinin
kapsam›na girebilecektir.
k›flt›r›lm›flt›r. Bakarsak 2015 y›l›nda
Pazar özelli¤i: Hiç tereddüt yok, Türk sanayinin
GSY‹H’s› 393 milyar 495 milyon dolar
gerçekleflmifltir. Kifli bafl› milli geliri yaklafl›k 5 bin bütün ürün standartlar› ‹ran pazar›nda da geçerli-
dolar seviyesindedir. Büyüme oran› 2015’te yüzde dir. ‹ran’a ihraç edilecek her nevi ambalajl› mamul-
0.50 düzeyindeydi. ‹ran ekonomisi art›k özgürleflti, lerin üzerinde kolay okunabilir ve anlafl›labilir
y›ld›z gibi yükselmesi beklenmektedir. Ülke nüfusu Farsça kullan›m bilgilerinin bulunmas› yeterli sa-
80 milyon civar›ndad›r. y›lmaktad›r. ‹ran Merkez Bankas› onayl› akreditif
Türkiye-‹ran ticareti: ‹ki ülke ticareti ilginç bir sistemi ifllemektedir. Yürürlükte olan ihracat kar-
yap›dad›r, politikaya paralel alçal›p yükselmekte- fl›l›¤› ithalat uygulamas› Türkiye için neredeyse hiç
dir. Ticaretimiz 2012 y›l›nda 22 milyar dolara yak- uygulanmamaktad›r.
laflm›fl, 2016 y›l›nda ise dibe vurmufltur. Ancak son Da¤›t›m kanallar›: ‹ran’da ticari acenta ve dis-
bir y›lda gerçekleflen karfl›l›kl› giriflimlerden sonra tribütörlük arac›l›¤› ile ifl yapma biçimi yayg›nd›r.
2017 ve sonras›nda ticaretimizin patlama yapaca¤› Nakliye ucuz oldu¤u için firmalar kendi distribütör-
ve iki y›l içinde 30 milyar dolara ç›kaca¤› (DE‹K ve- lük a¤›n› kurmak yerine, kargo ve nakliye flirketleri
rilerine göre) öngörülmektedir.Türkiye’nin ‹ran’a ile çal›flmaktad›r. Ülke çap›nda süpermarket zin-
ihracat›nda önem arz eden bafll›ca ürün gruplar›; cirlerinin ve al›flverifl merkezlerinin say›s› h›zla art-
alt›n, çelik profil, otomotiv yan sanayi ürünleri, tü- makta olup; Tahran'da bakkal ve butik gibi küçük
tün ürünleri, sentetik iplik, inflaat aksam›, plastik ölçekli flirketler de oldukça yayg›nd›r.
80 KobiEfor fiubat 2017