Page 45 - KobiEfor_Agustos_2016
P. 45
‹ngiltere’de KOB‹’ler zaten ço¤unlukla iç pazar
Roterdam
için çal›fl›yor ve AB’nin yaratt›¤› özgür meta ve ser-
maye hareketlili¤inden hiçbir yarar edinemiyorlar.
Aksine, ‹ngiltere pazar›n› istila eden AB mallar›n-
dan dolay› s›k›flt›lar. [7]
AB da¤›l›rsa ‹ngiltere ve Avrupa kal›r
Avrupa
Birli¤i’nden
‹ngiltere’nin Amsterdam Liman›
ayr›lmas›
sermayenin do-
lafl›m› ba¤la-
m›nda sorun ya-
ratmayacak.
Çünkü, ‹ngiltere ve Avrupa aras›ndaki ekonomik Avrupa Birli¤i’nin ekonomik ölümü
ve siyasal kopufl imkans›zd›r. Almanya ve ‹ngiltere Avrupa Birli¤i’nin iki yönü vard›r, bunlardan biri
de rekabet içinde yanyana durabilirler, AB gibi bir “pazar birli¤i” veya “ticaret birli¤i”dir. Altm›fl y›lda
çerçeveye ‹ngiltere’nin gereksinmesi yoktur. Alman- bu yönde önemli bir entegrasyon baflar›s› sa¤lan-
ya üretti¤i araba ve araba parçalar› Avrupa Birli¤i m›flt›r. Bugün AB ekonomileri, dünyada birbirine en
pazarlar›nda en fazla ‹ngiltere’ye satmaktad›r. çok entegre olmufl ekonomilerdir. Öyle ki AB ülkele-
Kimya ürünleri ri toplam mal ticaretlerinin yüzde 75’ini kendi arala-
ihracat›nda Alman- r›nda yapmaktad›r. Bu oran örne¤in; ASEAN için
ya her sene 20 yüzde 30’lardad›r. Bu pazar homojenleflmesi bir bü-
milyar avro civa- yük ad›m daha atarak, 2020 y›l›nda Amerika ile ortak
r›nda kazanç elde bir ticaret ve yat›r›m bölgesine (TTIP) ulaflacakt›r.
etmektedir. ‹ngiltere ayr›ld›ktan sonra AB’ye karfl› “ticaret sa-
Alman firmalar›, vafl›” bafllatmayacakt›r, çünkü zarar›nad›r. Gümrük
(Siemens, Bosch, koyar ve yükseltirse Almanya’n›n, Belçika’n›n, Hol-
BMW, VW, RWE, landa’n›n ihracat›n› kesmifl, Amsterdam, Roterdam
E.ON, Deutsche ve Antwerp limanlar›n› öldürmüfl olur. Karfl›l›¤›nda
Telekom, Deutsche ‹ngiltere’nin bankac›l›k sektörü de e¤er yapt›r›mlar
Post, Linde, Heidelberg Zement vb.) olursa büyük zarar görür. ‹ngiltere toplamda 200 bin
‹ngiltere’ye 121 milyar avro do¤rudan ifl kaybederken AB ülkelerinde ifl kayb› milyonlara
yat›r›m yapm›fllard›r. 2500 Alman fir- ulafl›r. Bu perspektifi hiçbir ülke göze alamaz.
mas› 370 bin personeliyle ‹ngiltere’- Ama flu sonuç kaç›n›lmazd›r: AB art›k eskisi ka-
de faaliyet göstermektedir. dar güçlü bir ittifak olmayacak. “Biz bize yeteriz,
‹ngiltere firmalar› ise (BP, Shell, GKN, Terra Fir- yeni üyelere ihtiyaç yok” diyemeyecek. Türkiye’nin
ma, Rolls Royce vb.) tahmince 49 milyar avro do¤- baflvurusuna yeni bir aç›dan bakacak. AB’nin tü-
rudan yat›r›mlar›yla Almanya’dad›rlar. Almanya müyle da¤›lmas› ciddi biçimde gündeme gelecek.
2015 te ‹ngiltere’ye 89 milyar avro ihracat, ‹ngiltere Türkiye’nin de içinde yer ald›¤› yeni ittifak aray›flla-
ise Almanya’ya 38 milyar avro ihracat yapm›fllard›r. r› bafllayacak. AB’ye üye ülkelerde bencillikler
Bu ölçülere varm›fl iki ülke ticari iflbirli¤inin AB gi- (milliyetçilik hareketleri) yükselecek. Özel fonlar
bi bir statüye gerek duyulmadan da sürdürülebilir ile ayakta kalmaya çal›flan Bulgaristan, Yunanistan,
oldu¤u aç›kt›r. ‹ngiltere’nin ayr›lmas›ndan sonra Malta, Lüksemburg, Letonya, Estonya gibi ekono-
AB, Almanya’n›n AB’si olarak devam edemeyecek, mik aç›dan zay›f AB ülkeleri birli¤in zaafa u¤rama-
yeniden tan›mlanacak veya tarihin çöp sepetine at›- s› karfl›s›nda baflta Türkiye olmak üzere, yeni ve da-
lacakt›r. ha iyi iliflkilere yönelecektir.
[1] http://www.skidelskyr.com/site/article/meeting-our-makers/.
[2] https://thenextrecession.wordpress.com/2016/02/24/british-imperialism-the-city-of-london-and-brexit/.
[3] http://economicsofimperialism.blogspot.com.tr/2011/12/cameron-merkozy-europe.html.
[4] http://www.german-foreign-policy.com/de/fulltext/59322.
[5] https://www.jungewelt.de/loginFailed.php?ref=/2015/06-19/001.php.
[6] http://www.spiegel.de/wirtschaft/grossbritannien-lohnt-sich-die-mitgliedschaft-in-der-eu-a-881589.html.
[7] https://www.jungewelt.de/loginFailed.php?ref=/2015/06-19/001.php
A€ustos 2016 KobiEfor 45