Page 41 - KobiEfor_Agustos_2016
P. 41

TARKAN KADOO⁄LU                                Avrupa’n›n yarar›na ola-
           TÜRKONFED Baflkan›                              cak flekilde AB’nin bu sü-
                                                          reçten güçlenerek ç›kma-
                    Türkiye için f›rsat                   s› için gerekli siyasi cesa-
                                                          reti göstermesi ve yap›sal
             Brexit karar› belirli kesimlerin beklemekte ol-  ve ekonomik dönüflümü
           du¤u AB kurumlar›nda panik ve üye ülkeler ara-  için gerekli ad›mlar› at-
           s›nda bölünmeyi tetiklemedi; temkinli ve ak›lc› bir  mas›d›r. Türkiye-AB iliflki-
           yaklafl›m öne ç›kt›. Üye ülke liderlerinden gelen  lerini belirleyen ana çer-
           ilk tepkiler de yak›n gelecekte AB’nin parçalanma  çeve kat›l›m müzakerele-
           riski ile karfl› karfl›ya olmad›¤›n› teyit eder yönde.  ridir. Müzakere sürecinin, baz› üye ülkelerin çe-
             Afl›r› uçlar›n d›fl›nda, AB’nin öncü ülkeleri Al-  kinceleri temelinde iflletilmemesi, AB ve Türki-
           manya ve Fransa’n›n yan›s›ra son y›llarda ekono-  ye’nin yarar›na de¤ildir. Bu tür yaklafl›mlar yap›c›
           mik krizin etkileri ile sars›lan ‹talya ve ‹spanya gi-  olmaktan uzakt›r. Bu engellerin bir an önce orta-
           bi ülkelerde de a¤›rl›k kazanan e¤ilim AB’nin iç-  dan kald›r›larak, uyum sürecinde karfl›l›kl› somut
           ten de¤ifltirilmesi gerekti¤i yönünde. Ayr›l›k kara-  ad›mlar at›lmas› gerekiyor. Resmi kurumlar›n ya-
           r› Birleflik Krall›k ekonomisi üzerinde k›sa dö-  n›s›ra özel sektör, sivil toplum, akademisyenler
           nemde önemli bir bask› yaratt›. Uzun vadede ülke  ve toplumsal düzeyde gelece¤e dönük iflbirli¤inin
           ekonomisinin durgunlu¤a girme riski sözkonusu.  art›r›lmas› da bu sürecin genifl tabanl› olarak
           Bu geliflmeler di¤er üye ülke kamuoylar›nda yeni  beslenmesi için flart. Birleflik Krall›k ile belirle-
           küresel düzende AB’nin ekonomik önemine görü-  necek yeni iliflki modeli ve referandum sonras›
           nürlük kazand›rd›. Dolay›s›yla ayr›lma karar›n›n  h›zlanmas› beklenen AB’nin yap›sal dönüflümü
           k›sa vadede birlik içinde bir domino etkisi yarat-  Türkiye için yeni f›rsatlar yaratabilir.  ‹kili iliflkile-
           mas› beklenmiyor. AB’nin önünde iki seçenek var;  rin kazan-kazan flartlar›n› yaratmas›n›n ön koflu-
           ya geleneksel yap› ve zihniyeti koruyarak yoluna  lu yenilikçi, veri temelli ve vatandafllarla kal›c›
           devam edecek ya da krizden güçlenerek ç›kacak.   iliflkiler kuran bir siyaset anlay›fl›n›n uygulamaya
             Türk ifl dünyas›n›n beklentisi, Türkiye ve tüm  koyulmas›d›r.



            ‹ngiltere gerçe¤i ve Brexit’in                                 ‹ngiltere   yüzde 39
            gerçek sebebi                                                  Almanya     yüzde 70
            ‹ngiltere’nin mevcut AB yap›s›na ve                             Fransa     yüzde 45
          vizyonuna itirazlar› öteden beri bilin-                           ‹talya     yüzde 47
          mektedir. Bu itiraz noktalar› hem eko-                            Polonya    yüzde 81
          nomik kaynakl›, hem de siyasidir. AB’nin                           Romanya yüzde 74
          bugünkü yap›s› 1990 sonras›nda ortaya
          ç›km›flt›r.                                                     Krizden AB deste¤i olmadan ç›-
            Siyasi eksen, Avrupa’n›n ‘Ortas›’n› ve        k›fl: ‹ngiltere’nin ekonomisi 1992-2008 aras›nda
          ‘Do¤usu’nu Bat› Avrupa ile birlefltirmek olmufltur.  her çeyrekte büyüdü. Kriz nedeniyle 2009 y›l›nda
          Bu eksen Almanya’n›n amaçlar›na uygundur,       reel büyüme   yüzde 4.4 düfltü. Bu oran ‹ngiliz
          Fransa istemeyerek kat›lm›fl, ‹ngiltere ise karfl›  ekonomisinde II. Dünya Savafl›’ndan beri yaflanan
          olmufltur.                                       en büyük gerileme oldu. Devlet destekleri ile ayn›
            AB’nin derinleflmesi gerekirken, genifllemesi   y›l içinde üretimde istikrar yeniden sa¤land›, re-
          AB’nin en önemli açmaz› olmufltur. Almanya AB’yi  sesyon yaflanmad›.
          “federal bir devlet” olmaya zorlarken di¤er AB ül-
          kelerinde siyasette “milli tutum” denilen ülke ben-
          cillikleri güçlenmifltir.
            AB pazar›nda üvey evlatl›k: AB’nin ekonomik te-
          melinin Ortak Ticari Pazar (AET) oldu¤unu biliyoruz.
          Bu pazardaki kazanc›n›n toplam milli kazanc› içinde-
          ki pay› bak›m›ndan afla¤›daki veriler en “ma¤dur” ül-
          kenin ‹ngiltere oldu¤unu göstermektedir:
            AB ile ticaretinin toplam ticaretine oran› bak›-
          m›ndan örnek veriler:
                                                                                    A€ustos 2016 KobiEfor 41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46