Page 41 - KobiEfor_Agustos_2016
P. 41
TARKAN KADOO⁄LU Avrupa’n›n yarar›na ola-
TÜRKONFED Baflkan› cak flekilde AB’nin bu sü-
reçten güçlenerek ç›kma-
Türkiye için f›rsat s› için gerekli siyasi cesa-
reti göstermesi ve yap›sal
Brexit karar› belirli kesimlerin beklemekte ol- ve ekonomik dönüflümü
du¤u AB kurumlar›nda panik ve üye ülkeler ara- için gerekli ad›mlar› at-
s›nda bölünmeyi tetiklemedi; temkinli ve ak›lc› bir mas›d›r. Türkiye-AB iliflki-
yaklafl›m öne ç›kt›. Üye ülke liderlerinden gelen lerini belirleyen ana çer-
ilk tepkiler de yak›n gelecekte AB’nin parçalanma çeve kat›l›m müzakerele-
riski ile karfl› karfl›ya olmad›¤›n› teyit eder yönde. ridir. Müzakere sürecinin, baz› üye ülkelerin çe-
Afl›r› uçlar›n d›fl›nda, AB’nin öncü ülkeleri Al- kinceleri temelinde iflletilmemesi, AB ve Türki-
manya ve Fransa’n›n yan›s›ra son y›llarda ekono- ye’nin yarar›na de¤ildir. Bu tür yaklafl›mlar yap›c›
mik krizin etkileri ile sars›lan ‹talya ve ‹spanya gi- olmaktan uzakt›r. Bu engellerin bir an önce orta-
bi ülkelerde de a¤›rl›k kazanan e¤ilim AB’nin iç- dan kald›r›larak, uyum sürecinde karfl›l›kl› somut
ten de¤ifltirilmesi gerekti¤i yönünde. Ayr›l›k kara- ad›mlar at›lmas› gerekiyor. Resmi kurumlar›n ya-
r› Birleflik Krall›k ekonomisi üzerinde k›sa dö- n›s›ra özel sektör, sivil toplum, akademisyenler
nemde önemli bir bask› yaratt›. Uzun vadede ülke ve toplumsal düzeyde gelece¤e dönük iflbirli¤inin
ekonomisinin durgunlu¤a girme riski sözkonusu. art›r›lmas› da bu sürecin genifl tabanl› olarak
Bu geliflmeler di¤er üye ülke kamuoylar›nda yeni beslenmesi için flart. Birleflik Krall›k ile belirle-
küresel düzende AB’nin ekonomik önemine görü- necek yeni iliflki modeli ve referandum sonras›
nürlük kazand›rd›. Dolay›s›yla ayr›lma karar›n›n h›zlanmas› beklenen AB’nin yap›sal dönüflümü
k›sa vadede birlik içinde bir domino etkisi yarat- Türkiye için yeni f›rsatlar yaratabilir. ‹kili iliflkile-
mas› beklenmiyor. AB’nin önünde iki seçenek var; rin kazan-kazan flartlar›n› yaratmas›n›n ön koflu-
ya geleneksel yap› ve zihniyeti koruyarak yoluna lu yenilikçi, veri temelli ve vatandafllarla kal›c›
devam edecek ya da krizden güçlenerek ç›kacak. iliflkiler kuran bir siyaset anlay›fl›n›n uygulamaya
Türk ifl dünyas›n›n beklentisi, Türkiye ve tüm koyulmas›d›r.
‹ngiltere gerçe¤i ve Brexit’in ‹ngiltere yüzde 39
gerçek sebebi Almanya yüzde 70
‹ngiltere’nin mevcut AB yap›s›na ve Fransa yüzde 45
vizyonuna itirazlar› öteden beri bilin- ‹talya yüzde 47
mektedir. Bu itiraz noktalar› hem eko- Polonya yüzde 81
nomik kaynakl›, hem de siyasidir. AB’nin Romanya yüzde 74
bugünkü yap›s› 1990 sonras›nda ortaya
ç›km›flt›r. Krizden AB deste¤i olmadan ç›-
Siyasi eksen, Avrupa’n›n ‘Ortas›’n› ve k›fl: ‹ngiltere’nin ekonomisi 1992-2008 aras›nda
‘Do¤usu’nu Bat› Avrupa ile birlefltirmek olmufltur. her çeyrekte büyüdü. Kriz nedeniyle 2009 y›l›nda
Bu eksen Almanya’n›n amaçlar›na uygundur, reel büyüme yüzde 4.4 düfltü. Bu oran ‹ngiliz
Fransa istemeyerek kat›lm›fl, ‹ngiltere ise karfl› ekonomisinde II. Dünya Savafl›’ndan beri yaflanan
olmufltur. en büyük gerileme oldu. Devlet destekleri ile ayn›
AB’nin derinleflmesi gerekirken, genifllemesi y›l içinde üretimde istikrar yeniden sa¤land›, re-
AB’nin en önemli açmaz› olmufltur. Almanya AB’yi sesyon yaflanmad›.
“federal bir devlet” olmaya zorlarken di¤er AB ül-
kelerinde siyasette “milli tutum” denilen ülke ben-
cillikleri güçlenmifltir.
AB pazar›nda üvey evlatl›k: AB’nin ekonomik te-
melinin Ortak Ticari Pazar (AET) oldu¤unu biliyoruz.
Bu pazardaki kazanc›n›n toplam milli kazanc› içinde-
ki pay› bak›m›ndan afla¤›daki veriler en “ma¤dur” ül-
kenin ‹ngiltere oldu¤unu göstermektedir:
AB ile ticaretinin toplam ticaretine oran› bak›-
m›ndan örnek veriler:
A€ustos 2016 KobiEfor 41