Page 44 - KobiEfor_Agustos_2016
P. 44
KAPAK
ganik ba¤lar› kuvvetlidir. Bu gücüyle, Almanya’n›n
bir kez daha Avrupa’y› belirleyen bir güç olmas›n›
engellemek istiyor. [2]
‹ngiltere Do¤u Avrupa’y› d›fll›yor: Federal Al-
manya 1989/90 y›llar›nda Alman
Demokratik Cumhuriyeti’ne
resmen el koyup “yeniden bir-
leflti¤inde”, ‹ngiltere Baflbakan›
Margaret Thatcher “Almanlar›
iki kez yendik ve yine önümüze
ç›k›yorlar” diye k›zm›flt›. Fransa
Margaret Thatcher Devlet Baflkan› François Mitte-
rand ise Almanya’n›n D›fliflleri fazla ihracat yap-
Bakan› Genscher’e, “Ya Avru- t›¤› ülke oldu.
pa’n›n bütünsel perspektifini 2500 Alman flir-
savunursunuz, ya da 1913 gibi keti ‹ngiltere’de
bir durum olur ve biz de Sovyet- yat›r›m yapm›fl ve
ler’e yanafl›r›z” demiflti. AB bü- Almanya’n›n ‹n-
yürken ve genifllerken büyüyen giltere’deki toplam do¤rudan yat›r›mlar sto¤u 110
ve geniflleyenin sadece Alman- milyar avro seviyesine; bütün Alman do¤rudan ya-
F. Mitterand
ya olaca¤› belliydi, bu öngörü t›r›mlar sto¤unun yüzde 10’una veya Çin’deki Al-
gerçekleflince ‹ngiltere kaçt›. man do¤rudan yat›r›mlar sto¤unun iki kat›na ç›kt›.
‹ngiltere AB’ye yar›m üyeli¤i korudu: ‹ngiltere Alman enerji tekelleri RWE ve E.ON, ‹ngiltere’nin
kendi özel konumu üzerinden AB’ye entegre oldu. en büyük 6 elektrik üretim flirketi aras›nda. DB
‹ngiltere’nin AB’de hep ve as›l ilgisini çeken, kendi Schenker ise ‹ngiltere’nin özellefltirilen ray sistem-
sanayisi ve finansal sermayesiyle girebilece¤i ortak lerinde büyük paylar kopar›p, bütün tren hatlar›n›n
piyasa olmas›yd›. Almanya’n›n kendi gücünü yeni- ve iflletiminin yüzde 50’sini kontrol ediyor. Alman
den infla, Fransa’n›n ise Almanya’y› kontrol etmek otomobil devi BMW de zaten zaman›nda ‹ngiliz dev-
için tasarlad›¤› daha derin siyasi ve kur birli¤ini leri Mini ve Rolls Royce’u sat›n alm›flt›, flimdi hem
reddetti. Birleflik kur, birleflik merkez bankas› sis- onlar› hem de BWM bünyesi içindeki modelleri ‹n-
temi, birleflik d›fl politika, vergiler vs. ‹ngiltere bun- giltere’de üretiyor. [4]
lara karfl› durdu. Pound/Sterling ile kendi finans pi- ‹ngiltere içinde sermaye kamplaflmas›: Büyük
yasalar›n› örgütleyen dünya çap›nda bir kura sahip- sermaye içinde özellikle otomobil sanayisi AB’de
ti, d›fl politikada zaten hep ABD’ye daha yak›n duru- kalmay› savundu. Society of Motor Manufacturers
yordu. Bu ba¤lamda ‹ngiltere, 1991’deki John Ma- and Traders’in bir araflt›rmas›na göre, otomobil
jor Hükümeti döneminde, AB içinde ilk kez özel sta- flirketlerinin yüzde 92’si AB’de kalmay› istiyor.
tü belirledi ve kendisini 1992 Maastricht anlaflma- Çünkü, otomobil sanayisi, ‹ngiltere sanayisinde re-
lar›nda zorunlu k›l›nan kur birli¤ine kat›l›m ile sos- kabetçi konumda olup yüksek seviyede ihracat ya-
yal ve istihdam bafll›kl› maddelerden muaf tuttu. pabiliyor. [5]
[3] Ancak baz› önemli büyük sermayedarlar ayr›l-
Almanya ‹ngiltere’de üretir oldu: Alman flirket- may› desteklediler. Business for Britain’in 2013’te-
leri, AB içindeki ihracatlar›n› zamanla çevre/güney ki bir araflt›rmas›na göre, büyük flirketlerin yüzde
ülkelerden ‹ngiltere gibi bat›/merkez ülkelerine 39’u ayr›lmadan yana. ‹ngiliz milyarderi James
kayd›rd›lar. ‹ngiltere ekonomisini içeriden zaptet- Dyson, Brexit yanl›s› ve argüman› da AB’nin Alman-
meye bafllad›lar. 2010-2015 döneminde Alman- ya egemenli¤i alt›nda olmas›. [6]
ya’n›n ‹ngiltere’ye ihracat› yüzde 50 yükseldi. ‹ngil- Yani, iflçiler haftada 60 saat filan çal›flsalar ve ta-
tere art›k ABD ve Fransa’dan sonra Almanya’n›n en til de yapmazlarsa sermaye bu iflten karl› ç›kar de-
mek istiyorlar. O zaman, daha üretken Alman ser-
mayesiyle belki daha iyi rekabet edebiliriz, diye dü-
flünüyorlar herhalde.
Bu ve ek nedenler sebebiyle özellikle küçük ve
orta boylu iflletmeler (KOB‹’ler) Brexit’i savunuyor.
Business for Britain’in araflt›rmas›na göre, küçük
iflletmelerin yüzde 47’si Brexit’i savunurken sadece
yüzde 33’ü AB’de kalmay› savunuyor.
44 KobiEfor A€ustos 2016