Page 89 - KobiEfor_Nisan_2016
P. 89
Türkiye büyürse lojistik büyür
Tüm s›k›nt›lara ra¤men lojistik sektörü Türki- ‹ran’›n 3 avantaj› var
ye’nin büyüme potansiyeli en yüksek yat›r›m alanla-
r›ndan birini oluflturuyor. Tü‹K verilerine göre 2014 Lojistik sektörünün önümüzdeki dönem için
y›l› sonu cari fiyatlarla Türkiye Gayri Safi Yurtiçi Ha- heyecanland›¤› en önemli geliflme ‹ran’a ambar-
s›las› (GSYH) 1.75 trilyon TL seviyesinde. ‘Lojistik gonun kalkmas›. Zira ‹ran’a ambargonun kalk-
(ulaflt›rma ve depolama) Sektörü’nün büyüklü¤ü ise mas›n›n lojistik sektörümüz için 3 önemli fayda-
209.9 milyar TL olup ülke GSYH’n›n yüzde 12’sini s› var. Birincisi tabii ki ‹ran ile d›fl ticaret hacmi-
oluflturuyor. Türkiye’nin büyüme hedefleriyle lojistik nin yani ikili ifl hacminin artmas› ve bunun sek-
sektörünün göbekten birbirine ba¤l› oldu¤unun alt›- törümüze pozitif etkisi. ‹kincisi özellikle Avrupa
n› çizen Erkeskin, “Lojistik aktivitelerimizin büyüme- ile ‹ran aras›nda geliflecek ticaret hacminin ihti-
si geliflmesi, hizmet ihracatç›s› olabilmemiz öncelik- yaç duyaca¤› lojistik faaliyetlerin Türk tafl›mac›-
le kendi ekonomimizin dinamikli¤ine ard›ndan da l›k filosu ve firmalar› ile karfl›lanmas›. Di¤er de-
üçüncü ülkeler aras› tafl›ma hareketlerinin ülkemiz yiflle üçüncü ülkeler ile ‹ran aras›ndaki tafl›ma-
üzerinden geçmesine ba¤l›. 2023 için hedeflenen bü- lar›n Türkiye üzerinden, havayolu, karayolu ve
yüme öngörülen zamanda gerçekleflmeyecek görü- demiryolu tafl›ma modlar›nda Türk tafl›ma araç-
nüyor. K›sa vadede ekonomimizin y›ll›k ortalama lar›n›n ve kapasitelerinin kullan›lacak olmas›.
yüzde 2 ila yüzde 4 band›nda büyüyece¤ini öngörür- Üçüncüsü de yurtd›fl›nda yat›r›m yapma ve lojis-
sek lojistik büyüklükler de buna yak›n oranlarda ge- tik yönetim kabiliyeti geliflmifl sektör firmalar›-
liflecektir” aç›klamas›n› yap›yor. n›n ‹ran’da yapacaklar› yat›r›mlar, kuracaklar›
tesisler ile Türkiye’den ba¤›ms›z direkt ‹ran eko-
Yat›r›mc›n›n gözü demiryolu ve nomisine hizmet edecek flekilde yeni ifl alanlar›
e-ticaret lojisti¤inde bulmas›.
Lojistik sektörü yat›r›mc› aya¤›nda f›rsatlar› ba- Tabi tüm bu avantajlar›n yan›nda dezavantaj-
r›nd›r›yor. Turgut Erkeskin’e göre önümüzdeki y›l- lar da var. Olas› s›k›nt›lar› Turgut Erkeskin flöyle
lar için en büyük dinamizm ve yat›r›m demiryolu ta- detayland›r›yor: “Tabii bütün bu imkanlar› de-
fl›mac›l›¤›ndan bekleniyor. Serbestleflmenin baflla- ¤erlendirme gayreti içinde, ‹ran’›n sahip oldu¤u
mas› ile çok büyük bir potansiyelin harekete geçe- lojistik altyap›s›n› ve d›fl dünyaya ba¤lant› imkan-
ce¤ini dile getiren Erkeskin, flunlar› söylüyor: lar›ndaki çeflitlili¤i unutmamam›z laz›m. Hem
“Demiryolu tafl›mac›l›¤› çok genifl ve derin bir Körfez Bölgesi’nde hem de Hazar’da ‹ran’›n çok
alan. Bunun yan›s›ra Türkiye’nin lojistik master geliflmifl limanlar› ve bu limanlar› ile ba¤lant›l›
plan›n›n ortaya ç›kmas› ile hem yer olarak hem de kara ve demiryollar› var. Özellikle Çin’den ‹ran’a
büyüklük olarak lojistik yat›r›mlar için elimizde gelecek trafikte Türkiye’nin rolünün olmas›n›
önemli bir veri olacak. fiunun özellikle alt›n› çizmek bekleyemeyiz. Bizim henüz tamamlayamad›¤›-
isterim ki; art›k hizmet verilen sektörlere özel lojis- m›z Çin demiryolu ba¤lant›s›n› ‹ran kurdu ve ifl-
tik ürünler oluflturan bir yap›ya do¤ru evriliyoruz. letti. Ülkelerini 14 günlük bir süre ile Çin’e ba¤-
Bu yönde önemli f›rsatlar var ve bunlardan en lad›lar. Yine ‘One Belt One Road’ politikas› çer-
önemlisi de e-ticaret lojisti¤i.” çevesinde Çin’in bat›s› ile Pakistan limanlar›
aras›nda kurulan karayolu ba¤lant›s› bu y›lso-
Turgut Erkeskin, “Haklar›n›z› kullan›n” nunda bitiyor. Bu yolun ayn› zamanda ‹ran yolla-
Sektörün mevcut durumunda sektör temsilcile- r›na ba¤lant›s› da mevcut. Tabii denizyolundan
rini yasal haklar› konusunda bilinçlendirmeye ça¤›- gelecek trafikler için de Körfez limanlar› çok iyi
ran Erkeskin, flunlar› söylüyor: “Gerek kara gerek durumda.”
hava ve gerekse de denizyolu her bir tafl›ma türü Erkeskin, Türkiye’nin sahip oldu¤u imkanlar›
için tan›mlanm›fl sorumluluk limitleri var. verimli kullanabilmesi için öncelikle ikinci ve
modern bir kara s›n›r geçifline ihtiyaç duyuldu-
¤unu aktar›yor. Erkeskin, “Demiryolunda Van
geçifllerini rahatlatmam›z, iki ülke aras›nda in-
termodal tafl›mac›l›¤›n gelifltirilmesi için anlafl-
malar yapmam›z gerekir. Her ne kadar Türkiye
Avrupa’dan gelecek trafik için ideal bir konumda
olsa da Bulgaristan-Gürcistan-Azerbeycan-‹ran
rotas›n› gözard› etmememiz, bu hat ile rekabet-
çi olabilmemiz laz›m” diyor.
Nisan 2016 KobiEfor 89