Page 38 - KobiEfor_Eylul_2015
P. 38
KAPAK
ELEKTR‹K
ELEKTRON‹K SEKTÖRÜ
MEHMET KAVAKLIO⁄LU
Elektrik Elektronik ve Hizmet ‹hracatç›lar› Birli¤i
(TET) Yönetim Kurulu Baflkan Yard›mc›s›
HAZIR G‹Y‹M
ABD pazar›na ihracat için SEKTÖRÜ
UL Sertifikasyonu flart!
H‹KMET TANRIVERD‹
Elektrik Elektronik ve ‹HK‹B Yönetim Kurulu Baflkan›
Hizmet ‹hracatç›lar› Birli¤i
(TET) olarak hedef pazarla- Haz›r giyimde Avrasya
ra ihracat›n önündeki en
temel tarife d›fl› engel olan potansiyeli
sertifikasyon problemlerini
çözmek için harekete geç- Biz sektörümüzün ih-
tik. Özellikle ABD, Güney raç ürünlerini örme kon-
Amerika ve Kanada pazar- feksiyon, dokuma kon-
lar›na giriflte zorunluluk feksiyon ve haz›r eflya ol-
olan UL (Underwriters La- mak üzere üç ana bafl-
boratories) Sertifikas› ile l›kta topluyoruz. ‹hra-
ilgili sektöre dönük faaliyetlerimizi yo¤unlaflt›raca- catta geleneksel olarak
¤›z. Çünkü; Elektrik-elektronik sektörünün en güç- örme konfeksiyon –örme
lü potansiyel pazarlar› olan ABD, Güney Amerika ve tiflört atlet vb.- mamul-
Kanada’ya giriflinde UL Sertifikasyonu, ihracatç›la- leri a¤›rl›kl› ürün grubu
r›n önünde önemli bir engel oluflturuyor. Tüm alt olarak yerini koruyor.
sektörleri yak›ndan ilgilendiren UL Sertifikas›, ih- 2015 y›l›n›n Ocak-Hazi-
racatç›lar›n pazara giriflinde zaman ve maliyet kay- ran döneminde örme konfeksiyon mamullerinin
b›na yol aç›yor. toplam haz›r giyim ve konfeksiyon ihracat›ndaki
UL Sertifikas›, nihai ürün üreticileri kadar yan pay› yüzde 52.5 olarak gerçekleflti. ‹hracatta do-
sanayi üreticileri aç›s›ndan da önem tafl›yor. kuma konfeksiyon ürünlerinin pay› yüzde 36.2,
Sektörün ABD’ye yapt›¤› ihracat› yeterli bulma- haz›r eflyan›n pay› ise yüzde 11.3 oldu.
d›¤›m›z ve TET olarak ihracat› art›rmay› hedefledi- Sektörümüz, Türkiye’nin ihracat gelirinde oto-
¤imizden, elektrikli ev aletleri, ayd›nlatma ürünle- motivden sonra ikinci s›rada yeral›yor. 2014 y›l›n›
ri, kablo gibi elektrik-elektronik sektöründen ihra- 18.7 milyar dolarl›k ihracatla kapatt›k. Bu y›l ge-
catç› firmalar› yak›ndan ilgilendiren UL Sertifikas- nel ihracat›m›zda bir gerileme var. Tonaj baz›n-
yonu bilgilendirme çal›flmalar›na önümüzdeki dö- da art›fla ra¤men Dolar/Avro paritesindeki hare-
nemde de devam edece¤iz. ket nedeniyle haz›r giyim ve konfeksiyon ihraca-
t›nda da düflüfl gözlemliyoruz. Sektörümüzün ilk
yedi aydaki ihracat› geçen y›la göre yüzde 13.3
düflüflle 9.7 milyar dolarda kald›. Bu rakam ge-
nel ihracat›n yüzde 11.4’üne denk düflüyor. Sek-
törümüzün yedi aydaki 9.7 milyar dolarl›k ihraca-
t›n›n 7.1 milyar dolar›n›, bir baflka deyiflle yüzde
75’ini ‹HK‹B üyeleri taraf›ndan gerçeklefltirildi¤i-
ni de eklemeliyim.
Ambargolar›n kalkmas›ndan sonra ‹ran’›n ha-
z›rgiyim ve konfeksiyon sektörü için çok önemli
bir pazar olaca¤›na inan›yorum. ‹ran’›n yan›s›ra
Ortado¤u’da ve BDT ülkelerindeki mevcut pazar
pay›m›z› artt›rma potansiyelini görüyorum. Sek-
törümüz için gelecekte büyük f›rsatlar vaat eden
Afrika’ya ihracat›m›z› üç y›lda ikiye katlayarak 1.5
milyar dolara ç›karmay› hedefliyoruz.
Katmade¤erde mücevher ve savunma sanayii
ürünlerinden sonra üçüncü s›raday›z.
38 KobiEfor Eylül 2015