Page 47 - KobiEfor_Aralik_2015
P. 47

kiye’ye baz› uyar›lar, teflvikler
          içeren ve müktesebat uyumunda
          bir yol haritas› ortaya koyan bir
          rapor oldu¤unu vurgulayan  Zey-
          tino¤lu, “Raporu yap›c› ve olumlu
          olarak de¤erlendirebiliriz. Türki-
          ye’de AB insan haklar› ve de-
          mokrasi standartlar›na ayk›r› dü-
          flen uygulamalar elefltirilirken
          Türkiye’nin Suriyeli mültecilere
          yönelik insani tutumu takdir edil-
          mifl. 2015 ilerleme raporuna ‘ ye-
          ni nesil’ bir ilerleme raporu diyo-
          ruz. Önümüzdeki 1 y›lda aday ül-
          kenin neler yapmas› gerekti¤ini
          de ortaya koyuyor. Yani bir yol  ‘üye-metre’ mekanizmas› ola-   laflma çabalar›na devam etmesi
          haritas› çiziyor; mini-ödev veri-  rak adland›rabiliriz” dedi.  gerekiyor. Oysa son y›llarda Tür-
          yor” diye konufltu.                Ayhan Zeytino¤lu, Türkiye-AB  kiye’nin AB reform sürecinden
            Siyasi aç›dan rapor incelendi-  iliflkilerinin gelece¤ine yönelik  uzaklaflt›¤›n› görüyoruz.
          ¤inde bir dizi elefltiri ile karfl›la-  ise flu de¤erlendirmeyi yapt›:  Bugün Türkiye’nin önünde
          fl›ld›¤›n› belirten Zeytino¤lu,  “Türkiye önemli bir ülke ve AB  önemli bir f›rsat var; yeni bir Hü-
          bunlar›n büyük bir k›sm›n›n ge-  için stratejik bir ortak. Enerji, dü-  kümet ve 4 y›l seçimsiz geçecek
          çen y›ldan beri devam eden baz›  zensiz göçle mücadele, d›fl ve  bir dönem bizleri bekliyor. Daha
          sorunlara iflaret etti¤ini aç›klad›:  güvenlik politikas›, ticaret gibi  da önemlisi art›k elimizde bir ‘yol
          “3 alanda AB kriterlerine uyum  birçok alanda s›k› iflbirli¤i kur-  haritas›’ var. Komisyon raporu.
          sürecinde gerilemeden bahsedi-  may› hedefliyor. Ancak üyelik se-  Bu raporu Türkiye olarak iyi oku-
          liyor ki bunu ciddi bir uyar› ola-  çene¤i flu anda masada de¤il.  mal›-anlamal›- elefltirilere anl›k
          rak almak laz›m: Medya ve inter-  Öte yandan üyelik hedefinin   tepkiler vermemeliyiz.”
          net özgürlü¤ü de dahil olmak    mu¤lak da olsa devam etmesinin    Yeni kurulacak hükümetin AB
          üzere ifade özgürlü¤ü, toplanma  psikolojik bir önemi var. Üyelik  politikas›na iliflkin olarak ‹KV ta-
          ve gösteri özgürlü¤ü, kamu al›m-  hedefinin mevcut olmas› Türki-  raf›ndan haz›rlanan önerileri de
          lar› mevzuat›.                  ye’yi Avrupa’ya eklemlemek aç›-  aktaran Zeytino¤lu, Mülteci Ey-
            Seçimlerde yüksek oy verme    s›ndan önem tafl›yor. Ayr›ca siya-  lem Plan› konusunda vakit kay-
          oran›, kamu idaresi sistemi ve  si flartlar ve uluslararas› kon-  betmeden harekete geçerek,
          aktif bir sivil toplumun varl›¤›,  jonktür uygun oldu¤unda, üyelik  AB’nin yeni ve yeterli fon ak›fl›n›n
          ombudsman kurumunun çal›fl-      süreci tekrar bir realite olabilir.  sa¤lanaca¤› ve Türkiye’nin mül-
          malar› ise olumlu geliflmeler    Bu süreç için de Türkiye’nin AB  teci a¤›rlama ve entegrasyon ka-
          olarak ifade ediliyor. Genel ola-  üyelik hedefinden sapmamas› la-  pasitesine katk›da bulunacak bir
          rak, mevzuat uyumunda iyi dü-   z›m. Türkiye için en büyük tehlike  iflbirli¤i oluflturmak; 2013 Kas›m
          zeyde olmam›za ra¤men son y›l-  daha önce Fransa ve Almanya ta-  ay›ndan beri yeni bir fasl›n aç›l-
          daki mevzuat uyumunun oldukça   raf›ndan önerilen ‘imtiyazl› or-  mad›¤› üyelik müzakerelerinde
          yetersiz oldu¤u ortaya ç›k›yor.   takl›k’ formülünün, AB taraf›n-  17. Fas›l ve sonras›nda enerji,
            Burada ‹KV olarak hep yapt›¤›-  dan Türkiye’ye kabul ettirilmesi.  yarg› ve temel haklar ve adalet,
          m›z ça¤r›y›, yani 23 ve 24. Fas›l-  Türkiye için tam üyelik yerine  özgürlük ve güvenlik gibi kritik
          lar’›n aç›lmas› ve Türkiye’de   güçlendirilmifl bir ortakl›k öngö-  fas›llar›n aç›lmas› için temaslar-
          elefltirilen yarg›, temel haklar,  rülmesi AB’de Almanya gibi lider  da bulunulmas› gerekti¤ini dile
          yasad›fl› göçün önlenmesi konu-  ülkelerin tercihi. Ancak Türkiye  getirdi.
          lar›na müzakere süreci içinde bir  aç›s›ndan arzu edilen bir alterna-  Zeytino¤lu, herhangi bir siyasi
          ilerleme sa¤lanmas› hususunu    tif de¤il. Çünkü Türkiye’nin AB  blokaj›n bulunmad›¤› fas›llar›n
          yineliyoruz.”                   kurumlar›nda temsil edilmesi ve  ise ivedilikle müzakerelere aç›l-
            ‹KV taraf›ndan ilk kez yap›lan  karar alma sürecinde yeralmas›  mas› gerekti¤ini, bas›n özgürlü-
          uyumun say›sallaflt›r›lmas›na    mümkün olmayacak. AB’de söz     ¤ü, ifade özgürlü¤ü gibi konular-
          iliflkin çal›flmay› da tan›tan Ay-  sahibi olabilmek ve AB politika-  daki k›s›tlay›c› uygulamalar›n
          han Zeytino¤lu, Türkiye’nin     lar›nda yönlendirici konumda    kald›r›lmas› ve iç güvenlik paketi
          mevzuat anlam›nda uyum düze-    olabilmek için AB üyeli¤i hede-  gibi yarg› ve parlamento deneti-
          yinin yüzde 61.2 oldu¤unu bilgi-  finde ›srarc› olmal›y›z. AB üyeli¤i  mi olmaks›z›n yürütme taraf›n-
          sini paylaflt›. Zeytino¤lu, “Bu  hedefinin gerçekçi bir seçenek  dan bu haklar›n keyfi olarak k›-
          üyelik yolundaki aday ülkeleri  olarak gündemde olabilmesi için  s›tlanmas›na imkan b›rak›lma-
          karfl›laflt›rmal› izlemeyi bir    Türkiye’nin AB normlar›na yak-  mas› gerekti¤ini aktard›.
                                                                                     Aral›k 2015 KobiEfor 47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52