Page 47 - KobiEfor_Aralik_2015
P. 47
kiye’ye baz› uyar›lar, teflvikler
içeren ve müktesebat uyumunda
bir yol haritas› ortaya koyan bir
rapor oldu¤unu vurgulayan Zey-
tino¤lu, “Raporu yap›c› ve olumlu
olarak de¤erlendirebiliriz. Türki-
ye’de AB insan haklar› ve de-
mokrasi standartlar›na ayk›r› dü-
flen uygulamalar elefltirilirken
Türkiye’nin Suriyeli mültecilere
yönelik insani tutumu takdir edil-
mifl. 2015 ilerleme raporuna ‘ ye-
ni nesil’ bir ilerleme raporu diyo-
ruz. Önümüzdeki 1 y›lda aday ül-
kenin neler yapmas› gerekti¤ini
de ortaya koyuyor. Yani bir yol ‘üye-metre’ mekanizmas› ola- laflma çabalar›na devam etmesi
haritas› çiziyor; mini-ödev veri- rak adland›rabiliriz” dedi. gerekiyor. Oysa son y›llarda Tür-
yor” diye konufltu. Ayhan Zeytino¤lu, Türkiye-AB kiye’nin AB reform sürecinden
Siyasi aç›dan rapor incelendi- iliflkilerinin gelece¤ine yönelik uzaklaflt›¤›n› görüyoruz.
¤inde bir dizi elefltiri ile karfl›la- ise flu de¤erlendirmeyi yapt›: Bugün Türkiye’nin önünde
fl›ld›¤›n› belirten Zeytino¤lu, “Türkiye önemli bir ülke ve AB önemli bir f›rsat var; yeni bir Hü-
bunlar›n büyük bir k›sm›n›n ge- için stratejik bir ortak. Enerji, dü- kümet ve 4 y›l seçimsiz geçecek
çen y›ldan beri devam eden baz› zensiz göçle mücadele, d›fl ve bir dönem bizleri bekliyor. Daha
sorunlara iflaret etti¤ini aç›klad›: güvenlik politikas›, ticaret gibi da önemlisi art›k elimizde bir ‘yol
“3 alanda AB kriterlerine uyum birçok alanda s›k› iflbirli¤i kur- haritas›’ var. Komisyon raporu.
sürecinde gerilemeden bahsedi- may› hedefliyor. Ancak üyelik se- Bu raporu Türkiye olarak iyi oku-
liyor ki bunu ciddi bir uyar› ola- çene¤i flu anda masada de¤il. mal›-anlamal›- elefltirilere anl›k
rak almak laz›m: Medya ve inter- Öte yandan üyelik hedefinin tepkiler vermemeliyiz.”
net özgürlü¤ü de dahil olmak mu¤lak da olsa devam etmesinin Yeni kurulacak hükümetin AB
üzere ifade özgürlü¤ü, toplanma psikolojik bir önemi var. Üyelik politikas›na iliflkin olarak ‹KV ta-
ve gösteri özgürlü¤ü, kamu al›m- hedefinin mevcut olmas› Türki- raf›ndan haz›rlanan önerileri de
lar› mevzuat›. ye’yi Avrupa’ya eklemlemek aç›- aktaran Zeytino¤lu, Mülteci Ey-
Seçimlerde yüksek oy verme s›ndan önem tafl›yor. Ayr›ca siya- lem Plan› konusunda vakit kay-
oran›, kamu idaresi sistemi ve si flartlar ve uluslararas› kon- betmeden harekete geçerek,
aktif bir sivil toplumun varl›¤›, jonktür uygun oldu¤unda, üyelik AB’nin yeni ve yeterli fon ak›fl›n›n
ombudsman kurumunun çal›fl- süreci tekrar bir realite olabilir. sa¤lanaca¤› ve Türkiye’nin mül-
malar› ise olumlu geliflmeler Bu süreç için de Türkiye’nin AB teci a¤›rlama ve entegrasyon ka-
olarak ifade ediliyor. Genel ola- üyelik hedefinden sapmamas› la- pasitesine katk›da bulunacak bir
rak, mevzuat uyumunda iyi dü- z›m. Türkiye için en büyük tehlike iflbirli¤i oluflturmak; 2013 Kas›m
zeyde olmam›za ra¤men son y›l- daha önce Fransa ve Almanya ta- ay›ndan beri yeni bir fasl›n aç›l-
daki mevzuat uyumunun oldukça raf›ndan önerilen ‘imtiyazl› or- mad›¤› üyelik müzakerelerinde
yetersiz oldu¤u ortaya ç›k›yor. takl›k’ formülünün, AB taraf›n- 17. Fas›l ve sonras›nda enerji,
Burada ‹KV olarak hep yapt›¤›- dan Türkiye’ye kabul ettirilmesi. yarg› ve temel haklar ve adalet,
m›z ça¤r›y›, yani 23 ve 24. Fas›l- Türkiye için tam üyelik yerine özgürlük ve güvenlik gibi kritik
lar’›n aç›lmas› ve Türkiye’de güçlendirilmifl bir ortakl›k öngö- fas›llar›n aç›lmas› için temaslar-
elefltirilen yarg›, temel haklar, rülmesi AB’de Almanya gibi lider da bulunulmas› gerekti¤ini dile
yasad›fl› göçün önlenmesi konu- ülkelerin tercihi. Ancak Türkiye getirdi.
lar›na müzakere süreci içinde bir aç›s›ndan arzu edilen bir alterna- Zeytino¤lu, herhangi bir siyasi
ilerleme sa¤lanmas› hususunu tif de¤il. Çünkü Türkiye’nin AB blokaj›n bulunmad›¤› fas›llar›n
yineliyoruz.” kurumlar›nda temsil edilmesi ve ise ivedilikle müzakerelere aç›l-
‹KV taraf›ndan ilk kez yap›lan karar alma sürecinde yeralmas› mas› gerekti¤ini, bas›n özgürlü-
uyumun say›sallaflt›r›lmas›na mümkün olmayacak. AB’de söz ¤ü, ifade özgürlü¤ü gibi konular-
iliflkin çal›flmay› da tan›tan Ay- sahibi olabilmek ve AB politika- daki k›s›tlay›c› uygulamalar›n
han Zeytino¤lu, Türkiye’nin lar›nda yönlendirici konumda kald›r›lmas› ve iç güvenlik paketi
mevzuat anlam›nda uyum düze- olabilmek için AB üyeli¤i hede- gibi yarg› ve parlamento deneti-
yinin yüzde 61.2 oldu¤unu bilgi- finde ›srarc› olmal›y›z. AB üyeli¤i mi olmaks›z›n yürütme taraf›n-
sini paylaflt›. Zeytino¤lu, “Bu hedefinin gerçekçi bir seçenek dan bu haklar›n keyfi olarak k›-
üyelik yolundaki aday ülkeleri olarak gündemde olabilmesi için s›tlanmas›na imkan b›rak›lma-
karfl›laflt›rmal› izlemeyi bir Türkiye’nin AB normlar›na yak- mas› gerekti¤ini aktard›.
Aral›k 2015 KobiEfor 47