Page 130 - KobiEfor_Kasım_2015
P. 130
UZMAN Hayat Boyu
Ö¤renmek Üzerine…
‹ nsan do¤umundan itibaren ha- t›rman›n yaflam için ne kadar
yatta kalabilmek ad›na üzerine
önemli oldu¤unu söylemeye çal›-
sürekli bir ö¤renme çabas› için-
flarak insanlar› daha iyi, mutlu ve
baflar›l› bir yaflam ad›na uyarma
dedir. Önceleri anne baban›n ve
sonra çevrenin sorumluluk ve
kontrolünde olan ö¤renme; sonra- görevlerini üstlenmektedirler. Ün-
lü Fizikçi Einstein’da “aptall›¤›n;
s› ve kiflinin akl› ermesi ile birlikte ayn› fleyleri yaparak farkl› sonuçlar
yavafl yavafl bireyin sorumlulu¤u beklemek oldu¤unu” vurgularken
haline gelmektedir. ö¤renmenin ve kendini gelifltirme-
Bu do¤al ak›fl ne yaz›k ki bireyin nin önemine farkl› bir bak›fl aç›s›
yetiflkin olmas›yla birlikte bazen getirir.
çok ilginç ve bir o kadar da anlafl›l- Kad›köy’deki kitapç›lar ve sahafla-
maz flekilde yavafllamaya, farkl›- r›n oldu¤u yerin flimdi sadece içkili
laflmaya ve engellenmeye bafllar. lokantalar ve kafelere dönüflmesi
Prof.Dr. Hayat›n evresinde hiçbir fley ayn› içimi s›zlatan bir olayd›r; öyle yer-
de¤ildir ve sürekli bir de¤iflim söz- lere de ihtiyaç var ve önemli belki
TURGAY B‹ÇER
konusudur ama yetiflkin olan birey ama kitapç›lar›n yerlerinin barlara
turgay@marmara.edu.tr ö¤renmeyi sadece okula ve okulda dönüflmesi ise bence bir uygarl›k
yap›lan süreçlere indirger -keza sorunu…
okulda bile sürekli bir ö¤renme di- E¤itim, kiflinin okula gitmesi; bil-
Günümüz insan› renci içindedir- sonras› kitap, def- mem ne okulunda ö¤renim görme-
terler kapat›r; kendine güya yeni sinin de ötesinde; yaflamsal sorun-
yaflad›¤› sorunlar› bir sayfa açar ve ö¤renmeye oku- lar›n› çözebilmek; mutlu, refah,
daha h›zla maya ve geliflmeye ara verir. bar›fl içinde, huzurlu ve insanca ya-
çözebilmek ad›na Bunun aksini yapan insanlar var; flayabilmek için kendini hayat boyu
okula gidemedi¤i halde okumaya ö¤renci olarak görmesi, yaflam›n-
okumaya, ve ö¤renmeye hayatlar›n› adayan da gerekli olan bilgi ve becerileri
bilmeye, insanlar görebilirsiniz ama bunla- kaslar›na geçirmesi sürecidir; so-
araflt›rmaya ve r›n say›s› azd›r. Yine de umut verici- nu yoktur; hayat boyu süren bir ol-
dir. Ama bu yaz›n›n konusu bu kifli- gudur ve ana temas› da “merak”t›r.
hayat boyu ler de¤il. Okul sonras› veya flimdi- Ö¤renmek ve bilmek istemek in-
ö¤renci olmaya; lerde hemen hemen büyük ço¤un- sanca bir eylemdir ve bir hakt›r. Zi-
luk, okumay›, ö¤renmeyi, geliflme- ra bütün geliflimler ve uygarl›k bu
dolay›s›yla
yi, kendine sürekli yat›r›m yapmak olgudan kaynaklanm›flt›r. Bunun
kendini yerine daha çok hazza odaklanan, aksi olan merak etmeme, cahil
gelifltirmeye hayat›n de¤iflim ve geliflimlerini ›s- kalma kötü niyetli olmasa bile bir
kalayan, ö¤renmeye direnen birey- insanl›k yanl›fl›d›r ve bir ölçüde ba-
dünden daha fazla lerini konu almaktad›r. ¤›fllanamaz.
ihtiyac› vard›r; Ünlü Yönetim Bilimci Peter Druc- Günümüz insan› yaflad›¤› sorunlar›
ö¤renmesi de ker, “‹fller iyi giderken e¤itiminizi daha h›zla çözebilmek ad›na oku-
iki kat›na ç›kar›n, kötü giderse dört maya, bilmeye, araflt›rmaya ve ha-
art›k hayat boyu kat›na” ve yine ünlü Gelecek Bilim- yat boyu ö¤renci olmaya; dolay›s›yla
sürmek ci olan AlvinToffler ise “Dünün ca- kendini gelifltirmeye dünden daha
zorundad›r. hilleri okuma yazma bilmeyenler- fazla ihtiyac› vard›r; ö¤renmesi de
di, bugünün cahilleri ise ö¤renme- art›k hayat boyu sürmek zorunda-
ye direnenlerdir” der. Yine ünlü d›r; aksi takdirde, insan sorunlar›n
Düflünür ve Filozof Mevlana ise alt›nda ezilmeye bafllayacak, ac›lar›
“Düne ait her fley dünle gitti, bugün artacak ve kendini kocaman dünya-
yeni fleyler söylemek laz›m” der- da Sivasl›lar’›n deyimiyle “c›sc›b›l”
ken ö¤renmenin, bilmenin ve arafl- yani ç›r›lç›plak hissedecektir.
130 KobiEfor Kas›m 2015