Page 130 - KobiEfor_Kasım_2015
P. 130

UZMAN                                        Hayat Boyu

                                                 Ö¤renmek Üzerine…


                                    ‹  nsan do¤umundan itibaren ha-     t›rman›n yaflam için ne kadar
                                       yatta kalabilmek ad›na üzerine
                                                                        önemli oldu¤unu söylemeye çal›-
                                       sürekli bir ö¤renme çabas› için-
                                                                        flarak insanlar› daha iyi, mutlu ve
                                                                        baflar›l› bir yaflam ad›na uyarma
                                       dedir. Önceleri anne baban›n ve
                                       sonra çevrenin sorumluluk ve
                                     kontrolünde olan ö¤renme; sonra-   görevlerini üstlenmektedirler. Ün-
                                                                        lü Fizikçi Einstein’da “aptall›¤›n;
                                     s› ve kiflinin akl› ermesi ile birlikte  ayn› fleyleri yaparak farkl› sonuçlar
                                     yavafl yavafl bireyin sorumlulu¤u    beklemek oldu¤unu” vurgularken
                                     haline gelmektedir.                ö¤renmenin ve kendini gelifltirme-
                                     Bu do¤al ak›fl ne yaz›k ki bireyin  nin önemine farkl› bir bak›fl aç›s›
                                     yetiflkin olmas›yla birlikte bazen  getirir.
                                     çok ilginç ve bir o kadar da anlafl›l-  Kad›köy’deki kitapç›lar ve sahafla-
                                     maz flekilde yavafllamaya, farkl›-   r›n oldu¤u yerin flimdi sadece içkili
                                     laflmaya ve engellenmeye bafllar.    lokantalar ve kafelere dönüflmesi
                 Prof.Dr.            Hayat›n evresinde hiçbir fley ayn›  içimi s›zlatan bir olayd›r; öyle yer-
                                     de¤ildir ve sürekli bir de¤iflim söz-  lere de ihtiyaç var ve önemli belki
              TURGAY B‹ÇER
                                     konusudur ama yetiflkin olan birey  ama kitapç›lar›n yerlerinin barlara
             turgay@marmara.edu.tr   ö¤renmeyi sadece okula ve okulda   dönüflmesi ise bence bir uygarl›k
                                     yap›lan süreçlere indirger -keza   sorunu…
                                     okulda bile sürekli bir ö¤renme di-  E¤itim, kiflinin okula gitmesi; bil-
             Günümüz insan›          renci içindedir- sonras› kitap, def-  mem ne okulunda ö¤renim görme-
                                     terler kapat›r; kendine güya yeni  sinin de ötesinde; yaflamsal sorun-
          yaflad›¤› sorunlar›         bir sayfa açar ve ö¤renmeye oku-   lar›n› çözebilmek; mutlu, refah,
                    daha h›zla       maya ve geliflmeye ara verir.       bar›fl içinde, huzurlu ve insanca ya-
           çözebilmek ad›na          Bunun aksini yapan insanlar var;   flayabilmek için kendini hayat boyu
                                     okula gidemedi¤i halde okumaya     ö¤renci olarak görmesi, yaflam›n-
                     okumaya,        ve ö¤renmeye hayatlar›n› adayan    da gerekli olan bilgi ve becerileri
                      bilmeye,       insanlar görebilirsiniz ama bunla-  kaslar›na geçirmesi sürecidir; so-
              araflt›rmaya ve         r›n say›s› azd›r. Yine de umut verici-  nu yoktur; hayat boyu süren bir ol-
                                     dir. Ama bu yaz›n›n konusu bu kifli-  gudur ve ana temas› da “merak”t›r.
                   hayat boyu        ler de¤il. Okul sonras› veya flimdi-  Ö¤renmek ve bilmek istemek in-
             ö¤renci olmaya;         lerde hemen hemen büyük ço¤un-     sanca bir eylemdir ve bir hakt›r. Zi-
                                     luk,  okumay›, ö¤renmeyi, geliflme-  ra bütün geliflimler ve uygarl›k bu
                    dolay›s›yla
                                     yi, kendine sürekli yat›r›m yapmak  olgudan kaynaklanm›flt›r. Bunun
                        kendini      yerine daha çok hazza odaklanan,   aksi olan merak etmeme, cahil
                 gelifltirmeye        hayat›n de¤iflim ve geliflimlerini ›s-  kalma kötü niyetli olmasa bile bir
                                     kalayan, ö¤renmeye direnen birey-  insanl›k yanl›fl›d›r ve bir ölçüde ba-
          dünden daha fazla          lerini konu almaktad›r.            ¤›fllanamaz.
               ihtiyac› vard›r;      Ünlü Yönetim Bilimci Peter Druc-   Günümüz insan› yaflad›¤› sorunlar›
                ö¤renmesi de         ker, “‹fller iyi giderken e¤itiminizi  daha h›zla çözebilmek ad›na oku-
                                     iki kat›na ç›kar›n, kötü giderse dört  maya, bilmeye, araflt›rmaya ve ha-
             art›k hayat boyu        kat›na” ve yine ünlü Gelecek Bilim-  yat boyu ö¤renci olmaya; dolay›s›yla
                       sürmek        ci olan AlvinToffler ise “Dünün ca-  kendini gelifltirmeye dünden daha
                  zorundad›r.        hilleri okuma yazma bilmeyenler-   fazla ihtiyac› vard›r; ö¤renmesi de
                                     di, bugünün cahilleri ise ö¤renme-  art›k hayat boyu sürmek zorunda-
                                     ye direnenlerdir” der. Yine ünlü   d›r; aksi takdirde, insan sorunlar›n
                                     Düflünür ve Filozof Mevlana ise     alt›nda ezilmeye bafllayacak, ac›lar›
                                     “Düne ait her fley dünle gitti, bugün  artacak ve kendini kocaman dünya-
                                     yeni fleyler söylemek laz›m” der-   da Sivasl›lar’›n deyimiyle “c›sc›b›l”
                                     ken ö¤renmenin, bilmenin ve arafl-  yani ç›r›lç›plak hissedecektir.



           130 KobiEfor Kas›m 2015
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135