Page 90 - KobiEfor_Eylul_2012
P. 90

SEKTÖR/DEM‹R-ÇEL‹K




           yass› çelik tüketiminin ülkenin genel büyümesinden
           daha büyük oranda gerçekleflti¤ine dikkat çeken De-
           miruz, sektörün sadece üretim ve tüketim rakamla-
           r›yla büyümedi¤ine dikkat çekiyor: “Yass› çelik sek-
           törünün geliflmesinde genel anlamda yass› çelik tü-
           keten sektörlerin de büyümesi rol almaktad›r. Art›k
           ülkemizin birçok flehrinde tüketilen ve ifllenen yass›
           çelik, bitmifl nihai ürün olarak da ihraç edilmektedir.
           Yass› çelik sektöründe Türkiye, Avrupa’n›n ikinci,  çok daha yo¤un çal›flarak özellikle ihracat pazarla-
           dünyan›n yedinci büyük ithalatç›s›d›r. Son y›llarda  r›nda daha aktif sat›fl ve pazarlama yapmas› gerek-
           devreye giren yeni yat›r›mlarla yass› çelik üretimi ra-  ti¤ini düflünmekteyim.”
           kamlar›m›zla önümüzdeki y›llarda Avrupa’n›n say›l›  Sektörün genel dengelerine bak›ld›¤›nda belli
           üreticileri aras›na girece¤iz. Yap›lan yat›r›mlardaki  bafll› 4 grup görmek mümkün:
           amaç, k›sa vadeli bir y›ll›k, iki y›ll›k hedefler de¤il.  1. Yass› çelik üreticileri
           Önümüzdeki 5-10 y›l içerisinde Avrupa, di¤er baz›  2. Çelik Servis Merkezleri (yass› çelik üreticilerin-
           üretimler gibi yass› çelik üretiminde de miktarsal  den malzeme al›p bunlar› iflleyerek sanayiciye, ima-
           azalmalara gidecektir.”                          latç›ya satan firmalar.)
              Gökhan Demiruz, ithalat›n çok ciddi oranda düfl-  3. Yass› çelik al›p, bunlardan imalat yapan firma-
           meyece¤ini öngörüyor: “Üretim artacak, ithalat ayn›  lar (makine, otomotiv, beyaz eflya, boru profil v.s.)
           oranlarda kalacak, tüketim artacak ve önemlisi de  veya iflleyen firmalar (plazma, lazer, punç v.s.).
           ihracat artacakt›r. Burada önemli bir konu, yerli üre-  4. Yass› çelik al›p, bunlardan baflka bir yass› çe-
           ticilerin pazarlama politikalar› ve hedef kazançlar›,  lik üreten firmalar (haddeleme, galvanizleme).
           fiyatlar›. Yerli üreticilerin çok yüksek fiyatlardan pi-  Gökhan Demiruz, ayr›ca ihracata dönük Ar-Ge ça-
           yasaya malzeme sunmaya çal›flmas›, ithalat› çok ar-  l›flmalar›n›n yap›lmas› gerekti¤ini ifade ediyor: “Sek-
           t›rmakta. ‹thalat›m›z›, Rusya, Ukrayna ve Avrupa Bir-  törümüzde daha fazla fleffafl›k laz›m. Piyasada tah-
           li¤i ülkelerinden yap›yoruz. Sektör temsilcilerinin  silat riski ve nakit dönüflü s›k›nt›s› yaflan›yor.”

                        Sektörün global e-ticaret platformu; SteelOrbis

               Sektörün içinden gelen uzmanlar taraf›ndan ‹Lab  ve bu firmalarda görevli 50 bini aflk›n üyeye sahip
             Holding bünyesinde 2002’de kurulan SteelOrbis; ku-  SteelOrbis’in oluflturdu¤u firma rehberiyle üyelerini
             ruldu¤u günden bu yana “Connecting Markets” slo-  sektör odakl› sosyal bir ifl a¤›nda buluflturmay› amaç-
             gan›yla dünya demir-çelik sektörünün buluflma nok-  lad›¤›n› söylüyor: “Global platform halini alan, sahip
             tas› oldu. Sektörü teknolojiyle birlefltiren, al›c›- sat›-  oldu¤u e-ticaret platformu ve ifl a¤›yla benzerlerin-
             c›lar›n piyasa bilgileri edinmelerini ve global pazarlar-  den ayr›lan SteelOrbis, düzenledi¤i organizasyonlarla
             da rekabet gücünü art›rarak ticaret yapmalar›n› sa¤-  sektörün nabz›n› tutarken ‹ngilizce ve Türkçe bas›lan
             layan Türkiye’nin ilk ve tek demir-çelik e-ticaret plat-  sektörel yay›n organ› Prime ile de demir-çelik sektö-
             formu SteelOrbis, tüm al›c› ve sat›c›lara eflit mesafe-  rüne ›fl›k tutuyor. Türkiye’yi ç›k›fl noktas› seçen Ste-
             de, yüzde 100 tarafs›z. Üyelerine güvenli bir e-ticaret  elOrbis, 2005’te Amerika ve Çin, 2008’de ‹talya ofis-
             platformunun yan›s›ra sektörün içinden güncel ha-  lerini açt›. Ayr›ca Ukrayna, ‹srail, Hindistan, Hong
             berler, piyasa analizleri, istatistikler ve gerçek ticari  Kong ve ‹ran’daki temsilcilikleriyle global demir-çelik
             faaliyetlerden derlenmifl fiyat bilgilerini sunuyor.   sektörünü yak›ndan izlemeye devam ediyor.
               Steel Orbis Uzun Ürünler Piyasa Analisti Serhat  Serhat Babaç, farkl› ihtiyaçlara cevap veren 3 fark-
             Babaç, 150’den fazla ülkeden 30 binin üzerinde firma  l› e-ticaret modelinden sözediyor: “Rekabet için 7/24
                                                            malzeme aramak, sizi arayanlar›n da direkt karfl›s›na
                                                            ç›kabilmek önemli. Türkiye’nin Çelik Hipermarketi Or-
                                                            bisList ile firmalara sa¤lad›¤›m›z en önemli fayda bu.
                                                            OrbisList kullanan 250’den fazla firma  31 binin üze-
                                                            rinde ürün teklifini 7 binden fazla al›c›ya ulaflt›rarak
                                                            sat›fllar›n› art›r›yor. Bir di¤eri global gerçeklefltirilen
                                                            ‘Çelik Teklifleri/Talepleri’. E-ihale hizmetinde ise iha-
                                                            leyi açan firma en rekabetçi al›m ve sat›m imkan›na
                                                            sahip oluyor.”
                                                              Serhat Babaç, “Sektördeki flirketlerin ticari faali-
                                                            yetlerini daha karl› bir flekilde yürütebilecekleri, sek-
                                                            tör odakl› ve tarafs›z bir pazaryeri olmay› ve global
             Serhat                                         pazarda elektronik ticaretin omurgas› haline gelmeyi
             Babaç                                          planl›yoruz” diyor.


           90 KobiEfor Eylül 2012
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95