Page 95 - KobiEfor_Eylul_2012
P. 95
rinin ise a¤›rl›kl› çarp›k yap›laflmadan kaynakland›¤›-
na dikkat çekiyor. Zeytino¤lu flu de¤erlendirmeyi ya-
p›yor: “Dilovas› Kocaeli’de a¤›r sanayinin en fazla
yo¤unlaflt›¤› bölge ve üretim aç›s›ndan en de¤erlisi.
Bölgenin kuruluflunda devlet kendi arazilerine sahip
ç›kmam›fl. Belediye talan edilen yerlere hizmet gö-
türmüfl ve çarp›k konutlaflma ve sanayileflme olmufl.
Yo¤un sanayi ise bölgenin gerçe¤i. Uzun vadede bi-
zim arzumuz kentsel yap›laflman›n bölgeden düzgün
bir planlama ile kald›r›lmas›d›r.”
Bölgede kentsel dönüflümü engelleyen temel ne-
denin ranttan kaynakland›¤›n› aktaran Zeytio¤lu’nun Ayhan Zeytino¤lu
verdi¤i bilgi flu flekilde: “Bölgedeki insanlar›n ma¤-
dur edilmesini istemiyoruz. Daha iyi koflullarda ya- Kocaeli Sanayi Odas›, özellefltirme kapsam›na al›nan
flamalar› için yeni konutlar yap›labilir. Ama flu anda Derince Liman›’na talip. Baflkan Ayhan Zeytino¤lu,
liman› geçmifl günlerdeki gibi Türkiye ekonomisine
bu dönüflüm rant kayg›lar› nedeniyle engelleniyor. kazand›rmak istediklerini, oda olarak ortak giriflimle
Çünkü insanlar derme çatma binalar›na 800 bin TL, limana talip olduklar›n› söylüyor.
1 milyon TL fiyat biçiyor. Bu problem çözülürse Dilo-
vas›’nda sorun kalmayacakt›r” diye konufluyor. önemli nedenini otoyol oluflturuyor. Zeytino¤lu du-
rumu flöyle özetliyor: “Dilovas›’nda bulunan
Bölge lojistik üs olabilir OSB’lerin 1-2 tanesi dolu, di¤erleri bofl durumda.
Trafi¤in rahatlamas› aç›s›ndan bölgede ciddi bir Yak›n zamanda bu OSB’lerin dolmas›yla bölgenin
TIR park› sorunu bulundu¤unu vurgulayan Zeytino¤lu trafik yo¤unlu¤u artacakt›r. Çözüm olarak Üçüncü
flu görüflte: “Bölgedeki konut alan› önemli bir Köprü Otoyolu’nun Dilovas›’n›n kuzeyinden
lojistik alan olabilir. Oras› ciddi bir lojistik Dilovas› geçmesini ve Kocaeli bölümünün biran
merkezdir. Türkiye’nin 2023 vizyonu OSB, kuzey ve önce tamamlanmas›n› istiyoruz. Bu
var. Sanayicisinin maliyetlerini düflür- yap›l›rsa yo¤unluk azalacakt›r. Böl-
mek zorunda. Tafl›ma maliyetleri de do¤udan D-100 Karayolu, gedeki hava kirlili¤inin k›fl aylar›n-
ola¤anüstü önemli. Bölgeye de bat›s›nda TEM ba¤lant›s› ve da temel nedeni ise ›s›tmadan
fabrika dikmek flart de¤il.” demiryolu tafl›mac›l›¤›na kaynaklan›yor. Bölgedeki konut-
Sanayi odas› baflkan› olarak uygun ulafl›m a¤lar›yla larda kalitesiz kömür kullan›l›-
bölgenin sanayi aç›s›ndan doldu- yat›r›mc› için yüksek cazibeli yor. Kirlili¤in nedeni fabrika ba-
¤unu söylemenin do¤ru olmaya- calar› de¤ildir. Çünkü bacalar
ca¤›n› da kaydeden Zeytino¤lu, bir alan. Bölgede 7 adet 7x24 denetleniyor.”
ancak yüksek arsa fiyatlar› nede- kuru ve s›v› yük tahmil ve Bölgede k›fl aylar›nda sadece
niyle seçici olacaklar›n› ve teknoloji tahliyesine uygun liman konutlarda do¤algaz kullan›m›n›n
yo¤un üretime daha s›cak bakt›klar›n› bulunuyor. sübvanse edilmesini istediklerini kay-
aktar›yor. “Kocaeli bölgesine bundan deden Zeytino¤lu, hava kirli¤i sorununun
sonra a¤›r ve hantal sanayinin gelmesini is- bu flekilde çözülece¤ini düflünüyor.
temeyiz” diyen Zeytino¤lu, bu kadar de¤erli ve reka-
bet gücü yüksek bir bölgeyi sanayiye kapatamaya- Dilovas› için demiryolu
caklar›n›n alt›n› çiziyor. ba¤lant›s› yap›lmal›
Türkiye’nin rekabet aç›s›ndan en uygun üretim
Dilovas›’n›n ulafl›m yükü hafifletilmeli alan›n›n Dilovas› oldu¤unu tekrarlayan Zeytino¤lu,
Ayhan Zeytino¤lu’na göre Dilovas›’n›n en büyük tezinin gerekçelerini ise flöyle aktar›yor: “Türkiye’de
s›k›nt›s› hava kirlili¤i. Bu kirlili¤in yaz aylar›nda en iki tane ulafl›m arteri var. Biri ‹stanbul-Ankara di¤eri
Eylül 2012 KobiEfor 95