Page 95 - KobiEfor_Eylul_2012
P. 95

rinin ise a¤›rl›kl› çarp›k yap›laflmadan kaynakland›¤›-
           na dikkat çekiyor. Zeytino¤lu flu de¤erlendirmeyi ya-
           p›yor: “Dilovas› Kocaeli’de a¤›r sanayinin en fazla
           yo¤unlaflt›¤› bölge ve üretim aç›s›ndan en de¤erlisi.
           Bölgenin kuruluflunda devlet kendi arazilerine sahip
           ç›kmam›fl. Belediye talan edilen yerlere hizmet gö-
           türmüfl ve çarp›k konutlaflma ve sanayileflme olmufl.
           Yo¤un sanayi ise bölgenin gerçe¤i. Uzun vadede bi-
           zim arzumuz kentsel yap›laflman›n bölgeden düzgün
           bir planlama ile kald›r›lmas›d›r.”
              Bölgede kentsel dönüflümü engelleyen temel ne-
           denin ranttan kaynakland›¤›n› aktaran Zeytio¤lu’nun                             Ayhan Zeytino¤lu
           verdi¤i bilgi flu flekilde: “Bölgedeki insanlar›n ma¤-
           dur edilmesini istemiyoruz. Daha iyi koflullarda ya-  Kocaeli Sanayi Odas›, özellefltirme kapsam›na al›nan
           flamalar› için yeni konutlar yap›labilir. Ama flu anda  Derince Liman›’na talip. Baflkan Ayhan Zeytino¤lu,
                                                                liman› geçmifl günlerdeki gibi Türkiye ekonomisine
           bu dönüflüm rant kayg›lar› nedeniyle engelleniyor.   kazand›rmak istediklerini, oda olarak ortak giriflimle
           Çünkü insanlar derme çatma binalar›na 800 bin TL,          limana talip olduklar›n› söylüyor.
           1 milyon TL fiyat biçiyor. Bu problem çözülürse Dilo-
           vas›’nda sorun kalmayacakt›r” diye konufluyor.    önemli nedenini otoyol oluflturuyor. Zeytino¤lu du-
                                                            rumu flöyle özetliyor: “Dilovas›’nda bulunan
              Bölge lojistik üs olabilir                    OSB’lerin 1-2 tanesi dolu, di¤erleri bofl durumda.
              Trafi¤in rahatlamas› aç›s›ndan bölgede ciddi bir  Yak›n zamanda bu OSB’lerin dolmas›yla bölgenin
           TIR park› sorunu bulundu¤unu vurgulayan Zeytino¤lu  trafik yo¤unlu¤u artacakt›r. Çözüm olarak Üçüncü
           flu görüflte: “Bölgedeki konut alan› önemli bir          Köprü Otoyolu’nun Dilovas›’n›n kuzeyinden
           lojistik alan olabilir. Oras› ciddi bir lojistik  Dilovas›   geçmesini ve Kocaeli bölümünün biran
           merkezdir. Türkiye’nin 2023 vizyonu     OSB, kuzey ve        önce tamamlanmas›n› istiyoruz. Bu
           var. Sanayicisinin maliyetlerini düflür-                       yap›l›rsa yo¤unluk azalacakt›r. Böl-
           mek zorunda. Tafl›ma maliyetleri de  do¤udan D-100 Karayolu,     gedeki hava kirlili¤inin k›fl aylar›n-
           ola¤anüstü önemli. Bölgeye de    bat›s›nda TEM ba¤lant›s› ve    da temel nedeni ise ›s›tmadan
           fabrika dikmek flart de¤il.”        demiryolu tafl›mac›l›¤›na      kaynaklan›yor. Bölgedeki konut-
              Sanayi odas› baflkan› olarak      uygun ulafl›m a¤lar›yla       larda kalitesiz kömür kullan›l›-
           bölgenin sanayi aç›s›ndan doldu-  yat›r›mc› için yüksek cazibeli   yor. Kirlili¤in nedeni fabrika ba-
           ¤unu söylemenin do¤ru olmaya-                                    calar› de¤ildir. Çünkü bacalar
           ca¤›n› da kaydeden Zeytino¤lu,    bir alan. Bölgede 7 adet      7x24 denetleniyor.”
           ancak yüksek arsa fiyatlar› nede-  kuru ve s›v› yük tahmil ve     Bölgede k›fl aylar›nda sadece
           niyle seçici olacaklar›n› ve teknoloji  tahliyesine uygun liman  konutlarda do¤algaz kullan›m›n›n
           yo¤un üretime daha s›cak bakt›klar›n›     bulunuyor.         sübvanse edilmesini istediklerini kay-
           aktar›yor. “Kocaeli bölgesine bundan                       deden Zeytino¤lu, hava kirli¤i sorununun
           sonra a¤›r ve hantal sanayinin gelmesini is-           bu flekilde çözülece¤ini düflünüyor.
           temeyiz” diyen Zeytino¤lu, bu kadar de¤erli ve reka-
           bet gücü yüksek bir bölgeyi sanayiye kapatamaya-   Dilovas› için demiryolu
           caklar›n›n alt›n› çiziyor.                         ba¤lant›s› yap›lmal›
                                                              Türkiye’nin rekabet aç›s›ndan en uygun üretim
              Dilovas›’n›n ulafl›m yükü hafifletilmeli       alan›n›n Dilovas› oldu¤unu tekrarlayan Zeytino¤lu,
              Ayhan Zeytino¤lu’na göre Dilovas›’n›n en büyük  tezinin gerekçelerini ise flöyle aktar›yor: “Türkiye’de
           s›k›nt›s› hava kirlili¤i. Bu kirlili¤in yaz aylar›nda en  iki tane ulafl›m arteri var. Biri ‹stanbul-Ankara di¤eri


















                                                                                       Eylül   2012 KobiEfor 95
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100