Page 89 - KobiEfor_Eylul_2012
P. 89
bulunmas›na ra¤men kapasite kullan›m oranlar›n›n racatç› konumuna ulafl›lmas›.
yüzde 60’lar seviyesinde seyretmesine ve iç piyasa-
da tüketilen yass› ürünlerin yüzde 50 civar›ndaki Sektörün talepleri
önemli bir bölümünün ithalat yolu ile karfl›lanmas›- Mevcut olumsuz global ekonomik koflullar ve çelik
na sebebiyet verdi. tüketiminde global düzeyde yaflanan yavafllama da
Veysel Yayan, Türkiye’nin 500 milyar dolar ihracat dikkate al›narak sektörün üretim ve ihracat perfor-
yap›lmas›n›n hedeflendi¤i 2023 y›l›na iliflkin sektörel mans›n›n artt›r›labilmesi için flu talepler ifade ediliyor:
hedefleri ise flöyle s›ral›yor: l Elektrik enerjisi üzerindeki her türlü fon ve ke-
l Türkiye’nin çelik ihracat de¤erinin 55 milyar do- sintinin kald›r›lmas›, haftasonlar›nda gece tarifesi
lar seviyesine ulaflmas›, uygulanmas›,
l Dünya pazarlar›ndaki pay›n›n yüzde 2.8 seviye- l Y›l boyunca 5 saat olarak uygulanan puant sa-
sinden yüzde 4’ün üzerine ç›kart›lmas›, at tarifesinin, yaz aylar›nda 2 saate indirilmesi,
l 2010 y›l› itibar›yla 43 milyon ton seviyesinde l Dahilde ‹flleme Rejimi’nin yerli ürün tüketimini
bulunan çelik sektörümüzün üretim kapasitesinin, teflvik edecek bir çerçevede düzenlenmesi,
2015 y›l›nda 55 milyon ve 2023 y›l›nda 85 milyon to- l Yass› ürünlerdeki düflük gümrük vergisi oranla-
na yükseltilmesi, r›n›n, yurtiçi kapasitenin daha etkin kullan›lmas›na
l Üretimimizin ise 70 milyon tona ulaflmas›, imkan verecek seviyelere ç›kart›lmas›,
l Mevcut durum itibar›yla dünyan›n en büyük l ‘Baz› Tehlikesiz At›klar›n Geri Kazan›m› Tebli-
10’uncu çelik üreticisi olan Türkiye’nin, 2023 y›l›nda ¤i’nin hükümlerinin de¤ifltirilmesi,
7’nci s›raya yükselmesi ve Avrupa’n›n en büyük çe- l ÇED sürecinin, daha yap›c› bir çerçeveye oturtu-
lik üreticisi konumuna gelmesi, larak h›zland›r›lmas›,
l Yeni yat›r›mlarla uzun ürünlerin yan›nda, yas- l Yass› ürünlerdeki düflük gümrük vergisi oranla-
s›, vas›fl›, yap›sal ve paslanmaz çelikte de net ih- r›n›n, en az yüzde 9 seviyelerinde eflitlenmesi.
Yass› çelik sektörü h›zlan›yor
nun alt›n› çiziyor: “Önce demiryollar› ve limanlar aç›-
larak maliyetler azalt›lmal›.” Fiyatlarda birbirine ya-
k›nl›¤›n ço¤ald›¤›n› ve en iyi pazar›n iç pazar haline
geldi¤ini ifade eden Sergen, ikinci iyi pazar›n kom-
flu ülkeler, Akdeniz ülkeleri ve Afrika oldu¤unu kay-
dediyor. Üretmenin de¤il üretileni satman›n sorun
oldu¤una de¤inen Sergen, “Irak, Suriye, ‹ran, Kaf-
kaslar, Rusya, Türk Cumhuriyetleri, Balkanlar, Rusya
gibi avantajlar› iyi de¤erlendirmemiz laz›m” diyor.
Türkiye’nin gelece¤i
parlak Gökhan
Tuncay Sergen Demir-çelik sektöründe Türki- Demiruz
ye’nin gelece¤inin parlak oldu¤u-
Yass› Çelik ‹thalat, ‹hracat ve Sanayicileri Derne¤i nu vurgulayan Y‹SAD Genel Sek-
(Y‹SAD) Baflkan› Tuncay Sergen, yeni aç›lan tesisler- reteri Gökhan Demiruz, Türki-
le sektörde üretim kapasitesinin artt›¤›n› söylüyor. ye’nin Avrupa’n›n 2., dünyan›n 7.
Sacda ihtiyac›n 3’te 1’i üretilirken uzun mamülde 3 büyük yass› çelik ithalatç›s› oldu-
misli üretim yap›ld›¤›n› anlatan Sergen, Avro’nun za- ¤unu söylüyor. Yass› çelikte üre-
y›flamas›yla geçici olarak ihracat›n zorlaflt›¤›n› anla- tim maliyetlerinin çok fazla oldu-
t›yor. Mümkün oldu¤u kadar yerli hammadde ile ¤una dikkat çeken Demiruz, yass›
üretime geçmek gerekti¤ini vurgulayan Sergen, sek- çelik sektöründeki son 3 y›ll›k ra-
törde 2 firman›n daha yeni yat›r›m yapmay› planla- kamlar› flöyle özetliyor:
d›¤›n› aç›kl›yor. Sergen, sektörün sorunlar›n› flöyle Ton Ton
s›ral›yor: “Uygun yer sorunu: Yat›r›m yapacaks›n›z, 2010 2011
enerjisi, gerekli izinleriyle uygun fiyata bir yere sa- Üretim 6.600.000 9.100.000
hip olmak çok zor. Orta ölçeklilerin daha da büyük ‹thalat 6.800.000 6.400.000
sorunu var bu konuda, ulafl›m ve pazar bulma soru- ‹hracat 1.500.000 2.300.000
nu da cabas›. Sanayideki tahsilat sorunu ve para s›- Tüketim 11.900.000 13.200.000
k›fl›kl›¤›. Türkiye lojistik avantaj›n› iyi kullanam›yor.” Gökhan Demiruz, 2012 y›l› ilk befl ay› itibar›yla it-
Tuncay Sergen, hükümetten istediklerinin yaln›zca halat›n 2 milyon 600 bin ton, ihracat›n ise 800 bin
sektörün önündeki engellerin temizlenmesi oldu¤u- ton seviyelerinde oldu¤unu anlat›yor. Türkiye’deki
Eylül 2012 KobiEfor 89