Page 42 - KobiEfor_Agustos_2012
P. 42

UZMAN                                    Kurumsallaflmadan
                                                      Markalaflamazs›n›z!

                                       K    üresel rekabetin giderek yo¤un-  yaflam›n›n bir parças› haline gelmesi”
                                                                          olarak tan›mlamaktad›rlar. Bir baflka
                                            laflt›¤› dünyam›zda KOB‹’ler bu
                                                                          tan›m da  ise; “Marka, bir mal ve bir
                                            sürece, de¤iflim ve dönüflümü
                                        gerçeklefltirerek ayak uydurmak zorun-  sat›c› veya sat›c›lar grubuna ait amaç-
                                        dad›rlar.                         lanan hizmetleri belirlemek ve di¤er
                                        De¤iflim ve dönüflümün temelinde ise  sat›c›lardan onlar› ay›rt etmek için kul-
                                        iflletme sahipleri ya da yöneticileri bu  lan›lan isim, logo (terim,  iflaret, sem-
                                        süreci benimseyip özümsemek zorun-  bol), tasar›m veya bunlar›n bir kombi-
                                        dad›rlar.                         nasyonudur” denilmekte.
                                        Dünya ülkelerinin baz›lar›nda ve özel-  Yine uzmanlar, “Logonuz sizin vizyo-
                                        likle AB üyesi ülkelerde yaflanmakta  nunuzu yans›tm›yorsa slogan›n›z ürü-
                                        olan ekonomik krizi aflabilmeleri için  nünüzü tan›tmaya, anlatmaya yetmi-
                                        al›nan bir dizi önlemler ülke insanlar›n›  yorsa marka olarak say›lmayacakt›r”
                                        zorunlu olarak tasarrufa, tüketim al›fl-  demekteler.
                                        kanl›klar›nda de¤iflikli¤e yöneltiyor.  Markalaflmak isteyen ya da markas›n›n
                                        AB üyesi ülkelerin; ‹ngiltere baflta ol-  bilinirlili¤ini artt›rmak isteyen tüm fir-
                                        mak üzere baz› ülkelerin ekonomilerin-  malar›n önce do¤ru stratejiyi belirleme-
             H‹LM‹ DEVEL‹               de yaflanmakta  resesyon (durgunluk)  si daha sonra da bu stratejiyi uygulaya-
                                        pazar daralmas›na girmesi, AB ülkeleri-  cak do¤ru zaman› bulmas› gerekmekte.
             hilmideveli@kobi-efor.com.tr  ne ihracat yapan flirketlerimizi  bir yan-  “Markalaflma bir kültürdür” söylemi
                                        dan bu ülkelere yönelik yeni stratejile-  son y›llarda en çok duyulan sözcükler-
                                        re yöneltirken di¤er yandan da yeni pa-  den biri…
          Kurumsallaflm›fl                zarlara, bir anlamda pazar çeflitlili¤ine  Marka kavram›n›n sadece bir ürün lo-
                                        yönlenmelerine neden olmaktad›r.
                                                                          gosu ya da bir kutunun üzerindeki
             bir iflletme,               Küresel rekabette ürün satabilmenin te-  amblemden ibaret olmad›¤›n›, hedef
                                        mel koflullar›ndan biri de markalaflma-  kitleye ulaflamayan gelifligüzel verilen
            vizyon sahibi               dan geçmektedir.                  reklamlarla markay›  yok edilebilinece-
                                        Ülkemizde üretim yapan iflletmelerin ço-  ¤ini unutmamam›z gerekiyor.
             bir yönetim,               ¤u fason üretim türünde üretim yap-  Markalaflman›n, marka yaratman›n temel
         iyi bir ekip, Ar-Ge            maktad›rlar. Fason üretimde üretim ya-  koflulu ise kurumsallaflmaktan geçiyor.
                                        pan iflletmelerin fiyat pazarl›¤› yapma
                                                                          Kurumsal kültürünü oluflturamam›fl ifl-
           ve inovasyona                flanslar› yok denecek kadar az olmakta,  letmeler, kurumsallaflma ve markalafl-
                                        kar marjlar›n› kendileri ad›na üretim ya-  ma sürecini tamamlayamazlar.
         dayal› ürün, imaj,             pan firmalarca belirlenmektedir.  Bu tür iflletmeler serbest piyasa koflul-
                                        Örne¤in Bursa’da üretim yapt›ran çok  lar›nda rekabet gücünü kaybeder ve
                tasar›m                 say›daki uluslararas› giyim markalar›  büyük s›k›nt›lar çekerler.
          (marka kimli¤i),              fason ürettikleri ürünleri gerek kendi  Ar-Ge ve inovasyonu içsellefltiremeyen
                                        ülkelerinde gerekse ihracat yapt›klar›  bir KOB‹’nin marka yaratmas› sözkonu-
        farkl›laflma, uygun              ülkelerde üç-yada dört kat›na  sat-  su olamaz. Bir iflletmenin Ar-Ge ve ino-
                                        maktad›rlar.                      vasyonu vizyon olarak benimsemesinin
          konumland›rma,                Bu durum sadece  giyim de de¤il bir  temel koflulu ise kurumsallaflmakt›r.
                istikrar                çok alanda üretilen ürünlerde de geçer-  Kurumsallaflamadan markalaflmaya ça-
                                        li olmaktad›r.
                                                                          l›flmak da firmay› bat›r›r.
            (ve de zaman),              Fason üretimden kurtulabilmenin tek ç›-  Kurumsallaflman›n bir gere¤i olan ifl ve
                                        k›fl› ise marka yaratmaktan geçmektedir.  pazarlama planlar›n›z olmadan do¤ru
           reklam-tan›t›m,              Marka ve müsteri odakl› stratejileri be-  reklam yat›r›m› yapamaz ve bu yat›r›m-
                                        nimseyen iflletmeler, pazarlama kültü-  lar›n geri dönüflünü ölçemezsiniz.
          pazarlama-sat›fl,              rünü kurumlar›na afl›layacak ve kurum-  Kurumsallaflmadan, reklam, promos-
          servis = MARKA                sallaflmaya katk› sa¤layacak profesyo-  yon, isim de¤iflikli¤i, logo tasar›m› ve
                                        nel pazarlama ve marka yöneticileri ya
                                                                          di¤er aktiviteler hiç bir flekilde baflar›l›
            olabilece¤ini               da bu konuda dan›flmanl›k hizmeti ve-  bir marka oluflturulmas› için yeterli ol-
                                        ren flirketlerle çal›flmak zorundad›rlar.  mayacakt›r.
             unutmamak                  Markalaflma alan›nda uzmanlar; mar-  Kurumsallaflm›fl bir iflletme, vizyon sa-
                                        kalaflmay›, “Bir ürün veya hizmetin ad›,  hibi bir yönetim, iyi bir ekip, Ar-Ge ve
              gerekiyor.                kalitesi, logosu, ambalaj›, üretim  tek-  inovasyona dayal›  ürün, imaj, tasar›m
                                        nolojisiyle bilinmesi demek de¤ildir.  (marka kimli¤i), farkl›laflma, uygun ko-
                                        Bunlara, psikolojik, sosyolojik ça¤r›-  numland›rma, istikrar (ve de zaman),
                                        fl›mlar›n da eklenmesiyle sat›fl sonras›  reklam-tan›t›m, pazarlama-sat›fl, ser-
                                        hizmet anlay›fl›yla kendine, insana  vis=MARKA olabilece¤ini unutmamak
                                        benzer bir kimlik oluflturmas›yla insan  gerekiyor.
           42 KobiEfor A¤ustos 2012
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47