Page 42 - KobiEfor_Agustos_2012
P. 42
UZMAN Kurumsallaflmadan
Markalaflamazs›n›z!
K üresel rekabetin giderek yo¤un- yaflam›n›n bir parças› haline gelmesi”
olarak tan›mlamaktad›rlar. Bir baflka
laflt›¤› dünyam›zda KOB‹’ler bu
tan›m da ise; “Marka, bir mal ve bir
sürece, de¤iflim ve dönüflümü
gerçeklefltirerek ayak uydurmak zorun- sat›c› veya sat›c›lar grubuna ait amaç-
dad›rlar. lanan hizmetleri belirlemek ve di¤er
De¤iflim ve dönüflümün temelinde ise sat›c›lardan onlar› ay›rt etmek için kul-
iflletme sahipleri ya da yöneticileri bu lan›lan isim, logo (terim, iflaret, sem-
süreci benimseyip özümsemek zorun- bol), tasar›m veya bunlar›n bir kombi-
dad›rlar. nasyonudur” denilmekte.
Dünya ülkelerinin baz›lar›nda ve özel- Yine uzmanlar, “Logonuz sizin vizyo-
likle AB üyesi ülkelerde yaflanmakta nunuzu yans›tm›yorsa slogan›n›z ürü-
olan ekonomik krizi aflabilmeleri için nünüzü tan›tmaya, anlatmaya yetmi-
al›nan bir dizi önlemler ülke insanlar›n› yorsa marka olarak say›lmayacakt›r”
zorunlu olarak tasarrufa, tüketim al›fl- demekteler.
kanl›klar›nda de¤iflikli¤e yöneltiyor. Markalaflmak isteyen ya da markas›n›n
AB üyesi ülkelerin; ‹ngiltere baflta ol- bilinirlili¤ini artt›rmak isteyen tüm fir-
mak üzere baz› ülkelerin ekonomilerin- malar›n önce do¤ru stratejiyi belirleme-
H‹LM‹ DEVEL‹ de yaflanmakta resesyon (durgunluk) si daha sonra da bu stratejiyi uygulaya-
pazar daralmas›na girmesi, AB ülkeleri- cak do¤ru zaman› bulmas› gerekmekte.
hilmideveli@kobi-efor.com.tr ne ihracat yapan flirketlerimizi bir yan- “Markalaflma bir kültürdür” söylemi
dan bu ülkelere yönelik yeni stratejile- son y›llarda en çok duyulan sözcükler-
re yöneltirken di¤er yandan da yeni pa- den biri…
Kurumsallaflm›fl zarlara, bir anlamda pazar çeflitlili¤ine Marka kavram›n›n sadece bir ürün lo-
yönlenmelerine neden olmaktad›r.
gosu ya da bir kutunun üzerindeki
bir iflletme, Küresel rekabette ürün satabilmenin te- amblemden ibaret olmad›¤›n›, hedef
mel koflullar›ndan biri de markalaflma- kitleye ulaflamayan gelifligüzel verilen
vizyon sahibi dan geçmektedir. reklamlarla markay› yok edilebilinece-
Ülkemizde üretim yapan iflletmelerin ço- ¤ini unutmamam›z gerekiyor.
bir yönetim, ¤u fason üretim türünde üretim yap- Markalaflman›n, marka yaratman›n temel
iyi bir ekip, Ar-Ge maktad›rlar. Fason üretimde üretim ya- koflulu ise kurumsallaflmaktan geçiyor.
pan iflletmelerin fiyat pazarl›¤› yapma
Kurumsal kültürünü oluflturamam›fl ifl-
ve inovasyona flanslar› yok denecek kadar az olmakta, letmeler, kurumsallaflma ve markalafl-
kar marjlar›n› kendileri ad›na üretim ya- ma sürecini tamamlayamazlar.
dayal› ürün, imaj, pan firmalarca belirlenmektedir. Bu tür iflletmeler serbest piyasa koflul-
Örne¤in Bursa’da üretim yapt›ran çok lar›nda rekabet gücünü kaybeder ve
tasar›m say›daki uluslararas› giyim markalar› büyük s›k›nt›lar çekerler.
(marka kimli¤i), fason ürettikleri ürünleri gerek kendi Ar-Ge ve inovasyonu içsellefltiremeyen
ülkelerinde gerekse ihracat yapt›klar› bir KOB‹’nin marka yaratmas› sözkonu-
farkl›laflma, uygun ülkelerde üç-yada dört kat›na sat- su olamaz. Bir iflletmenin Ar-Ge ve ino-
maktad›rlar. vasyonu vizyon olarak benimsemesinin
konumland›rma, Bu durum sadece giyim de de¤il bir temel koflulu ise kurumsallaflmakt›r.
istikrar çok alanda üretilen ürünlerde de geçer- Kurumsallaflamadan markalaflmaya ça-
li olmaktad›r.
l›flmak da firmay› bat›r›r.
(ve de zaman), Fason üretimden kurtulabilmenin tek ç›- Kurumsallaflman›n bir gere¤i olan ifl ve
k›fl› ise marka yaratmaktan geçmektedir. pazarlama planlar›n›z olmadan do¤ru
reklam-tan›t›m, Marka ve müsteri odakl› stratejileri be- reklam yat›r›m› yapamaz ve bu yat›r›m-
nimseyen iflletmeler, pazarlama kültü- lar›n geri dönüflünü ölçemezsiniz.
pazarlama-sat›fl, rünü kurumlar›na afl›layacak ve kurum- Kurumsallaflmadan, reklam, promos-
servis = MARKA sallaflmaya katk› sa¤layacak profesyo- yon, isim de¤iflikli¤i, logo tasar›m› ve
nel pazarlama ve marka yöneticileri ya
di¤er aktiviteler hiç bir flekilde baflar›l›
olabilece¤ini da bu konuda dan›flmanl›k hizmeti ve- bir marka oluflturulmas› için yeterli ol-
ren flirketlerle çal›flmak zorundad›rlar. mayacakt›r.
unutmamak Markalaflma alan›nda uzmanlar; mar- Kurumsallaflm›fl bir iflletme, vizyon sa-
kalaflmay›, “Bir ürün veya hizmetin ad›, hibi bir yönetim, iyi bir ekip, Ar-Ge ve
gerekiyor. kalitesi, logosu, ambalaj›, üretim tek- inovasyona dayal› ürün, imaj, tasar›m
nolojisiyle bilinmesi demek de¤ildir. (marka kimli¤i), farkl›laflma, uygun ko-
Bunlara, psikolojik, sosyolojik ça¤r›- numland›rma, istikrar (ve de zaman),
fl›mlar›n da eklenmesiyle sat›fl sonras› reklam-tan›t›m, pazarlama-sat›fl, ser-
hizmet anlay›fl›yla kendine, insana vis=MARKA olabilece¤ini unutmamak
benzer bir kimlik oluflturmas›yla insan gerekiyor.
42 KobiEfor A¤ustos 2012