Page 38 - KobiEfor_Agustos_2012
P. 38

KAPAK



            Kentsel markalaflma                 GAZ‹ANTEP

                          Marka kent olmak top yekûn bir eylemdir

                                Gaziantep, ülkemizin 6’›nc›  geçirmek için birçok projeyi hayata geçirdik. Çeflit-
                              büyük flehri olup yak›n tarihe  li alanlarda oldu¤u gibi kentimizin sahip oldu¤u
                              kadar, sanayisi ve ünlü lezzet  tarihi ve kültürel zenginlikleri ile de ön plana ç›k-
                              de¤erleri olan lahmacun, ke-  mas›, markalaflmas› için verdi¤imiz u¤rafl›lar kenti-
                              bap ve baklavayla an›lan bir  mizi bu yar›flta ön s›ralara tafl›m›flt›r.
                              flehir statüsünde iken bugün     Marka kent olmak için flehri merak uyand›ran
                              markalar› ile örnek bir kent  bir yer haline getirmek, kentte yaflayanlar için ke-
                              haline geldi.                 yifli yaflam alanlar›n›n yarat›lmas› gerekmektedir.
                                Günümüzde dünyada ülke-     Kentlerin markalaflmas› yaln›zca ekonomik göster-
                              ler kadar kentler de büyük bir  gelerle, sembollerle mümkün de¤ildir.
                              yar›fl içerisindeler. Binlerce y›l  Bir kent için markalaflma süreci; kentsel eksik-
          Dr. As›m Güzelbey   medeniyetlere evsahipli¤i yap-  liklerin giderilmesi kadar, tarihi ve kültürel mekan-
            Gaziantep Büyükflehir  m›fl olan Gaziantep’in sahip  larda restorasyonlar›n yan›s›ra sosyal yaflamda da
               Belediye  Baflkan›  oldu¤u potansiyeli harekete  restorasyonu kapsayan top yekûn bir eylemdir.


            flan› olan firma fark yaratabilir. Çal›flanlar›n hem ye-  markalaflma gerçekleflir. Markalaflam›yorsan›z sebep
            tenek, hem fikir olarak markalaflma hedefi ile bütün-  piyasada veya müflteride de¤il sizdedir.
            lefltikleri model, günümüzde ayn› zamanda her ifllet-  .
            me için gerekli, ‘yönetiflim’ denilen bir yeni sistemin  9. Mant›ksal zincirri k›rmak:
            temelidir ve genelleflmifltir. Çal›flanlar derinli¤ine  Markalaflmada mant›k k›s›tlay›c›d›r. Önce mahal-
            inanmam›fl ve inand›r›lmam›flsa markalaflma olmaz.  lede, sonra yörede, sonra ülkede ve bölgede... gibi
            Markalaflma, insan kaynaklar› konusunda kendi be-  bir markalaflma mant›¤› yarat›c›l›kla k›r›labilir. Yak›n
            lirleyici kriterlerini mutlaka dayat›r. Dayatma ile ya-  çevrenizde hiç bilinmezken Polonya’n›n Danzig fleh-
            p›l›rsa zaman ve kaynak israf›, markalaflma            rinde bir “helva markas›” olarak boy verme-
            plan›na ba¤l› olarak yap›l›rsa tasarruf  Markalaflmada    niz –e¤er Osmanl›-Polonya iliflkilerinin ta-
            yarat›r.                                                   rihini biliyorsan›z– çok mümkündür.
                                                mant›ksal kurallar
              7. Markalaflma bireysel iliflkidir:  ifle yaramaz. Hiç           10.  Görünmek  gösterifl  de¤ildir:
              Markalaflma ürün veya hizme-  bilinmeyen, kenarda s›k›fl›p     Markalaflmada önce ‘yetkinlik’,
            tin birinci el al›c›lar› (da¤›t›c›,  kalm›fl bir ürün veya hizmet  sonra ‘etkinlik’ gerekir. Yetkin ol-
            komisyoncu, acente vb.) üzeri-                                  man›z sadece farkl› ve kaliteli
            ne temellendirilemez, en son   bile yarat›c› bir giriflimcinin   ürün/hizmet üretti¤iniz anlam›na
            al›c›y› (tüketiciyi) ele geçirmeyi   elinde çabucak,           gelir fakat farkedilmemiflse sizde
            amaçlar. O zaman markalaflma,      flu pazarda de¤il ama         kal›r. Yetkinli¤inizi görünür k›lma-
            ürünü tüketiciye ulaflt›ran meka-   öteki pazarda marka        n›z flartt›r. Bu konuda flans ifle ya-
            nizman›n objektif gücüne  de¤il,                             ramaz, bütün araçlar› kullanarak et-
            bizzat tüketici hedef kitlenin subjek-  oluvermifltir.       kin olman›z gerekir.
            tif tercihlerine dayand›r›lmal›d›r. Pa-  Örne¤i çoktur.
            zarlama zinciri araç, tüketici ise amaçt›r.               11.  Kurumsal  iliflkiler  ve  markalaflma:
            Tüketici hem birey, hem de flekillenmifl bir top-    Serbest piyasa yönetilen bir kurumdur ama yöne-
            luluktur. Bireyin, ait oldu¤u toplulukla birlikte kaza-
            n›lmas›, yaflad›¤› yerin (ülke, bölge, flehir) siyasi,
            ekonomik, kültürel, psikolojik, sanatsal, dini ve ah-
            laki dinamikleriyle bir bütünlük içinde kazan›lmas›
            demektir. Unutulmamal›; markalaflman›n gerçek çev-
            resi/ortam› sizin bulundu¤unuz yer de¤il, hedef müfl-
            terinizin bulundu¤u yerdir.

              8.  Yarat›c›l›k-yenilikçilik  esast›r:  fiu ürün marka
            olur, bu olamaz tart›flmas› abestir. Vaktiyle kimsenin
            dönüp bakmad›¤› ‘Pizza’ marka oluyor da ‘Tophane
            Pidesi’ niçin olmas›n? Sorun yarat›c›l›kta ve yenilik-
            tedir. Fark yaratmak önemlidir ama ‘farkl›l›k’ marka-
            laflmaz. Farkl›l›¤› inovasyonla kabul ettirdi¤inizde

           38 KobiEfor A¤ustos 2012
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43