Page 38 - KobiEfor_Agustos_2012
P. 38
KAPAK
Kentsel markalaflma GAZ‹ANTEP
Marka kent olmak top yekûn bir eylemdir
Gaziantep, ülkemizin 6’›nc› geçirmek için birçok projeyi hayata geçirdik. Çeflit-
büyük flehri olup yak›n tarihe li alanlarda oldu¤u gibi kentimizin sahip oldu¤u
kadar, sanayisi ve ünlü lezzet tarihi ve kültürel zenginlikleri ile de ön plana ç›k-
de¤erleri olan lahmacun, ke- mas›, markalaflmas› için verdi¤imiz u¤rafl›lar kenti-
bap ve baklavayla an›lan bir mizi bu yar›flta ön s›ralara tafl›m›flt›r.
flehir statüsünde iken bugün Marka kent olmak için flehri merak uyand›ran
markalar› ile örnek bir kent bir yer haline getirmek, kentte yaflayanlar için ke-
haline geldi. yifli yaflam alanlar›n›n yarat›lmas› gerekmektedir.
Günümüzde dünyada ülke- Kentlerin markalaflmas› yaln›zca ekonomik göster-
ler kadar kentler de büyük bir gelerle, sembollerle mümkün de¤ildir.
yar›fl içerisindeler. Binlerce y›l Bir kent için markalaflma süreci; kentsel eksik-
Dr. As›m Güzelbey medeniyetlere evsahipli¤i yap- liklerin giderilmesi kadar, tarihi ve kültürel mekan-
Gaziantep Büyükflehir m›fl olan Gaziantep’in sahip larda restorasyonlar›n yan›s›ra sosyal yaflamda da
Belediye Baflkan› oldu¤u potansiyeli harekete restorasyonu kapsayan top yekûn bir eylemdir.
flan› olan firma fark yaratabilir. Çal›flanlar›n hem ye- markalaflma gerçekleflir. Markalaflam›yorsan›z sebep
tenek, hem fikir olarak markalaflma hedefi ile bütün- piyasada veya müflteride de¤il sizdedir.
lefltikleri model, günümüzde ayn› zamanda her ifllet- .
me için gerekli, ‘yönetiflim’ denilen bir yeni sistemin 9. Mant›ksal zincirri k›rmak:
temelidir ve genelleflmifltir. Çal›flanlar derinli¤ine Markalaflmada mant›k k›s›tlay›c›d›r. Önce mahal-
inanmam›fl ve inand›r›lmam›flsa markalaflma olmaz. lede, sonra yörede, sonra ülkede ve bölgede... gibi
Markalaflma, insan kaynaklar› konusunda kendi be- bir markalaflma mant›¤› yarat›c›l›kla k›r›labilir. Yak›n
lirleyici kriterlerini mutlaka dayat›r. Dayatma ile ya- çevrenizde hiç bilinmezken Polonya’n›n Danzig fleh-
p›l›rsa zaman ve kaynak israf›, markalaflma rinde bir “helva markas›” olarak boy verme-
plan›na ba¤l› olarak yap›l›rsa tasarruf Markalaflmada niz –e¤er Osmanl›-Polonya iliflkilerinin ta-
yarat›r. rihini biliyorsan›z– çok mümkündür.
mant›ksal kurallar
7. Markalaflma bireysel iliflkidir: ifle yaramaz. Hiç 10. Görünmek gösterifl de¤ildir:
Markalaflma ürün veya hizme- bilinmeyen, kenarda s›k›fl›p Markalaflmada önce ‘yetkinlik’,
tin birinci el al›c›lar› (da¤›t›c›, kalm›fl bir ürün veya hizmet sonra ‘etkinlik’ gerekir. Yetkin ol-
komisyoncu, acente vb.) üzeri- man›z sadece farkl› ve kaliteli
ne temellendirilemez, en son bile yarat›c› bir giriflimcinin ürün/hizmet üretti¤iniz anlam›na
al›c›y› (tüketiciyi) ele geçirmeyi elinde çabucak, gelir fakat farkedilmemiflse sizde
amaçlar. O zaman markalaflma, flu pazarda de¤il ama kal›r. Yetkinli¤inizi görünür k›lma-
ürünü tüketiciye ulaflt›ran meka- öteki pazarda marka n›z flartt›r. Bu konuda flans ifle ya-
nizman›n objektif gücüne de¤il, ramaz, bütün araçlar› kullanarak et-
bizzat tüketici hedef kitlenin subjek- oluvermifltir. kin olman›z gerekir.
tif tercihlerine dayand›r›lmal›d›r. Pa- Örne¤i çoktur.
zarlama zinciri araç, tüketici ise amaçt›r. 11. Kurumsal iliflkiler ve markalaflma:
Tüketici hem birey, hem de flekillenmifl bir top- Serbest piyasa yönetilen bir kurumdur ama yöne-
luluktur. Bireyin, ait oldu¤u toplulukla birlikte kaza-
n›lmas›, yaflad›¤› yerin (ülke, bölge, flehir) siyasi,
ekonomik, kültürel, psikolojik, sanatsal, dini ve ah-
laki dinamikleriyle bir bütünlük içinde kazan›lmas›
demektir. Unutulmamal›; markalaflman›n gerçek çev-
resi/ortam› sizin bulundu¤unuz yer de¤il, hedef müfl-
terinizin bulundu¤u yerdir.
8. Yarat›c›l›k-yenilikçilik esast›r: fiu ürün marka
olur, bu olamaz tart›flmas› abestir. Vaktiyle kimsenin
dönüp bakmad›¤› ‘Pizza’ marka oluyor da ‘Tophane
Pidesi’ niçin olmas›n? Sorun yarat›c›l›kta ve yenilik-
tedir. Fark yaratmak önemlidir ama ‘farkl›l›k’ marka-
laflmaz. Farkl›l›¤› inovasyonla kabul ettirdi¤inizde
38 KobiEfor A¤ustos 2012